M O B I N A
سرپرست بخش فرهنگ و ادب
عضو کادر مدیریت
کاربر V.I.P انجمن
سرپرست بخش
ناظر کتاب
منتقد انجمن
- عضویت
- 3/4/21
- ارسال ها
- 24,702
- امتیاز واکنش
- 63,858
- امتیاز
- 508
- سن
- 19
- محل سکونت
- BUSHEHR
- زمان حضور
- 273 روز 8 ساعت 23 دقیقه
نویسنده این موضوع
دادائیسم (Dada)
دادائیسم (Dada)
اصطلاح «هنرهای زیبا» با دوران آغاز جنگ جهانی اول به شدت آسیب دید، با این حال در مفهوم کلی، آثار سال های اولیه سدۀ بیستم هنوز در برخی کیفیات فرمی مشخص مشترکاتی با هنر دوره های دیگر داشت. علی رغم دگرگونی هایی که به دلیل تفاسیر جدید از فضا یا تغییر تدریجی موضوعات پدید آمده بود، همان اصطلاحات هنری پیشین برای توصیف یک تابلوی نقاشی ، یک تندیس یا مجسمه کفایت می کرد. اگرچه هنرمندان مدعی بودند حرکت های جدیدی را آغاز کرده اند، اما این حرکات تا زمانی که تأثیر گذشته این-چنین تسلط داشت، نمی توانست کاملاً جدید باشد. هنر سدۀ بیستم با هجوم «ایسم»های مختلف و با افزایش رنج و آلام آغاز شد، تا اینکه سرانجام یک جنبش پرنخوت با اعتماد به نفس و جوان به نام «دادا» فراگیر شد. واژه دادا به طور تصادفی از یک فرهنگ گزیده شد و هنوز نیز عملاً نامفهوم است. اگرچه در زبان روسی در معنای تحت اللفظی به مفهوم «بله، بله» است، در آلمانی به معنی «بلغور کودک» در فرانسه به معنی «اسب چوبی اسباب بازی» است. این واژه توسط دو تن از روشنفکران تریستان، تزارا و ریچارد هولسنبک و برای توصیف گروهی که در سال 1915 تشکیل یافت، مورد استفاده قرار گرفت. این جنبش در هنگام چند پاره شدن اروپا طی جنگ جهانی اول رشد یافت و در زوریخ که بعدها به مأمنی برای مهاجرین جنگی، معترضین، آشوبگرانِ آنارشیست و روشنفکران بدل شد مرکزیت یافت. اما مکان اصلی آن، کافه ای بود که بعداً به طور همزمان به باشگاه هنرمندان، نمایشگاه و سالن تئاتر بدل شد. دادائیست ها از ابزارهای مختلفی برای هجو و استهزاء معیارهای بوژوازی بهره بردند. آنها بوژوازی را عامل بروز هرج و مرج و آشوب حاصل از جنگ می دانستند. دادا بیشتر نوعی گرایش و رویکرد بود تا یک سبک خاص. اما فضای اندیشه و تفکر دوران به گونه ای بود که بسیار سریع فراگیر و گسترده شد.
دادائیسم (Dada)
اصطلاح «هنرهای زیبا» با دوران آغاز جنگ جهانی اول به شدت آسیب دید، با این حال در مفهوم کلی، آثار سال های اولیه سدۀ بیستم هنوز در برخی کیفیات فرمی مشخص مشترکاتی با هنر دوره های دیگر داشت. علی رغم دگرگونی هایی که به دلیل تفاسیر جدید از فضا یا تغییر تدریجی موضوعات پدید آمده بود، همان اصطلاحات هنری پیشین برای توصیف یک تابلوی نقاشی ، یک تندیس یا مجسمه کفایت می کرد. اگرچه هنرمندان مدعی بودند حرکت های جدیدی را آغاز کرده اند، اما این حرکات تا زمانی که تأثیر گذشته این-چنین تسلط داشت، نمی توانست کاملاً جدید باشد. هنر سدۀ بیستم با هجوم «ایسم»های مختلف و با افزایش رنج و آلام آغاز شد، تا اینکه سرانجام یک جنبش پرنخوت با اعتماد به نفس و جوان به نام «دادا» فراگیر شد. واژه دادا به طور تصادفی از یک فرهنگ گزیده شد و هنوز نیز عملاً نامفهوم است. اگرچه در زبان روسی در معنای تحت اللفظی به مفهوم «بله، بله» است، در آلمانی به معنی «بلغور کودک» در فرانسه به معنی «اسب چوبی اسباب بازی» است. این واژه توسط دو تن از روشنفکران تریستان، تزارا و ریچارد هولسنبک و برای توصیف گروهی که در سال 1915 تشکیل یافت، مورد استفاده قرار گرفت. این جنبش در هنگام چند پاره شدن اروپا طی جنگ جهانی اول رشد یافت و در زوریخ که بعدها به مأمنی برای مهاجرین جنگی، معترضین، آشوبگرانِ آنارشیست و روشنفکران بدل شد مرکزیت یافت. اما مکان اصلی آن، کافه ای بود که بعداً به طور همزمان به باشگاه هنرمندان، نمایشگاه و سالن تئاتر بدل شد. دادائیست ها از ابزارهای مختلفی برای هجو و استهزاء معیارهای بوژوازی بهره بردند. آنها بوژوازی را عامل بروز هرج و مرج و آشوب حاصل از جنگ می دانستند. دادا بیشتر نوعی گرایش و رویکرد بود تا یک سبک خاص. اما فضای اندیشه و تفکر دوران به گونه ای بود که بسیار سریع فراگیر و گسترده شد.
سبک دادائیسم Dadaism
رمان ۹۸ | دانلود رمان
نودهشتیا,بزرگترین مرجع تایپ رمان, دانلود رمان جدید,دانلود رمان عاشقانه, رمان خارجی, رمان ایرانی, دانلود رمان بدون سانسور,دانلود رمان اربابی,
roman98.com