خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است.
هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده
برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن
به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

M O B I N A

سرپرست بخش فرهنگ و ادب
عضو کادر مدیریت
کاربر V.I.P انجمن
سرپرست بخش
ناظر کتاب
منتقد انجمن
  
  
عضویت
3/4/21
ارسال ها
25,242
امتیاز واکنش
64,121
امتیاز
508
سن
19
محل سکونت
BUSHEHR
زمان حضور
272 روز 9 ساعت 46 دقیقه
نویسنده این موضوع
رمضان در میان مردم ترک زبان




ماه رمضان یکی از شریف‌ترین ماه‌های سال است که عبادت در آن فضائل زیادی دارد و گفته شده که درهای بهشت در این ماه بر روی مردم گشوده شده است؛ هم‌چنین ماه مبارک رمضان با خود برکات بسیاری را به همراه دارد.
منطقه خراسان، به واسطه ارزش این ماه هر کدام از مناطق ایران با آداب و رسوم متفاوت که مخصوص آن منطقه است از رمضان استقبال می‌کنند. استان آذربایجان شرقی نیز با آداب و رسوم خاص خود طراوت و جذابیتی به این ماه می‌دهند که برای افرادی که در رمضان به این منطقه سفر می‌کنند جذابیت خواهد داشت.

یکی از رسوم مردم این منطقه «قاباخلاما» به معنی پیشواز رفتن است، مردم آذربایجان شرقی معمولا چند روز قبل از آغاز ماه رمضان روزه می‌گیرند و طی رسم «قاباخلاما» از این ماه استقبال می‌کنند؛ این آیین، سنتی است که باید پیش از ماه مبارک رمضان اجرا شود تا تمام مناطق و مردم آن برای حضور در این مهمانی آماده و پاکیزه باشند.

آماده کردن مساجد نیز از کارهایی است که در شهرها توسط هیئت امنای مساجد و در روستاها توسط خود مردم قبل از شروع ماه مبارک رمضان انجام می‌شود. کلاس‌های ویژه قرائت، تفسیر و تعلیم قرآن، جلسات احادیث، علوم دینی و فقهی به طور گسترده در اماکن مقدسه و منازل مردم برگزار می‌شود.

در طول ماه رمضان مساجد، اماکن مقدس و نمازخانه‌های این استان مملو از جماعت روزه‌دارانی می‌شود که با انگیزه تکمیل عبادت و کسب فیض بیشتر، نمازهای یومیه را به جماعت برگزار می‌کنند و فعالیت‌های دینی و مذهبی در این ماه در شهرها و روستاهای آذربایجان شرقی به اوج خود می‌رسد.

خوراکی‌ها و غذاهایی که اغلب بر سر سفره‌ افطاری مردم این منطقه دیده می‌شود شامل نان‌های روغنی، سوپ، خرمای تزئین شده با گردو، پنیر، سبزی، شیربرنج و انواع حلوا است.

هم‌چنین آبگوشت در گذشته یکی از غذاهای مرسوم افطاری این منطقه بوده است که در حال حاضر خیلی کسی تمایلی به خوردن آبگوشت در زمان افطار ندارد، اما امروزه آش دوغ، آش رشته و سوپ از جمله غذاهایی است که هنگام افطار بر سر سفره روزه‌داران آذربایجانی دیده می‌شود.

از آیین‌های بسیار نیکوی مردم آذربایجان شرقی سنت ماندگار افطاری دادن در شب‌های ماه مبارک رمضان است که تقریباً در همه جای این استان وجود دارد. در این آیین معمولاً در نخستین شب‌های ماه مبارک رمضان همه افطاری در منزل بزرگ خانواده میهمان هستند و پس از آن هر کدام از اعضای خانواده یک شب میزبان روزه داران فامیل و اقوام نزدیک می‌شود.

یکی دیگر از رسوم مردم آذربایجان شرقی به مناسبت فرا رسیدن ماه مبارک رمضان این است که خانواده تازه دامادها به تازه عروس‌ها هدایایی می‌فرستند که شامل لباس، انواع شال و روسری و هم‌چنین شیرینی و میوه است.

شرکت در مراسم لیالی قدر، بر تن کردن لباس سیاه در این ایام، شب‌زنده‌داری و عبادت در مساجد، تکایا، منازل و نصب پرچم‌های عزا بر سر در خانه‌ها از دیگر آداب ماه مبارک رمضان در شب‌های قدر در استان آذربایجان شرقی است.

در شب‌های قدر مساجد استان میزبان مراسم نوحه‌خوانی و قرآن سر گرفتن است و مردم با حضور در حسینیه و مساجد تا نزدیک سحر به دعا و نماز و عبادت می‌پردازند. سـ*ـینه زنی و زنجیرزنی نیز ازجمله آئین‌هایی است که هم‌زمان با 21 رمضان و سالروز شهادت امیرالمؤمنین (ع) در استان آذربایجان شرقی برگزار می‌شود.

همچنین خواندن 100رکعت نماز مستحبی و قرائت دعای معروف جوشن کبیر در بین ساکنان این خطه در شب‌های قدر از اهمیت وجایگاه خاصی برخوردار است.

رسم کیسه‌دوزی 27 ماه رمضان یکی دیگر از رسومی است که هنوز در برخی از مناطق این استان زنده است؛ شب 27 ماه رمضان شب قصاص ابن‌ملجم است، در این روز زنان برخی از مناطق استان کیسه‌ای می‌دوزند که به «کیسه لعن ابن‌ملجم» یا «کیسه مراد» معروف است و با هر سوزنی که در آن شب به این کیسه می‌زنند یک بار به ابن‌ملجم لعنت می‌فرستند.

در برخی از مناطق روستایی و شهری این استان در روز پایانی ماه رمضان بعد از ادای نماز مغرب و عشا، آیین خداحافظی ماه رمضان برگزار می‌شود که این آیین شامل نمازهای مستحبی و دعا می‌شود.

پس از برگزاری با شکوه نماز عید فطر مردم به دید و بازدید می‌روند و به کسانی سر می‌زنند که عید اول آن‌ها است که خانواده‌هایی که تازه کسی را از دست داده‌اند شامل این دید و بازدید می‌شوند. هم‌چنین مردم آذربایجان‌شرقی ماه رمضان را همواره غنیمتی برای آمادگی بیشتر برای یازده ماه بندگی خداوند برای ادامه سال می‌دانند.
منبع: ایسنا


آداب و رسوم مسلمانان ترکیه در ماه رمضان

 
  • تشکر
Reactions: *NiLOOFaR*
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا