خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است.
هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده
برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن
به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

~ASAL~

مدیر آزمایشی طبیعت و جانداران
مدیر آزمایشی
  
عضویت
1/4/23
ارسال ها
847
امتیاز واکنش
1,012
امتیاز
153
زمان حضور
10 روز 8 ساعت 41 دقیقه
نویسنده این موضوع
1. تکه‌های آجر رسی و سنگفرش، از جمله مواد جاذب رطوبت و تکیه ساقه برای درست کردن خاک گل ارکیده
تکه‌های خرد شده آجر، وزن و استحکام لازم را به گلدان‌های سنگین ارکیده اضافه می‌کند. البته بهتر است به‌دنبال تکه‌های کوچک‌تری از این نوع آجرها باشید، زیرا ممکن است گلدان را بیش‌ازحد سنگین کنند. این ماده به‌عنوان نگهدارنده آب نیز به‌شمار می‌رود و به‌همین‌دلیل، می‌تواند رطوبت کلی را برای ارکیده شما افزایش دهد.

سنگفرش (سنگ‌های گرد و ریز برای پوشاندن زمین) نیز می‌تواند به‌عنوان یک تکیه گاه قوی در نیمه پایینی گلدان ارکیده جای بگیرد. سنگ‌های کوچک، نامتقارن و سنگین می‌توانند به ارکیده‌هایی با راس سنگین (مثل دندروبیوم) کمک کنند تا پیوسته قائم و رو به بالا باقی بمانند. این سنگ‌ها آب را جذب نخواهند کرد، بنابراین برای افزایش خاصیت زهکشی خاک خود به کمک‌های جانبی نیاز خواهید داشت.


2. الیاف نارگیل یا کوکوپیت و چیپس پوسته آن یا همان هاسک چیپس
برای درست کردن خاک گل ارکیده می‌توانید الیاف نارگیل (بافت فیبری میانی که اطراف میوه را احاطه کرده است) را به‌صورت مستقل یا به‌عنوان بخشی از خاک مخصوص ارکیده استفاده کنید. این رشته‌های فیبری بلند رطوبت را جذب می‌کنند و همچنین قادرند تا زهکشی را نیز به‌سرعت انجام دهند! بنابراین، به کمک الیاف نارگیل ریشه‌های ارکیده می‌توانند در خاکی مرطوب، به دور از تجربه غرقاب شدن، دوران رشد ایده‌آلی را تجربه کنند.

بعد از الیاف نارگیل نوبت به چیپس پوسته نارگیل می‌رسد، این ماده به‌عنوان یک منبع تجدیدپذیر، در اندازه‌های گوناگونی در بازار ارائه می‌شود تا پاسخگوی نیازهای متفاوت کشاورزان و علاقمندان دنیای گل و گیاه باشد. می‌توانید از این ماده به عنوان بسـ*ـتری مستقل برای رشد ارکیده استفاده کرده یا آن را در ساخت یک ترکیب مناسب برای دستیابی به خاکی ایده‌آل استفاده کنید. این چیپس‌ها به‌آرامی تجزیه شده و گردش هوای حداکثری را برای ریشه‌های ارکیده فراهم می‌کنند. جالب است بدانید که بسیاری از پرورش دهندگان ارکیده، از الیاف پوسته کاکائو به‌عنوان زیر لایه‌ای برای کاشت ارکیده استفاده می‌کنند، به ویژه برای پرورش ارکیده بر فراز کوه‌ها.


بهترین مواد برای درست کردن خاک گل ارکیده در خانه کدام‌اند؟

 

~ASAL~

مدیر آزمایشی طبیعت و جانداران
مدیر آزمایشی
  
عضویت
1/4/23
ارسال ها
847
امتیاز واکنش
1,012
امتیاز
153
زمان حضور
10 روز 8 ساعت 41 دقیقه
نویسنده این موضوع
. چوب پنبه
چوب پنبه یک عایق بی‌نظیر برای آب و مایعات است؛ به عبارت دیگر، چوب پنبه یک ماده ضدآب قوی است. شما می‌توانید با ترکیب کردن چوب پنبه (ضدآب) با خزه اسفاگنوم (جاذب آب) یا پوسته تکه شده درخت، به یک بسـ*ـتر مناسب برای ارکیده برسید. تکه‌های بزرگ چوب پنبه، درزهای زیادی برای رشد و گسترش ریشه ارکیده ایجاد خواهند کرد.

عکس چوب پنبه
چوب پنبه

4. خاک‌های رسی منبسط شده یا لیکا، یک انتخاب خوب برای مالچ خاک گل ارکیده
احتمالا دیده‌اید که بعضی از ارکیده‌ها در خاکی کاشته می‌شوند که دارای سنگ‌‌هایی شبیه به غلات صبحانه پفکی شکلاتی است! اگر چنین سنگ‌هایی را در خاک گل ارکیده خود مشاهده کردید، به احتمال زیاد گیاه خریداری شده شما در دانه‌های رسی منبسط شده رشد کرده است.

برخلاف بسیاری از سنگ‌های دیگر، این نوع سنگ‌ها متخلخل بوده، وزن کمی دارند و اسیدی یا بازی نیستند. شما می‌توانید آن‌ها را به‌صورت مستقل استفاده کرده، با سایر مواد ترکیب نموده یا به‌عنوان مالچ روی خاک تمامی گلدان‌های ارکیده خود بریزید. این کار سبب می‌شود تا همه گلدان‌ها ظاهری یکدست پیدا کنند.

خاک های رسی منبسط شده یا لیکا ، یک انتخاب خوب برای مالچ خاک گل ارکیده
خاک های رسی منبسط شده یا لیکا

5. سنگ گدازه، ازجمله مواد نگهدارنده و تامین کننده رطوبت برای درست کردن خاک گل ارکیده
این نوع از بسـ*ـترهای غیرارگانیک برای کاشت ارکیده، عموما در منطقه هاوایی دیده می‌شوند. مثل بسیاری از بسـ*ـترهای سنگی دیگر، سنگ گدازه نیز تجزیه نخواهد شد و یک تقویت کننده خوب برای خاک آن دسته از ارکیده‌هایی است که دوست ندارند ریشه آن‌ها هیچ‌گونه مزاحمتی را تجربه کند! برای درست کردن خاک گل ارکیده می‌توانید از سنگ گذاره نیز بهره‌گیری کنید. سنگ گدازه، آب را در خود نگه داشته و بدین ترتیب رطوبت را برای ارکیده شما بالا می‌برد.


بهترین مواد برای درست کردن خاک گل ارکیده در خانه کدام‌اند؟

 

~ASAL~

مدیر آزمایشی طبیعت و جانداران
مدیر آزمایشی
  
عضویت
1/4/23
ارسال ها
847
امتیاز واکنش
1,012
امتیاز
153
زمان حضور
10 روز 8 ساعت 41 دقیقه
نویسنده این موضوع
6. پرلیت
پرلیت که با نام سنگ اسفنجی نیز شناخته می‌شود، محصول نهایی شیشه آتشفانی است که تحت حرارت بسیار بالا قرار گرفته است. با اینکه پرلیت هیچ‌گونه مواد مغذی را برای خاک گیاه ارکیده فراهم نمی‌کند، اما می‌تواند در حفظ آب و ایجاد جریان هوا در اطراف ریشه گیاه عملکردی فوق‌العاده داشته باشد.

ضمن اینکه پیدا کردن پرلیت برای درست کردن خاک گل ارکیده بسیار آسان است. تقریبا اغلب فروشگاه‌های گل و گیاه پرلیت را برای فروش عمومی عرضه می‌کنند، زیرا می‌تواند یک تقویت‌کننده عالی برای خاک گیاهان باشد.

7. سنگ پومیس یا همان سنگ پا/ پوکه معدنی
پومیس تحت عنوان “سنگ پا”، به‌دلیل قابلیت حذف پوسته‌های مرده و جوانسازی پوست‌های ضخیم طرفداران خاص خودش را دارد! این سنگ آتشفشانی، می‌تواند یک بسـ*ـتر غیرارگانیک سبک برای گیاه ارکیده شما نیز باشد. پومیس بسیار متخلخل است و می‌تواند بیش از 50 درصد وزن خود را با آب پر کند و از آنجایی که وزن کمی داشته و بسیار سبک است، گلدان شما را سنگین نخواهد کرد.


بهترین مواد برای درست کردن خاک گل ارکیده در خانه کدام‌اند؟

 

~ASAL~

مدیر آزمایشی طبیعت و جانداران
مدیر آزمایشی
  
عضویت
1/4/23
ارسال ها
847
امتیاز واکنش
1,012
امتیاز
153
زمان حضور
10 روز 8 ساعت 41 دقیقه
نویسنده این موضوع
8. پشم سنگ
پشم سنگ، الیاف پنبه مانندی از گچ و سنگ بازالت است. این ماده را باید از فروشگاه‌های تخصصی گیاهان یا به‌صورت آنلاین تهیه کنید. مزیت بزرگ پشم سنگ این است که هرگز در گلدان ارکیده شما تجزیه یا متلاشی نخواهد شد! جهت درست کردن خاک گل ارکیده با پشم سنگ، باید میزان بازی بودن مکعب‌های پشم سنگ را با افزودن یک ماده طبیعی مثل پوسته درخت یا پیت ماس، متعادل.


9. پوست خرد شده درخت، پر مصرف ترین ماده برای درست کردن خاک گل ارکیده
این ماده از پوست درختانی مثل سرو و صنوبر به دست می‌آید. پوست خرد شده درخت، پرمصرف‌ترین ماده در درست کردن خاک گلدان‌های ارکیده است، به ویژه در ارکیده‌هایی که در گل فروشی‌ها یا فروشگاه‌های گیاهان برای مصارف خانگی به فروش می‌رسند. این پوسته طی تجزیه شدن خود، میزان اسیدی بودن خاک گل ارکیده را نیز بالا می‌برد. یکی دیگر از دلایل محبوبیت این ماده، ظاهر طبیعی و عطر دلنشین آن است! از برای درست کردن خاک گل ارکیده می‌توانید روی پوست خرد شده درخت نیز حساب کنید. فقط باید توجه داشته باشید: ارکیده‌هایی که در بسـ*ـتر پوست خرد شده درختان کاشته می‌شوند، هر سال به تعویض گلدان نیاز خواهند داشت.

10. خزه اسفاگنوم
خزه اسفاگنوم بدون عوامل بیماری زا و عاری از علف بد*کاره است. اسفاگنوم محیطی مرطوب را برای ریشه‌های ارکیده فراهم می‌کند. دلیل اصلی محبوبیت این خزه این است که اسفاگنوم غرقاب نخواهد شد. در اغلب اوقات، این خزه در قالب آجرهای فشرده شده به فروش می‌رسد. به‌همین‌دلیل باید آن را مرطوب کرده و به صورت آزادانه در خاک گل ارکیده قرار دهید. این راه، بهترین نحوه استفاده از اسفاگنوم برای حصول نتیجه‌ای عالی در رشد ارکیده است.

منبع: گل ستان


بهترین مواد برای درست کردن خاک گل ارکیده در خانه کدام‌اند؟

 
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا