M O B I N A
سرپرست بخش فرهنگ و ادب
عضو کادر مدیریت
کاربر V.I.P انجمن
سرپرست بخش
ناظر کتاب
منتقد انجمن
- عضویت
- 3/4/21
- ارسال ها
- 24,702
- امتیاز واکنش
- 63,861
- امتیاز
- 508
- سن
- 19
- محل سکونت
- BUSHEHR
- زمان حضور
- 273 روز 8 ساعت 23 دقیقه
نویسنده این موضوع
دین زردشت، یعنی دینی که از میان قوم ساکن سر برآورده است، مردم را تشویق و ترغیب به سکونت و کشاورزی و دامپروری میکند. پس باید سرزمین آسمانی خدای این قوم نیز مانند سرزمین خودشان ساکن و بیحرکت باشد، و قلمرو اهریمن مانند سرزمین قوم پلید و مهاجم، عرصهی حرکتهای نامنظم و تاخت و تازهای بدون اندیشه.
● هرمزد و اهریمن، نمایندگان تضاد بنیادین
کل واحدِ ناظر بر هستی، «زروان» یا خدای زمان، در آگاهی بشر اسطورهساز با دلایل منطقی و قابل پذیرش، اجزایی را از خود صادر میکند، درست همان گونه که نور از خورشید ساطع میشود. بعد از این کل واحد (زمان)، پدیدهی واحد دیگری رخ مینماید که بنیان هستی جهان را تشکیل میدهد و برای همیشه به عنوان یکی از عناصر اصلی اندیشه، در زندگی قوم نقش بازی میکند.
این پدیدهی تضاد است که در کلیترین صورت خود به شکل تقابل جاودانهی خیر و شر یا هرمزد و اهریمن، فلسفهی زندگی این مردم را شکل میدهد.
این دو نیروی عظیم با ویژگیهای ظاهری و باطنی نشانگر چگونگی تضاد در اندیشهی آریایی هستند: هرمزد، سفید و خوشبو و روشن مثل آفتاب شرق، سراسر نور مطلق است، ساکن و بیحرکت مثل قوم اسکان یافتهی خویش و صلح طلب و آرام و یکجانشین است و اندیشه را پیشهی خود کرده. اهریمن سیاه و تاریک و بد بو، مهاجم و جنگ طلب و موجودی در حرکت دائم مثل اقوام مهاجر و شکارچی و ضد سکونت است.
در عمق فلسفهی این تضاد شگرف شاید بتوان ریشهی اصول متضاد اندیشه و عمل را یافت. هرمزد با آرامش ابدی خویش تنها به نیروی خرد میاندیشد، با نیروی اندیشه خلق میکند، با نیروی اندیشه میجنگد، با نیروی اندیشه احساس میکند.
اهریمن از آغاز بدون اندیشه، تنها بر محور اصل حرکت نامنظم و غیر هدفمند خویش میچرخد.
شاید بسیار بعید نباشد اگر نهایتاً یکی شدن این دو نیرو (اندیشه و عمل) را در جوهرهی وجود مخلوق برتر هرمزد (انسان) پیدا کرد.
● هرمزد و اهریمن، نمایندگان تضاد بنیادین
کل واحدِ ناظر بر هستی، «زروان» یا خدای زمان، در آگاهی بشر اسطورهساز با دلایل منطقی و قابل پذیرش، اجزایی را از خود صادر میکند، درست همان گونه که نور از خورشید ساطع میشود. بعد از این کل واحد (زمان)، پدیدهی واحد دیگری رخ مینماید که بنیان هستی جهان را تشکیل میدهد و برای همیشه به عنوان یکی از عناصر اصلی اندیشه، در زندگی قوم نقش بازی میکند.
این پدیدهی تضاد است که در کلیترین صورت خود به شکل تقابل جاودانهی خیر و شر یا هرمزد و اهریمن، فلسفهی زندگی این مردم را شکل میدهد.
این دو نیروی عظیم با ویژگیهای ظاهری و باطنی نشانگر چگونگی تضاد در اندیشهی آریایی هستند: هرمزد، سفید و خوشبو و روشن مثل آفتاب شرق، سراسر نور مطلق است، ساکن و بیحرکت مثل قوم اسکان یافتهی خویش و صلح طلب و آرام و یکجانشین است و اندیشه را پیشهی خود کرده. اهریمن سیاه و تاریک و بد بو، مهاجم و جنگ طلب و موجودی در حرکت دائم مثل اقوام مهاجر و شکارچی و ضد سکونت است.
در عمق فلسفهی این تضاد شگرف شاید بتوان ریشهی اصول متضاد اندیشه و عمل را یافت. هرمزد با آرامش ابدی خویش تنها به نیروی خرد میاندیشد، با نیروی اندیشه خلق میکند، با نیروی اندیشه میجنگد، با نیروی اندیشه احساس میکند.
اهریمن از آغاز بدون اندیشه، تنها بر محور اصل حرکت نامنظم و غیر هدفمند خویش میچرخد.
شاید بسیار بعید نباشد اگر نهایتاً یکی شدن این دو نیرو (اندیشه و عمل) را در جوهرهی وجود مخلوق برتر هرمزد (انسان) پیدا کرد.
نگرشی جامعه شناختی بر اساطیر و نگاهی تحلیلی بر اسطوره ی آفرینش در ایران باستان
رمان ۹۸ | دانلود رمان
نودهشتیا,بزرگترین مرجع تایپ رمان, دانلود رمان جدید,دانلود رمان عاشقانه, رمان خارجی, رمان ایرانی, دانلود رمان بدون سانسور,دانلود رمان اربابی,
roman98.com