خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است.
هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده
برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن
به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

M O B I N A

سرپرست بخش فرهنگ و ادب
عضو کادر مدیریت
کاربر V.I.P انجمن
سرپرست بخش
ناظر کتاب
منتقد انجمن
  
  
عضویت
3/4/21
ارسال ها
25,243
امتیاز واکنش
64,123
امتیاز
508
سن
19
محل سکونت
BUSHEHR
زمان حضور
272 روز 9 ساعت 46 دقیقه
نویسنده این موضوع
در این مقاله پس از مدت ها با اطلاعاتی چند در مورد نرم افزار طراحی مهندسی سالید ورک SolidWorks خدمتتون رسیدم.

همانطور که قبلا هم در مقالاتی که در مورد این نرم افزار پرکاربرد یعنی سالید ورک منتشر کرده بودم، اشاره کردم. سالید از بخش های متنوعی تشکیل شده است که هر کدام از این بخش ها مختص به کاربردی خاص یا متریالی خاص است.

برای هر مهندس طراحی لازم است که بتواند برای طراحی های خود بهترین بخش را انتخاب کند و سپس درآن بخش شروع به طراحی کند. در ادامه به معرفی بخش های مختلف این نرم افزار و بیان این نکته که بهتر است از هر کدام از آنها کی و کجا استفاده کنیم خواهیم پرداخت.

بخش های سالید ورک SolidWorks

سربرگ های اصلی Sketch و Feature پرکاربرد ترین بخش های نرم افزار اند که همه ی ما آنها را به عنوان محیط دو بعدی و سه بعدی نرم افزار میشناسیم. اینجا به عنوان آموزشی حرفه ای تر قصد داریم کمی فراتر برویم. شما در این مقاله با

  • محیط شیت متال Sheet Metal
  • محیط سطح ها Surfaces
  • محیط موشن یا انیمیشن سازی Motion Study
در ادامه بصورت مفصل به معرفی و آموزش این بخش ها خواهیم پرداخت.


محیط شیت متال Sheet Metal

این بخش از نرم افزار مخصوص کار با ورقات فلزی با ضخامت های مختلف است. قبل از توضیح این بخش بیایید ابتدا در این مورد صحبت کنیم که چرا بایستی از این بخش استفاده کنیم. در صورتی که میتوانیم هر چیزی را با همان دو بخش نامبرده شده در بالا طراحی کنیم.

در مورد های حرفه ای تر فقط ایجاد قطعه کار داخل نرم افزار مورد نظر نیست بلکه بدست آوردن نقشه ساخت آن نیز مطلوب است. همچنین ممکن است کار با نوع خاصی از متریال دارای ظرافت هایی باشد که اگر بخواهیم آن را بصورت Extruded ایجاد کنیم، توجه آنها نباشیم.

با توجه به موارد فوق استفاده از سربرگ خاص هر کاربرد به صنعتی تر بودن نقشه های استخراجی ما کمک میکند.

اگر در محیط سالید وارد سربرگ Sheet Metal شوید با منویی مثل منوی زیر مواجه خواهید شد.


آشنایی با بخش های پرکاربرد سالیدورک SOLIDWORKS

 

M O B I N A

سرپرست بخش فرهنگ و ادب
عضو کادر مدیریت
کاربر V.I.P انجمن
سرپرست بخش
ناظر کتاب
منتقد انجمن
  
  
عضویت
3/4/21
ارسال ها
25,243
امتیاز واکنش
64,123
امتیاز
508
سن
19
محل سکونت
BUSHEHR
زمان حضور
272 روز 9 ساعت 46 دقیقه
نویسنده این موضوع
در ادامه بخش های مهم این سربرگ را با هم بررسی خواهیم کرد.

  • دستورات مربوط به ایجاد ورق : در محیط شیت متال سه دستور برای ایجاد ورق برای شما در نظر گرفته شده است که در شکل با مستطیل قرمز مشخص شده اند. شما با استفاده از این سه دستور میتوانید به روش های مختلف ورق های خود را با ضخامت دلخواه ایجاد کنید.
  • دستورات مربوط به خمکاری ورق : به جرعت میتوان گفت اصلی ترین و مهم ترین بخش در کار با ورق های فلزی خم کردن آنهاست استفاده از خم های استاندارد بطوری که ورق نشکند متناسب با ضخامت ورق کار یک خمکار متخصص و با تجربه است. سالید این اطلاعات را برای شما جمع آوری کرده است و با وجود 6 دستور مختلف برای خم کردن ورق ها ( که با مستطیل سبز مشخص شده اند ) این قابلیت را به شما داده است. در این بین اگر جایی از خم های اشتباهی استفاده کنید یا ورقی را بیش از حد خم کنید خوده نرم افزار به شما اخطار میدهد تا بتوانید دستورات خود را اصلاح کنید.
  • دستور سمبه زنی ( Forming Tool ) : یکی از پرکاربرد ترین دستورات کل نرم افزار که شما با استفاده از آن میتوانید هر نوع پیچ و خمی را روی فلزات ایجاد کنید. اگر با اصطلاح سمبه زنی آشنایی ندارید به یک مثال ساده توجه کنید: فرض کنید یک ورق شکل پذیر مثل یک ورق نازک آلومینیومی دارید حال یک شکل سلب را مثل یک قطعه لگو یا یک تراش یا هر چیز دیگری را روی آن فشار میدهید. چه اتفاقی میفتد؟ این طرف ورق شکل قطعه بصورت فرورفته و در سمت دیگر ورق شکل قطعه به صورت بیرون زده ایجاد میشود. حال تصور کنید که این عمل را بتوانید به قطعات پیچیده تر انجام بدهید. کاربرد های استفاده از آن بی شمار خواهد بود. در نرم افزار شما قابلیت استفاده از چنین شکل دهیی را نیز دارید که در دستور Forming Tool ( مشخص شده با مستطیل بنفش ) قابل استفاده است. به این صورت که قطعه سمبه را در یک فایل جدا طراحی میکنید، سپس با وارد کردن آن به این فایل و مشخص کردن اطلاعات لازم آن روی ورق فلزیتان فشرده میشود.
  • دستور های سوراخ کاری : بی شک هر قطعه ای در روند ساخت و تولید نیاز به تعدادی سوراخ دارد. نرم افزار سالیدورک برای شما در بخش شیت متال 3 دستور مربوط به سوراخ زدن که با مستطیل زرد مشخص شده است فرآهم کرده، تا بتوانید سوراخ های مختلف با ابعاد و کاربرد های متفاوت داشته باشید.
  • دستور صاف شدن (Flatten) : همانطور که بالاتر اشاره کردم کاربرد هیجان انگیز دیگر بخش های تخصصی سالید ایجاد نقشه ساخت است. شما در سربرگ Sheet Metal پس از طراحی کامل ورق فلزی خود میتوانید با استفاده از دستور Flatten (مستطیل نارنجی ) آن را کاملا بصورت صاف در بیاورید تا براحتی بتوانید آن را با یک ورق فلزی تولید کنید و روند خم و ها و مکان آنها را بطور دقیق بدست بیاورید.


آشنایی با بخش های پرکاربرد سالیدورک SOLIDWORKS

 

M O B I N A

سرپرست بخش فرهنگ و ادب
عضو کادر مدیریت
کاربر V.I.P انجمن
سرپرست بخش
ناظر کتاب
منتقد انجمن
  
  
عضویت
3/4/21
ارسال ها
25,243
امتیاز واکنش
64,123
امتیاز
508
سن
19
محل سکونت
BUSHEHR
زمان حضور
272 روز 9 ساعت 46 دقیقه
نویسنده این موضوع
در بخش بالا سعی شد دستورات اصلی این بخش به نحوی واضح و شفاف توضیح داده شود. شما عزیزان همچنین میتوانید از آموزش محیط شیت متال سالید ورک تولید شده توسط تیم فرین مدیا که با تدریس مدرسین بین المللی همراه است استفاده کنید:
محیط سطوح Surface

از آنجایی که آموزش این بخش کمی تخصصی و پیچیده است و بیان مطالب به صورت متنی کمی دشوار. در این بخش بیشتر به بیان موارد استفاده و کاربرد ها خواهیم پرداخت. در انتها لینکی برای آموزش تصویری برای شما عزیزان قرار خواهم داد. علاقه مندان همچنین میتوانند از مجموعه آموزش سالیدورک SolidWorks استفاده کنند.

محیط Surfaces همانطور که از اسمش پیداست برای زمینه طراحی سطح ها و روکش ها کاربرد دارد. به عنوان مثال پروژه عملی ای که چندی پیش خودم در زمینه طراحی دست مصنوعی انجام دادم. برای ایجاد روکشی که قرار بود روی قسمت های از دست رفته دست بیمار قرار بگیرد از محیط Surface استفاده کردیم. ویژگی جالب توجه این بخش ایجاد حجم هایی با ضخامت صفر است. به عبارتی با حجم های این بخش شما میتوانید مرز ها را مشخص کنید. همچنین در صنایع شیشه و چینی جات اغلب طراحی ها در این محیط انجام میشود. دلیل این کار هم قابلیت خم پذیری بالای شیشه ها و مشابهت آنها با حجم های بدون ضخامکت در این زمینه است. در این سربرگ شما 7 دستور مختلف برای ایجاد یک سطح را در اختیار دارید که خود نشان دهنده قدرتمندی بخش Surface نرم افزار SolidWorks است. پشنهاد میشود برای کسب اطلاعات بیشتر حتما به آموزش محیط سطوح به صورت تصویری مراجعه نمایید.


آشنایی با بخش های پرکاربرد سالیدورک SOLIDWORKS

 

M O B I N A

سرپرست بخش فرهنگ و ادب
عضو کادر مدیریت
کاربر V.I.P انجمن
سرپرست بخش
ناظر کتاب
منتقد انجمن
  
  
عضویت
3/4/21
ارسال ها
25,243
امتیاز واکنش
64,123
امتیاز
508
سن
19
محل سکونت
BUSHEHR
زمان حضور
272 روز 9 ساعت 46 دقیقه
نویسنده این موضوع
محیط انیمشن سازی Motion Study

در قسمت پایین صفحه سمت چپ سه گزینه وجود دارد که شما با کلیک بر روی گزینه Motion Study ( مستطیل قرمز ) به بخش مورد نظر ما هدایت میشوید. گاهی اوقات نیاز دارید که از مدلی که طراحی کردید فیلمی تهیه کنید یا اینکه قطعاتی را که از طریق قید های دینامیکی کنار هم مقید کردید چک کنید که آیا به درستی کنار هم حرکت میکنند یا خیر. سالید دقیقا برای همین منظور بخش موشن استادی را ایجاد کرده است. در این بخش شما میتوانید به بخشی از مکانیزم های طراحی خود سرعت خطی یا زاویه ای بدهید و سپس حرکت بقیه قسمت ها را بررسی کنید. این کار را با استفاده از گزینه های موجود در مستطیل سبز انجام دهید. یا اینکه از حرکت اجسام کنار یکدیگر فیلم تهیه کنید تا بتوانید آن را در گزارش های مختلف خود قرار دهید.

روی فیلم ها صحبت کنید تا قسمت های مختلف طراحی خود را توضیح دهید یا اینکه نما های مختلف برش فایل خود را نشان دهید و همه ی اینها را داخل یک فیلم قرار دهید تا یک گزارش تمام و کمال را به کارفرما خود بدهید.

در انتها امیدوارم از این معرفی ها مطالبی جدید بدست آورده باشید و همچنین بتوانید با استفاده از آموزش های تصویری به مهارتتان در نقشه کشی بیفزایید. ذکر این نکته خالی از لطف نیست که مهارت یک طراح در اطلاعات و سرعت عمل او خلاصه میشود:

همواره بروز باشید ، هیچوقت از یادگیری دست نکشید و به یاد داشته باشید هیچگاه نباید تمرین کردن را متوقف کرد.
منبع: فارسی پارس


آشنایی با بخش های پرکاربرد سالیدورک SOLIDWORKS

 
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا