خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است.
هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده
برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن
به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

M O B I N A

سرپرست بخش فرهنگ و ادب
عضو کادر مدیریت
کاربر V.I.P انجمن
سرپرست بخش
ناظر کتاب
منتقد انجمن
  
  
عضویت
3/4/21
ارسال ها
25,247
امتیاز واکنش
64,014
امتیاز
508
سن
19
محل سکونت
BUSHEHR
زمان حضور
272 روز 9 ساعت 46 دقیقه
نویسنده این موضوع
اپ آرت (Op art) : هنر دیدگانی

اپ آرت کلمه اختصار یافته « اپتیکال آرت / Optical art » به معنای هنر دیدگانی است و از نظر لفظی شبیه پاپ آرت می باشد ، اما نباید این دو را با هم اشتباه گرفت. اپ آرت نوعی انتزاع گرایی مبتنی بر سامان دهی اشکال دو بعدی و سه بعدی است که با به کارگیری برخی پدیده های خاص بصری جلوه ای از ارتعاش ، لرزش یا تحرک بصری را در تابلو ایجاد می کند.
در این هنر ، علاقه‌مند شبکیه مهم ترین و البته تنها وسیله ارتباط است و هدف از آن ایجاد واکنش های بصری فیزیولوژیک در تماشاگر می باشد.
آنچه که بیننده در مواجهه با چنین اثری دریافت می کرد ، یا متکی بر واکنش های روان شناسانه در حرکت نگاه و فرآیند دیدن بود و یا صرفا اشیایی که در ساختمان خود عنصر حرکت را تداعی می کردند. تضاد رنگ مایه ها ، توهم حرکت را پدید آورده و از این طریق کیفیتی بصری با آمیـ*ـزش دو عنصر تضاد و حرکت حاصل می آمد.
واکنش های بصری و عنصر حرکت در اپ آرت ریشه در تاریخ مدرنیسم داشتند . این سبک از سویی با سبک کنستراکتیویسم روسی و از سویی دیگر با جنبش باهاوس مرتبط بود.

اصطلاح اپ آرت در سال 1965 میلادی هنگام نمایشگاه «چشم واکنش گر / The Responsive Eye » در موزه هنرهای معاصر نیویورک فراگیر و رایج شد.
از پیشروان این سبک ملویچ ، موندریان و هنرمندان آفرینش انتزاعی و همچنین هنرمندان میدان رنگ و نقاشان تک رنگ نیز شامل می شدند. اما پرچمدار نقاشی در این سبک ویکتور وازارلی نقاش مجاری الاصل است. او شیوه نقاشی خود را به آثاری که از سطوح مجزا تشکیل شده بودند و همچنین پرده ها و اشیای سه بعدی مرتبط می ساخت. ایستایی آثار او اساسا بر نیروی جنبشی حاصل از کارکرد نور و همچنین پدیده های شناخته شده بصری مانند تمایل چشم به حفظ تصاویر اشیا پس از دیدن آن ها اتکا دارد. او همچنین از خطاهای بصری همچون تضاد خیره کننده سیاه و سفید در تابلوی ماورای کهکشان و همچنین مجاورت رنگ مایه های خاص در کنار یکدیگر استفده می کرد. او در سن 57 سالگی در سال 1965 م. در نمایشگاه مومنت پاریس شرکت کرد و توانست 51 هنرمند را از 12 کشور دعوت به همکاری کند.


اپتیکال آرت Optical Art

 
  • تشکر
Reactions: YeGaNeH، Mobina.85، Mahla_Bagheri و یک کاربر دیگر

M O B I N A

سرپرست بخش فرهنگ و ادب
عضو کادر مدیریت
کاربر V.I.P انجمن
سرپرست بخش
ناظر کتاب
منتقد انجمن
  
  
عضویت
3/4/21
ارسال ها
25,247
امتیاز واکنش
64,014
امتیاز
508
سن
19
محل سکونت
BUSHEHR
زمان حضور
272 روز 9 ساعت 46 دقیقه
نویسنده این موضوع

از دیگر هنرمندان بنام این سبک بریجیت رایلی می باشد. آثار او در صدد ارائه نیروهای طبیعی همچون سیل و آب بدون تاکید بر منظره سازی و محوطه سازی طبیعی هستند. او در ابتدا به تولید آثاری به رنگ های سیا ه و سفید ، سپس خاکستری و بعد از آن کارهای رنگی پرداخت. سپس به رنگ های درخشان و پر تلالو علاقمند شده و آخرین کار های خود را بااین تحول در رنگ پردازی ادامه داد.
از هنرمندان دیگری که به این سبک کار می کردند می توان از یاکُف آگام ، جوزف آلبرز ، ماکس بیل ، راینهارت و نقاشان گروه صفر که شامل ماک ، پین و یوکر می شدند.

منبع: ایران انتیک


اپتیکال آرت Optical Art

 
  • تشکر
Reactions: YeGaNeH، Mobina.85، Mahla_Bagheri و یک کاربر دیگر

Tabassoum

دستیار تالار هنر
دستیار مدیر
گوینده انجمن
میکسر انجمن
  
عضویت
31/3/22
ارسال ها
1,148
امتیاز واکنش
5,506
امتیاز
258
محل سکونت
کنج اتاق:)
زمان حضور
25 روز 12 ساعت 0 دقیقه
آپ آرت چیست؟
آپ آرت یا آپتیکال آرت ( optical art )به آثاری با الگوهای تکرار شونده و غیر همسایز گفته میشه که باعث ایجاد خطای بینایی می شود که مثلا یک سطح را به صورت سه بعدی ببینید ، یا در تصاویر حرکت ببینید یا یک خط صاف را خمیده ببینید یا جالب تر اینکه در یک تصویر سیاه سفید ، رنگ ببینید.
به تصویر بالا دقت کنید
گوشه های آن را پشت سر هم تماشا کنید
چه احساسی بهتون دست میده ؟
آپ آرت از اون دسته هنرهای ریاضی هست به نظر من که دیدن و شناختنش میتونه جذاب باشه ، دیگه خلق کردنش چه احساسی میتونه داشته باشه ؟
نظر خودتون راجع به هنر دیدگانی را برای من در انتهای مقاله بنویسید.
آپ آرت چیست ؟
قبل از هرچیز یک تعریف از آپ آرت یا هنر دیدگانی (دیدمانی) داشته باشیم تا بهتر درک کنیم آپ آرت چیست؟ :
اپ آرت یا هنر دیداری یا دیدگاری جنبش هنری است که در دهه ۶۰ پا به دنیا نهاد و در سال ۱۹۶۴ در مجله تایمز نام گرفت .اپ ارت برای اولین بار در سال ۱۹۶۴ در مجله تایمز به دنیا معرفی شد. اپ ارت جنبش هنری است که دهه ۶۰ را متحول نمود.در دهه ۱۹۶۰ نقاشانی چون “بریجیت لوئیس رایلی ” با تکرار واحدها، تغییر اندازه‌ها، فواصل، رنگ‌ها و رنگ‌سایه‌ها، تجربه‌هایی با خطای دید ایجاد نمودند.
هنرمندان آپ آرت ( آپ آرتیست ها )
این هنرمندان مجموعه‌ای از خط‌ها، شکل‌های خُرد و سطح‌های رنگی درخشان را متقارن و متمرکز به نظم در می‌آورند که لرزنده، پیش‌آینده و پس‌رونده جلوه کنند.بسیاری از نمونه‌های مشهور هنر دیدگانی سیاه و سفید رسم شده‌اند، به این دلیل برخی آن را انتزاعی می‌دانند. بیننده‌ای که به آثار این سبک می‌نگرد، ممکن است حرکت، چشمک زدن، خاموش و روشن شدن، چرخش، لرزش یا جهش مشاهده کند.
در اُپ آرت، علاقه‌مند شبکیه چشم، مهم‌ترین وسیله و معمولاً تنها وسیلهٔ ارتباط است و هدف از آن، ایجاد واکنش‌های بصری فیزیولوژیک در تماشاگر است.
بسیاری از کارهای هنر دیدمانی، چیزی بیش از بازی‌های زیرکانهٔ ادراکی (یا خطای دید) نیستند.
البته این آثار در بلندمدت نتوانستند اعتبارشان را حفظ کنند و فقط معدودی از آن‌ها توانستند موقعیت خود را به‌عنوان یک اثر هنری حفظ کنند، و از آن میان تنها استثنای درخور توجه، کار بریجیت رایلی بود.این بانوی هنرمند در سال ۱۹۶۰ اقتباس از نمودارهایی را آغاز کرد که دانشمندان از طریق آن‌ها، فرایندهای ادراکی را مطالعه می‌کردند، او بعد از تجربه‌های هرچه ظریف‌کارانه‌تری در این حوزه، رفته رفته رنگ‌مایه های خاکستری و سپس سایر رنگها را نیز در کارش وارد کرد.

منبع: دانیال طاهری فرد


اپتیکال آرت Optical Art

 
آخرین ویرایش:
  • تشکر
Reactions: YeGaNeH
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا