خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است.
هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده
برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن
به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

M O B I N A

سرپرست بخش فرهنگ و ادب
عضو کادر مدیریت
کاربر V.I.P انجمن
سرپرست بخش
ناظر کتاب
منتقد انجمن
  
  
عضویت
3/4/21
ارسال ها
25,242
امتیاز واکنش
64,121
امتیاز
508
سن
19
محل سکونت
BUSHEHR
زمان حضور
272 روز 9 ساعت 46 دقیقه
نویسنده این موضوع
مقدمه

روانشناسان تبهكاری را به مسائل شخصيتي و مسئله سازگاري يا عدم سازگاري فرد با هنجارهاي اجتماعي منسوب مي كنند. پيروان روانشناسي مكتب فرويد بر اين بار بودند كه روان بطور اعم بر شخصيت بطور اخص دارای دو جنبه نا خود آگاه و خود آگاه است . تجربه هاي كودكي بويژه ارتباط كودك با مادر نقش اساسي در رشد شخصيت فرد ايفا مي كند طبق اين ديدگاه رفتار جنايي در دروان انسان جاي دارد و چنين رفتاري بيماري و ناسازگاري ايجاد مي كند.

فرويد روانشناس : مجرم را فردي مي بيند كه خود ناقص و معيوب دارد. طبق نظر او خود از سه جنبه نهاد ، من ، فرامن تشكيل شده است : نهاد: شامل تمايلات و احساسات ناخودآگاه است فرامن: وجدان و خواسته هاي مورد پسند جامعه است كه در اثر آموزش و تربيت در فرد بوجود مي آيد . حد وسط اين دو من قرار دارد قسمت آگاه و منطقي فرد كه بيت نهاد و من برتر از يك طرف و از طرف ديگر با دنيايي واقعيت در ارتباط است و بين آنها تعادل برقرار مي كند از ديدگاه فرويد جرم در نتيجه يك من ضعيف كه تحت كنترل نهاد در آمده و باعث احساس گنـ*ـاه در فرد شده بوجود مي آيد .الگوی طبيعي در هر احساس گنـ*ـاه يا ناراحتي افراد را از انجام خلاف باز مي دارد اين الگو در دوران كودكي وقتي نيازهاي دروني و تكانه ای خاص بويژه انگيزه جنسي و پرخاشگری رشد مي كند شكل مي گيرد . بطور خلاصه روانشناسان پيرو مكتب فرويد رفتار جنائي و مجرمانه را پاسخ به قسمتي از شخصيت مي دانند كه سركوب شده است .

جرم چيست و مجرم كيست

مجرم كسي است كه مرتكب جرم مي شود اما تعريف جرم آسان نيست جرم به عملي گويند كه وجدان جمعي را جريحه دار كند به بيان ديگر هر فعل يا ترك فعلي كه نظم ، صلح و آرامش اجتماعي را مختل سازد و قانون براي آن مجازاتي تعيين كرده باشد جرم محسوب ميشود و بالاخره تعريف عملي و حقوقي جرم چنين است: جرم عملي است كه بر خلاف يكي از موارد قانون مجازات عمومي هر كشور است و مجرم كسي است كه در زمان معين عمل او خلاف مقررات قانوني رسمي كشور باشد.


مجرم کیست؟

 
  • تشکر
Reactions: *NiLOOFaR*

M O B I N A

سرپرست بخش فرهنگ و ادب
عضو کادر مدیریت
کاربر V.I.P انجمن
سرپرست بخش
ناظر کتاب
منتقد انجمن
  
  
عضویت
3/4/21
ارسال ها
25,242
امتیاز واکنش
64,121
امتیاز
508
سن
19
محل سکونت
BUSHEHR
زمان حضور
272 روز 9 ساعت 46 دقیقه
نویسنده این موضوع
انواع جرم

جرم عبارت از عملي كه قانون را نقض كند و به بيان ديگر هر عملي كه داراي دو شرط زير باشد جرم است.

1. رفتاری كه بيش از حد قابل قبول و مخرب باشد.

2. رفتاری كه كنترل آن از طريق احكام غير رسمي به تنهايي دشوار باشد .

انواع جرم را به سادگي ميتوان به چهار دسته گروه بندي كرد:

جرمهاي جاني ، جرم هاي مالي ، جرم هاي بدون قرباني ، جرم هاي دولتمندان و قدرتمندان

نسبي بودن جرم

آنچه كه جرم ناميده مي شود تا حد زيادي بستگي به فرهنگ هر جامعه دارد .هيچ رفتاري ذاتاً جرم نيست و فقط زماني رفتاري جرم ناميده مي شود كه از نظر اجتماعي چنين تعريف شده باشد و تعريف ها از زماني به زمان ديگر و از مكاني به مكان ديگر و از گروهي به گروه ديگر تفاوت بسيار پيدا مي كند . قبل از ظهور اسلام زنده بگور كردن كودكان بي گنـ*ـاه بويژه نوزادان دختر در بين برخي از قبايل عرب متداول بود و كجازاتي در پي نداشت در حالي كه پس از ظهور اسلام اين كار نمي شد و عنوان گنـ*ـاه پيدا كرد .

چند ديدگاه در باره رفتار مجرمانه

1-ديدگاه جامعه شناختي: ديدگاه جامعه شناختي به ارتباط بين متغير های مختلف رفتار مجرمانه مانند: ( سن، نژاد، جنس ، وضعيت اجتماعي و اقتصادی ) اهميت مي دهد اين ديدگاه همچنين بر عواملي كه در محيط و رفتار مجرمانه موثرند مانند : زمان . مكان . كيفيت وقوع جرم و نوع اسلحه بكار رفته نيز تاكيد می كند.

2-ديدگاه روان شناختي : اين ديدگاه به رفتار افراد اينكه رفتار چگونه رخ مي دهد چطور اجرا مي شود چگونه تداوم مي يابد و چگونه اصلاح مي گردد تكيه مي كند در ديدگاه روانشناختي هم محيط و هم شخصيت فرد كه در رفتار مجرماني و جنائی موثر است در نظر گرفته مي شود و رفتار جنائی همرا با فرايندهای رواني مورد بررسي قرار مي گيرد روانشناسان بيشتر به متغيرهای شخصيت افراد تكيه دارند آن را بهترين عاملي در قضاوت باليني بشمار مي آورند.


مجرم کیست؟

 
  • تشکر
Reactions: *NiLOOFaR*

M O B I N A

سرپرست بخش فرهنگ و ادب
عضو کادر مدیریت
کاربر V.I.P انجمن
سرپرست بخش
ناظر کتاب
منتقد انجمن
  
  
عضویت
3/4/21
ارسال ها
25,242
امتیاز واکنش
64,121
امتیاز
508
سن
19
محل سکونت
BUSHEHR
زمان حضور
272 روز 9 ساعت 46 دقیقه
نویسنده این موضوع
ديدگاه روان پزشكي

رفتار مجرمانه در اثر افكار ناهشيار و نيازهای زيستي در انسان بوچود مي آيد و محيط فرهنگ و جامعه نقشي در ارتكاب جرم ندارد.

روانشناسان زيستي مقصر اصلي را در رفتار هاي مجرمانه نيازها و فشارهاي دروني افراد مي دانند آنان معتقدند رفتار مجرمانه بطور ناخودآگاه و در اثر سائقه ای زيستي انجام مي شود و خارج از كنترل انسان است مسئله بزهكاري و انحراف نوجوانان و جوانان از دير زمان در جامعه بشري مورد توجه انديشمندان بود. همزمان با گسترش انقلاب صنعتي و گسترش دامنه نيازمندي ها و محروميت های ناشي از عدم امكان برآورده شدن خواستها و نيازهای زندكي موجب گسترش شديد و دامنه عصيان تبهكاري سرگرداني دزدي و انحراف جنسي و ديگر انحرافات در جوانان شده است. امروزه نيز مشكلاتي. مانند اعتياد دزدی و انحراف جنسي در نزد جوانان كشور ما نيز مطرح است و آثار آن به خوبي در جامعه هويدا است. آنچه موجب مي شود انسان شبكه گسترده روابط اجتماعي را بپذيرد نيازهاي وي براي زيستن به بهروزی و كوشش گروهي و جمعي براي به خدمت گرفتن پديده هاي طبيعي در راستاي منابع خود است از اين رو بررسي انگيزه ها و محركهای كه انسان را به سوي تلاش براي تامين نيازمنديها مي راند امری ضروری است كه مستلزم رسيدگي و يافتن ديدگاهي منطقي براي پرداختن به آن است.

عوامل طبيعي و جغرافيائی انحراف

رفتار فردی اجتماعي انسان تابع محيط طبيعي است و كساني كه در مناطق معتدل زندگي مي كنند آمادگي بيشتري براي گرايش به انحراف از خود نشان مي دهند. نا گفته نماند كه عوامل طبيعي در فعاليتهای اورگانيسم انساني مانند تنفس فشار خون و ترشح غده ها تغييراتي پديد آورده و حتي آنها را دچار اختلال مي كند اما با تقويت جسماني ميتوان از قدرت عوامل طبيعي و تاثير آنها بر انسان كاست و مزاحمتهای عوامل طبيعي را فرو مي نشاند. گرچه حوادث عظيم طبيعي مانند زلزله سيل طوفان و جز اينها موجب ويرانيها و بي سامانيهاي خانوادگي مي شوند كودكان بي سرپرست و بي خانمان براي سير كردن شكم خود به آساني دست به سرقت و يا انحرافات ديگری ميزنند و چه بسيار دختران و پسراني كه بدين علت به بزهكاري و انواع اختلالات رفتاري تن مي دهند اما چنانچه نظام اجتماعي مسلط خود را مسئول زندگي افراد محروم بداند و برنامه اي براي اين بی سامانيها و فقر و فاقه ها تدوين كند از تاثير عوامل طبيعي كاسته خواهد شد.

محيط بيروني خود مشتمل بر دو بخش است :طبيعت و جامعه بي گمان عوامل طبيعي مانند آب هوا انسانها را به سوي برخي نيازها مي راند اما در اين زمينه عوامل اجتماعي بسيار نيرومند ترند.

عامل اقتصادي در بر دارنده عوامل فقر (بيكاري؛ محروميت؛نداشتن تفريح سالم و…….) بحران اقتصادي (تورم ؛گرسنگي؛درماندگي…….) و عامل مهاجرت (آوارگي وتعارض و فرهنگها……)است


مجرم کیست؟

 
  • تشکر
Reactions: *NiLOOFaR*

M O B I N A

سرپرست بخش فرهنگ و ادب
عضو کادر مدیریت
کاربر V.I.P انجمن
سرپرست بخش
ناظر کتاب
منتقد انجمن
  
  
عضویت
3/4/21
ارسال ها
25,242
امتیاز واکنش
64,121
امتیاز
508
سن
19
محل سکونت
BUSHEHR
زمان حضور
272 روز 9 ساعت 46 دقیقه
نویسنده این موضوع
عوامل تربيتي عبارتند از خانواده (محروميت اقتصادي؛خشونت؛ناسازگاري هاي داخلي؛گسستگي خانواده و دور افتادن اعضاي خانواده از يكديگر ؛طلاق؛يتيمي)

مدرسه (فشار بر خانواده؛ناديده گرفتن نيازهاي آموزندگان؛تحميل ارزشهاي غير اجتماعي و غير ديني……) گردهمای همسالان (تقليد از همبازيها؛همسايگان؛هم محله ای ها)

عوامل اجتماعي

اطلاعات و ملاك ها و نتايج مطالعات نشان دهنده آن است كه ميزان تاثير عوامل اجتماعي در ايجاد بزهكاری نه تنها كم نيست بلكه تاثير شايان توجهي دارد فرد در جامعه مستهلك است و شناخت وي تنها با شناخت جامعه ممكن است كه مانند طبيعت در حال تغيير و تكامل دائم است. بنابر اين انسان كه جزئي از طبيعت است تغيير و تبديل پذير است و وراثت كوچكترين تاثيري در فرد ندارد. شناسائي فرد مي بايد بر اساس شناخت شرايط زندگي او باشد تغيير شرايط زندگاني موجب تغيير شخص در تمامي ابعاد مي شود و او را دگرگون مي سازد. انسان بدور از جامعه نمي تواند به انسانيت خود تحقق بخشد و مستقل از نظامات و نهادهاي اجتماعي و به حياط خود ادامه دهد، بلكه به هنگام تولد خويش از نظر اقتصادي اجتماعي و رواني و فرهنگي وابسته به همنوع خود بوده و با وجود برخي از افسانه ها هرگز به تنهائي به نهايت انسانيت نرسيده هميشه با پاره اي گروه هاي اجتماعي پيوند داشته است.

عوامل اقتصادي

فقر يكي از عوامل مهم انواع انحرافات از جمله دزدی و انحراف جنسي در مردم بويژه كودكان و نوجوانان و جوانان است. فقر بي كمان بوجود آورنده سختي ها و ناملايماتي است كه اگر نتوان با آنها مبارزه كرد خواه ناخواه انسان را به زانو در مي آورد بيشتر محروميت ها و بر آورده نشدن تمايلات كه موجب عدم اطمينان اجتماعي مي شود ناشي از فقر است و نمي توان آن را ناديده گرفت ، بيكاري، كمبود مواد غذائي، پوشاكي. بيسوادي و عقب افتادگي جهل و خرافات عدم بهداشت كافي و انواع بيماريهاي روحي و جسمي و حتي در سطح جهاني جنگها و خون ريزي ها ريشه در نيازهاي مادي و ترس از فقر دارد و انواع بي رحميها و خونريزيها را در طبقات مرفه و مسلط جامعه سبب می شود، بيكاری، ولگردی و گدائی ناشي از فقر خانواده هاست از عوامل موثر در انحرف و گرايش به بزهكاری دزدی و مانند آن مي باشد و افراد را بسوی اعمالي مي رانند كه هيچ توانائي انجام آن را نداشته اند، عدم امكان برای فراهم آوردن وسائل تفريحات سالم و پر كردن اوقات فراغت فرزندان و ناتوانی خانواده ها برای حفاظت فرزندان از مفاصد موجد در محيط های ناسالم و معاشرت با افراد ناباب همگي ناشي از فقر و تهيدستی خانواده هاست
منبع: دادراه


مجرم کیست؟

 
  • تشکر
Reactions: *NiLOOFaR*
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا