خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است.
هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده
برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن
به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

نگار 1373

نویسنده انجمن
نویسنده انجمن
  
عضویت
8/8/19
ارسال ها
1,681
امتیاز واکنش
15,222
امتیاز
323
محل سکونت
همدان
زمان حضور
62 روز 21 ساعت 12 دقیقه
نویسنده این موضوع
رمان: حس فلج
نویسنده: نگار 1373 (فاطمه. پ)
ژانر رمان: علمی-تخیلی، جنایی-پلیسی، معمایی
سبک رمان: پادآرمان‌شهری
ناظر:
Z.A.H.Ř.Ą༻
خلاصه:
در آینده‌ای نه چندان نزدیک در اواخر قرن بیست و یکم، یک کاراگاه ویژه یگان استرنجر، در پس زندگی تکراری و خسته کننده‌ی روزمره‌اش، چیزی ممنوعه کشف کرده که از دیدگاه حکومتی مجازات سنگینی به دنبال دارد و در پی آن، با یک اتفاق ساده، خودش را در منجلابی بزرگ پیدا می‌کند که شاید راه فراری نداشته باشد.


رمان حس فلج | نگار 1373 کاربر انجمن رمان ۹۸

 
  • عالی
  • تشکر
Reactions: Z.a.H.r.A☆، Z.A.H.Ř.Ą༻، MĀŘÝM و 2 نفر دیگر

Z.A.H.Ř.Ą༻

مدیر ارشد رمان ۹۸
عضو کادر مدیریت
مدیر ارشد انجمن
ناظر کتاب
منتقد انجمن
  
  
عضویت
16/10/20
ارسال ها
1,721
امتیاز واکنش
41,494
امتیاز
418
محل سکونت
رمان ۹۸
زمان حضور
293 روز 10 ساعت 47 دقیقه
بسم رب القلم

نقد و برسی رمان حس فلج

بشر همان است که خود می سازد.
بشر، نه فقط آن مفهمومی است که از خود در ذهن دارد، بلکه همان است که از خود می خواهد. آن مفهومی است که پس از ظهور در عالم وجود، از خویشتن عرضه می دارد. همان است که پس از جهش به سوی وجود، از خود می طلبد. بشر هیچ نیست مگر آنچه از خود می سازد.
از کتاب: اگزیستانسیالیسم و اصالت بشر
نویسنده: ژان پل سارتر
با خواندن اثر حس فلج، این جمله در ذهنم تداعی شد. و با توجه به ژانر علمی-تخیلی واقعاً بشر از خود چه می‌خواهد؟ اختراعاتی از سر نیاز یا ترس؟ هنوز به کشف جواب این سؤال در حس فلج نرسیده‌ایم و هنوز راه طولانی باقی است تا با شخصیت‌ها همراه شویم و در داستان غرق شویم. می‌توانم به نویسنده حس فلج بابت خلاقیت و ایده خوبشان تبریک بگویم. ایده به خودی خود در ژانر مربوطه حرف بسیاری برای گفتن دارد. هم جذاب و نو است و هم سرگرم کننده و مخاطب پسند.
نکته‌ای که خیلی توجهم را جلب کرد، متعادل کردن شناخت و در عین حال بیگانگی متن در ژانر علمی-تخیلی است که؛ می‌توان گفت نویسنده در این امر عملکرد کلیدی برای خواننده به ارمغان آورده است. اطلاعات دقیق و کامل نویسنده از داستان و ایده و ژانرهایش، باعث شده است که؛ مکانیسمی برای خلق حسی کاملاً جدید از زمان، مکان و قابلیت فوق‌العاده‌ای برای گسترش تلاش‌های خیال پردازانه داشته باشیم که؛ این امر به خودی خود یک ویژگی مثبت و عالی قلم داد می‌شود. اما در این میان همزاد پنداری با شخصیت‌ها و شناخت آن‌ها کمی سخت شده بود. که به نظرم این امر به خاطر عدم تعادل دیالوگ‌ها و مونولوگ‌ها بود و توصیفات ناقص و کم در مورد شخصیت‌ها.
توصیفات مکان رمان خوب بود ولی؛ توصیفات ظاهر و حس و حال رمان و شخصیت‌ها کم رنگ هستند. زاویه و نثر رمان تعادل و ارتباط خوبی با هم دارند. خوشبختانه نویسنده هدف شاخصی را در رمان دنبال می‌کند و با دقت پیش می‌رود. اما سیر رمان کمی کند و آرام است که؛ گاهی باعث خستگی می‌شود و از همراهی و جذابیت موضوع می‌کاهد. عنصر کلیدی ژانر علمی-تخیلی زمان است. چرا که تقريباً در تمامي ‌موارد در آينده اتفاق مي‌افتند جايي كه؛ بشر به پيشرفت‌هاي علمي‌ چشم‌گيري دست يافته و اين پيشرفت‌ها نتايج بسيار مهمي ‌براي جوامع و تأثيرات عظيمي‌ بر زندگي بشر ايجاد كرده‌اند. البته اين تأثيرات غالباً منفي پيش‌بيني مي‌شوند. مورد بعدی عنصر خیال است که؛ چنان با علم مخلوط می‌شود که؛ جدا کردن آن غیر ممکن و گاهی ماهیت علمی بودن اثر زیر سؤال می‌رود. البته این یک نکته مثبت برای حس فلج به شمار می‌رود. در مورد اسم رمان باید بگویم که؛ حس فلج چندان شناسنامه‌ای برای ژانر علمی-تخیلی و داستان به شمار نمی‌آید و هماهنگی ندارد. بهتر است که در این مورد تجدید نظر کنید. قلم نویسنده خوب است و تا این‌جا خیلی خوب توانسته بود مرا به عنوان خواننده و منتقد همراه کند. اما خو گرفتن و فضاسازی و تجسم کمی سخت بود ولی؛ پرداختن به جزئيات ما را متقاعد می‌كند كه آن را بازتابي از جهان واقعي بدانيم.
و اما اختتامیه نقد
حس فلج ایده قوی در ژانر علمی-تخیلی دارد و تمام ویژگی‌های خوب یک داستان جذاب را دارد اما همان گونه که در بالا گفتم اشکالات ریزی در شخصیت پردازی و سیر رمان و توصیفات وجود دارد که ویرایش آن خالی از لطف نبوده و از آن اثری فوق‌العاده خواهد ساخت.
به شخصه بسیار لـ*ـذت بردم از ظرافت و دقت نویسنده و عملکرد ماهرانه و اطلاعات دقیق نویسنده که به ایشان تبریک می‌گویم.
با تشکر از انتقاد پذیری شما
تیم نقد انجمن رمان۹۸
zahra





رمان حس فلج | نگار 1373 کاربر انجمن رمان ۹۸

 
  • عالی
  • تشکر
  • جذاب
Reactions: لاله ی واژگون، Matiᴎɐ✼، Mahla_Bagheri و 3 نفر دیگر
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا