خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است.
هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده
برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن
به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

M O B I N A

سرپرست بخش فرهنگ و ادب
عضو کادر مدیریت
کاربر V.I.P انجمن
سرپرست بخش
ناظر کتاب
منتقد انجمن
  
  
عضویت
3/4/21
ارسال ها
25,247
امتیاز واکنش
64,014
امتیاز
508
سن
19
محل سکونت
BUSHEHR
زمان حضور
272 روز 9 ساعت 46 دقیقه
نویسنده این موضوع
ماشین چیست؟

ابزار یا دستگاهی که دارای هدف منحصر به فرد برای کم کردن تلاش انسان یا حیوان را برای انجام کارهای فیزیکی افزایش می‌دهد یا جایگزین می‌کند را ماشین گویند. ماشین‌ها شامل دسته وسیعی از ابزارها یا وسایل ساده‌ای مانند صفحه شیب دار، اهرم‌ها، گوه، چرخ و محور، قرقره و پیچ (ماشین‌های ساده) و همچنین سیستم‌های مکانیکی پیچیده‌ای مانند خودروهای مدرن می‌باشند.

ماشین سازی به چه معناست؟

واژه ای به معنای طراحی و ساخت ماشین هایی با توانایی انجام پروسه بر روی مواد ورودی و تبدیل به محصول خواسته شده است.
اگرچه این لفظ اغلب اوقات به جای واژه ی خودرو سازی به اشتباه به کار گرفته می شود.اما در عمل دارای زمینه های کاری بسیار متفاوتی هستند و دو زمینه جداگانه از صنعت را معرفی می کنند.
صنعت ماشین سازی و ساخت ماشین آلات مبتنی بر علوم مهندسی صنایع غذایی، صنایع پتروشیمی، صنایع برق و الکترونیک ، مکانیک سیالات و جامدات می باشد.
کلیه ی این علوم در خدمت ماشین ساز قرار می گیرند تا با استفاده از فلزات دست به ساخت ماشین آلاتی جهت افزایش سرعت تولید محصول و ارتقا کیفیت بزند.

ماشین ساده و پیچیده

همانطوری که در بالا نیز اشاره شد، ماشین‌های پیچیده با جمع شدن چند ماشین کوچک یا ساده بوجود می‌آیند. ( انواع اتصالات موقت و دائم) و ماشین‌های ساده نیز اجزائی ساده از ماشین‌ها مثل پیچ، اهرم‌ها، چرخ‌ها و … مثال هایی از آن می‌باشند.

ماشین آلات صنعتی

ماشین آلات صنعتی به به مجموعه قطعه های محرک، متحرک و ثابت در کنار هم گفته می شود که به کمک یکدیگر وظایف سیستم های گوناگون تولیدی را با انواع انرژی های شیمیایی، مکانیکی، الکتریکی، هسته ای و… انجام می دهند. در کل باید اینطور گفت که ماشین آلات صنعتی موجب کاهش نیروی کار و افزایش کیفیت محصولات تولیدی و همچنین افزایش سطح تولید می شوند که برای تولید انبوه از ماشین آلات رباتیک و خودکار استفاده می کنند.



تولید کنندگان این ماشین آلات باید به منظور تعمیر و نگهداری (روغن،گریس کاری و…) این تجهیزات صنعتی تمهیدات کافی را در نظر بگیرند، زیرا این سیستم ها دارای قطعات دورانی و حرکتی هستند و به مراقبت های دائمی و با برنامه نیاز دارند.


آشنایی با صنایع ماشین سازی و انواع آن

 

M O B I N A

سرپرست بخش فرهنگ و ادب
عضو کادر مدیریت
کاربر V.I.P انجمن
سرپرست بخش
ناظر کتاب
منتقد انجمن
  
  
عضویت
3/4/21
ارسال ها
25,247
امتیاز واکنش
64,014
امتیاز
508
سن
19
محل سکونت
BUSHEHR
زمان حضور
272 روز 9 ساعت 46 دقیقه
نویسنده این موضوع
انواع ماشین آلات صنعتی:
  • ماشین آلات صنعتی عمودی: این دسته شامل ماشین تراش معمولی، ماشین فرز، دستگاه حفاری، ماشین آلات برنامه ریزی، دستگاه خسته کننده و … می باشد.
  • ماشین آلات دقت: ماشین آلات دقت در پردازش دنده، ماشین سنگ زنی، ماشین آلات پردازش موضوع و … کاربرد دارند.
  • ابزار دقیق دقت: این دسته شامل دستگاه خسته کننده، چرخ دنده ماشین سنگ زنی، چرخ دنده موضوع و … میباشد.
  • ماشین آلات کنترل دیجیتال: این یک نوع ماشین ابزار اتوماتیک با سیستم کنترل برنامه است. سیستم کنترل منطقی می تواند جریان هایی را کنترل، کد گذاری و یا سایر دستورالعمل های نمادین را پردازش کند و آن ها را رمزش گشایی کند تا دستگاه حرکت و پردازش قطعات را انجام دهد.


عملکرد ماشین‌ها

ماشین‌ها هر اندازه که از نظر عملكردی با هم تفاوت داشته باشند، از نظر ساختمان نقاط مشترک زیادی دارند. عملکرد و خروجی یک ماشین ممکن است حاصل از تبدیل انرژی شیمیایی، حرارتی، الکتریکی یا هسته‌ای به انرژی مکانیکی یا برعکس باشد، یا ممکن است فقط حاصل تغییر و انتقال نیروها و حرکت‌ها باشد. همه ماشین‌ها دارای ورودی، خروجی و دستگاه تبدیل یا تغییر و انتقال (فرایند انجام شده) هستند.

مواد اولیه کارخانه ماشین سازی چیست
پس در تعریفی دیگر، به سیستم‌های صنعتی که انرژی را به انرژی دیگر تبدیل می‌کنند، ماشین می‌گویند. مثلا در یک دستگاه ماشین تراش تبدیل انرژی الکتریکی به انرژی مکانیکی، باعث دوران سه نظام شده و عمل ماشین کاری و براده‌برداری انجام می‌شود.

اجزای ماشین در خودرو از نظر عملکرد ماشین‌ها

به عنوان بخشی از معرفی انواع ماشین آلات و اجزای ماشین، خودرو به عنوان وسیله‌ای عمومی مثال خوبی می‌باشد. در خودرو بعد از استارت و جرقه زنی و عمل احتراق با بنزین برای تأمین قدرت چرخش چرخ‌های خودرو، سیلندرها، پیستون‌ها را به سمت پایین هل می‌دهد و با انتقال حرکت خطی به حرکت دوار میل لنگ توسط شاتون تبدیل می‌کند.

کاربرد ماشین آلات در صنعت

سرعت تولید بالا، هزینه تولید کمتر همراه با کم شدن تعداد نیروی کار و بالا رفتن کیفیت تولید جزوی جدانشدنی از میزان تولید و درآمد بیشتر یک شرکت تولیدی یا خدماتی دارد. پس با هزینه زیاد اولیه برای تولید محصول با انتخاب ماشین آلات صنعتی مناسب می‌توان سرمایه گذاری عالی و کسب درآمد و جبران هزینه سرمایه را در بلند مدت انجام داد. در این حالت بحث مکانیزاسیون صنعتی و اتوماسیون صنعتی پیش می‌آید که در ادامه به توضیح این دو پرداخته می‌شود.

انرژی‌های طبیعی از نظر عملکرد ماشین‌ها

ماشین‌هایی که انرژی ورودی خود را از منابع طبیعی مانند باد، آب، ذغال، نفت یا اورانیوم دریافت می‌کنند و آن را به انرژی مکانیکی تبدیل می‌کنند، به عنوان منشاءهای اصلی انرژی شناخته می‌شوند. (مثل آسیاب‌های بادی، چرخ‌های آسیاب آبی، توربین‌ها، موتورهای بخار و موتورهای احتراق داخلی)

در این ماشین‌ها با ورودی‌های متفاوت، خروجی‌ها معمولاً شفت‌های دواری هستند. می‌توانند به عنوان ورودی ماشین‌های دیگر مانند ژنراتورهای الکتریکی، پمپ‌های هیدرولیک یا کمپرسورهای هوا استفاده شوند که این موارد را می‌توان در دسته‌بندی یا طبقه‌بندی ژنراتور قرار داد. خروجی‌های انرژی الکتریکی، هیدرولیکی و پنوماتیک این‌ها می‌تواند به عنوان ورودی موتورهای الکتریکی، هیدرولیکی یا بادی مورد استفاده قرار گیرد.

از این موتورها نیز می‌توان برای ماشین آلات بسته‌بندی، ماشین آلات حمل و نقل یا وسایلی مانند چرخ خیاطی و ماشین لباسشویی استفاده کرد.

مزایای ماشین آلات صنعتی

  1. تکرار پذیری فعالیت ها و فرآیند ها
  2. افزایش کیفیت محصولات تولیدی
  3. افزایش سرعت و کمیت تولید
  4. کنترل کیفیت دقیقتر و سریعتر
  5. کاهش پسماند های تولید و ضایعات
  6. افزایش بهره وری واحد های صنعتی
  7. بالا بردن ضریب ایمنی برای نیروی انسانی و کاستن از فشارهای روحی و جسمی
  8. منبع: ایران بریکت


آشنایی با صنایع ماشین سازی و انواع آن

 
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا