خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است.
هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده
برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن
به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.
وضعیت
موضوع بسته شده است.

Mahla_Bagheri

مدیر تالار آموزش نویسندگی
عضو کادر مدیریت
مدیر تالار انجمن
ناظر کتاب
نویسنده ویژه
مدرس نویسندگی
  
  
عضویت
29/4/20
ارسال ها
547
امتیاز واکنش
15,344
امتیاز
353
زمان حضور
82 روز 23 ساعت 59 دقیقه
نویسنده این موضوع
«به نام خداوند مهربان»
سلام به دوستان عزیزم و تمامی نویسندگان ارجمند.
این تاپیک اختصاصی رمان ۹۸، آموزش رهبر در رمان/داستان برای نویسندگان مبتدی است.

~تیم آموزش نویسندگی رمان ۹۸ تقدیم می‌کند.~

تیم آموزش نویسندگی


آموزش رهبر | معرفی عناصر داستانی ۵

 
  • تشکر
  • تشویق
Reactions: YeGaNeH، MĀŘÝM، Tiralin و یک کاربر دیگر

Mahla_Bagheri

مدیر تالار آموزش نویسندگی
عضو کادر مدیریت
مدیر تالار انجمن
ناظر کتاب
نویسنده ویژه
مدرس نویسندگی
  
  
عضویت
29/4/20
ارسال ها
547
امتیاز واکنش
15,344
امتیاز
353
زمان حضور
82 روز 23 ساعت 59 دقیقه
نویسنده این موضوع
رهبر (The Leader)

هر گروه به رهبر احتیاج دارد. ارتشی منظم، گروهی انگشت‌شمار از جنگجویان متحد، کسانی که ناخواسته کنار هم قرار گرفته‌اند، حتی گروه دوستانه‌ی چند دانش‌آموز، همگی به‌نوبه‌ی خود دارای یک رهبر هستند.

موقعی که وقت عمل فرا برسد یا مشکلی ایجاد شود، لازم است کسی برخیزد، زیر بار مسئولیت برود و تصمیم درست را بگیرد. حتی اگر حرفی ردوبدل نشود و انتخابی صورت نگیرد، معمولاً برای همه مشخص است که چه کسی گروه را هدایت می‌کند. رهبر غیررسمی کسی است که از روی ضرورت و نیاز یا ویژگی‌های شخصیتی این مسئولیت را بر عهده گرفته است. رهبر رسمی، همان‌طور که از اسمش پیداست، کسی است که رسماً به‌عنوان رهبر گروه انتخاب شده و ممکن است حتی لقب و مقام مربوطه را نیز داشته باشد.
در داستان، رهبران به چهار تیپ مختلف کلی عرضه می‌شوند که البته ممکن است در بسیاری از موارد، این تیپ‌ها با هم مخلوط بشوند و تداخل پیدا کنند.

تیپ یک: عقل کل

آن‌ها اغلب گروه خود را در راستای هدف خاصی هدایت می‌کنند و این هدف خاص و واضح را از ابتدا در ذهن خود مجسم کرده‌اند. آن‌ها تمایل دارند به هوش و قابلیت‌هایشان تکیه کنند تا همیشه از رقبایشان یک قدم جلوتر باشند. در صورت مثبت بودن، آن‌ها اکثراً تیپ شخصیتی شخص باهوش، استراتژیست و قهرمان حیله‌گر را دارند. در صورت منفی بودن، عموماً نابغه‌های پلید، بد بزرگ و استاد گول زدن هستند. تمایل دارند از پشت پرده و دور از معرکه کارهایشان را انجام بدهند، ولی با این حال ممکن است در این همین حالت هم قدرت و نفوذ خود را به نمایش بگذارند و این دور از معرکه بودن لزوماً به معنی ناشناس بودن یا در اختفا بودنشان نیست.
تیپ دو: معقول

کاربردی‌ترین، باتجربه‌ترین، بالغ‌ترین یا بی‌طرف‌ترین فرد گروه، کسی که اساساً بیشتر از بقیه لایق به دوش گرفتن رهبری است. انگیزه‌اش یا حس تعلق‌خاطری است که نسبت به هم‌گروه‌های خود دارد، یا حس وظیفه‌شناسی نسبت به هدفی که در راستای آن تلاش می‌کنند. آن‌ها عموماً از در اختیار نداشتن قدرت کافی رنج می‌برند و عموماً باید با کسی که دائم با تصمیمات آن‌ها مخالفت می‌کند، دست‌وپنجه نرم کنند. کاپیتان‌ها و ناخداها عموماً رهبرهای تیپ دو هستند. آن‌ها هم می‌توانند از یک پایگاه فرماندهی کنند و هم در زمین نبرد. ترجیح می‌دهند طبق نقشه عمل کنند، ولی حاضرند اگر موقعیتش پیش بیاید، لحظه‌ای تصمیم بگیرند و معمولاً این قابلیت را هم دارند.
تیپ سه: خودسر

رک‌ترین و پرروترین فرد گروه. آن‌قدر مصمم و یکدنده هستند که اغلب گروهشان را هم به دردسر می‌اندازند و هم از دردسر نجات می‌دهند و برای فایق آمدن بر مشکلات الهام‌بخش اعضای گروه هستند. ویژگی برجسته‌ی آن‌ها اغلب شجاعت است. معمولاً شخصیت‌پردازی آن‌ها طوری توسعه پیدا می‌کند که با گذر زمان و به مرور، ویژگی‌های تیپ دو را به دست می‌آورند و فرق بین حماقت و شجاعت را می‌فهمند. در بسیاری از موارد با تیپ چهار تداخل پیدا می‌کنند. آن‌ها همیشه در خط مقدم هستند.
تیپ چهار: باجذبه

نماینده‌ی بی‌چون‌وچرای گروه هستند، یا به‌خاطر این‌که ترسناک‌ترین، ماهرترین، محبوب‌ترین یا محترم‌ترین فرد گروه‌اند، یا به این دلیل که توسط سرنوشت و یک نیروی الهی انتخاب شده‌اند و اهداف گروه بیشتر از همه برای آن‌ها اهمیت دارد. برخلاف تیپ یک، شخصیت آن‌ها عامل اصلی نگه داشتن و کنترل تیم است. در یک وضعیت بغرنج، همه تمایل دارند با تصمیم او موافقت کنند و بحث‌وجدلی در کار نیست. قدرتمندترین تیپ چهاری‌ها هسته‌ی گروه هستند و ضعیف‌ترها نوعی مظهر و سوگلی.

نمونه‌هایی از رهبران استفاده شده در آثار داستانی معروف:

  • پروفسور ایکس، افراد ایکس (تیپ ۱)
  • تایوین لَنیستر، بازی تاج‌وتخت (تیپ ۱)
  • کاپیتان آمریکا، انتقامجویان (تیپ ۲ و ۴)
  • آراگورن، ارباب حلقه‌ها (تیپ ۴)
  • پیتر پن، پیتر پن (تیپ ۳)
  • فرمانده شپرد، اثر جرمی (تیپ ۱ و ۲ و ۳ و ۴؛ بستگی به انتخاب‌های بازیباز دارد)
  • لئوناردو، لاک‌پشت‌های جهش‌یافته‌ی نینجا (تیپ ۲)
  • مولان، انیمیشن مولان (تیپ ۲ و ۳)


آموزش رهبر | معرفی عناصر داستانی ۵

 
  • تشکر
  • عالی
Reactions: Tiralin، YeGaNeH و MĀŘÝM
وضعیت
موضوع بسته شده است.
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا