M O B I N A
سرپرست بخش فرهنگ و ادب
عضو کادر مدیریت
کاربر V.I.P انجمن
سرپرست بخش
ناظر کتاب
منتقد انجمن
- عضویت
- 3/4/21
- ارسال ها
- 24,702
- امتیاز واکنش
- 63,864
- امتیاز
- 508
- سن
- 19
- محل سکونت
- BUSHEHR
- زمان حضور
- 273 روز 8 ساعت 32 دقیقه
نویسنده این موضوع
در ابعاد وجودی، معنویت نیاز فطری انسان است و بعد مادی انسان در کنکاش طبیعت و چگونگی استفاده بیشتر از دنیاست تا نیازهایش را تأمین کند و از لحاظ روحی نیز نیازهای انسان در معنویت یافت می شود.
بشر در استفاده از مادیات جهان هستی، بدون بهره وری از معنویت دچار گمراهی و افراط و تفریط گردیده و ظلم و ستم و مظلومیت و محرومیت پیش می آید. در رسیدن به مراتب معنوی نیز بدون الگو برداری از سیره سنت انبیا و اولیا(ع) دچار افراط و تفریط شده، گرایش به مکاتب انحرافی و انسان ساخته پیش میآید.
اسلام مادیات را همراه و تحت اداره و اراده معنویت قرار داده است تا از دو قطبی شدن جامعه بشری جلوگیری نماید. معنویت در اسلام نتیجه شناخت پیدا کردن، اخلاص در عمل، در صراط مستقیم قرار گرفتن، ایثار و تعهد و ... است و دستاورد چنین معنویتی انسانهایی شایسته، صالح، امین و با تقواست که حاکمیت آنها در برقراری عدالت مسلماً سعادت بشر را به همراه خواهد داشت.
برای حفاظت دستاوردهای انقلاب اسلامی و توسعه آن لازم است، سطح معنویت افزایش یافته و موانع معنویت در رفتارهای فردی و اجتماعی شناسایی و از بین بروند و اعمالی رشد داده شوند که تقویت کننده معنویت خصوصاً در مسئولیتهای حساس باشند.
آگاهی به عوامل بوجود آورنده معنویت و تقویت کننده آن و نیز عوامل سایش و کاهش معنویت و امکان پذیر شدن محاسبه میزان و سطح تغییرات معنویت در طول حرکت بسیار مهم و حساس بوده و بیشک عدم این آگاهی و کاهش ذخیره معنوی می تواند لغزشگاهها و پرتگاههای بسیار خطرناک در مسیر حرکت ملت بویژه مسئولان نظام ایجاد نماید که لازم و ضروری است جاده های معنویت از عوامل سایش پاکسازی شوند و راه سعادت و طی طریق در مسیر کسب معنویت و خدایی شدن هموارتر گردد.
آثار معنویت در انسان
انسان در سایه دانش گسترده خود بر بسیاری از مشکلات مادی زندگی غلبه یافته است. برای نمونه با شناختن علل بیماری ها و تلاش برای دستیابی به راههای مبارزه با آنها خود را از بسیاری بیماریها رهانیده و آنها را درمان نموده و با استفاده از منابع طبیعی موجود در زمین ، وسایل رفاه خویش را فراهم آورده است، ولی در کنار این موفقیت های مادی و پیروزیهای چشمگیر علمی، به سکون خاطر و آرامش روان که زیربنای زندگی سعادتمندانه است نه تنها دست نیافته بلکه با پیشرفتهای مادی و افزایش وسایل رفاهی، مشکلات روحی و روانی و مشکلات اعصاب و روان بیشتر از دورانهای قبل شده است.
در بررسی این مشکل به دو علت زیر اشاره می کنیم:
الف) ماده گرایی: کسانی که معنویات را به دست فراموشی سپرده و جز مادیات هدف دیگری ندارند، پیوسته برای ارضای غرایز و رسیدن به خواستههای مادی خود تلاش می کنند، ولی هیچ وقت به همه آرزوهای خود نمی رسند و نتیجه ای جز تشویش ،اضطراب و ناآرامی فکری نصیبشان نمی شود.
ب) اندیشه فنا و مرگ: هر انسانی به یقین می داند که پس از مدتی خواهد مرد و از آنچه به بهای عمر خود جمع آوری نموده است، دست خواهد شست. مرگ برای کسانی که آن را پایان زندگی می دانند و به جهان دیگری برای ادامه حیات اعتقاد ندارند، چنان جانکاه و دارای فشار روانی است که مجبورند عمر خویش را با تلخی سپری سازند.
اما آنچه می تواند به انسان آرامش بخشد و اضطراب را از میان ببرد، معنویت ناشی از ایمان حقیقی به خداوند است. آثار و نتایج معنویت بیشمار و خارج از طرح کامل آن در این مجال است. لیکن در اين مبحث به چند مورد آن بسنده میکنیم:
بشر در استفاده از مادیات جهان هستی، بدون بهره وری از معنویت دچار گمراهی و افراط و تفریط گردیده و ظلم و ستم و مظلومیت و محرومیت پیش می آید. در رسیدن به مراتب معنوی نیز بدون الگو برداری از سیره سنت انبیا و اولیا(ع) دچار افراط و تفریط شده، گرایش به مکاتب انحرافی و انسان ساخته پیش میآید.
اسلام مادیات را همراه و تحت اداره و اراده معنویت قرار داده است تا از دو قطبی شدن جامعه بشری جلوگیری نماید. معنویت در اسلام نتیجه شناخت پیدا کردن، اخلاص در عمل، در صراط مستقیم قرار گرفتن، ایثار و تعهد و ... است و دستاورد چنین معنویتی انسانهایی شایسته، صالح، امین و با تقواست که حاکمیت آنها در برقراری عدالت مسلماً سعادت بشر را به همراه خواهد داشت.
برای حفاظت دستاوردهای انقلاب اسلامی و توسعه آن لازم است، سطح معنویت افزایش یافته و موانع معنویت در رفتارهای فردی و اجتماعی شناسایی و از بین بروند و اعمالی رشد داده شوند که تقویت کننده معنویت خصوصاً در مسئولیتهای حساس باشند.
آگاهی به عوامل بوجود آورنده معنویت و تقویت کننده آن و نیز عوامل سایش و کاهش معنویت و امکان پذیر شدن محاسبه میزان و سطح تغییرات معنویت در طول حرکت بسیار مهم و حساس بوده و بیشک عدم این آگاهی و کاهش ذخیره معنوی می تواند لغزشگاهها و پرتگاههای بسیار خطرناک در مسیر حرکت ملت بویژه مسئولان نظام ایجاد نماید که لازم و ضروری است جاده های معنویت از عوامل سایش پاکسازی شوند و راه سعادت و طی طریق در مسیر کسب معنویت و خدایی شدن هموارتر گردد.
آثار معنویت در انسان
انسان در سایه دانش گسترده خود بر بسیاری از مشکلات مادی زندگی غلبه یافته است. برای نمونه با شناختن علل بیماری ها و تلاش برای دستیابی به راههای مبارزه با آنها خود را از بسیاری بیماریها رهانیده و آنها را درمان نموده و با استفاده از منابع طبیعی موجود در زمین ، وسایل رفاه خویش را فراهم آورده است، ولی در کنار این موفقیت های مادی و پیروزیهای چشمگیر علمی، به سکون خاطر و آرامش روان که زیربنای زندگی سعادتمندانه است نه تنها دست نیافته بلکه با پیشرفتهای مادی و افزایش وسایل رفاهی، مشکلات روحی و روانی و مشکلات اعصاب و روان بیشتر از دورانهای قبل شده است.
در بررسی این مشکل به دو علت زیر اشاره می کنیم:
الف) ماده گرایی: کسانی که معنویات را به دست فراموشی سپرده و جز مادیات هدف دیگری ندارند، پیوسته برای ارضای غرایز و رسیدن به خواستههای مادی خود تلاش می کنند، ولی هیچ وقت به همه آرزوهای خود نمی رسند و نتیجه ای جز تشویش ،اضطراب و ناآرامی فکری نصیبشان نمی شود.
ب) اندیشه فنا و مرگ: هر انسانی به یقین می داند که پس از مدتی خواهد مرد و از آنچه به بهای عمر خود جمع آوری نموده است، دست خواهد شست. مرگ برای کسانی که آن را پایان زندگی می دانند و به جهان دیگری برای ادامه حیات اعتقاد ندارند، چنان جانکاه و دارای فشار روانی است که مجبورند عمر خویش را با تلخی سپری سازند.
اما آنچه می تواند به انسان آرامش بخشد و اضطراب را از میان ببرد، معنویت ناشی از ایمان حقیقی به خداوند است. آثار و نتایج معنویت بیشمار و خارج از طرح کامل آن در این مجال است. لیکن در اين مبحث به چند مورد آن بسنده میکنیم:
نقش معنویت در زندگی بشر
رمان ۹۸ | دانلود رمان
نودهشتیا,بزرگترین مرجع تایپ رمان, دانلود رمان جدید,دانلود رمان عاشقانه, رمان خارجی, رمان ایرانی, دانلود رمان بدون سانسور,دانلود رمان اربابی,
roman98.com