خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است.
هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده
برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن
به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

M O B I N A

سرپرست بخش فرهنگ و ادب
عضو کادر مدیریت
کاربر V.I.P انجمن
سرپرست بخش
ناظر کتاب
منتقد انجمن
  
  
عضویت
3/4/21
ارسال ها
25,243
امتیاز واکنش
64,123
امتیاز
508
سن
19
محل سکونت
BUSHEHR
زمان حضور
272 روز 9 ساعت 46 دقیقه
نویسنده این موضوع
معرفی کتاب نگرشی بر دین زرتشتی

بهنام مرادیان در کتاب نگرشی بر دین زرتشتی، اطلاعاتی سودمند و کاربردی برای آشنایی بیشتر با دین و فرهنگ زرتشتی را ارائه می‌دهد. این اثر نگاهی کلی و فراگیر بر دین زرتشتی دارد و علاوه بر اطلاعات مذهبی، شناختی نسبی از وضعیت تاریخی ایران نیز به شما می‌دهد.

درباره کتاب نگرشی بر دین زرتشتی

یکی از علل نگارش این کتاب، رفع نیاز مخاطبان غیردانشگاهی است که می‌خواهند ضمن کسب اطلاعاتی درباره یکی از آیین‌های دیرینه ایران‌زمین، نکات تاریخی از ایران باستان را بیاموزند.

دین زرتشتی بخشی از هویت تاریخی و ناخودآگاه فرهنگی ایرانیان است. همه ایرانیان وقتی درباره گذشته دور خود صحبت می‌کنند، تصویری مه‌آلود از شخصیتی به نام زرتشت دارند که آموزه اصلی‌اش «اندیشه نیک، گفتار نیک، کردار نیک» بوده است. اما وقتی یک ایرانی می‌خواهد این تصویر را شفاف‌تر ببیند، با منابعی گاه محدود، گاه بسیار تخصصی و گاه جهت‌دار روبه‌رو می‌شود.

این کتاب تلاشی است برای ارائه منبعی فشرده و چکیده که خوانشی از دین زرتشتی را برای جهان امروز و برای مخاطب عام فراهم کند. هر چند نویسنده اعتراف می‌کند در کارش ممکن است کاستی‌ها و نارسایی‌هایی وجود داشته باشد. به همین دلیل می‌توان گفت این کتاب نتیجه پژوهش و دیدگاه‌های شخصی بهنام مرادیان است. او تاکید می‌کند مطالب این کتاب به هیچ عنوان نماینده دیدگاه رسمی جامعه زرتشتیان و نهادهای مذهبی آن مانند انجمن موبدان نیست.

بهنام مرادیان این کتاب را در 12 فصل مدون کرده است و به مسائلی همچون آیین‌ها و جشن‌های دینی زرتشتیان، متون دینی زرتشتیان، جهان‌بینی و باورهای دینی زرتشت و روحانیت و مرجعیت دینی زرتشتیان اشاره دارد.

کتاب نگرشی بر دین زرتشتی برای چه کسانی سودمند است؟

همه کسانی که مایلند تصویری فراگیر و غیرتخصصی از دین باستانی سرزمین ایران داشته باشند و با این فرهنگ باستانی آشنا شوند، می‌توانند کتاب نگرشی بر دین زرتشتی را بخوانند. این کتاب، به نوعی یک متن اولیه برای ورود به حوزه ادیان باستانی ایران تلقی می‌شود.


معرفی و دانلود کتاب نگرشی بر دین زرتشتی

 
آخرین ویرایش توسط مدیر:
  • تشکر
Reactions: MĀŘÝM

M O B I N A

سرپرست بخش فرهنگ و ادب
عضو کادر مدیریت
کاربر V.I.P انجمن
سرپرست بخش
ناظر کتاب
منتقد انجمن
  
  
عضویت
3/4/21
ارسال ها
25,243
امتیاز واکنش
64,123
امتیاز
508
سن
19
محل سکونت
BUSHEHR
زمان حضور
272 روز 9 ساعت 46 دقیقه
نویسنده این موضوع
با بهنام مرادیان بیشتر آشنا شویم:

بهنام مرادیان نویسنده کتاب نگرشی بر دین زرتشتی که خود یکی از پیروان دین زرتشتی است، از نوجوانی به صورت خودآموخته درباره دین و فرهنگ زرتشتی به پژوهش پرداخته و سابقه تالیف چندین کتاب و مقاله در این حوزه و همچنین علوم شناختی در کارنامه خود را دارد. از جمله آثار او می‌توان به کتاب‌های «چرا دروغ می‌گوییم؟» «طراحی مسیر زندگی» و «شغل دوست‌داشتنی» اشاره کرد.

در بخشی از کتاب نگرشی بر دین زرتشتی می‌خوانیم:

در بیشتر جشن‌ها و آیین‌های دینی زرتشتیان، سفره‌های آیینی گسترده می‌شود. محتوای این سفره‌ها به گونه‌ای نمادین بخشی از باورهای زرتشتی را به نمایش می‌گذارد. بخش‌هایی از این سفره‌های آیینی ثابت هستند و برخی دیگر در پیوند نزدیکی با آیین مرتبط با خود هستند.

شکل پایه سفره‌های آیینی زرتشتی، سفره گاهنبار است که در همین فصل با آن آشنا می‌شویم. بخش معمولا ثابت در سفره‌های آیینی همگانی نمادهای امشاسپندان است.

افراد حاضر در آیین نماد سپنته‌مینو، شیر و فرآورده‌های دامی نماد وهمن، آتش یا شمع نماد اردیبهشت، ظرف فلزی نماد شهریور، خود سفره نماد سپنته‌آرمئیتی، آب نماد خرداد و میوه یا گیاه نماد امرداد امشاسپند هستند. معمولا در سفره‌ها، خوردنی‌هایی مانند لُرک (مغزهای خوراکی مانند گردو و بادام و خشکبار)، نان و شیرینی سنتی و غذاهای ساده و محلی هم وجود دارد. همچنین کتاب خرده‌اوستا که معمولا نیایش‌های آیینی را در خود دارد و گاتها که کتاب آسمانی زرتشتیان است، در سفره قرار می‌گیرد.

جشن سدره‌پوشی که گاه با نام آیین دین‌پذیری هم شناخته می‌شود، به آیینی گفته می‌شود که در آن، یک فرد زرتشتی به گونه رسمی و با اعلام همگانی، دین زرتشتی و مسئولیت‌های ناشی از آن را می‌پذیرد. در فرهنگ زرتشتی، زمانی که یک فرد در خانواده‌ای زرتشتی به دنیا می‌آید یک «زرتشتی‌زاده» است. طبیعتا او در این خانواده با فرهنگ زرتشتی آشنا می‌شود و با آن رشد می‌یابد. اما این موضوع در فرهنگ زرتشتی اهمیت بسیاری دارد که هر کس این فرصت را داشته باشد که به گونه رسمی دین خود را انتخاب کند و دین به صورت یک پدیده ارثی و تحمیلی برای او نباشد. آیینی که در آن یک فرد زرتشتی که دست کم باید 7 سالگی را گذرانده باشد، به طور رسمی زرتشتی بودن خود را اعلام می‌کند، سدره‌پوشی گفته می‌شود.
منبع: کتاب راه


معرفی و دانلود کتاب نگرشی بر دین زرتشتی

 
آخرین ویرایش توسط مدیر:
  • تشکر
Reactions: MĀŘÝM
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا