خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است.
هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده
برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن
به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

M O B I N A

سرپرست بخش فرهنگ و ادب
عضو کادر مدیریت
کاربر V.I.P انجمن
سرپرست بخش
ناظر کتاب
منتقد انجمن
  
  
عضویت
3/4/21
ارسال ها
25,243
امتیاز واکنش
64,123
امتیاز
508
سن
19
محل سکونت
BUSHEHR
زمان حضور
272 روز 9 ساعت 46 دقیقه
نویسنده این موضوع
خدای بزرگ و مهربان ما جهانی پر از شگفتی و زیبایی آفریده است. یکی از بزرگترین شگفتی های جهان هستی، کهکشان ها هستند. به گونه ای که با این همه پیشرفتی که در علم و تکنولوژی پدید آمده است اما هنوز، جنبه های بسیاری از این کهکشان ها ناشناخته باقی مانده است.

سیاره ما زمین، در کهکشهانی به نام کهکشان راه شیری قرار گرفته است. شاید همه ما در ابتدا تصور کنیم که خورشید بزرگترین سایره یا ستاره در این کهمشان راه شیری است اما اینگونه نیست و ستاره ای در این کهمشان وجود دارد که ۱۷۰۸ برابر بزرگتر از خورشید است.

این ستاره بزرگ و حجیم UY Scuti نام داردو این ستاره به اندازه ای بزرگ است که شاید خارج از تصور ما باشد.

امروز در ادامه این مطلب تصمیم داریم تا شما را با بزرگترین ستاره کهکشان راه شیری و بزرگترین ستاره جهان آشنا کنیم، با ما همراه باشید.



نام بزرگترین ستاره کهکشان

بزرگترین ستاره کهکشان راه شیری در حقیقت از موادی تشکیل شده است که خورشید ما نیز از آن شکل گرفته است.. در این ستاره عناصری چون هلیوم، هیدروژن و دیگر عناصر شیمیایی وجود دارد. اما شعاع این ستاره ۱۷۰۸ برابر از خورشید بزرگتر است. این ستاره UY Scuti نام دارد.

شعاع این ستاره چیزی در حدود ۲/۱ میلیارد کیلومتر است و محیط آن هم ۵/۷ میلیارد کیلومتر می باشد. اگر بخواهیم به زبان خودمانی اندازه های این ستاره را بگوییم، باید گفت: اگر بخواهید با یک هواپیما دور این ستاره بگردید، چیزی در حدود ۹۵۰ سال به طول خواهد انجامید تا بتوانید یک دور، دور آن بچرخید.

این ستاره به قدری بزرگ است که نور با سرعتی که دارد برای دور زدن این ستاره به چیزی حدود ۷ ساعت زمان نیاز دارد. اگر این ستاره که ۹۴۰۰۰ برابر درخشان تر از خورشید است به جای خورشید قرار می گرفت دیگر از زمین ما چیزی باقی نمی ماند!


بزرگترین ستاره کهکشان راه شیری‎

 
  • تشکر
Reactions: *NiLOOFaR* و YeGaNeH

M O B I N A

سرپرست بخش فرهنگ و ادب
عضو کادر مدیریت
کاربر V.I.P انجمن
سرپرست بخش
ناظر کتاب
منتقد انجمن
  
  
عضویت
3/4/21
ارسال ها
25,243
امتیاز واکنش
64,123
امتیاز
508
سن
19
محل سکونت
BUSHEHR
زمان حضور
272 روز 9 ساعت 46 دقیقه
نویسنده این موضوع
بزرگترین ستاره کهکشان به اندازه ۲۰ تا ۴۰ برابر خورشید می باشد. اما جرم آن ۲۶۵ برابر از خورشید بیشتر است. چگالی آن نیز بیش از یک میلیارد بار از چگالی آب کمتر است. یعنی اگر ما حمامی داشته باشیم که می توانست این ستاره را در خود جای دهد، ستاره ما به راحتی روی آب می ایستاد!

یک و نیم میلیون سال از عمر این ستاره می گذرد و در طول این مدت ۵۵ درصد از جرم خود را از دست داده است. بزرگترین ستاره کهکشان بسیار ناپایدار است.

این ستاره به دلیل وجود بادهای نیرومند، به صورت یک کره‌ی آبی رنگ که دارای مرز مشخصی نیست دیده می شود.

اگر هم روی زمین فضایی داشتیم که می شد از این ستاره دعوت کنیم روی آن فرود بیاید، به دلیل چگالی کم، در ارتفاع کمی از سطح زمین به پرواز در می آمد. خلاصه که اندازه های این ستاره شوخی بردار نیست!

دمای این ستاره به عنوان بزرگترین ستاره کهکشان دمایی بالاتر از ۵۳ هزار درجه کلوین دارد و فقط ۲ میلیون سال زنده می ماند. با مرگ این ستاره غول پیکر هیچ سیاهچاله ای نیز باقی نخواهد ماند.

این ستاره با این که از خورشید بسیار بزرگتر است و خورشید در مقایسه با آن بسیار ناچیز و کوچک دیده می شود، اما بر خلاف آن، هر چقدر از سن خورشید بگذرد بزرگتر می شود و بعد از گذشت ۵/۷ میلیارد سال تا بزرگترین حد ممکن بزرگ خواهد شد.


بزرگترین ستاره جهان هستی

بزرگترین ستارۀ یافت شده(Stephenson 2-18)

شعاع بزرگترین ستاره‌ی یافت شده که استیفنسن ۱۸-۲ نام دارد حدود ۲۱۵۰ برابر خورشید است و حجم آن ۱۰ میلیارد برابر خورشید است. اگر این ستاره جایگزین خورشید در منظومه شمسی شود، تا مدار زحل پیشروی می‌کند. برای درک بهتر بزرگی‌ این ستاره، این طور می‌توان گفت که حتی نور با وجود سرعت بالایی‌ که دارد برای چرخش یک‌ دور حول ستاره به ۹ ساعت زمان احتیاج دارد.

این ستاره که از نوع غول سرخ است ۲۰ هزار سال نوری با زمین فاصله دارد و در صورت فلکی سپر واقع شده است. هچنین این ستاره به عنوان یکی از پرنورترین ستاره‌های غول سرخ شناخته می‌شود. دمای سطح آن ۳۲۰۰ درجه کلوین، حدود ۴۴۰۰۰۰ برابر پرنورتر از خورشید ماست. به گفتۀ محققان این ستاره در آستانه از دست دادن لایه‌های بیرونی خود قرار دارد و در حال تبدیل شدن به یک متغیر آبی درخشان است.


بزرگترین ستاره کهکشان راه شیری‎

 
  • تشکر
Reactions: *NiLOOFaR* و YeGaNeH

M O B I N A

سرپرست بخش فرهنگ و ادب
عضو کادر مدیریت
کاربر V.I.P انجمن
سرپرست بخش
ناظر کتاب
منتقد انجمن
  
  
عضویت
3/4/21
ارسال ها
25,243
امتیاز واکنش
64,123
امتیاز
508
سن
19
محل سکونت
BUSHEHR
زمان حضور
272 روز 9 ساعت 46 دقیقه
نویسنده این موضوع
مرگ بزرگترین ستاره کهکشان

بزرگترین ستاره کهکشان حالا به آخرین مراحل زندگی خود نزدیک شده است و هر لحظه شاهد فوران های بسیار وحشتناکی می باشد. به گفته دانشمندان این ستاره در حال رسیدن به پایان عمر خود است و در نهایت شاهد انفجار آن خواهیم بود.

این ستاره ها معمولا دارای دوره حیاتی کمتر از چند میلیون سال هستند و بعد از طی این دوره، در پایان زندگی خود ناپایدار شده و به صورت یک ابرنواختر بر اثر کاهش جرم شان منفجر می شوند.


کهکشان راه شیری

سن این کهکشان چیزی حدود ۶/۱۳ میلیارد سال می باشد. منظومه شمسی در همین کهکشان قرار دارد. اگر شبی که آسمان صاف و بدون ابر است به آن نگاه کنید، می توانید در آسمان نواری شیری رنگ را تماشا کنید.

این نوار که به پهنای ۳۰ درجه است در واقع میلیون ها ستاره ای هستند که با چشم غیر مسلح نمی توان آنها را دید. کهکشان راه شیری به شکل مارپیچی میله ای است و فقط زمانی قابل مشاهده است که از خارج کهکشان و از روبرو به آن نگاه کنید.

کره زمین هم که در منظومه شمسی قرار دارد در یکی از بازوهای مارپیچ آن قرار دارد. اجزای تشکیل دهنده کهکشان ستاره ها، گاز و غبار می باشند. یعنی علاوه بر آن نوار شیری، هر ستاره دیگری که در آسمان دیده می شود مربوط به کهکشان راه شیری می باشد.

اندازه کهکشان راه شیری

بعد از اینکه بزرگترین ستاره کهکشان را دانستیم، خوب است اندازه خود کهکشان راه شیری را نیز بدانیم. این کهکشان بعد از اندرومدا بزرگترین کهکشان می باشد.

قطر کهکشان راه شیری چیزی در حدود صد هزار سال نوری می باشد. ضخامت آن نیز در اکثر نقاط ۱۰۰۰ سال نوری است ولی در مرکز آن به ۱۲۰۰۰ سال نوری نیز می رسد. ستارگانی که در این کهکشان قرار دارند چیزی بین ۱۰۰ تا ۴۰۰ میلیارد می باشند.

شمارش تعداد ستارگان کاری غیر ممکن است، ما فقط قادریم تعدادی از ستارگان پر نور را با چشم مسلح ببینیم. دانشمندان و محققان برای اینکه تعداد ستاره ها را تخمین بزنند، جرم کهکشان را محاسبه می کنند و بر اساس آن تعداد ستاره ها را به صورت تخمیمی بیان می کنند.
منبع: آسیاک


بزرگترین ستاره کهکشان راه شیری‎

 
  • تشکر
Reactions: *NiLOOFaR* و YeGaNeH
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا