خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است.
هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده
برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن
به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

~ASAL~

مدیر آزمایشی طبیعت و جانداران
مدیر آزمایشی
  
عضویت
1/4/23
ارسال ها
847
امتیاز واکنش
1,012
امتیاز
153
زمان حضور
10 روز 8 ساعت 41 دقیقه
نویسنده این موضوع
مقدمه‌ای بر تامین رطوبت گیاهان آپارتمانی
اگر دقت کرده باشید در گلخانه‌ها رطوبت هوا از فضای بیرون بیش‌تر است. البته لازم نیست که شما هم دقیقا همان مقدار رطوبت را برای گیاهان‌تان در خانه فراهم کنید چون این کاری تقریبا غیرممکن است و ممکن است وسایل منزل‌تان به‌خاطر رطوبت زیاد هوا آسیب ببینند.


نکته در مورد تامین رطوبت گیاهان آپارتمانی
اگر در آب و هوای گرم و مرطوب زندگی می‌کنید، گیاهان‌تان به رطوبت ۳۰ تا ۵۰ درصد در داخل خانه نیاز دارند و چون آب و هوای محل زندگی‌تان مرطوب است تا حد زیاد رطوبت مورد نیاز گیاهان شما تامین خواهد شد، اما اگر در آب و هوای سردتر و خشک‌تر زندگی می‌کنید، لازم است برای تامین رطوبت گیاه یا گیاهان خود اقدام کنید.
خواستگاه بسیاری از گیاهان آپارتمانی، جنگل‌های مرطوب است، به‌همین‌خاطر این گیاهان محیط نسبتا گرم (بالای ۷ درجه‌ سانتی‌گراد) و مرطوب (رطوبت ۴۰ تا ۶۰درصد) را دوست دارند که این مقدار خیلی بیش‌تر از رطوبت موجود در بیشتر خانه‌های ماست. مخصوصا در فصل زمستان که بخاری و وسایل گرم‌کننده روشن هستند و هوا را خشک می‌کنند. پس ضروری است که مقدار رطوبت هوا را برای گیاهان‌مان در حد قابل قبولی نگه دارید.
نکاتی در مورد تامین رطوبت گیاهان آپارتمانی
چند گیاه آپارتمانی در کنار هم

چگونه بفهمید که گیاهان‌تان به چه مقدار رطوبت نیاز دارند؟‌
به‌طورکلی بیشتر گیاهان خانگی در هوای خیلی خشک و بدون رطوبت آسیب می‌بینند. ازاین‌رو باید نسبت به تامین رطوبت گیاهان آپارتمانی حساس باشید. برای اینکه بدانید گیاه شما چقدر به رطوبت نیاز دارد، توجه به برگ‌های گیاه‌تان کمک زیادی به شما می‌کند؛ به‌طوری‌که گیاهانی که برگ‌های ضخیم و گوشتی دارند، مقاومت بیشتری نسبت به خشکی هوا خواهند داشت و به همان نسبت گیاهان با برگ‌های نازک و ظریف کم‌ترین مقاومت را نسبت به خشکی و کمبود رطوبت دارند.


روش های موثر برای تامین رطوبت گیاهان آپارتمانی

 

~ASAL~

مدیر آزمایشی طبیعت و جانداران
مدیر آزمایشی
  
عضویت
1/4/23
ارسال ها
847
امتیاز واکنش
1,012
امتیاز
153
زمان حضور
10 روز 8 ساعت 41 دقیقه
نویسنده این موضوع
نشانه‌های کمبود رطوبت هوا
نوک یا لبه‌ی برگ‌های گیاه زرد یا قهوه‌ای می‌شود.
گیاه پژمرده می‌شود.
برگ‌های گیاه زرد می‌شوند.
شاخه و برگ‌ گیاهان خشک و نازک می‌شوند.
نوک برگ‌ها به‌سمت داخل پیچ می‌خورد.
برگ‌های جدید گیاه به‌درستی رشد نمی‌کنند و بد شکل می‌شوند.
غنچه‌های گیاه قبل از باز شدن خشک می‌شوند و می‌افتند.


نشانه‌های رطوبت بیش ‌از اندازه‌ی هوا
کپک خاکستری یا سفیدرنگ روی ساقه‌ها‌، گل‌ها و برگ‌های گیاه می‌نشیند.
برگ و ساقه‌های گیاه نرم و کمی زردرنگ شده و پوسیده می‌شوند.
در رطوبت خیلی زیاد، لکه‌های سیاه روی برگ‌ها به وجود می‌آید.
اگر گیاه‌تان دچار علائم بالا شد بهتر است هرچه سریع‌تر به آن رسیدگی کنید و اجازه ندهید که علایم بیماری یا مشکل بیشتر شود.

علاوه‌بر نشانه‌ها دو ابزار کاربردی نیز وجود دارد که می‌توانید برای تشخیص رطوبت گیاه استفاده کنید، یکی رطوبت‌سنج یا نم سنج است که رطوبت هوای اطراف گیاه را تشخیص می‌دهد و دیگری رطوبت‌سنج مخصوص خاک است که میزان آب داخل خاک گلدان را اندازه‌گیری می‌کند.


روش های موثر برای تامین رطوبت گیاهان آپارتمانی

 

~ASAL~

مدیر آزمایشی طبیعت و جانداران
مدیر آزمایشی
  
عضویت
1/4/23
ارسال ها
847
امتیاز واکنش
1,012
امتیاز
153
زمان حضور
10 روز 8 ساعت 41 دقیقه
نویسنده این موضوع
روش‌های تامین رطوبت گیاهان آپارتمانی
روش‌های زیادی برای تامین رطوبت گیاهان آپارتمانی در فضای بسته مثل خانه وجود دارد. ما مفیدترین آن‌ها را انتخاب کرده‌ایم که متناسب با شرایط منزل‌ و بودجه‌ی مدنظرتان می‌توانید روش‌های مناسب را انتخاب کنید و گیاه خود را همیشه شاداب نگه دارید. 1. برای تامین رطوبت گیاهان آپارتمانی خود، آن‌ها را آب‌پاشی یا غبارپاشی کنید
یکی از راه های تامین رطوبت گیاهان آپارتمانی غبارپاشی یا مه‌پاشی گیاه تان است. برای تامین رطوبت گیاه آپارتمانی خود از روش غبارپاشی با استفاده از یک اسپری آب‌پاش، اطراف گیاه خود را آب‌پاشی کرده و رطوبت هوای اطراف گیاه خود را بالا ببرید. تاثیر این کار موقتی است. در واقع بسته به نوع گیاه و مقدار خشکی محیط، باید چند بار در روز این کار را تکرار کنید تا یک محیط مرطوب واقعی برای گیاه‌تان درست کنید.

نکته‌ مهمی که در این باره باید درنظر داشته باشید این است که یادتان باشد هیچ‌وقت روی گیاهانی که برگ‌های پرزدار دارند، آب اسپری نکنید. گیاهانی مثل بنفشه‌ی آفریقایی، برگ‌بیدی بنفش، گیاه پیچان‌بر یا استرپتوکارپوس از جمله گیاهانی هستند که نباید روی برگ‌هایشان آب بپاشید. چون پرز روی برگ‌ها آب را در خودش نگه‌ می‌دارد و باعث ایجاد بیماری و لکه روی برگ‌های آن‌ها می‌شود. بنابراین باید بدانید که چه گیاهانی را نباید غبار پاشی کرد.

همچنین یادتان باشد که برای اسپری آب از آب باران، آب مقطر یا جوشانده استفاده کنید که رسوب نداشته باشد. بهتر است در هنگام اسپری کردن آب روی گیاه، آن را در سینک ظرف‌شویی، حمام یا فضای باز در سایه بگذارید تا قطرات ریز آب باعث خرابی کفپوش و وسایل چوبی منزل‌تان نشود..


روش های موثر برای تامین رطوبت گیاهان آپارتمانی

 

~ASAL~

مدیر آزمایشی طبیعت و جانداران
مدیر آزمایشی
  
عضویت
1/4/23
ارسال ها
847
امتیاز واکنش
1,012
امتیاز
153
زمان حضور
10 روز 8 ساعت 41 دقیقه
نویسنده این موضوع
2. آب و هوای جنگل را شبیه‌سازی کنید!
یکی دیگر از روش‌های تامین رطوبت گیاه یا گیاهان آپارتمانی تان قرار دادن آن‌ها درکنار یکدیگر است. گیاهانی که کنار هم قرار می‌گیرند، رشد بهتر و شادابی بیش‌تری نسبت به گیاهان تنها دارن.

براین‌اساس می‌توانید گیاهان خود را کنار هم بگذارید تا رطوبت‌شان را حفظ کنند. روش دوم این است که اگر برایتان امکان دارد یا فضای بزرگی دارید، یک ظرف آب یا آب‌پاش کوچک پر از آب در وسط بگذارید و گلدان‌هایتان را دورش بچینید.

عکس گیاهان آپارتمانی در کنار هم
شبیه سازی آب و هوای جنگل با قرار دادن گیاهان در کنار هم
3. جزیره درست کنید!
یکی از آسان‌ترین روش‌های تامین رطوبت گلخانه خانگی ساخت جزیره است. برای تامین رطوبت گیاهان آپارتمانی خود می‌توانید یک جزیره درست کرده و تا مدت زیادی رطوبت گیاهان زیبایتان را تامین کنید. کافی است مقداری شن و سنگریزه‌ی تمیز را در سینی یا زیرگلدانی بزرگی بریزید طوری که کف آن را بپوشاند. سپس مقداری آب به آن اضافه کنید. در نهایت نیز گلدان‌ها را روی سنگریزه‌ها قرار دهید.

فقط یادتان باشد به‌اندازه‌ای آب در ظرف بریزید که آب از سنگریزه‌ها بالا نیاید و با کف گلدان در تماس نباشد، چراکه اگر کف گلدان با آب به‌صورت مستقیم تماس داشته باشد، گیاه‌تان به‌مرور زمان از بین می‌رود.

شن و سنگریزه گلدان را بالای سطح آب نگه‌ می‌دارند تا ریشه‌های گیاه به‌طور مداوم با رطوبت تماس نداشته‌باشند. با گذشت زمان و بخارشدن آب از سینی، رطوبت مورد نیاز گیاه‌تان تامین می‌شود. هروقت که مقدار آب آن کم شد به آن آب اضافه کنید. گذاشتن ظرف آب کنار گلدان نیز تاثیر زیادی در تامین رطوبت دارد. قبل از اقدام به این کار باید بدانید که چه گیاهانی نیاز به جزیره دارند چون برخی از گیاهان با ساخت جزیره برای آنها از بین می‌روند.


روش های موثر برای تامین رطوبت گیاهان آپارتمانی

 

~ASAL~

مدیر آزمایشی طبیعت و جانداران
مدیر آزمایشی
  
عضویت
1/4/23
ارسال ها
847
امتیاز واکنش
1,012
امتیاز
153
زمان حضور
10 روز 8 ساعت 41 دقیقه
نویسنده این موضوع
4. از دستگاه بخور برای تامین رطوبت گیاه یا گیاهان آپارتمانی خود استفاده کنید
دستگاه بخور برای گل و گیاه کاربرد فراوانی دارد. دستگاه بخور سرد برای گیاهان یکی از بهترین و آسان‌ترین راه‌های تامین رطوبت گیاهان آپارتمانی در درازمدت است. دستگاه بخور و رطوبت‌ساز علاوه‌بر گیاهان، برای سلامتی پوست و دستگاه تنفسی خودتان نیز بسیار مناسب است و میزان رطوبت داخل خانه را مخصوصا در فصل‌های زمستان و تابستان افزایش می‌دهد.

دستگاه بخور برای گیاهان رطوبت‌دوست مثل کالاتیا، مارانتا، گیاه هوازی یا تیلاندزیا، سرخس و خزه بسیار عالی است. شاید بپرسید دستگاه بخور سرد را در چه فاصله ای قرار دهیم؟ اگر برای تامین رطوبت گیاهان آپارتمانی خود نگران آسیب زدن رطوبت به وسایل منزل‌تان هستید، دستگاه بخور را در جای بلندی بگذارید و آن را مستقیما روی زمین قرارندهید.

اگر قصد خرید دستگاه بخور برای تامین رطوبت گیاه آپارتمانی خود را دارید، برای انتخاب و خرید دستگاه چند نکته زیر را در نظر بگیرید:

دستگاه بخور یا رطوبت‌ساز با سایز مناسب را انتخاب کنید. معمولا فروشندگان، دستگاه‌های بخور را متناسب با بزرگی فضایی که قرار است دستگاه در آن مورد استفاده قرار بگیرد، طبقه‌بندی می‌کنند. پس حواستان به این نکته باشد. مطمئنا یک دستگاه بخور رومیزی نمی‌تواند جوابگوی یک سالن بزرگ صدمتری باشد.
هنگام خرید دستگاه رطوبت ساز برای گیاهان ، مدلی را انتخاب کنید که به‌راحتی تمیز شود و قطعات قابل شست‌وشوی آن، به‌راحتی جدا شوند.
میزان صدا و نور دستگاه را درنظر داشته باشید. اگر دستگاه را در فضای مشترک یا اتاق خواب می‌گذارید و در هنگام شب استفاده می‌کنید، این نکته مهم را باید درنظر داشته باشید. واقعیت این است که صدای دستگاه بخور برای خیلی از افراد ناراحت‌کننده است. هم‌چنین خیلی از مدل‌های دستگاه‌های بخور دارای لامپ هستند که نمی‌شود آن را خاموش کرد. اگر نداشتن نور برایتان مهم است از انواع بدون لامپ یا با محفظه‌ی پوشیده انتخاب کنید یا اینکه دور مخزن را با چسب سیاه‌رنگ بپوشانید.


روش های موثر برای تامین رطوبت گیاهان آپارتمانی

 

~ASAL~

مدیر آزمایشی طبیعت و جانداران
مدیر آزمایشی
  
عضویت
1/4/23
ارسال ها
847
امتیاز واکنش
1,012
امتیاز
153
زمان حضور
10 روز 8 ساعت 41 دقیقه
نویسنده این موضوع
5. برای تامین رطوبت گیاهان یا گیاه آپارتمانی خود را به حمام ببرید!
در طول فصل زمستان به‌صورت هفتگی ‌گیاهان را بشویید. گیاهان شما نه‌تنها از این رطوبت لـ*ـذت می‌برند بلکه تمیز و براق هم می‌شوند. برای شستن گیاهان حتما از آب ولرم به مدت ۳۰ ثانیه استفاده کنید. این روش تاثیر زیادی در رشد و سلامتی گیاهان‌تان دارد. در واقع حمام از مرطوب‌ترین جاهای خانه است و بخاری که از دوش آب گرم و وان آب داغ بلند می‌شود، محیط طبیعی را برای گیاهان به وجود می‌آورد.

اگر هم حمام خانه‌تان نور و فضای کافی دارد، برای تامین رطوبت گیاه آپارتمانی رطوبت دوست خود، آن را به داخل حمام ببرید.


. محیطی شبیه به تراریوم برای گیاهان‌تان درست کنید
تراریوم‌ یا باغ شیشه‌ای ظرفی نیمه‌باز یا دربسته است که گیاهان مینیاتوری، خاص و اغلب رطوبت‌دوست در داخل آن رشد می‌کنند. درواقع حباب شیشه‌ای که تیلاندسیا یا گیاه هوازی را داخل آن می‌گذارید، فقط به‌دلیل زیبایی و جذاب‌تر شدن گیاه نیست، بلکه محیط بسته‌ای را برای نگه‌داشتن رطوبت گیاه ایجاد می‌کند.از همین موضوع می‌توانید استفاده کرده و برای تامین رطوبت گیاهان آپارتمانی خود، محیطی شبیه تراریوم را به‌سادگی و با استفاده از یک کیسه پلاستیکی درست کنید. به‌این‌شکل که گلدان را با یک کیسه پلاستیکی بپوشانید، طوری‌که پلاستیک با شاخ و برگ گیاه در تماس نباشد.

پیشنهاد ما این است که برای گیاهان حساس و رطوبت‌دوست مثل سرخس تراریوم درست کنید. یک درپوش شیشه‌ای متناسب با اندازه‌ی گیاه و گلدان بخرید و روی آن بگذارید. درپوش شیشه‌ای از بخارکردن آب جلوگیری می‌کند و محیطی مرطوب و عالی برای گیاه‌تان درست می‌کند. علاوه بر درپوش می‌توانید با خلاقیت خودتان از آکواریوم‌های استفاده نشده یا بطری‌های شیشه‌ای بزرگ هم استفاده کنید.

منبع: گل‌ستان


روش های موثر برای تامین رطوبت گیاهان آپارتمانی

 
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا