خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است.
هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده
برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن
به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

M O B I N A

سرپرست بخش فرهنگ و ادب
عضو کادر مدیریت
کاربر V.I.P انجمن
سرپرست بخش
ناظر کتاب
منتقد انجمن
  
  
عضویت
3/4/21
ارسال ها
25,242
امتیاز واکنش
64,121
امتیاز
508
سن
19
محل سکونت
BUSHEHR
زمان حضور
272 روز 9 ساعت 46 دقیقه
نویسنده این موضوع
به خلافت رسیدن معاویه، آغاز دوران ظلم و تعدی شدید به شیعیان بود. او در ۲۰ سال حکومت خود از هیچ اجحاف و زورگویی به شیعیان دریغ نکرد. آنها را کشت، تبعید کرد، به زندان انداخت و با تهمت افتراء و یا با صله و بخشش، دهانشان را بست.
پس از او یزید روی کار آمد و فجایع عظیمی که به بار آورد که مهمترین آن، قتل نواده رسول الله (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم) و بهترین مخلوق روی زمین، امام حسین (علیه‌السّلام) بود.
این فجایع باعث شد که شیعه، مذهبی نهانی شود و به هیچ وجه امکان عرضه شدن به عموم مردم را نیابد. امام سجاد (علیه‌السّلام) در این دوران سیاه، نزدیک به ۳۳ سال زندگی کرد. ولی امکان راهنمایی و هدایت مردم، به سختی برای ایشان مهیا می‌شد.
مردم مدینه، حتی به عنوان یک عالم دینی و فردی از سلاله رسول الله (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم) نیز به سراغ ایشان نمی‌آمدند تا مسائل و احکام شرعی خود را فراگیرند.
امام (علیه‌السّلام) در این دوران تنهایی، با سلاح دعا و مناجات به روشن نمودن ظلمات حاکم بر جامعه می‌پرداخت. بدبخت مردمی که در کنار این خورشید جهانتاب زندگی می‌کردند ولی سؤالات و مشکلات خود را از کور سوی علم دیگران حل می‌کردند.
سالهای پایان عمر امام سجاد (علیه‌السّلام)، آغاز دوران افول بنی امیه بود.
از سال ۹۴ هجری که امام باقر (علیه‌السّلام) بر مسند امامت قرار گرفت تا سال ۱۴۸ هجری که مصادف با شهادت امام صادق (علیه‌السّلام) بود، دوران طلائی حدیث، معارف، احکام و شکوفائی فرهنگ و تمدن شیعی بود و سالهای ۱۲۵ تا ۱۴۰ هجری دوران اوج آن بود. در مدت ۵۴ سال امامت این دو بزرگوار بنی امیه سقوط کرده و بنی عباس جای آنان را گرفتند و چون در آغاز خلافت بودند امکان سختگیری نسبت به ائمه (علیهم‌السّلام) را نداشتند. علاوه بر این جامعه اسلامی هم که طعم آزادی از چنگال بنی امیه را چشیده بود به راحتی تحت یوغ دیکتاتوری بنی عباس قرار نمی‌گرفت. در طول این ۵۴ سال جمعا نه خلیفه روی کار آمدند که غیر از هشام بن عبدالملک که نزدیک به بیست سال حکومت کرد ـ و منصور دوانیقی ـ که ۱۲ سال آخر عمر امام صادق (علیه‌السّلام) با حکومت او مصادف بود ـ بقیه خلفاء نزدیک به دو تا سه سال حکومت کردند. این زمان کم، موجب عدم تسلط آنان بر حکومت و در نتیجه آمادگی اجتماعی برای نشر معارف اسلامی بود.
منبع: حوزه نت


تدوین حدیث در زمان صادقین

 
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا