خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است.
هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده
برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن
به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

~ASAL~

مدیر آزمایشی طبیعت و جانداران
مدیر آزمایشی
  
عضویت
1/4/23
ارسال ها
847
امتیاز واکنش
1,012
امتیاز
153
زمان حضور
10 روز 8 ساعت 42 دقیقه
نویسنده این موضوع
درخت بائوباب | Baobabs
در طول دهه گذشته، درخت بائوباب آفریقای باستان در حال مرگ بوده اند. از سال ۲۰۰۵، هشت درخت از سیزده درخت قدیمی بائوباب آفریقا یا افتاده یا خشک شده اند. این مقاله از الی گشت به معرفی برخی از دلایل این پدیده می پردازد، که می گوید که قبل از انقراض آن ها در چه نقاطی می توان آن ها را دید، چه تلاش هایی برای حفظ این درخت افسانه ای تا به حال صورت گرفته و شما می توانید چه کار برای کمک به منقرض نشدن آن انجام دهید. همراه ما باشید


02baobab-768x480.jpeg


چرا درختان بائوباب آفریقایی در حال انقراض هستند؟


بائوباب بیش از ۳۰۰ کاربرد از جمله منبع آب، غذا، ویتامین ها، دارو، پناهگاه و موارد دیگر دارد. با این حال، دانشمندان مرگ و میرهای اخیر درختان بائوباب را به تغییرات آب و هوایی نسبت دادند، زیرا درجه حرارت به طور فزاینده ی داغ و نبود بارندگی بیشتر دیده می شود. گزارش های ملی جغرافیایی نشان می دهد که یک مطالعه دیگر منتشر شده، قبلا به این نتیجه رسیده است که تغییرات آب و هوایی به دو گونه از سه گونه درخت بائوباب در ماداگاسکار آسیب می رساند. در بین سالهای ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۱، درخت بائوباب پنک (Panke) در زیمبابوه از بین رفت که برآورد شده ۲۴۵۰ ساله بوده است. در آوریل ۲۰۱۷، درخت سانلند بائوباب در لیمپوپو، آفریقای جنوبی نیز افتاد.


درخت بائوباب آفریقایی

 
  • تشکر
Reactions: YeGaNeH

~ASAL~

مدیر آزمایشی طبیعت و جانداران
مدیر آزمایشی
  
عضویت
1/4/23
ارسال ها
847
امتیاز واکنش
1,012
امتیاز
153
زمان حضور
10 روز 8 ساعت 42 دقیقه
نویسنده این موضوع
اسطوره و افسانه های درخت بائوباب
نام علمی درخت بائوباب آفریقایی AdanSonia digitata است و بیشتر در سراسر آفریقای جنوبی توزیع دیده می شود. ماداگاسکار علاوه بر بائوباب آفریقایی، دارای شش نوع دیگر از این درخت است. این کشور همچنین بزرگترین درخت بائوباب جهان با نام رنیالا (به معنی مادر جنگل) را در خود جای داده است. این درخت با افسانه ها و اسطوره های تاریخی در بسیاری از جوامع قاره آفریقا عجین شده است.

برای مثال در پارک ملی کافوئه در زامبیا یک درخت ۱۵۰۰ ساله به نام Kondokamwale است که افسانه ای با خود دارد. اینطور می گویند که او عاشق ۴ دختر جوان شده بود که وقتی فهمید به مرد انسان علاقمندند، آن ها را کشت. یک بائوباب معروف دیگر در زامبیا درخت برعکس بائوباب به نام Ingombe Ilede (به معنی «گاو خوابیده» که به حالت درخت اشاره می کند) وجود دارد. این درخت در یک سایت تاریخی از عصر آهن قرار گرفته که محلی برای داد و ستد و زندگی مردم تونگا از قرن ۵ تا ۷ بوده است.

در میان قبیله شونا در زیمباوه، افسانه ای وجود دارد که می گویند بائوباب جزو اولین درخت هایی بوده که خدا آفریده است و زمانی که این درخت آفریده شد، از آنجایی که به دیگر مخلوقات مانند گورخر با غرور نگاه کرد، خدا او را تنبیه کرد. از آنجایی که خدا نمی خواست کاملا این درخت را محو کند او را برعکس کرد و درون خاک فرو کرد به طوری که ریشه ها در بالای درخت قرار بگیرند. این افسانه بیشتر به خاطر نمای بصری درخت معروف شده است.

در غنا از بائوباب در برخی از ضرب المثل ها استفاده می شود، مثلا:

دانش مثل درخت بائوباب است، دستان یک نفر نمی تواند کامل آن را در برگیرد.

06MusinaNatureReserve-768x480.jpeg


درخت بائوباب آفریقایی

 
  • تشکر
Reactions: YeGaNeH

~ASAL~

مدیر آزمایشی طبیعت و جانداران
مدیر آزمایشی
  
عضویت
1/4/23
ارسال ها
847
امتیاز واکنش
1,012
امتیاز
153
زمان حضور
10 روز 8 ساعت 42 دقیقه
نویسنده این موضوع
زامبیا
درخت Kondokamwale را می توانید در کمپ مدرسه تریتاپس (Treetops School Camp) در پارک ملی کافوئه (Kafue) پیدا کنید که از پایتخت زیمباوه ۳۵۹ کیلومتر دورتر است. ورودی این پارک (به تاریخ امروز) برای یک نفر بزرگسال ۲۰ دلار آمریکا است، کودکان بین ۵ تا ۱۳ هزینه نصف را می پردازند و خردسالان زیر ۵ سال، رایگان هستند.

یکی از درختان بائوباب که افتاده، Ingombe Ilede است که در شهر سیاونگا در استان جنوبی زامبیا واقع شده است. اینجا که در حقیقت یک سایت میراث ملی است ۹۵ کیلومتر از جاده لوساکا-سیاونگا فاصله دارد. هزینه ای بابت ورود به این مکان وجود ندارد.


درخت بائوباب آفریقایی

 
  • تشکر
Reactions: YeGaNeH

~ASAL~

مدیر آزمایشی طبیعت و جانداران
مدیر آزمایشی
  
عضویت
1/4/23
ارسال ها
847
امتیاز واکنش
1,012
امتیاز
153
زمان حضور
10 روز 8 ساعت 42 دقیقه
نویسنده این موضوع
آفریقای جنوبی، منطقه حفاظت شده موسینا
این منطقه در استان لیمپومپو آفریقای جنوبی یکی از بزرگترین مجموعه های درختان بائوباب در این کشور است. اینجا همچنین با سازمان حفاظت از جنگل های بائوباب همکاری می کند. برای دیدن بائوباب، بازدید کنندگان باید مسیر دایره ای از پارک را رانندگی کنند. این امکان وجود دارد که در اقامتگاه های موجود در پارک شب را سپری کنید.
چطور به جلوگیری از انقراض درخت بائوباب در آفریقا کمک کنیم؟
سازمان های مختلفی برای حفظ درختان بائوباب در این قاره فعالیت می کنند. یک مثال کمپین جهانی درختان (Global Trees Campaign) است که با شریک Madagasikara Voakajy در ماداگاسکار کار می کند. مأموریت آن ها «کاهش تلفات بائوباب های بالغ و کمک گرفتن از تعدادی از ذینفعان در پرورش جمعیت آن‌ها» است. این کار با کمک جوامع محلی و کارمندان حفاظت اجرا می شود که بازدید از این درخت را زیر نظر قرار گرفته و بر آن نظارت کنند.

مثال دیگر بنیاد بائوباب است که برنامه نگهبانان بائوباب (Baobab Guardians Program) را در آفریقای جنوبی راه اندازی کرد. هدف آنها «کاشت بیشتر درخت بائوباب در منطقه خشک وندا است، جایی که تغییرات آب و هوایی و دام ها بر بقای درختان جوان تاثیر می گذارد». هدف دیگر آن ها «وارد کردن بانوان روستایی که درختان بائوباب را جمع می کنند به این برنامه و ایجاد آگاهی از محیط زیست و حفاظت از بائوباب در آفریقای جنوبی است». مردم با خرید محصولات بائوباب مانند پودر و روغن که در سایت فروخته می شوند، می توانند به این سازمان کمک کنند.

نامیبیا، درخت بائوباب Ombalantu
این درخت که مردم محلی به آن «درخت زندگی» می گویند، ۲۹ متر ارتفاع و ۲۶.۵ متر عرض دارد. در گذشته این درخت کاربردهایی نظیر پناهگاه، زیارت خانه، دفتر پست و بخشی از یک پایگاه نظامی داشته است. درخت Ombalantu که قدیمی ترین درخت بائوباک نامیبیا است بیش از ۷۵۰ سال سن دارد و در شمال کشور واقع شده است. در اینجا یک سایت برپایی چادر نیز وجود دارد.
ماداگاسکار، خیابان بائوباب ها
یکی از دیدنی ترین مکان ها برای دیدن بائوباب، ماداگاسکار و خیابان بائوباب هاست که به صورت یک خط در کنار هم قرار گرفته و سن برخی از آنها به ۸۰۰ سال هم می رسد. این جاذبه در نزدیکی شهر Morondava در ماداگاسکار غربی واقع شده است. متاسفانه، هیچ رستوران یا سرویس بهداشتی در این نزدیکی وجود ندارد.

منبع: گلستان


درخت بائوباب آفریقایی

 
آخرین ویرایش:
  • تشکر
Reactions: YeGaNeH
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا