M O B I N A
سرپرست بخش فرهنگ و ادب
عضو کادر مدیریت
کاربر V.I.P انجمن
سرپرست بخش
ناظر کتاب
منتقد انجمن
- عضویت
- 3/4/21
- ارسال ها
- 24,702
- امتیاز واکنش
- 63,864
- امتیاز
- 508
- سن
- 19
- محل سکونت
- BUSHEHR
- زمان حضور
- 273 روز 8 ساعت 32 دقیقه
نویسنده این موضوع
الف) مقدمه: گفتمانهای بیداری ایرانیان
بهطور کلی میتوان دو گفتمان روشنفکری متفاوت را در دل جنبش بیداری ایرانیان تشخیص داد: گفتمان تقدم قانون و گفتمان تقدم دانش و آموزش. این دو گفتمان که برآیند دو جریان روشنفکری تحولخواه در سالهای پیش از مشروطیتاند، در عین حال نمایندۀ دو گفتمان متعارض مدرنیتۀ سـ*ـیاسی در قرون هجده و نوزده میلادیاند که در ساخت اجتماعی ـ فرهنگی ایران دورۀ قاجار بازتولید شدهاند. گفتمان تقدم قانون از روحی لیبرال برخوردار است و در مواجهه با سنت و شریعت، قائل به همسازی و همپیوندی است. به این اعتبار، گفتمان قانون خواهی لیبرال، دارای مشی اصلاح طلبانه است. در مقابل، گفتمان تقدم دانش و آموزش وامدار جریانهای سـ*ـیاسی رادیکالی است که از دل مدرنیتۀ سـ*ـیاسی برآمدند و طیف لیبرال و اصلاحگرای مدرنیته را به چالش کشیدند. به عبارتی، میتوان گفت گفتمان تقدم دانش و آموزش ترجمانی است از گفتمان خودآگاهی طبقاتی سوسیالیستی، و اساساً در چارچوب سنت چپ قرار میگیرد. هر دو گفتمان، حاصل امتزاج دو افق ایرانی و غربیاند.
1. گفتمان تقدم قانون: عمدهترین روشنفکرانی که تدوین نظام حقوقی و حاکمیت قانون را لازمۀ خروج از مدار عقبماندگی تلقی میکردند، میرزا ملکم خان ناظمالدوله، میرزا تقیخان امیرکبیر و میرزا یوسف مستشارالدوله هستند.
یک دهه پیش از مستشارالدوله، ملکم خان رسالهای در باب برقراری نظام حقوقی منتشر کرده بود. رسالۀ قانون یا دفتر تنظیمات ملکم خان، اثری است در باب لزوم تدوین نظام حقوقی موضوعه و ایجاد تشکیلات اداری نوین در ایران. ملکم خان این رساله را از مجموعۀ قوانین مدنی و جزایی فرانسه اقتباس، و به اختصار ترجمه کرده است. وی «کارخانۀ قانون» را اساس نظم و پیشرفت دانسته، و در این باب چنین مینویسد: «خاستگاه رونق و ترقی کشورهای اروپایی نظم است، نظم نیز حاصل نمیشود مگر از کارخانۀ قانون و فرق میان ترکستان و فرنگستان ناشی از فرق ضمانت حقوق مملکتی است. ... در ملکی که ضمانت حقوق به استحکام انگلیس باشد، این مملکت لامحاله به رونق انگلیس خواهد بود.» مشی اصلاحگرایانۀ ملکم خان «زور انقلاب» را ویرانگر میداند، و در مقابل، راه نجات آدمی در «ظهور قانون» میجوید. (ر. ک. ملکم خان، 1369؛ و اصیل، 1386)
اندیشۀ اصلاحی برخی از رجال دارالسلطنۀ تبریز و امیرکبیر را نیز میتوان در چارچوب گفتمان تقدم قانون جای داد. اساساَ الگوی سلطنت مبتنی بر قانون، در دوران ناصرالدین شاه مورد توجه قرار گرفته بود، و میرزا تقی خان امیرکبیر اصطلاح قنسطیطوسیون را برای نخستین بار وارد گفتمان ایرانیان ساخت. (ر.ک. آدمیت، 1349)
رسالۀ یک کلمه در سال 1287 هجری قمری (1249 شمسی)، یعنی حدود سی و هفت سال پیش از اعلان مشروطیت، اساساً بر پایۀ چنین گفتمانی نوشته شده است. میرزا یوسف مستشارالدوله بنیان و اصول نظم فرنگستان را یک کلمه میداند، و معتقد است هرگونه ترقیّات و خوبیهای فرنگ نتیجۀ همان یک کلمه است. و مقصود از یک کلمه «قانون» یا «کتاب قانون» است. مستشارالدوله پیشرفت تکنولوژیک و اقتصادی را نتیجۀ قانون و نظم میداند. وی در تقدم قانون و نظم بر عناصری چون دانش، آموزش، تکنولوژی و وضعیت اقتصادی، از قول «دوست ناشناس» خود چنین میگوید:
بهطور کلی میتوان دو گفتمان روشنفکری متفاوت را در دل جنبش بیداری ایرانیان تشخیص داد: گفتمان تقدم قانون و گفتمان تقدم دانش و آموزش. این دو گفتمان که برآیند دو جریان روشنفکری تحولخواه در سالهای پیش از مشروطیتاند، در عین حال نمایندۀ دو گفتمان متعارض مدرنیتۀ سـ*ـیاسی در قرون هجده و نوزده میلادیاند که در ساخت اجتماعی ـ فرهنگی ایران دورۀ قاجار بازتولید شدهاند. گفتمان تقدم قانون از روحی لیبرال برخوردار است و در مواجهه با سنت و شریعت، قائل به همسازی و همپیوندی است. به این اعتبار، گفتمان قانون خواهی لیبرال، دارای مشی اصلاح طلبانه است. در مقابل، گفتمان تقدم دانش و آموزش وامدار جریانهای سـ*ـیاسی رادیکالی است که از دل مدرنیتۀ سـ*ـیاسی برآمدند و طیف لیبرال و اصلاحگرای مدرنیته را به چالش کشیدند. به عبارتی، میتوان گفت گفتمان تقدم دانش و آموزش ترجمانی است از گفتمان خودآگاهی طبقاتی سوسیالیستی، و اساساً در چارچوب سنت چپ قرار میگیرد. هر دو گفتمان، حاصل امتزاج دو افق ایرانی و غربیاند.
1. گفتمان تقدم قانون: عمدهترین روشنفکرانی که تدوین نظام حقوقی و حاکمیت قانون را لازمۀ خروج از مدار عقبماندگی تلقی میکردند، میرزا ملکم خان ناظمالدوله، میرزا تقیخان امیرکبیر و میرزا یوسف مستشارالدوله هستند.
یک دهه پیش از مستشارالدوله، ملکم خان رسالهای در باب برقراری نظام حقوقی منتشر کرده بود. رسالۀ قانون یا دفتر تنظیمات ملکم خان، اثری است در باب لزوم تدوین نظام حقوقی موضوعه و ایجاد تشکیلات اداری نوین در ایران. ملکم خان این رساله را از مجموعۀ قوانین مدنی و جزایی فرانسه اقتباس، و به اختصار ترجمه کرده است. وی «کارخانۀ قانون» را اساس نظم و پیشرفت دانسته، و در این باب چنین مینویسد: «خاستگاه رونق و ترقی کشورهای اروپایی نظم است، نظم نیز حاصل نمیشود مگر از کارخانۀ قانون و فرق میان ترکستان و فرنگستان ناشی از فرق ضمانت حقوق مملکتی است. ... در ملکی که ضمانت حقوق به استحکام انگلیس باشد، این مملکت لامحاله به رونق انگلیس خواهد بود.» مشی اصلاحگرایانۀ ملکم خان «زور انقلاب» را ویرانگر میداند، و در مقابل، راه نجات آدمی در «ظهور قانون» میجوید. (ر. ک. ملکم خان، 1369؛ و اصیل، 1386)
اندیشۀ اصلاحی برخی از رجال دارالسلطنۀ تبریز و امیرکبیر را نیز میتوان در چارچوب گفتمان تقدم قانون جای داد. اساساَ الگوی سلطنت مبتنی بر قانون، در دوران ناصرالدین شاه مورد توجه قرار گرفته بود، و میرزا تقی خان امیرکبیر اصطلاح قنسطیطوسیون را برای نخستین بار وارد گفتمان ایرانیان ساخت. (ر.ک. آدمیت، 1349)
رسالۀ یک کلمه در سال 1287 هجری قمری (1249 شمسی)، یعنی حدود سی و هفت سال پیش از اعلان مشروطیت، اساساً بر پایۀ چنین گفتمانی نوشته شده است. میرزا یوسف مستشارالدوله بنیان و اصول نظم فرنگستان را یک کلمه میداند، و معتقد است هرگونه ترقیّات و خوبیهای فرنگ نتیجۀ همان یک کلمه است. و مقصود از یک کلمه «قانون» یا «کتاب قانون» است. مستشارالدوله پیشرفت تکنولوژیک و اقتصادی را نتیجۀ قانون و نظم میداند. وی در تقدم قانون و نظم بر عناصری چون دانش، آموزش، تکنولوژی و وضعیت اقتصادی، از قول «دوست ناشناس» خود چنین میگوید:
نقد و بررسی کتاب رسالۀ موسوم به یک کلمه
رمان ۹۸ | دانلود رمان
نودهشتیا,بزرگترین مرجع تایپ رمان, دانلود رمان جدید,دانلود رمان عاشقانه, رمان خارجی, رمان ایرانی, دانلود رمان بدون سانسور,دانلود رمان اربابی,
roman98.com