M O B I N A
سرپرست بخش فرهنگ و ادب
عضو کادر مدیریت
کاربر V.I.P انجمن
سرپرست بخش
ناظر کتاب
منتقد انجمن
- عضویت
- 3/4/21
- ارسال ها
- 24,702
- امتیاز واکنش
- 63,861
- امتیاز
- 508
- سن
- 19
- محل سکونت
- BUSHEHR
- زمان حضور
- 273 روز 8 ساعت 23 دقیقه
نویسنده این موضوع
اشاره
آنچه از زیرِ دستهای هنرآفرین زنان سنتی بیرون میآید، با تولیدات انبوه صنعتی قابل قیاس نخواهد بود؛ از اینرو، آشنایی با تاریخ لباس و پوشاک اقوام مختلف، نه تنها ما را با پوشش ظاهری این اقوام در ادوار مختلف تاریخ آشنا میسازد، بلکه دربارهی انواع سلیقهها، نوع دوخت و رنگ، مدلهای مختلف لباس، بافت انواع پارچهها، اثرگذاری و تقلید از لباس مردمان نواحی دیگر، اختصاص پوشاکی خاص به گروه یا طبقهی اجتماعی و همچنین دربارهی چگونگی روند و تکامل انواع پوششها، اطلاعات مفیدی نیز ارائه میدهد. این نوشتار بر آن است به جمعآوری و تهیهی اطلاعات دربارهی خصوصیات نوع پوشاک زنان بپردازد تا با تحلیل سبک پوشش زنان ترک و کردِ نقاط مختلف ایران، به شناخت بهتری از جلوههای نمادین آن دست یابد. پوشاک برجایمانده از این اقوام، نمونههای ارزشمندی هستند که باید پیش از آنکه به دست فراموشی سپرده شوند، بیشتر مورد توجه قرار گرفته و ثبت گردند تا به نسلهای آینده معرفی شوند؛ چراکه شناساندن و آگاه ساختن جوانان از نوع پوشش این اقوام، باعث میشود جوانان برای پوشاک خویش، از الگوهای باهویت و نمونههای اصیل اقوام مختلف نظیر لر، ترک، کرد و غیره مایه گیرند و با تکیه بر غنای فرهنگی خویش، طرحی نو دراندازند.
لباس، هویتی قومی- اجتماعی
ایران کشوری چندقومی است و وحدت و یکپارچگی آن مرهون همزیستی اقوام مختلف آن است؛ از اینرو، قومیت پدیدهای فرهنگی اجتماعی است که مرزهای آن توسط نمادهای فرهنگی و اجتماعی معین میشود. «جامعهی ایران اگرچه جامعهای چندقومی است و هویتهای قومی مختلفی در آن شکل گرفتهاند، مرزهای اجتماعی و فرهنگی این اقوام، تداخل زیادی با هم دارند» (یوسفی، 1380، 201). در این میان، لباس نمادی است که هویت قومی ـ اجتماعی و شأن و منزلت اجتماعی و اقتصادی مردم را مشخص میکند. «لباس مانند زبان، هویت قومی، اجتماعی و جغرافیایی و وابستگیهای صنفی، مذهبی و شأن و منزلت اجتماعی و اقتصادی مردم را مشخص میکند. برای اینکه عملکرد اجتماعی و فرهنگی پوشاک را در هویتبخشی به اعضای جامعه دریابیم و بدانیم چگونه پوشاک هویت اجتماعی و فرهنگی فرد و جمع را در اجتماعات گوناگون ایلی- عشیرهای، روستایی- دهقانی و شهری توجیه و تبیین و آنها را از یکدیگر جدا میکند، لازم است تنپوشهای مردم را همچون مجموعهای از علائم زبان مادری بررسی و تحلیل کنیم؛ مثلأ همانگونه که زبان، مردم و گروههای قومی کرد، لر، بلوچ، ترکمن و فارس را از یکدیگر جدا و متمایز میکند، پوشاک بومی و سنتی هر یک از این قومها نیز، آنها را از هم متمایز میسازد» (یارشاطر، 1382، 20).
آنچه از زیرِ دستهای هنرآفرین زنان سنتی بیرون میآید، با تولیدات انبوه صنعتی قابل قیاس نخواهد بود؛ از اینرو، آشنایی با تاریخ لباس و پوشاک اقوام مختلف، نه تنها ما را با پوشش ظاهری این اقوام در ادوار مختلف تاریخ آشنا میسازد، بلکه دربارهی انواع سلیقهها، نوع دوخت و رنگ، مدلهای مختلف لباس، بافت انواع پارچهها، اثرگذاری و تقلید از لباس مردمان نواحی دیگر، اختصاص پوشاکی خاص به گروه یا طبقهی اجتماعی و همچنین دربارهی چگونگی روند و تکامل انواع پوششها، اطلاعات مفیدی نیز ارائه میدهد. این نوشتار بر آن است به جمعآوری و تهیهی اطلاعات دربارهی خصوصیات نوع پوشاک زنان بپردازد تا با تحلیل سبک پوشش زنان ترک و کردِ نقاط مختلف ایران، به شناخت بهتری از جلوههای نمادین آن دست یابد. پوشاک برجایمانده از این اقوام، نمونههای ارزشمندی هستند که باید پیش از آنکه به دست فراموشی سپرده شوند، بیشتر مورد توجه قرار گرفته و ثبت گردند تا به نسلهای آینده معرفی شوند؛ چراکه شناساندن و آگاه ساختن جوانان از نوع پوشش این اقوام، باعث میشود جوانان برای پوشاک خویش، از الگوهای باهویت و نمونههای اصیل اقوام مختلف نظیر لر، ترک، کرد و غیره مایه گیرند و با تکیه بر غنای فرهنگی خویش، طرحی نو دراندازند.
لباس، هویتی قومی- اجتماعی
ایران کشوری چندقومی است و وحدت و یکپارچگی آن مرهون همزیستی اقوام مختلف آن است؛ از اینرو، قومیت پدیدهای فرهنگی اجتماعی است که مرزهای آن توسط نمادهای فرهنگی و اجتماعی معین میشود. «جامعهی ایران اگرچه جامعهای چندقومی است و هویتهای قومی مختلفی در آن شکل گرفتهاند، مرزهای اجتماعی و فرهنگی این اقوام، تداخل زیادی با هم دارند» (یوسفی، 1380، 201). در این میان، لباس نمادی است که هویت قومی ـ اجتماعی و شأن و منزلت اجتماعی و اقتصادی مردم را مشخص میکند. «لباس مانند زبان، هویت قومی، اجتماعی و جغرافیایی و وابستگیهای صنفی، مذهبی و شأن و منزلت اجتماعی و اقتصادی مردم را مشخص میکند. برای اینکه عملکرد اجتماعی و فرهنگی پوشاک را در هویتبخشی به اعضای جامعه دریابیم و بدانیم چگونه پوشاک هویت اجتماعی و فرهنگی فرد و جمع را در اجتماعات گوناگون ایلی- عشیرهای، روستایی- دهقانی و شهری توجیه و تبیین و آنها را از یکدیگر جدا میکند، لازم است تنپوشهای مردم را همچون مجموعهای از علائم زبان مادری بررسی و تحلیل کنیم؛ مثلأ همانگونه که زبان، مردم و گروههای قومی کرد، لر، بلوچ، ترکمن و فارس را از یکدیگر جدا و متمایز میکند، پوشاک بومی و سنتی هر یک از این قومها نیز، آنها را از هم متمایز میسازد» (یارشاطر، 1382، 20).
تنوع پوشاک ایلامی نشانِ هویت قوم کُرد است
رمان ۹۸ | دانلود رمان
نودهشتیا,بزرگترین مرجع تایپ رمان, دانلود رمان جدید,دانلود رمان عاشقانه, رمان خارجی, رمان ایرانی, دانلود رمان بدون سانسور,دانلود رمان اربابی,
roman98.com