خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است.
هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده
برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن
به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

~ASAL~

مدیر آزمایشی طبیعت و جانداران
مدیر آزمایشی
  
عضویت
1/4/23
ارسال ها
847
امتیاز واکنش
1,012
امتیاز
153
زمان حضور
10 روز 8 ساعت 42 دقیقه
نویسنده این موضوع
«زریوار»، نگین غرب کشور
دریاچه زریوار یکی از جاذبه‌های دیدنی در غرب کشورمان است؟ قایق سواری در این دریاچه و چشیدن طعم ماهی کبابی‌های آن از مواردی است که هرساله مسافران زیادی را به سمت خود جذب می‌کند. آیا می‌دانید چطور می‌توان به دریاچه زریوار رسید و بهترین زمان برای رفتن به آنجا چه زمانی است؟ در ادامه مطلب هر آنچه لازم است از زریوار بدانید آمده است.

دریاچه زریوار کجاست؟
دریاچه زریوار نگینی آبی در دل استان کردستان و در نزدیکی شهرستان مریوان است. برای رسیدن به این دریاچه می‌توانید راهی سنندج شوید. از آنجا مسیرتان را به سمت مریوان ادامه دهید. در نزدیکی مریوان به دلیل توریستی بودن این جاذبه، از هرکس بپرسید این دریاچه را خواهید یافت. علاوه بر آن دریاچه زریوار یکی از جاذبه‌هایی است که در تور کردستان خواهید دید.

چرا دریاچه زریوار خاص است؟
دریاچه زریوار با طولی حدود 5 کیلومتر یکی از بزرگترین دریاچه‌های آب شیرین جهان است. آب این دریاچه از چشمه‌های خود جوش کف دریاچه، بارندگی و آب شدن برف کوه‌های اطراف تامین می‌شود و هیچ رودی به آن نمیریزد. همین خودجوش بودن آب دریاچه از گذشته‌‌های دور باعث ایجاد افسانه‌های مختلفی درباره آن شده. مثلا یکی از این افسانه‌ها راجع بهاین است که مردم محلی معتقدند زیر دریاچه زریوار از گذشته‌های دور شهری دفن شده. اطراف این دریاچه با نیزارهای بلند، چشم انداز کوه و درختان زاگرس نشین احاطه شده. زریوار عمقی بین 3 تا 8 متر دارد. البته این مقدار بر اساس بارندگی و میزان تبخیر آب در زمان‌های مختلف متفاوت خواهد بود. دریاچه زریوار در سال 1389 در فهرست میراث طبیعی ایران نیز به ثبت رسید. زریوار همچنین در سال 97 همزمان با روز جهانی تالاب‌ها در کنوانسیون بین المللی رامسر، به عنوان بیست و پنجمین تالاب با ارزش جهانی ایران به ثبت رسید.


زریوار، نگین غرب ایران

 
  • تشکر
Reactions: YeGaNeH

~ASAL~

مدیر آزمایشی طبیعت و جانداران
مدیر آزمایشی
  
عضویت
1/4/23
ارسال ها
847
امتیاز واکنش
1,012
امتیاز
153
زمان حضور
10 روز 8 ساعت 42 دقیقه
نویسنده این موضوع
در دریاچه زریوار چه می‌بینیم؟


قایق سواری در دریاچه زریوار
یکی از جاذبه‌های دریاچه زریوار، قایق سواری با قایق‌های پدالی در این دریاچه است. اگر در فصل بهار و تابستان، آخر هفته‌ها یا تعطیلات به این دریاچه بروید گاهی برای قایق سوار شدن باید در صف بمانید. تماشای غروب آفتاب در میان این جزیره در حالی که انعکاس آن آب را طلایی کرده کادری خواهد بود که هیچ وقت از حافظه نگاه‌تان پاک نمی‌شود.

جزیره‌های سیار دریاچه زریوار
در دریاچه زریوار جزیره‌های کوچک سبزی وجود دارد که در واقع این جزیره‌ها تجمع نیزارهایی هستند که ریشه‌شان در آب است. همین ریشه‌های در آب باعث می‌شود که با حرکت آب این جزیره‌ها حرکت کنند. میان این نیزارها نیز محلی برای استراحت پرندگان دلربای بومی و مهاجری است که گاهی یک ماهی از آب می‌ربایند و پس از پرواز کوتاهی دوباره روی جزیره فرود می‌آیند. شما با قایق‌های پدالی فرصت عبور از میان این جزیره‌های جادویی را خواهید داشت.

ماهی کبابی‌
شاید باورش برای‌تان سخت باشد اما گاهی عده‌ای فقط برای چشیدن طعم ماهی کبابی‌های این دریاچه به زریوار می‌آیند. این دریاچه آب شیرین، زیستگاه ماهی‌های لذیذی است. ماهی‌ها همان جا صید و کباب و تازه تازه در دکه‌های اطراف دریاچه سرو می‌شوند. اگر یکبار طعم این ماهی را بچشید مطئن باشید هر دفعه که اسم ماهی بیاید مزه آن زیر زبان‌تان خواهد آمد.

امکانات رفاهی دریاچه زریوار
مسیر اطراف دریاچه زریوار سنگ فرش است و پیاده روی آن راحت است. علاوه بر آن وجود دکه‌های خوراکی، نمایشگاه‌های‌ صنایع‌دستی، پارکینگ و سرویس بهداشتی باعث شده که این جاذبه به یک مکان پرطرفدار برای خانواده‌ها محسوب شود.

چه زمانی به دریاچه زریوار برویم؟
برای قایق سواری در دریاچه زریوار بهترین زمان سفر به آن، فصل بهار و تابستان است. در این زمان علاوه بر اینکه می‌توانید با نسیم خنک در دریاچه قایق سواری کنید، طبیعت نیز سرسبز است. فصل پاییز و زمستان این منطقه سرد خواهد بود و در زمستان سطح آب دریاچه نیز یخ می‌زند. البته همین یخ زدن سطح آب در زمستان جاذبه متفاوتی از دریاچه را ایجاد می‌کند.

در سفر به دریاچه زریوار با خود چه ببریم؟
شما برای رفتن به این دریاچه نیاز به وسایل خاصی ندارید. اما قطعا با انتخاب لباس و کفش راحت تجربه بهتری از گشت‎‌های‌تان خواهید داشت. اگر دوربین عکاسی دارید برای برداشتن آن لحظه‌ای درنگ نکنید در دریاچه زریوار کادرهای ماندگاری برای عکاسی وجود دارد. اگر دوربین دو چشمی نیز دارید آن را برای تماشای پرندگان همراه خود بردارید. اگر در فصل بهار، پاییز یا زمستان به زریوار رفتید حتما همراه خود لباس گرم بردارید. در آخر مانند همیشه خاطرتان باشد که مراقب این میراث ملی باشید و زباله‌ای در آن رها نکنید.

منبع: ویکی پدیا و سایر سایت‌ها و پی‌دی‌اف کتاب‌های جانوران‌وگیاهان


زریوار، نگین غرب ایران

 
آخرین ویرایش توسط مدیر:
  • تشکر
Reactions: YeGaNeH
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا