خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است.
هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده
برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن
به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

M O B I N A

سرپرست بخش فرهنگ و ادب
عضو کادر مدیریت
کاربر V.I.P انجمن
سرپرست بخش
ناظر کتاب
منتقد انجمن
  
  
عضویت
3/4/21
ارسال ها
25,241
امتیاز واکنش
64,115
امتیاز
508
سن
19
محل سکونت
BUSHEHR
زمان حضور
272 روز 9 ساعت 46 دقیقه
نویسنده این موضوع
3.صداقت، همدلى، برادرى، ایجاد فضاى محبت،احترام متقابل ورعایت حقوق دیگران؛

4. افزایش تسلط برهواهاى نفسانى وتقویت اراده و کاهش تخلفات ادارى و سازمانى از سوى نیروها؛

5. آشنایى با معارف دینى و ریاضات شرعى و تقویت ارتباط با معبود.
ب ـ آثار مدیریتى و سازمانى:

1. ایجاد صمیمت برادرانه بین مسئول و نیروها؛

2. دقت در تصمیم گیرى ها و توجه به بازتاب اخلاقى معنوى آن؛

3. خلاقیت و نوآورى در مدیریت؛

4. موفقیت بیشتر در مأموریتها؛

5. بهره ورى بهینه از فرصت هاى شغلى و مدیریتى؛

6. تحول آفرینى در سازمان وقابل پیش بینى بودن نتایج و برنامه هاى ابلاغى؛

7. سالم سازى محیط، الگودهى، ترویج ارزشها.
ج ـ آثار اجتماعى و برون سازمانى:

1. تأثیر گذارى بر فرهنگ جامعه

2. تقویت حیثیت و موقعیت و شأن اجتماعى فرهنگى نیروهاى مسلح. امام خمینى بر تقویت انضباط معنوى و تأثیر اجتماعى و مردمى آن تأکید داشتند:

شما نمى خواهید با زور موفقیت پیدا کنید، شما مى خواهید با اخلاق خوب و کردار خوب با مردم رفتار کنید تا پیش خدا و خلق خدا آبرومند باشید و مردم را از خودتان بدانید اگر تفنگ و اسلحه هم در دست شماست، با اخلاق مردم را خاضع کنید و خضوع قلبى میزان است، و اگر بتوانید قلب مردم را همراه خود کنید، این چیزى است که پیش خداوند دوام و ثبات دارد.
د ـ آثار دفاعى و نظامى:

1. افزایش توان رزم در نبردهاى کلاسیک یا جنگ هاى نامتقارن؛

2. ایجاد قدرت بازدارندگى از تهاجم دشمن (دشمنان معمولا از رویارویى با نیروهاى مسلح با انگیزه قوى ایمانى خوددارى مى کنند)؛

3. تأثیر گذارى اقتدار معنوى و سیاسى نظامى در معادلات منطقه از نظر نظامى؛

4. خنثى سازى طرحها و برنامه هاى جنگ روانى دشمن؛

5. مسدود شدن توان جاسوسى دشمن در بهره گیرى از نیروهاى داخلى.

اسوه هاى انضباط معنوى


انضباط معنوی

 
  • تشکر
Reactions: moh@mad

M O B I N A

سرپرست بخش فرهنگ و ادب
عضو کادر مدیریت
کاربر V.I.P انجمن
سرپرست بخش
ناظر کتاب
منتقد انجمن
  
  
عضویت
3/4/21
ارسال ها
25,241
امتیاز واکنش
64,115
امتیاز
508
سن
19
محل سکونت
BUSHEHR
زمان حضور
272 روز 9 ساعت 46 دقیقه
نویسنده این موضوع
به تجربه ثابت شده است که در تحلیل و تفسیر مباحث اخلاقى و اعتقادى پس از تبیین موضوع، ارائه الگو و مصداق هایى که صفات اخلاقى در آنان تجلى یافته است، مخاطبان را از دائره مفهوم گرایى ذهنى، نظریه پردازى و تئورى سازى رها مى سازد و جذّابیت و کاربردى شدن موضوعات خود را نشان مى دهد، و انگیزه اى در مخاطبان به وجود مى آورد تا پاى همت در راه نهند و به فضیلت هاى متعالى دست یابند و خود را همطراز اسوه ها نمایند. همان گونه که حضرت على علیه السلام مى فرماید: «بدرستى که کم پیش مى آید کسى خود را همسان قومى سازد و به آستانه یگانگى با آن قوم درنیاید.»

در این قسمت ابتدا به معرفى برخى از اسوه هاى انضباطى صدر اسلام و سپس به اسوه هاى دفاع مقدس اشاره مى نماییم.
اسوه هاى صدر اسلام

انضباط در صدر اسلام بر پایه ایمان به خدا و رسول و عدالت او، اطاعت محض از فرامین پیامبر، مسئولیت پذیرى و قدرت رویارویى با خطرها استوار بود. رزمندگان صدر اسلام خود را به قدرت و سلاح معنوى مجهز ساخته بودند؛ در صورتى که در برخى نبردها مانند جنگ بدر نیروهاى دشمن سه برابر و در جنگ احد پنج برابر نیروهاى اسلام بودند، اما رزمندگان با قدرت معنوى و الهى در مقابل سپاه انبوه دشمن مى ایستادند، برخى بدون زره در مقابل دشمن حضور مى یافتند و بعضى با وجود کمى سن با دشمن مى جنگیدند. در واقعه صلح حدیبیه هم هر چند در ابتدا براى برخى از اصحاب و یاران این پیمان تلخ بود، اما تسلیم تصمیم پیامبر بودند و به عدالت او ایمان داشتند.

از نمونه هاى بارز انضباط معنوى لشکریان صدر اسلام، آمادگى و اطاعت پذیرى رزمندگان خسته و مجروح و سوگوار بر شهیدان جنگ احد بود که دستور فرماندهى را اطاعت کردند و در غزوه «حمراء الاسد» براى تعقیب دشمن حاضر شدند و از رویارویى با دشمن تخلف نورزیدند. قرآن کریم براى آنان پاداش بزرگى را یادآور مى شود.

اکنون مختصرى از انضباط معنوى برخى از سرداران سرافراز صدر اسلام را یادآور مى شویم.
1 ـ عبدالله بن رواحه (اطاعت پذیرى، شهادت طلبى، یاد خدا)

در اطاعت پذیرى از رسول اکرم(ص) درخشندگى فوق العاده اى داشت ومأموریت هاى مختلفى را به فرمان پیامبر انجام داد. اهل مناجات و راز و نیاز با خدا بود و با الهام از نور وجود پیامبر توانسته بود گوهر وجود خویش را با سرمایه عظیم ذکر و یاد خدا عجین سازد و همواره در صحنه هاى مختلف به یاد خدا باشد. روحیه شهادت طلبى و عشق به لقاء الله در اشعارى که در جنگ با رومیان در نبرد موته سروده کاملاً آشکار است.
2 ـ زید بن حارثه (استقامت، اطاعت پذیرى)


انضباط معنوی

 
  • تشکر
Reactions: moh@mad

M O B I N A

سرپرست بخش فرهنگ و ادب
عضو کادر مدیریت
کاربر V.I.P انجمن
سرپرست بخش
ناظر کتاب
منتقد انجمن
  
  
عضویت
3/4/21
ارسال ها
25,241
امتیاز واکنش
64,115
امتیاز
508
سن
19
محل سکونت
BUSHEHR
زمان حضور
272 روز 9 ساعت 46 دقیقه
نویسنده این موضوع
پیامبر او را به هیچ نبردى نمى فرستاد مگر آنکه فرماندهى را به او مى سپرد، در نبردهاى سخت استقامت و پایدارى داشت. هنگامى که در نبرد احد تعدادى از مسلمانان به طمع جمع آورى غنائم سنگرهاى نبرد را ترک کردند و دشمن به سوى پیامبر اسلام هجوم آورد زید بن حارثه از جمله تیراندازانى بود که به تشویق پیامبر در اطراف ایشان حضور داشت و از جان مبارک حضرت تا پاى جان محافظت کرد. زید تنها صحابه رسول خداست که فرزند خوانده او بود و نامش در قرآن آمده است.
3 ـ عمار یاسر (عشق به اهل بیت، شجاعت، اخلاص و رضایت الهى)

عمار از خانواده مقاومت و شهادت و داراى بصیرتى محکم بود، عشق و محبت فراوان نسبت به پیامبر و اهل بیت او را در زمره وفاداران به حضرت على بعد از پیامبر قرار داد. در جنگ جمل به همراه مالک اشتر شتر عایشه را «پى» کرد و مرکز فرماندهى بیعت شکنان را با شجاعت منهدم نمود، با درایت و شجاعت هوشمندانه فتنه جمل را پایان داد و در جنگ صفین در میان نیروهاى اسلام خطبه اى خواند که توصیف گر اخلاص او در جنگ و راضى به رضایت الهى بود و خود را براى هر پیشامدى آماده کرده بود.
4 ـ مقداد (اطاعت پذیرى عاشقانه، شجاعت)

یکى از برجسته ترین یاران پیامبر و حضرت على بود، هنگامى که پیامبر با یارانش مشورت مى کرد، مقداد برخاست و گفت:

اى رسول خدا هر آنچه را خدا امر کرده اجرا کن که همراه توایم! به خدایى که تو را به حق برانگیخته اگر فرمان دهى در میان آتش رویم یا خود را در خار مغیلان زنیم،، فرمانت را به جان و دل پذیراییم! مقداد در اجراى دستور پیامبر براى رهایى جنازه شهیدى از شهداى اسلام که کفّار او را به دار آویخته بودند، شجاعتى بى نظیر از خود نشان داد که مورد مباهات خداوند قرار گرفت.
5 ـ ابو ایوب انصارى (اطاعت پذیرى، تقویت روحیه همرزمان)

در جنگ جمل که براى برخى رزمندگان شبهه ایجاد شده بود، با قرائت خطبه اى اطاعت خود را از حضرت على(ع) اعلام نمود و از تضعیف حضرت در میان یارانش پیشگیرى و روحیه همرزمان را براى جنگ تقویت کرد.
6 ـ ابوهیثم بن تیهان (اطاعت پذیرى، اعتماد به فرمانده و شوق به جهاد)


انضباط معنوی

 
  • تشکر
Reactions: moh@mad

M O B I N A

سرپرست بخش فرهنگ و ادب
عضو کادر مدیریت
کاربر V.I.P انجمن
سرپرست بخش
ناظر کتاب
منتقد انجمن
  
  
عضویت
3/4/21
ارسال ها
25,241
امتیاز واکنش
64,115
امتیاز
508
سن
19
محل سکونت
BUSHEHR
زمان حضور
272 روز 9 ساعت 46 دقیقه
نویسنده این موضوع
از نخستین افراد گروه انصار بود که به اسلام گروید و در زمره یاران صمیمى و با وفاى پیامبر(ص) و حضرت على(ع) بود. در تمام جنگ هاى صدر اسلام و نبردهاى جمل و صفین حضور داشت و در مبارزه با دشمنان خدا هرگز احساس ضعف و خستگى نمى کرد و در هر زمان به نداى جهاد در راه خدا از عمق جان لبیک مى گفت. حضرت على(ع) ابوهیثم را در شمار مردانى یاد مى کند که «وظیفه الهى خویش را با ژرف اندیشى اجرا مى کردند، سنت را زنده و بدعت را میراندند. آرى، آنان به جهاد دعوت شدند، پس با دل و جان پذیرایش گشتند و با اعتمادى که به رهبر خود داشتند، حرکتش را پى گرفتند.
7 ـ مالک اشتر نخعى (اسوه جامع انضباط معنوى)

مالک، فرمانده عالى رتبه سپاه حضرت على(ع)، جنگاورى کارآزموده بود که همه خصلت ها و فضایل اخلاقى و انضباط معنوى در وجود او گرد آمده بود. شجاعت، اطاعت پذیرى، استقامت در نبرد، شهادت طلبى، بصیرت، حلم و بردبارى، اطمینان قلب، پارسایى، عبادت و مناجات، پرهیزکارى، ساده زیستى، سخاوتمندى و فراگیرى دانش از او فرمانده و مدیرى لایق و شایسته ساخته بود، در تمام جنگ ها فرماندهى لشکر را به عهده داشت. پس از شهادت مالک، حضرت على جملات و تعبیرات بسیار زیبا و عالى در وصف او بیان داشت که براى دیگر یارانش چنین واژه هایى را به کار نبرده است.
اسوه هاى انضباط معنوى در دفاع مقدس

دوران دفاع مقدس عرصه تقابل اسلام و کفر بود، یک سوى جبهه طرح و نقشه هاى استکبار جهانى بود که دائماً به توسعه تجهیزات نظامى مى اندیشید و ماشین جنگى ارتش بعث را تقویت مى کرد تا نظام اسلامى را به شکست بکشاند. آمارها و جداول مقایسه نیرو و تجهیزات دو سپاه ایران و عراق بیانگر تفاوت در امکانات و تجهیزات نظامى رزمندگان اسلام و لشکریان بعث است. و در سوى دیگر جبهه نیروهایى بودند که قلوب آنان سرشار از ایمان به خدا، و ارزش هاى دینى بود و رمز موفقیت پیروزى هاى رزمندگان و حفظ دستاوردهاى انقلاب و دفاع مقدس در معنویت رزمندگان نهفته است.

اکنون به برخى از شهدا که اسوه هاى انضباط معنوى در دفاع مقدس بودند، اشاره مى نماییم.
1 ـ یوسف کلاهدوز

نسبت به محیط کار و همکاران مسئولیت پذیرى داشت، بیشتر روزها روزه مى گرفت، مقید به اداى نماز در اول وقت فضیلت بود، اهل تهجد و نیاز شبانه به درگاه الهى بود با قرآن انس داشت، قناعت را پیشه خود ساخته بود و از اسراف دورى مى کرد پیروزى رزمندگان در عملیات ها را مرهون دعا، توسل و تضرع پارسایان شب و شیران روز مى دانست.


انضباط معنوی

 
  • تشکر
Reactions: moh@mad

M O B I N A

سرپرست بخش فرهنگ و ادب
عضو کادر مدیریت
کاربر V.I.P انجمن
سرپرست بخش
ناظر کتاب
منتقد انجمن
  
  
عضویت
3/4/21
ارسال ها
25,241
امتیاز واکنش
64,115
امتیاز
508
سن
19
محل سکونت
BUSHEHR
زمان حضور
272 روز 9 ساعت 46 دقیقه
نویسنده این موضوع
در جلسه توجیهى عملیات ثامن الائمه (شکست حصر آبادان) با شجاعت و صلابت به فرماندهان قرارگاه خطاب مى کند که با توکل بر خدا مى توان طلسم صدام را شکست، زیرا او معتقد بود که فرمان امام مبنى بر شکستن حصر آبادان از منبع غیبى و الهى الهام مى گیرد و تمام تلاش خود را بر اجراى فرمان امام متمرکز ساخت.

اهل غیبت گفتن یا شنیدن نبود و اگر در جلسات مسئولان یا عمومى گزارش ها به سمت غیبت افراد متمایل مى شد، سخنان گوینده را قطع مى کرد و تأکید داشت که باید رعایت آداب واخلاق اسلامى بر فضاى محیط کار و مأموریت هاى سپاه حکمفرما باشد.
2 ـ صیاد شیرازى

نخستین فرمانده جوان و حزب اللهى نیروى زمینى ارتش پس از انقلاب بود. از نظر تجربه، تدبیر، شجاعت، اخلاص و توکل در فرماندهى نمونه بود. او با همه وجود در خدمت دفاع مقدس بود. براى او ارتش و سپاه تفاوت نداشت؛ هدفش خدا و پیروزى بر دشمن بود. به مسائل معنوى خیلى اهمیت مى داد، سعى مى کرد بنیه معنوى خود و همکاران نزدیکش را تقویت کند. با علما و اهل معرفت معاشرت داشت و در جلسات ایشان احادیث ائمه معصومین را براى تقویت روحیه معنوى یادداشت مى کرد و علاقه زیادى به حضرت آیت الله بهاءالدینى داشت و از هر فرصتى براى استفاده از محضر ایشان بهره مى جست. با الهام از سیره عملى امام به نماز اول وقت مقید بود و جلسات فرماندهان را به گونه اى برنامه ریزى مى کرد که در اول وقت فضیلت نماز پایان یابد و اگر تا وقت اداى فریضه جلسه ادامه داشت آن را موقتاً تعطیل و پس از اقامه نماز مذاکرات جلسه ادامه مى یافت. معتقد بود که این روحیه و انضباط معنوى برکات عظیمى در تصمیم گیرى هاى فرماندهان قرارگاه عملیاتى دارد. در وصف شهید بهشتى نیز آمده است که هنگام رسیدن فضیلت نماز جلسات مهم یا فعالیت مدیریتى خویش را تعطیل مى کرد و پس از انجام فریضه نماز تلاش ها یا گفتگوى خود را ادامه مى داد.
3 ـ عباس بابایى

دیانت، تقوا، ساده زیستى، خطرپذیرى در مأموریت هاى سخت هوایى برون مرزى و پیشقدم بودن در فعالیت ها و مأموریت هاى درون سازمانى یا عام المنفعه، برجسته ترین ویژگى هاى او بود. اهل تهجد و راز و نیاز نیمه شب بود و در بیابان هاى اطراف قرارگاه رعد صورت خود را روى خاک ها مى گذاشت و با معبود خود مناجات مى کرد، به مشکلات و مسائل روحى و معیشتى نیروهاى تحت امر توجه ویژه اى داشت، حقوق بیت المال را رعایت مى کرد، نسبت به همکاران و حتى سربازان تواضع داشت و همانند دیگران از غذاى عمومى پادگان تناول مى کرد.
4 ـ مهدى باکرى


انضباط معنوی

 
  • تشکر
Reactions: moh@mad

M O B I N A

سرپرست بخش فرهنگ و ادب
عضو کادر مدیریت
کاربر V.I.P انجمن
سرپرست بخش
ناظر کتاب
منتقد انجمن
  
  
عضویت
3/4/21
ارسال ها
25,241
امتیاز واکنش
64,115
امتیاز
508
سن
19
محل سکونت
BUSHEHR
زمان حضور
272 روز 9 ساعت 46 دقیقه
نویسنده این موضوع
همواره مراقب احوال رزمندگان بود، اطاعت از فرماندهان قرارگاه را بر خود واجب مى دانست، با همه یکسان رفتار مى کرد و در رعایت مقررات و قوانین سپاه بین خود و برادرش حمید و دیگران هیچ تفاوتى قائل نبود. حقوق بیت المال را کاملاً رعایت مى کرد. در توکل به عنایات الهى و شجاعت در نبرد بى نظیر بود. و در مواقع و پیش آمدهاى سخت شخصاً به میدان مى آمد و در یکى از عملیات ها، خود هدایت بلدوزر را در زیر آتش شدید و پرحجم آتشبارهاى دشمن به عهده گرفت تا خاکریز خط مقدم را احداث نماید و این خطرپذیرى او باعث شگفتى رزمندگان شد.
5 ـ حسین خرازى

این فرمانده جوان لشکر اسلام، نمونه شجاعت و صلابت بود، نمازش با گریه و شور و حال همراه مى شد، در مراسم دعا، زیارت عاشورا و عزادارى هاى رزمندگان حضور مى یافت. علاوه بر مدیریت قوى و کنترل و نظارت نیروها، ارتباط دینى و معنوى با نیروها داشت و در جمع برادران رزمنده به بحث هاى دینى و عرفانى مى پرداخت و همگان را به مطالعه احکام دینى و اعتقادات مذهبى دعوت مى کرد.

جمع بندى

در نیروهاى مسلح جمهورى اسلامى و سپاه پاسداران همسان با آموزش هاى علمى و فن آورى نظامى، کارکنان باید به سرچشمه معنویت و اعتقادات دینى متصل باشند تا هیچ گاه شکوفه هاى اخلاق و فضایل معنوى آنان پژمرده نگردد. فرماندهان و سـ*ـیاست گذاران به گونه اى برنامه ریزى کنند که سلحشوران نظام اسلامى تحت هر شرایطى اقتدار معنوى خود را حفظ کنند و سـ*ـیاست هاى تشویق و تنبیه را بر محور قداست و معنویت سپاه تنظیم نمایند.

آسیب شناسى امور فرهنگى و معنوى سپاه و دلیل کاهش انگیزه هاى دینى باید با روش هاى دقیق علمى و کاربردى شناسایى شود و راه کارهاى عملى پیشگیرى از آسیب ها به اجرا درآید.

در دورانى که ارتش دنیا گرایى با سلاح ابتذال و اباحه گرى بنیان اعتقادى و معنوى را مورد شبیخون قرار داده است، حفظ معنویت و انضباط معنوى اساسى ترین مأموریت فرماندهان است.

در نبردهاى آینده و جنگ هاى نامتقارن، ابتکار عمل از یگان ها و نیروهایى خواهد بود که داراى انگیزه هاى قوى دینى و معنوى باشند و فن آورى نظامى و تکنولوژى تسلیحاتى را در خدمت انضباط معنوى به کار گیرند.
منبع: انسانی


انضباط معنوی

 
  • تشکر
Reactions: moh@mad
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا