خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است.
هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده
برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن
به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

~ASAL~

مدیر آزمایشی طبیعت و جانداران
مدیر آزمایشی
  
عضویت
1/4/23
ارسال ها
847
امتیاز واکنش
1,011
امتیاز
133
زمان حضور
10 روز 8 ساعت 9 دقیقه
نویسنده این موضوع
یکی از انواع نژاد های پلنگ، پلنگ آفریقایی است. همان طور که از نام این حیوان پیداست در مناطق مختلف آفریقا زیست می کند. این گونه از پلنگ را در علفزار ها و مناطق جنگلی کشور آفریقا می توان دید.

پلنگ آفریقایی چه حیوانی است؟
پلنگ یکی از انواع گونه های حیات وحش است که در محدوده گسترده ای از جنوب صحرای آفریقا و در مناطقی از آسیا به چشم می خورد. این حیوان جز دسته گربه سانان بوده و در مقایسه با آن ها از پا های کوتاه تر و بدن بزرگ تری نیز برخوردار می باشد. پلنگ از گونه های مختلفی برخوردار بوده و طبق پژوهش های صورت گرفته چهارده گونه آن در آسیا و سیزده گونه آن نیز در آفریقا شناسایی شده اند. پلنگ آفریقایی (Panthera pardus pardus) یکی از زیر گونه های پلنگ است و همان طور که از نام آن پیداست از بومی قاره آفریقا بوده و در مناطق مختلف آفریقا به چشم می خورد. رنگ پوست این حیوان از رنگ های مختلف طوسی، زرد کمرنگ، طلایی سیر و یا سیاه تشکیل شده است. این گونه از پلنگ در بیشه زار ها و علف زار های آفریقا زندگی می کند و از حیوانات مختلفی همچون خرگوش، گراز، شغال، گوزن و … تغذیه می کند. این حیوان قادر است به خوبی از درخت بالا برود و شکار خود را در لا به لای درخت پنهان کند. این حیوان می تواند طعمه 250 کیلوگرمی خود را با خود تا بالای درخت بکشاند، این ویژگی در دیگر گربه سانان بزرگ وجود ندارد. متاسفانه این گونه از پلنگ اخیرا در خطر انقراض قرار گرفته و جمعیت آن به شدت کاهش یافته است، چرا که بسیاری از شکارچیان به شکار بی رویه پوست و سر این حیوان پرداخته اند و این شکار بی رویه بر روی جمعیت پلنگ آفریقایی و زندگی اجتماعی آن ها تاثیر گذار بوده است.

طول عمر پلنگ آفریقایی چقدر است؟
بر اساس تحقیقات انجام گرفته در صورتی که این پلنگ مورد شکار قرار نگیرد و یا بر اثر عوامل طبیعی دچار مرگ نشود به صورت طبیعی قادر خواهد بود حدود 12 تا 17 سال عمر کند. این حیوان از پوست زیبایی برخوردار است که باعث شده توجه شکارچیان بسیاری به آن جلب شود. به همین علت متاسفانه پوست و سر آن مورد تجارت شکارچیان قرار گرفته و شکار بی رویه این گونه از پلنگ باعث شده جمعیت آن روز به روز با کاهش مواجه شود. به گونه ای که در خطر انقراض قرار گرفته اند. جالب است بدانید که در میان پلنگ ها بیشترین عمر متعلق به یک پلنگ ماده بوده است که 24 سال و ۲ ماه و ۱۳ روز عمر داشته است.


همه ‌چیز در مورد پلنگ آفریقایی و رازهای زندگی این موجود

 
  • تشکر
Reactions: YeGaNeH

~ASAL~

مدیر آزمایشی طبیعت و جانداران
مدیر آزمایشی
  
عضویت
1/4/23
ارسال ها
847
امتیاز واکنش
1,011
امتیاز
133
زمان حضور
10 روز 8 ساعت 9 دقیقه
نویسنده این موضوع
پلنگ آفریقایی چه ویژگی هایی دارد؟
هر موجودی در طبیعت به نوبه خود از یکسری ویژگی ها برخوردار می باشد. پلنگ آفریقایی هم ویژگی ها و خصوصیات منحصر به فرد خود را دارد. این حیوان از دسته گربه سانان و از زیر گونه های فراوانپلنگ است. این گونه از پلنگ ها در مناطقی چون جنگل های پر باران استوایی و همچنین مناطق کم بوته یا نیمه بیابانی زندگی می کنند. جالب است بدانید که رنگ پوست این حیوان با توجه به محیطی که در آن زندگی می کند و شرایطی که دارد متغیر است و ممکن است رنگ پوست آن از زرد کم رنگ تا زرد مایل به قهوه ای متفاوت باشد. اگر به عکس های این حیوان نگاهی بیاندازید خال یا به عبارتی حفره هایی را بر روی بدن او مشاهده خواهید کرد که به رنگ قهوه ای تیره و یا سیاه رنگ می باشد، این خال ها بر روی پوست زرد برنزه رنگ این حیوان قرار گرفته اند.

در رابـ*ـطه با تغذیه این گونه از پلنگ باید بگوییم که بسیاری از پستانداران همچون شغال، گوزن، خرگوش، زرافه و همچنین حیواناتی چون پرندگان، خزندگان و … خوراک این حیوان است. او پس از آن حیوان مورد نظر خود را شکار کرد برای آن که شکار خود را از کفتار ها مخفی کند آن را تا بالای درخت با خود حمل می کند. پلنگ آفریقایی نر از وزن 60 کیلوگرمی و وزن جنس ماده آن حدود 35 تا 40 کیلوگرم است. این گونه از جمله حیواناتی است که به صورت قلمرو زندگی می کند و محدوده قلمروز خود را به واسطه ادرارشان مشخص می کنند. این پلنگ برای حفاظت از قلمرو خود بسیار خشن و ترسناک می شود. دوران بارداری ماده حدود 90 تا 105 روز است و پس از گذشت این مدت 1 تا 6 توله از او متولد خواهد شد. بزرگ ترین شکاری که از این حیوان به ثبت رسیده است یک گاو کوهی بوده است که 900 کیلوگرم وزن داشته است.

زیستگاه این حیوان کجاست؟
طبق اطلاعات منتشر شده از این حیوان، این گونه یکی از پر جمعیت ترین پلنگ ها است. این پلنگ به طور گسترده در بخش وسیعی از کره زمین زندگی می کند و زیستگاه آن در زمان های گذشته در آفریقای جنوبی و امروزه در سراسر آفریقا و جنوب آسیا نیز می باشد. اما طبق اطلاعیه ای که اخیرا از سوی اتحادیه بین المللی حفاظت از طبیعت منتشر شده است، جمعیت این حیوان به علت شکار بی رویه رو به کاهش بوده و بیشترین تراکم جمعیت آن در صحراهای آفریقای جنوبی است. بسیاری از شکارچیان به دنبال پوست و صورت این حیوان هستند و با شکار و تجارت بی رویه خود باعث شده اند جمعیت این گونه رو به کاهش برود.


همه ‌چیز در مورد پلنگ آفریقایی و رازهای زندگی این موجود

 
  • تشکر
Reactions: YeGaNeH

~ASAL~

مدیر آزمایشی طبیعت و جانداران
مدیر آزمایشی
  
عضویت
1/4/23
ارسال ها
847
امتیاز واکنش
1,011
امتیاز
133
زمان حضور
10 روز 8 ساعت 9 دقیقه
نویسنده این موضوع
دشمن طبیعی این حیوان چیست؟
به طور معمول پلنگ ها از دشمت خاصی در طبیعت برخوردار نیستند، مگر آن که بر سر تصاحب قلمرو با یکدیگر بجنگند و یا حیوانات گوشت خوار دیگری همچون خرس سیاه، گرگ، کفتار راه راه و … وارد نبرد شوند و کشته شوند. در واقع دشمن اصلی این حیوان انسان ها هستند که با شکار بی رویه خود منجرب از بین رفتن و انقراض این دسته از حیوانات می شوند. طبق گزارش اتحادیه بین المللی در صورتی که انسان ها به شکار بی رویه خود ادامه دهند با نابودی این گونه از پلنگ مواجه خواهیم بود.

این حیوان تقریبا از هر حیوانی برای سیر شدن تغذیه می کند و آن ها را شکار می کند، حتی حشراتی چون سوسک و ملخ هم از دست این حیوان خطرناک آسایش ندارند. این حیوان گوشتخوار بوده و از بسیاری از پستانداران می تواند تغذیه کند.

آیا پلنگ آفریقایی در خطر انقراض است؟
اگر چه این گونه از پلنگ جزو گونه های فراوان پلنگ ها به شمار می رود و به عنوان پر جمعیت ترین گونه ها به شمار می روند اما به علت شکار بی رویه انسان ها در خطر انقراض قرار گرفته است.

پلنگ آفریقایی جزو کدام گونه از جانوران است؟
این حیوان از زیر گونه ای از پلنگ ها به شمار می رود و همچون سایر پلنگ ها حیوانی گوشتخوار می باشد.

این حیوان در چه سنی بالغ می شود؟
این حیوان در ۲/۵ سالگی به سن بلوغ می رسند. همچنین پلنگ های کوچک تا ۲۴ ماهگی درکنار مادرانشان زندگی می کنند. اما بعد از آن خودشان به دنبال شکار می روند و به بلوغ می رسند. این حیوان بسیار با پلنگ های معمولی متفاوت است و تعداد این نوع پلنگ ها امروزه کمتر شده است.

منبع: الی گشت و ویکی پدیا


همه ‌چیز در مورد پلنگ آفریقایی و رازهای زندگی این موجود

 
آخرین ویرایش توسط مدیر:
  • تشکر
Reactions: YeGaNeH
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا