M O B I N A
سرپرست بخش فرهنگ و ادب
عضو کادر مدیریت
کاربر V.I.P انجمن
سرپرست بخش
ناظر کتاب
منتقد انجمن
- عضویت
- 3/4/21
- ارسال ها
- 24,702
- امتیاز واکنش
- 63,858
- امتیاز
- 508
- سن
- 19
- محل سکونت
- BUSHEHR
- زمان حضور
- 273 روز 8 ساعت 23 دقیقه
نویسنده این موضوع
پاسخ اجمالی:
با تأمّل در مفهوم روایات دوازده خلیفه مى توان پى به مصداق آنها برد. مضامینى از قبیل کلّهم من قریش، خلیفه، بقاء الاسلام عزیزاً بهم، قیام الدین بهم، قیّمون على الأمّة، خذلان البعض لهم و تعریضهم للمعاداة تصریح دارند که: تمام دوازده نفر از قریشند، و مانند پیامبر(ص) از مقام عصمت برخوردارند، موجب عزّت اسلامند، و دین با آنها پايدار است و کسانى که در صدد خوارى آنان برآیند نمى توانند هیچ ضررى به آنان بزنند. با ملاحظه این موارد تنها مصداق این احادیث همان دوازده امام معصوم از ذریه پیامبرند.
پاسخ تفصیلی:
با تأمّل و دقّت در مفهوم روایات دوازده خلیفه مى توانیم پى به مصداق آنها ببریم، به این که آنان کسانى غیر از اهل بیت عصمت و طهارت نیستند. زیرا در این روایات مضامینى از قبیل: «کلّهم من قریش»، «خلیفه»، «بقاء الاسلام عزیزاً بهم»، «قیام الدین بهم»، «قیّمون على الأمّة»، «خذلان البعض لهم» و «تعریضهم للمعاداة» و... وجود دارد که هر یک از آن ها به تنهایى مى تواند مبیّن مصداق حقیقى دوازده امام که همان دوازده نفر از ذریه معصوم پیامبرند باشد. در این جا به بیان هر یک از این صفات مى پردازیم:
1 ـ کلّهم من قریش
این جمله تصریح دارد به این که تمام دوازده نفر از طایفه قریشند. و لذا تمام مذاهب کلامى اسلامى بر این اتفاق دارند که شرط است امام از قبیله قریش باشد. و از آن جهت که این دوازده نفر پیاپى بعد از رسول خدا(صلى الله علیه وآله) مى آیند؛ همان گونه که ظاهر روایات به قرینه کلمه «بعدى» است، لذا نمى توان بر امامى غیر از ائمه از اهل بیت حمل نمود [ضمن اینکه با برخی روایات که در آن ها «کلهم من بنی هاشم» آمده نیز همخوانی دارد].
با تأمّل در مفهوم روایات دوازده خلیفه مى توان پى به مصداق آنها برد. مضامینى از قبیل کلّهم من قریش، خلیفه، بقاء الاسلام عزیزاً بهم، قیام الدین بهم، قیّمون على الأمّة، خذلان البعض لهم و تعریضهم للمعاداة تصریح دارند که: تمام دوازده نفر از قریشند، و مانند پیامبر(ص) از مقام عصمت برخوردارند، موجب عزّت اسلامند، و دین با آنها پايدار است و کسانى که در صدد خوارى آنان برآیند نمى توانند هیچ ضررى به آنان بزنند. با ملاحظه این موارد تنها مصداق این احادیث همان دوازده امام معصوم از ذریه پیامبرند.
پاسخ تفصیلی:
با تأمّل و دقّت در مفهوم روایات دوازده خلیفه مى توانیم پى به مصداق آنها ببریم، به این که آنان کسانى غیر از اهل بیت عصمت و طهارت نیستند. زیرا در این روایات مضامینى از قبیل: «کلّهم من قریش»، «خلیفه»، «بقاء الاسلام عزیزاً بهم»، «قیام الدین بهم»، «قیّمون على الأمّة»، «خذلان البعض لهم» و «تعریضهم للمعاداة» و... وجود دارد که هر یک از آن ها به تنهایى مى تواند مبیّن مصداق حقیقى دوازده امام که همان دوازده نفر از ذریه معصوم پیامبرند باشد. در این جا به بیان هر یک از این صفات مى پردازیم:
1 ـ کلّهم من قریش
این جمله تصریح دارد به این که تمام دوازده نفر از طایفه قریشند. و لذا تمام مذاهب کلامى اسلامى بر این اتفاق دارند که شرط است امام از قبیله قریش باشد. و از آن جهت که این دوازده نفر پیاپى بعد از رسول خدا(صلى الله علیه وآله) مى آیند؛ همان گونه که ظاهر روایات به قرینه کلمه «بعدى» است، لذا نمى توان بر امامى غیر از ائمه از اهل بیت حمل نمود [ضمن اینکه با برخی روایات که در آن ها «کلهم من بنی هاشم» آمده نیز همخوانی دارد].
مصداق خلفادر حدیث «دوازده خلیفه»
رمان ۹۸ | دانلود رمان
نودهشتیا,بزرگترین مرجع تایپ رمان, دانلود رمان جدید,دانلود رمان عاشقانه, رمان خارجی, رمان ایرانی, دانلود رمان بدون سانسور,دانلود رمان اربابی,
roman98.com