خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است.
هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده
برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن
به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

~MOHADESE~

مدیر تالار فرهنگ
عضو کادر مدیریت
مدیر تالار انجمن
ناظر کتاب
  
عضویت
21/4/21
ارسال ها
1,424
امتیاز واکنش
4,809
امتیاز
298
محل سکونت
دنیای خواب...
زمان حضور
126 روز 9 ساعت 40 دقیقه
نویسنده این موضوع
شب یلدا در اسکاتلند
شب یلدا فرصتی برای کنار هم بودن و خوشحالی است. علاوه بر ایران شب یلدا در کشورهای دیگر نیز جشن گرفته می شود. شب یلدا در اسکاتلند اما بسیار شبیه به شب چهارشنبه سوری در ایران است!‌ مردم اسکاتلند در شب یلدا به در خانه های دوستان و همسایگان شان می روند و از آن ها خوراکی های خوشمزه دریافت می کنند. جشن شب یلدا از مراسم های اصلی کشورهای فارسی زبان است ولی می بینیم که در سایر کشورهای دنیا نیز جشن گرفته می شود.

شب یلدا در آمریکا جنوبی
شب یلدا در آمریکا جنوبی و کشورهای پرو، بولیوی و اکوادور نیز جشن گرفته می شود و مردم این کشورها با یک رسم مشترک طناب به دور خورشید می اندازند. یلدا که بهانه ای برای قدردانی از خورشید و برکات آن است در آمریکای جنوبی از اهمیت بالایی برخوردار است. مردم آمریکای جنوبی و علی الخصوص این سه کشور در شب یلدا به بالای یک کوه بلند می روند تا در مراسمی نمادین خورشید را بگیرند و به سنگ ببندند. این حرکت نمادی از طولانی تر شدن روزهای سال است. یکی از کوه های بلندی که مردم به بالای آن برای برگذاری مراسم شب یلدا می روند کوه مـ*ـاچوپیچو در ارتفاعات کشور پرو نام دارد.

شب یلدا در آفریقا
تا به اینجا دیدیم که شب یلدا در کشورهای دیگر همچون چین،‌ کره، افغانستان، پاکستان، پرو، اکوادور و غیره توسط مردم جشن گرفته می شود. یکی از مهیج ترین مراسم ها اما مربوط به شب یلدا در آفریقا می شود. این مراسم در مناطق غربی آفریقا برگذار می شود و مردم در آن لباس های مخصوصی می پوشند تا شبیه به یک حیوان خاص و یا فرشته و یا شیطان شوند. مردم آفریقا با پوشیدن این لباس های خاص به خیابان ها می روند و با نواختن موسیقی های محلی فرا رسیدن فصل زمستان و آغاز روزهای بلند سال را جشن می گیرند.


آشنایی با رسم و رسوم شب یلدا در شهر های ایران و جهان

 
  • تشکر
Reactions: Mahla_Bagheri و MaSuMeH_M

~MOHADESE~

مدیر تالار فرهنگ
عضو کادر مدیریت
مدیر تالار انجمن
ناظر کتاب
  
عضویت
21/4/21
ارسال ها
1,424
امتیاز واکنش
4,809
امتیاز
298
محل سکونت
دنیای خواب...
زمان حضور
126 روز 9 ساعت 40 دقیقه
نویسنده این موضوع
شب یلدا در روسیه
شب یلدا در کشورهای دیگر همچون روسیه نیز توسط مردم پیگیری شده و مورد استقبال قرار می گیرد. یکی از آداب و رسوم شب یلدا در روسیه این است که مردم نان و پنیر را به همراه عسل نوش جان می کنند. مردم روسیه علاوه بر خوردن غذاهای خاص برای شب یلدا به انجام دعا و نیایش پرداخته و بابت فرا رسیدن فصل زمستان شکرگذاری می کنند. در کشور روسیه در شب یلدا خیابان ها چراغانی می شود و مردم با پختن کلوچه های خوشمزه این شب خاص را در کنار عزیزان شان سپری می نمایند.

جمع بندی درباره آداب و رسوم شب یلدا در ایران
شب یلدا به آخرین شب فصل پاییز گفته می شود که طولانی ترین روز سال نیز به شمار می رود. یلدا جدا کننده فصل پاییز و شب های طولانی از فصل زمستان و شروع طولانی تر شدن روزهای سال است. شب یلدا در ایران و کشورهای فراسی زبان از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و آداب و رسوم شب یلدا در ایران به خوبی برگزار می‌شود. مردم ایران از زمان هخامنشیان شب یلدا را جشن می گرفته اند و اما علاوه بر ایران کشورهای دیگری همچون افغانستان،‌ پاکستان، چین، کره جنوبی، پرو، بولیوی،‌ اکوادور، اسکاتلند، روسیه، آفریقا و غیره نیز به شکل های مختلفی این شب خاص را جشن می گیرند.


منبع: الی گشت


آشنایی با رسم و رسوم شب یلدا در شهر های ایران و جهان

 
  • تشکر
Reactions: Mahla_Bagheri و MaSuMeH_M
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا