خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است.
هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده
برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن
به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

M O B I N A

سرپرست بخش فرهنگ و ادب
عضو کادر مدیریت
کاربر V.I.P انجمن
سرپرست بخش
ناظر کتاب
منتقد انجمن
  
  
عضویت
3/4/21
ارسال ها
25,242
امتیاز واکنش
64,121
امتیاز
508
سن
19
محل سکونت
BUSHEHR
زمان حضور
272 روز 9 ساعت 46 دقیقه
نویسنده این موضوع
کار برد عکس:
- در سینما، نمایش یا تاتر، مجسمه سازی، معماری، نقاشی، حرکات موزون نهایت استفاده را از عکس می کنند.
- در رسانه ها شامل روزنامه ها، مجله ها، کتابها، سینما، اینترنت، تلویزیون از عکس استفاده می شود. در فعالیت های انتشاراتی، تبلیغاتی، فرهنگی و تشریفاتی، ارتباط با رسانه ها
- سایر کاربردها: بدون شرح و زیر نویس می تواند خود یک خبر باشد، تکمیل کننده خبر است، خبر را مستند می نماید و جان و روح به آن می بخشد، خبر را برای خواننده یا مخاطب انتخاب می کند. عکس برای زیبایی صفحه است، عکس گاهی نیز پر کننده صفحه می باشد.


4. زیبایی و زیبا شناسی[10]
در جهان امروز سه هزار زبان وجود دارد ولی زبان تصویر و موسیقی یکی است فلاسفه اعتقاد دارند . زیبایی خاطره ای است ازلی که ما در کودکی یاد گرفته ایم و حال هرچه را میبینیم و درک میکنیم فکر میکنیم زیباست . عده ای اعتقاد دارند چیزی زیباست که در سرجای خود باشد. بنابر این نظم را زیبایی میدانند. اما زیبایی و زیبایی شناسی امری است نسبی و بستگی به برداشت انسان دارد و طی قرون و اعصار درکشورهای مختلف و با شرایط آب و هوایی متفاوت و نیز تحت تاثیر شرایط اجتماعی ، اقتصادی و سـ*ـیاسی آثار هنری بزرگی بوجود آمده اند، که شبیه به یکدیگر نبوده اند ولی تمام آنها را آثار بصری نامیده اند[11] .
در تقسیم انواع زیبایی میتوان گفت زیبایی به شش گونه وجود دارد :
1. زیبایی مطلق :که جزو ذات خداوند است و کانون تمام زیبایی هاست .
2. زیبایی آرمانی: که به ادارک نبوغ بشری که موجودات را آنگونه که باید باشند در نظر میگیرد .
3. زیبایی طبیعی:که اغلب در طبیعت یافت میشود .
4. زیبایی جسمی: مانند چهره زیبا .
5. زیبایی عقلی: مانند فکر و اندیشه زیبا.
6. زیبایی اخلاقی: مانند خلق و خوی زیبا .


اصول زیباشناختی هنر
1. ترکیب بندی یا کمپوزوسیوم :در ترکیب بندی عناصر بصری ما معمولا اجزاری مورد نظر را میتوانیم در نقاط طلایی کادر قرار دهیم تا از زیبایی و پویایی بیشتر در قاب تصویر استفاده کنیم . یکی از این روشها روش نقاط طلای کادر است. در این شیوه کادر مورد نظر را به سه ردیف عمودی و افقی تقسیم کرده محل تلاقی هر یک از خطوط نقاط طلایی کادر ما خواهند بود . همچنین برای تاکید بیشتر بر روی موضوع میتوانیم از نقطه تاکید که معمولا برآیند قطبهای هر شکل بوجود می آید استفاده کنیم .
2. هارمونی یا تعادل :هارمونی و تعادل برای بوجود آمدن هماهنگی بین اجزا استفاده میشود .
3. تضاد و کنتراست: معنی تضاد در هنر ضدیت نیست بلکه تفاوت برای رسیدن به یک هدف است .
4. تکرار و تاکید :اغلب آثار هنری از تکرار برای ماندگار شدن استفاده میکنند . مانند اشعار که اغلب دارای ابیات تکرار شونده هستند .
آوانگارد چیست؟ آوانگارد در هنر به معنی ظهور کردن است. آوانگاردها در كار پيشروي مي كنند ، كار را شروع مي كنند مثلا يك سبك هنري را ايجاد مي كنند بدون اينكه بدانند آينده ي آن چه مي شود يا براي آن برنامه اي داشته باشند.

دسته بندي هنر از لحاظ تأثيرگذاري و ارزش
1- هنر براي اجتماع
2- هنر براي هنر : يعني هدف هنرمند از خلق آثار هنري اعتلاي هنر خويش و تنها بر اساس حس دروني است كه دارد بدون اينكه به مخاطب يا خواسته هاي آن توجه داشته باشد يا آنرا مدنظر قرار بدهد.
دلایل روی آوری انسان به هنر:
1- فطرت انسان: فطرت انسان زیباست و زیبایی را دوست دارد.
2- رسایی : یعنی هنر چیز سخت و پیچیده ای نیست و به راحتی می توان آن را درک کرد.
3- جهانی بودن: با وجود تفاوت فرهنگ ها و زبان های متعدد در جهان ، این هنر است که در همه ی جهان ملموس و قابل فهم است و در حقیقت هنر زبان مشترک تمام انسانهاست
4- ماندگاری: به دلایلی که در موارد فوق اشاره شد می توان گفت هنر ماندگار است
5- سرعت انتقال پیام در هنر
دلایلی که در بالا بدانها اشاره شد با هم همپوشانی دارند و هر کدام جداگانه نمی توانند دلیل این امر باشند.

خصوصیات پیامهای بصری:
1. پیامهای بصری اغلب به صورت رمز و نماد هستند و در واقع معنا و مفهومی را جدای از معنای ذاتی خود تلقین میکنند . مثل صلیب که نشانه مسیحیت است .
2. ساختار بعضی از پیامهای بصری باز سازی شده و برگرفته از دنیای خارج است که ما در طبیعت میبینیم مانند برگ زیتون که سنبل صلح است
3. به صورت انتزاعی است که به آنها پیامهای قراردادی میگویند . مثل چراغ راهنمایی قرمز یا سبز که در تمام دنیا یک معنی میدهد .


جزوه | درس هنر در روابط عمومي

 
  • تشکر
Reactions: Mobina.85

M O B I N A

سرپرست بخش فرهنگ و ادب
عضو کادر مدیریت
کاربر V.I.P انجمن
سرپرست بخش
ناظر کتاب
منتقد انجمن
  
  
عضویت
3/4/21
ارسال ها
25,242
امتیاز واکنش
64,121
امتیاز
508
سن
19
محل سکونت
BUSHEHR
زمان حضور
272 روز 9 ساعت 46 دقیقه
نویسنده این موضوع
قالبهای برنامه سازی :
نمایشی و داستانی که خود به سه بخش سینمایی و تله فیلم، سریال و تله تئاتر تقسیم می شود.
الف ) سینمایی و تله فیلم :در کار سینمایی معمولا از نگاتیو استفاده میشود و با دوربینهای فیلم برداری انجام میگیرد و برای مخاطب خاص تهیه میشود .اما کار تله فیلم معمولا با دوربین های ویدئویی ضبط میشود و اغلب برای پخش از تلویزیون ساخته میشود .
ب ) : سریال- کار نمایشی است ، مجموعه ای است که به صورت زنجیره وار به لحاظ موضوع و محتوی با قسمتهای بعد در ارتباط است .
ج ) : تله تئاتر: با این تفاوت که در تئاتر مخاطب از یک زاویه به تئاتر نگاه میکند ولی در تله تئاتر انتخاب زاویه دید با کارگردان است . مخاطب میتواند نمادها بسته تری را از تئاتر ببیند .
قالب برنامه سازی کار مستند: در کار مستند شیوه های مختلفی وجود دارند که عبارتند از :
مستند محض :عبارت از مستندی است که بازی کننده عین واقعیت است و دوربین در جایگاه مخاطب قرار میگیرد بدون اینکه قضاوتی بکند و یا تصمیم گیری خاص داشته باشد .
مستند باز سازی شده: که اقلب برای کارهای تاریخی اتفاق می افتد که بر اساس اسناد موجود نماها و شخصیتها بـ*ـو*سیله دکور و گریم باز سازی میشوند .
مستند نمایشی: در مستند نمایشی با وارد کردن شخصیتهای نمایشی و بازیگران قصد بیان اتفاقی را از زاویه دید بازیگر داریم .
مستند ترکیبی: در مستند ترکیبی معمولا هر بخش شیوه خاصی از مستند را دارا میباشد .
نماهنگ یا کلیپ: د ر نماهنگ و کلیپ اغلب بر اساس قطعه موسیقی ساخته شده تصاویر انتخاب میوند از ویژگیهای نماهنگ و کلیپ ریتم تند و شیوه تصویر برداری آن میباشد .
برنامه های ترکیبی یا جنگ: که اغلب برنامه های تلویزیون در این قالب ساخته میشود . مثل برنامه های گفتگو مهور ف برنامه های آموزشی ، و جنگ های شبانه .





5. درباره تندیس، سپاس‌نامه، دکوراسيون[12]
اگر از نظريه «هنر براي هنر » كه جامعيت ندارد بگذريم رسالت همه هنرها، انتقال پيام و مفاهيم به مخاطبان است، براين پايه در قرن بيستم شاخه‌اي از هنر صرفا باهدف برقراري ارتباط تصويري با عنوان گرافيك تعريف شده است و جايگاهي براي آموزش آكادميك آن در دانشگاه‌ها، آموزشگاه‌ها مشخص شده است. ظرفیت بهره‌مندی از هنر در روابط‌عمومی بسیار گسترده است و همه روش‌های هنری در انتقال مفاهیم را دربرمي‌گیرد. به کارگیری هنر ارتباط تصویری و عکاسی در انتشار نشریه و منابع مکتوب ، بهره‌مندی از امکانات تئاتر، هنر هفتم یعنی سینما و رسانه‌ی تصویری فراگیری چون تلویزیون، استفاده از روش‌های تصویری در فضاهای دو بعدی همچون پوسترها و بیلبوردهای گرافیکی، طراحی صفحات وب در فضای اینترنت، طراحی چندرسانه‌ای در قالب ارایه لوح‌های فشرده ، امکانات سه بعدی مجازی مانند پویانمایی‌ها (انیمیشن ) و دستمایه‌های سه بعدی حقیقی همچون تندیس، لوح تقدیر و دکوراسیون مراسم‌ها همگی دامنه گسترده روابط عمومی در بسـ*ـتر شیوه‌های هنری هستند.
تندیس (Statue) تندیسگری یا مجسمه‌سازی یکی از هنرهای کهن و برجسته آدمي ‌است. برای تعریف تندیس ابتدا باید حجم را تعریف کرد. حجم شکلی سه بعدی است که کمیتی از فضا را اشغال مي‌کند و تندیس آفرینش یک "حجم بیانگر" است بنابراین هر حجمي‌تندیس نیست مگر آنکه مفهومي‌را در برداشته باشد. در یک دسته بندی ساده تندیس‌ها از دید اندازه به دو گروه تندیس و تندیسک (تندیس کوچک) بخش مي‌شوند. تندیس‌ها یا همان مجسمه‌ها عموما بزرگتر از اندازه واقعی و انسانی ساخته مي‌شوند تا شاید مفهومي‌که دربردارند برجسته‌تر و نمایان‌تر شود، از سویی مجسمه‌ها به عنوان مولفه‌ای از محیط شهری متناسب با مختصات فضا، ابعاد بزرگتری از اندازه واقعی پیدا مي‌کنند. اما تندیس‌های کوچک (تندیسک) برمبنای کارکردشان در اندازه‌های کوچک طراحی و ساخته مي‌شوند.
تندیسک((Statuette آنچه امروزه در عرف رایج، تندیس خوانده مي‌شود از دید فنی و آکادمیک تندیس‌های کوچک یا همان تندیسک‌ها هستند. تندیسک به مجسمه‌هایی گفته مي‌شود که آنقدر کوچک و کم وزن هستند که به راحتی یک انسان بتواند آنها را بردارد و با خود جابه جا کند. ارتفاع تندیس‌ها معمولا بین 25 تا 40 سانتیمتر است و پهنای متداول آنها بین 10تا 15 سانتیمتر است بنابراین تندیس‌ها به‌طور معمول حالتی عمودی دارند. پیکره‌های بزرگ هیچکدام از این محدودیت‌های تندیس‌های کوچک را ندارند.
فلسفه و کارکرد: تندیس‌های کوچک هم همچون پیکره‌های بزرگ، پیشینه در گذشته‌های دور تاریخ آدمي ‌دارند و تنها به تناسب فلسفه پیدایش و کارکردشان در اندازه‌های کوچک تر آفریده شده‌اند. برپایه آثار به دست آمده، نخستین تندیس‌های کوچک فلسفه آیینی و مذهبی داشته‌اند‌ به گونه‌ای که گاه به شکل یک بُت یا نماد یک الهه پدیدار شده‌اند. آفرینش یک مجسمه کوچک به عنوان یک عروسک برای بازی کودکان از کارکردهای سنتی و کهن تندیس‌های کوچک است و گاهی تندیس‌های کوچک به عنوان ماکت موجودات یا آدمک نقش مهره‌های یک بازی مثل شطرنج را برعهده گرفته‌اند‌.


جزوه | درس هنر در روابط عمومي

 
  • تشکر
Reactions: Mobina.85

M O B I N A

سرپرست بخش فرهنگ و ادب
عضو کادر مدیریت
کاربر V.I.P انجمن
سرپرست بخش
ناظر کتاب
منتقد انجمن
  
  
عضویت
3/4/21
ارسال ها
25,242
امتیاز واکنش
64,121
امتیاز
508
سن
19
محل سکونت
BUSHEHR
زمان حضور
272 روز 9 ساعت 46 دقیقه
نویسنده این موضوع
تندیس‌های کوچکی که امروز در عرف رایج به عنوان تندیس شناخته مي‌شوند برای یادآوری و گرامي‌داشت یک رویداد تاریخی یا به عنوان یادبود یک آیین بزرگداشت، همایش و یا نشان برتر یک جشنواره ساخته مي‌شوند. در مورد اخیر گاه یک تندیسک چنان اعتباری مي‌یابد که نماد شاخص هویت یک جشنواره مي‌شود. این کارکرد فرهنگی تندیس‌های کوچک است، امروزه تندیسک‌ها کارکرد تجاری هم یافته‌اند‌،گسترش فضای رقابت، پیشرفت فناوری و گسترش زمینه‌های ارتباط با مخاطبین، روز به روز اهمیت روش‌های هنری در تبلیغ کالا را افزایش می‌دهد. در این راستا گاه نام‌واره (لوگو تايپ) ، نشان(آرم) يا نماد و زمینه فعالیت مؤسسه یا نهاد به شکل یک تندیس کوچک نمایان مي‌شود و گاه کالا و محصول شرکت در قالب یک تندیسک رخ‌نمایی مي‌کند و بدین ترتیب یک تندیس در تزیینات یک فضا جایگاهی برای یک تبلیغ تجاری تعریف مي‌کند.
در ایران برخلاف بسیاری از سرزمین‌های دیگر هیچگاه بت‌پرستی رواج نداشته است، آثار حجمي كوچك كه از دوره‌های مختلف فلات ایران به‌دست آمده‌اند بیشتر کاربرد ظرف، جنگ افزار، وسایل سوارکاری، لوازم آرایش، قطعات نذری و .. را داشته‌اند‌ و به نظر مي‌رسد تندیسک تنها در دوره معاصر ایران با همان کارکردهای فرهنگی و تجاری شناخته مي‌شود.
ساخت تندیس و پیکره: به طورکلی سه روش اجرایی وجوددارد:
الف)کنده‌کاری(حجاری). در این روش پیکره‌تراش کار خود را با توده‌ای از ماده‌ی جامد مثل سنگ یا چوب آغاز مي‌کند و در روند کاستن از آن توده به شکل مورد نظرش مي‌رسد.
ب)شکل‌دهی.در این روش با افزودن و شکل دادن به ماده حجم کلی مورد نظر به دست مي‌آید. انواع مواد حجم‌پذیر چون موم، گچ، گِل و... را مي‌توان در این روش به کار گرفت.
پ)جفت‌کاری. در این روش هنرمند اجزا تندیس را جداگانه مي‌سازد و گاه قطعات پیش ساخته یا اشیای یافته و آماده را به کمک جوش‌کاری، لحیم‌کاری، پرچ کردن، میخ کردن، چسبانیدن، و غیره به هم پیوند مي‌دهد تا شکل نهایی کامل شود. بنابراین تندیس با این روش لزوما از یک ماده همگن ساخته نمي‌شود. تندیس‌های ساخته شده به روش‌های شکل‌دهی و جفت‌کاری را مي‌توان با اسلوب قالب‌گیری و ریخته‌گری به آثار مقاوم و ماندنی بدل کرد.
درساخت تندیس‌های کوچک هر سه روش به کار مي‌آید اما اغلب از روش سوم یعنی جفت‌کاری بهره گرفته مي‌شود. دلیل اصلی آن لزوم تکرار تندیسک‌ها است که به جز در موارد استثنایی تندیس‌های کوچک به صورت تک ساخته نمي‌شوند، به همین دلیل اگر تندیسک‌ها به صورت یک تکه هم ساخته شوند، از شکل اصلی یک قالب تهیه مي‌شود و بـ*ـو*سیله ریخته‌گری و قالب‌گیری تکرار مي‌شود[13]. در فضای تندیس‌های برخاسته از فرهنگ ایرانی جدای از طراحی،در مرحله اجرا از هنرهای سنتی از قلم زنی، منبت تا مرصع و جواهرنشانی جایگاه پیدا مي‌کنند.
مواد اولیه: دامنه گسترده‌ای از مواد اولیه در ساخت تندیس به کار مي‌آید. از گروه فلزات بیشتر از برنج، برنز، مس، استیل و در مواردی طلا، نقره فولاد و آلومینیوم استفاده مي‌شود، موادی چون چوب، سنگ، شیشه‌های کریستالی، سفال، سرامیک، گچ، مواد پلیمری و پلکسی‌گلاس در ساخت تندیس‌ها به کار مي‌آیند. گزینش مواد اولیه تابع نوع طراحی، برآورد هزینه، برآیند سلیقه هنرمند و درخواست سفارش دهنده، اصول ساخت تندیس وتناسب با محتواي موضوعي تنديس.. است.
لوح‌تقدیر يا سپاس‌نامه (Tablet of Honor)
بزرگداشت یک شخصیت یا یک رویداد افتخارآفرین نیازمند یک سند فاخر و ارزنده برای ثبت در حافظه اجتماع و تاریخ است. مدال‌ها و نشان‌ها از گذشته‌های دور تاکنون به عنوان ابزار ثبت افتخار قهرمانان به کار مي‌‌‌رود. نقش برجسته‌های تصویری و گزارش‌های نگارش یافته بر لوح‌های بزرگ هم رسالت ثبت رویدادهای تاریخی را داشته‌اند.
امروزه از این ابزارها با همان فلسفه‌ي کاربردی بهره‌گیری مي‌‌‌شود اما به‌کارگیری لوح‌تقدیر يا سپاس‌نامه ، برای سپاس و بزرگداشت از شخصیت‌ها متداول‌تر و مرسوم‌تر است. سپاس‌نامه به طور معمول در یک آیین بزرگداشت اعطا مي‌‌‌شود بنابراین کارکرد یادبود آن مراسم را هم داراست. گاهی یک مدرک تحصیلی یا حرفه‌ای به صورت یک لوح ارزشمند و زیبا ارایه مي‌‌‌شود تا بسـ*ـتر مناسبی برای نمود ارزش و اعتبار آن مدرک فراهم شود.
اجزاي سپاس‌نامه: سپاس‌نامه شامل یک نوشتار زیبا روی یک زمینه مناسب است که اعتبار آن با مهر و امضای یک شخصیت حقیقی یا حقوقی یا یک نهاد با صلاحیت تایید مي‌‌‌شود. درونمایه نوشتار سپاسگذاری و گرامیداشت یک کار افتخارآفرین یا تایید به‌دست آوردن یک جایگاه ارزشمند است.


جزوه | درس هنر در روابط عمومي

 
  • تشکر
Reactions: Mobina.85

M O B I N A

سرپرست بخش فرهنگ و ادب
عضو کادر مدیریت
کاربر V.I.P انجمن
سرپرست بخش
ناظر کتاب
منتقد انجمن
  
  
عضویت
3/4/21
ارسال ها
25,242
امتیاز واکنش
64,121
امتیاز
508
سن
19
محل سکونت
BUSHEHR
زمان حضور
272 روز 9 ساعت 46 دقیقه
نویسنده این موضوع
انواع سپاس‌نامه: سپاس‌نامه‌ها از نظر قالب ارایه به سه دسته دیواركوب، کتابی و رومیزی تقسیم مي‌‌‌شوند اما یک طراحی خلاقه سپاس‌نامه‌اي با دو کارکرد رومیزی و کتابی را پدید مي‌‌‌آورد. ساده‌ترین و ابتدایی‌ترین گونه سپاس‌نامه بر پایه نگارش نوشتار روی یک برگ کاغذی است حاشیه این برگه‌های کاغذ معمولا به صورت چاپی و آماده با هنر تذهیب آراسته شده است. این برگه‌ها عموما داخل قاب‌های خاتم قرار مي‌‌‌گیرند. لوح‌های تقدیر کتابی با جلد گالینگور در سال‌های اخیر رواج یافته است.
نگاه هنری مبتنی بر شاخص‌های فرهنگ ایرانی دستاوردهای منحصر به فردی به نام سپاس‌نامه‌هاي هنری پدید آورده است. خلاقیت در طراحی تزیینی و طراحی فنی، بهره‌گیری از تکنیک‌های گوناگون اجرایی و به‌کارگیری ابزارهای پیشرفته و مواد اولیه متنوع به آفرینش دستاوردي می‌انجامد که جدای از یک لوح تقدیر، ارزش یک اثر هنری را هم دربردارد.
روش‌های اجرایی(تکنیک‌ها): دسته اول و دوم قالب‌های رایج و شناخته شده‌ای از سپاس‌نامه را دربرمی‌گیرند بنابراین شیوه اجرایی و مواد مصرفی آنها چندان خاص و ناشناخته نیست از این رو آنچه در پی می‌آید به لوح‌های تقدیر هنری اختصاص دارد.
براي ساخت بخش اصلي لوح معمولا از دو روش حك روي فلز برنج يا چاپ سيلك روي كاغذهاي تزييني كهنه‌نما بهره‌گيري مي‌‌شود. بسته به قالب طراحي لوح از تكنيك‌هاي منبت و خراطي چوب تا ترمه بافي ، مرصع و جواهرنشانی و .. استفاده مي‌‌شود.
گاهي برخي از اجزا سپاس‌نامه يك مرحله پتينه‌كاري (كهنه‌نمايي) هم دارند. مواد اولیه از گروه فلزات بیشتر از برنج، برنز، مس، استیل و در مواردی طلا، نقره استفاده مي‌‌‌شود، موادی چون چوب، سنگ، شیشه‌های کریستالی، سفال، سرامیک، مواد پلیمری و پلکسی‌گلاس در ساخت لوح‌هاي تقدير به کار مي‌‌‌آیند. گزینش مواد اولیه تابع نوع طراحی، برآورد هزینه، برآیند سلیقه هنرمند و درخواست سفارش دهنده است.
گاهی نفیس بودن و ارزش مادی سپاس‌نامه هم مورد توجه قرار مي‌‌‌گیرد در این حالت به کاربردن مواد گرانقیمت چون طلا و مرصع‌کاری با گوهرها زینتی و سنگ‌های گرانبها با هدف بالابردن ارزش مادی اثر انجام مي‌‌‌شود.
دکوراسیون( (Decoration
آفرینش یک دکوراسیون زیبا از طراحی فضا و لوازم آغاز مي‌‌شود و به ساخت دکور، چیدمان و نورپردازی مي‌‌انجامد. طراح دکوراسیون برپایه اصول تخصصی، دانش زیبایی‌شناسی و با بهره‌گیری از نبوغ و خلاقیت به آفرینش یک طرح مي‌‌پردازد. طراح تلاش مي‌‌کند در طراحی، خواسته‌ها و نیازهای سفارش‌دهنده را برآورده کند و متناسب با کارکرد فضا طراحی کند. بنابراین گستره دانش و توان یک طراح دکوراسیون رشته‌های گوناگون و گسترده‌ای را دربرمي‌‌گیرد. زیبایی‌شناسی، جامعه‌شناسی، مطالعات فرهنگ، تاریخ، روان‌شناسی، محیط زیست ، معماری، طراحی‌صنعتی، و... همگی در این گستره ارزیابی مي‌‌شوند. پس از آماده شدن طرح، مواد اولیه متناسب برگزیده مي‌‌شود و از تکنیک‌های مختلف برای اجرای طرح بهره گرفته مي‌‌شود.
انواع دکوراسیون: بر پایه کارکرد فضا، دکوراسیون آن تعریف مي‌‌شود بنابراین دکوراسیون در یک تقسیم‌بندی کلی بر پایه کارکرد به شاخه‌هایی چون تجاری، اداری، خانگی، نمایش، سینمایی، تلویزیونی، نمایشگاهی و... دسته بندی مي‌‌شود. ساخت دکوراسیون هریک از این فضاها طیف گسترده‌ای از تخصص‌ها و حرفه‌ها را دربرمي‌‌گیرد.
دکوراسیون بر مبنای طول مدت به کارگیری به دو شاخه دائم و موقت تقسیم مي‌‌شود. فضاهای تجاری ، اداری و خانگی در دسته دائم قرار مي‌‌گیرند و دکوراسیون مراسم رسمی، غرفه‌های نمایشگاهی، دکورنمایش‌ها، برنامه‌های تلویزیونی و فیلم‌های سینمایی که در یک بازه زمانی محدود به کار گرفته مي‌‌شوند در دسته موقت جای مي‌‌گیرند.
ويژگي‌هاي دكورهاي موقت: فضای فعالیت روابط‌عمومی بیشتر دکورهای موقت را دربر مي‌‌گیرد. بازه زمانی کوتاه برای طراحی و اجرا، ضرورت جلوه‌گری و رخ‌نمایی در یک فضای نسبتا محدود و.. از ویژگی‌های شاخص گروه دکوراسیون‌های موقت است. نورپردازي در اين گروه از دكوراسيون نقشي ويژه دارد از همين رو در دكورهاي سينمايي، تلويزيوني و نمايش يك مسؤول متخصص براي آن تعيين مي‌شود. نورپردازي نمايشگاهي هم تاثير بسياري در جذب مخاطبان و تاكيد روي مولفه‌هاي موضوعي و محصولات دارد. اما در نورپردازي دكور مراسم رسمي گذشته از تمام مؤلفه‌ها يك نكته درخور توجه است كه اين نكته به عنوان فوت كوزه‌گري اين فضا به شمار مي‌رود و آن بحث نور مزاحم است. نور مزاحم همان روشنايي نورافكن‌هاي تصويربرداري است، كه اگر درنظر گرفته نشود يك نور شديد حساب نشده تمام فضا را به هم مي‌زند. امروزه تصويربرداري مولفه جداناشدني از مراسم است بنابراين از ابتدا بايد آن را درنظر گرفت.
مولفه ديگر در طراحي دكور مراسم رسمي طراحي برپايه برنامه اجرايي مراسم است، به‌گونه‌اي‌كه جاي اشخاص حاضر در صحنه و ترتيب اجراي برنامه در دكور تعريف شود.
طراحي متناسب با معماري سالن در فضاي مراسم رسمي و دكورهاي نمايش(تآتر) اهميت بسياري دارد. چراكه امكانات سالن‌ها، طراحي معماري، ارتفاع صحنه، چيدمان صندلي‌هاي تماشگران و حاضران، موقعيت آنها نسبت به صحنه و فاصله آنها از دكور متفاوت است دكوراسيون صحنه يا مراسم بايد به گونه‌اي تعريف شود كه هرچه بيشتر براي تمام افراد حاضر در سالن در موقيت‌هاي مختلف گويا و قابل درك باشد.
رئاليسم در هنر عبارتست از وقوف به شركت در آفرينش مداوم بشريت بـ*ـو*سيله بشر. رئاليست بودن، تقليد تصوير واقعيت نيست. بلكه شركت در عمل خلاق جهان است كه در كار ايجاد و تحقق و شدن است. يافتن آهنگ دروني چنين جهاني است،‌ مساله مهم شركت در دگرگون ساختن جهان است. وظيفه هنرمند با وظيفه فيلسوف و مورخ يكسان است.
منبع: maj


جزوه | درس هنر در روابط عمومي

 
  • تشکر
Reactions: Mobina.85
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا