خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است.
هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده
برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن
به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

Tabassoum

دستیار تالار هنر
دستیار مدیر
گوینده انجمن
میکسر انجمن
  
عضویت
31/3/22
ارسال ها
1,149
امتیاز واکنش
5,520
امتیاز
283
محل سکونت
کنج اتاق:)
زمان حضور
25 روز 12 ساعت 1 دقیقه
نویسنده این موضوع
ساخت مجسمه گلی یا همان مجسمه سازی یکی از هنرهای دیرین آسیای شرقی می‌باشد که امروزه نیز طرفداران بسیار زیادی به‌خصوص بین مردم ایران پیدا کرده است. باتوجه به ساختار این هنر در واقع جزء هنرهای سه بعدی به حساب می‌آید، به‌همین دلیل از نظر بسیاری از افرادی که با آن سر و کار دارند هنری چالش برانگیز و متفاوت به شمار می‌آید.

در این مقاله سعی کرده‌ایم تا راهنمایی‌های کلی مجسمه سازی با گل را به شما آموزش دهیم، اما شایان ذکر است که نکات گفته شده در این مقاله بسیار پایه‌ای بوده و شما برای هر چه بهتر شدن کار خود به آموزش و کسب تجربه عملی نیاز خواهید داشت تا بتوانید نکات گفته شده را به صورت عملی پیاده‌سازی کنید.

در صورتی که شما جزء افراد تازه کار هستید و ساختن مجسمه در خانه را کاری محال فرض می‌کنید و نمی‌دانید که باید از کجا شروع کنید، خواندن این مقاله برایتان دور از لطف نخواهد بود. پس در ادامه محتوا با ما همراه باشید.


گل مناسب مجسمه سازی
اولین و مهم‌ترین کار پیش از شروع فرایند ساخت مجسمه گلی، انتخاب متریال اولیه یا همان خاک رس مناسب می‌باشد.

در واقع انواع مختلفی از خاک رس برای مجسمه سازی وجود دارند، به‌همین دلیل ما خاک رس بهتر یا بدتر نداریم. چراکه همه این خاک‌ها از نظر نحوه کار و نتیجه متفاوت بوده و شما بایستی مطابق با کار و سلیقه خودتان یکی از آن‌ها را انتخاب کنید.

متداول‌ترین خاک‌های رسی که برای افراد تازه کار مناسب می‌باشند عبارتند از:

خاک رس مدل سازی بر پایه روغن
خاک رس مدل سازی بر پایه پلیمر
سفال یا خاک خاموش کننده


مجسمه سازی با گل

 
آخرین ویرایش:
  • تشکر
Reactions: ~MOHADESE~ و Mobina.85

Tabassoum

دستیار تالار هنر
دستیار مدیر
گوینده انجمن
میکسر انجمن
  
عضویت
31/3/22
ارسال ها
1,149
امتیاز واکنش
5,520
امتیاز
283
محل سکونت
کنج اتاق:)
زمان حضور
25 روز 12 ساعت 1 دقیقه
نویسنده این موضوع
خاک رس مدل سازی بر پایه روغن
شاید در ابتدای خرید خود فکر کنید که خاک رس مدل سازی بر پایه روغن تصفیه نشده بوده و شاید کیفیت خوبی نداشته باشد، اما در حقیقت این نوع خاک برای کارهای دقیق بسیار مناسب هستند.

این خاک به علت نرم بودن و شکل پذیری باعث می‌شود تمرین با آن به‌خصوص برای تازه‌کاران بسیار آسان‌تر باشد. در نتیجه برای شروع مجسمه سازی، خاک رس مدل سازی بر پایه روغن یک انتخاب بسیار مناسب خواهد بود.

خاک رس مدل سازی بر پایه پلیمر
خاک رس مدل سازی با پایه پلیمر نیز یکی‌دیگر از خاک‌های مناسب برای تازه‌کاران می‌باشد. این خاک نیز مانند خاک رس مدل سازی بر پایه روغن شرایط مشابهی دارد و می‌توان آن را در اجاق گاز خانگی پخت تا ترکیب آن ثابت و قابل استفاده شود.

تنها نکته‌ای که در باب این خاک باید در نظر داشت این است که با توجه به ساختارش این خاک مستعد ترک خوردگی نیز می‌باشد، اما با تمامی این تفاسیر به دلیل خصایل مثبتش جزء گزینه‌های مقرون به صرفه به حساب می‌آید.

سفال یا خاک خاموش کننده
سفال یا خاک خاموش کننده این قابلیت را دارد که در دمای بیش از 121 درجه سانتی‌گراد شکل بگیرد و سفت بماند، از این رو این خاک برای ایجاد سرامیک‌های خانگی بسیار مناسب بوده و به‌همین منظور در این راستا مورد استفاده قرار می‌گیرد.

به‌طور کل می‌توان گفت از بین خاک‌های عرضه شده در بازار، سفال یا خاک خاموش کننده بهترین و مناسب‌ترین گزینه برای مبتدیانی است که در خانه مشغول مجسمه سازی هستند.

درست است که امروزه اغلب سازه های سفالی روی چرخ سفالگری شکل می گیرند، اما ایجاد اشکال و فرم ها با استفاده از تکنیک های ساخت با کمک این نوع خاک بسیار آسان تر است.


مجسمه سازی با گل

 
آخرین ویرایش:
  • تشکر
Reactions: ~MOHADESE~ و Mobina.85

Tabassoum

دستیار تالار هنر
دستیار مدیر
گوینده انجمن
میکسر انجمن
  
عضویت
31/3/22
ارسال ها
1,149
امتیاز واکنش
5,520
امتیاز
283
محل سکونت
کنج اتاق:)
زمان حضور
25 روز 12 ساعت 1 دقیقه
نویسنده این موضوع
مراحل مجسمه سازی با گل
پیش از هر چیز شایان ذکر است که در این رشته نیز مانند بسیاری از دیگر رشته‌ها جهت یادگیری و صاحب نظر شدن در آن نیازمند به کسب تجربه عملی، تمرین فراوان، آزمون و خطا، شناخت متریال گوناگون و... خواهید داشت.

در ادامه با شرح و توضیح 4 مرحله پایه و ابتدایی سعی داریم تا شما را با نکات ملزوم آشنا کنیم.

مرحله اول: تصویر سازی ساختار سازه پایانی
مجسمه سازی حاصل ترکیب خلاقیت و هنر است از این رو بهترین پیشنهاد برای شخصی که علاقه به فعالیت در این هنر دارد این است که پیش از شروع به کار ایده روشنی از مجسمه نهایی خود را در ذهنتان داشته باشید و پس از آن چگونگی تغییر شکل آن را به‌خوبی در ذهنتان متصور شوید.

همچنین لازم است تا ابعاد، اشکال اصلی و نسبت‌های طولی را نیز در نظر بگیرید. تا کار را بهتر بتوانید پیش ببرید.

در صورتی که جزء افراد مبتدی می‌باشید به شما توصیه می‌کنیم که یک تصویر سه بعدی برای خود ایجاد کنید، این کار به شما کمک می‌کند تا به این نتیجه برسید که می‌خواهید چه سازه‌ای را خلق کنید.

دانستن نکته‌ای که به آن اشاره شد کمک بسیار زیادی در راستای سهولت مراحل انجام مجسمه سازی و همچنین دستیابی به کیفیت نهایی به شما خواهد کرد.

نکته‌ای که وجود دارد این است که اگر علم و توان کار کردن با نرم‌افزارهایی مانند 3D Max را داشته باشید که بتوانید پیش از جامه عمل پوشاندن به ایده موردنظرتان تصویر نهایی را پیش چشمتان ببینید، فرایند ساخت سازه برایتان آسان‌تر پیش خواهد رفت.

مرحله دوم: بررسی میزان رطوبت خاک رس
پیش از شروع مجسمه سازی، باید خاک را از جهت میزان رطوبت بررسی کنید، چرا که کار کردن با خاک خشک شده بسیار دشوار خواهد بود.

برای انجام این آزمایش کافی است که مقدار کوچکی از گلی را که قصد استفاده از آن را دارید بیرون بیاورید و آن را در دست خود بچرخانید تا زمانی که به شکل یک استوانه درآید، کاری کنید که قطر آن به 1 سانتی‌متر و طول آن حدودا به 10 سانتی‌متر برسد.

سپس آن را بیشتر بچرخانید، درصورتی که گل خم شد و افتاد می‌توانید نتیجه بگیرید که گل قابل استفاده و مناسب است، در غیر این صورت بهتر است سعی کنید آب بیشتری به آن اضافه کنید.

نکته‌ای که وجود دارد این است که آب را کم کم به خاک اضافه کنید تا میزان آن اضافه‌تر از آنچه نیاز دارید نشود.

مرحله سوم: فرم دادن به سازه
در صورتی که از چرخ سفالگری استفاده می‌کنید کار شما بسیار راحت‌تر خواهد بود، اما در غیر این صورت روش ساده برای ساخت و فرم‌دهی وجود دارد.

به‌طور مثال شما می‌توانید با قرار دادن خاک درون قالب‌ها از ریزش آن‌ها جلوگیری کرده و برای ایجاد فرورفتگی‌های خاک رس می‌توانید از نیشگون گرفتن توسط انگشت‌های شست و اشاره استفاده کنید.

همچنین شما می‌توانید از میله‌های برنجی، سیم آلومینیوم و سایر مواد محکم‌تر برای فرم دادن و ساختن قسمت‌های مختلف مجسمه خود استفاده کنید.


مجسمه سازی با گل

 
  • تشکر
Reactions: ~MOHADESE~ و Mobina.85

Tabassoum

دستیار تالار هنر
دستیار مدیر
گوینده انجمن
میکسر انجمن
  
عضویت
31/3/22
ارسال ها
1,149
امتیاز واکنش
5,520
امتیاز
283
محل سکونت
کنج اتاق:)
زمان حضور
25 روز 12 ساعت 1 دقیقه
نویسنده این موضوع
همان‌ گونه که می‌دانید بسیاری از صفات خداوند در وجود انسان نیز وجود دارد، چرا که ماهیت انسان از روحی نشات می‌گیرد که خداوند در آن دمیده است. او خالق است و انسان نیز به‌همین دلیل بی‌نهایت از خلق و ابداع آثار گوناگون لـ*ـذت می‌برد.

به زندگی خود خوب نگاه کنید، هر زمان چیزی را با دستان یا با ذهن خود خلق کردید، احساس بی‌نظیری درون شما به وجود آمده است. این احساس برگرفته از ذات و حاکی از بی‌نهایت طلبی‌های ماهیت انسانی است.

یکی از زیباترین هنرهایی که با دستان انسان‌های خلاق ساخته و خلق می‌شوند مجسمه سازی با گل است .به این معنی که شما این فرصت را خواهید داشت تا از همان متریالی که با آن ساخته شده‌اید، به خلق تصورات ذهنیتان بپردازید و آثار بی‌بدیلی را به نمایش بگذارید.

انسان‌ها از قرن‌های بسیار دور تاکنون در صدد ساخت مجسمه خدایان، پادشاهان، سربازان و اسطوره‌‌های خویش برآمده‌اند و تصویر آن‌ها را با گل خلق می‌کردند تا راهی برای به اشتراک گذاشتن عقاید و تصوراتشان با یکدیگر داشته باشند.

جای بسی خوشحالی است که با وجود گذر سال‌ها و قرن‌های پیاپی هنوز این هنر زیبا به‌قوت خود باقی مانده است.

این روزها هنرمندان و استادان ماهر و خوش‌ذوقی وجود دارند که با دستان معجزه‌‌گر خویش به گل جان دوباره‌‌ای بخشیده و آن را زیبا و شگفت‌انگیز نگارگری می‌کنند. در صورتی که شما نیز به این هنر ماندگار و حقیقی علاقه دارید با ما همراه باشید تا نکات مهمی در زمینه آموزش مجسمه‌ سازی با گل را با یکدیگر به اشتراک بگذاریم.



از چه گلی برای ساخت مجسمه گلی استفاده کنیم؟
هر هنرمند مجسمه سازی می‌داند که بدون وجود یک ماده اولیه خوب و با قوام نمی‌توان مجسمه زیبایی ساخت. پس ابتدا باید دنبال فراهم نمودن خاک مناسب باشیم تا بتوانیم ظواهر بصری نهایی را مطابق آنچه در سر می‌پرورانیم به تصویر بکشیم.

سه نوع خاکی که معمولا برای مجسمه‌ سازی با گل مورد استفاده قرار می‌گیرند عبارتند از:

خاک رس بر پایه روغن: این خاک نرمی و انعطاف پذیری بالایی دارد و برای انجام کارهای تمرینی بسیار مناسب است .
خاک رس مدل سازی با پایه پلیمر: این نوع خاک نیز ساختار نرمی دارد و حتی می‌توان آن را بر روی اجاق گاز خانگی پخت تا کاملا قابل استفاده باشد.
خاک سفال: این خاک که برخی از افراد آن را به نام خاک خاموش کننده نیز می‌شناسند، در دمای بیش از ۱۲۱ درجه شکل می‌گیرد. این خاک برای افراد مبتدی که می‌خواهند به تازگی کار مجسمه‌ سازی را آغاز کنند انتخاب خوب و قابل قبولی است. خاک سفال را معمولا بر روی چرخ سفالگری حالت می‌دهند، اما با دست نیز می‌توان تکنیک‌های زیبایی را بر روی آن اعمال کرد.


مجسمه سازی با گل

 
  • تشکر
Reactions: ~MOHADESE~ و Mobina.85

Tabassoum

دستیار تالار هنر
دستیار مدیر
گوینده انجمن
میکسر انجمن
  
عضویت
31/3/22
ارسال ها
1,149
امتیاز واکنش
5,520
امتیاز
283
محل سکونت
کنج اتاق:)
زمان حضور
25 روز 12 ساعت 1 دقیقه
نویسنده این موضوع
طرز تهیه گل مناسب برای مجسمه سازی
فراموش نکنید که گل مناسب برای مجسمه سازی باید ساختاری نرم و لطیف داشته باشد تا بتوان آن را به‌راحتی در دست شکل داد. وجود هر نوع ناخالصی درون آن سبب اختلال در ساختار مجسمه شده و به شکل نهایی آن آسیب می‌زند. به‌همین دلیل بهتر است که تمام ناخالصی‌های مربوط را از آن جدا کنید.

پس از جداسازی تمامی ناخالصی‌ها، حالا نوبت به مخلوط کردن خاک رس با آب خواهد رسید. اصطلاحا به ماده نهایی که از ترکیب این دو ماده به دست می‌آید دوغاب گفته می‌شود.

در این مرحله نیز باید تمامی ذرات ناخالصی باقی مانده در خاک مانند خرده سنگ، خار و خاشاک و غیره را جدا کنید و منتظر بخار شدن آب اضافی آن باشید. در صورتی که گل را در هوای آزاد قرار دهید خیلی زود آبگیری می‌شود. در این مرحله باید شروع به ورز دادن گل نمایید تا درنهایت تبدیل به یک خمیر نرم و انعطاف‌پذیر شود.



مراحل مجسمه سازی با گل چیست؟
آموزش مجسمه سازی با گل یک فرآیند طولانی و زمان‌‌بر است، به‌همین دلیل ما در این مقاله به صورت مختصر به نکات مهمی از این هنر زیبا اشاره می‌کنیم.

قبل از اینکه از گل آماده شده استفاده کنید، مقدار کوچکی از آن را با دست خود بچرخانید و آن را به شکل یک استوانه در بیاورید.

هنگامی که طول آن ۱۰ سانتی‌متر و قطر آن یک سانتی‌متر شد، آن را در دست خود نگه دارید. اگر استوانه کوچک خم شد و افتاد، نشان‌دهنده آن است که متریال اولیه ما برای مجسمه سازی آماده شده‌اند. اما اگر ترک خورد و از هم جدا شد، به این معناست که باید آب بیشتری به آن افزوده و دوباره گل را ورز دهید تا از استحکام بین ملکول‌های آن اطمینان خاطر حاصل کنید.

جالب است بدانید که هنرمندان و سفالگران قبل از شروع کار، مجسمه را در ذهن خود تصور می‌کنند. بنابراین شما نیز باید ابتدا طرح اولیه مجسمه را در ذهن خود تصور و تمام ابعاد و جزئیات آن را بررسی نموده تا بتوانید شروع به ساخت آن نمایید.

تجربه نشان دهنده آن است که تصویر سازی ذهنی به شما کمک فراوانی می‌کند تا یک مجسمه زیبا و شگفت‌انگیز خلق کنید.

برای ساخت فرم اصلی مجسمه گلی می‌توانید از کلاف‌های سفالی استفاده کنید. معمولا هنرمندان مجسمه‌ ساز برای ساخت حالت‌‌ها و فیگورهای مجسمه از آرماتور و سازه‌‌های فلزی بزرگ استفاده می‌کنند، زیرا این سازه‌‌ها به‌راحتی وزن خاک را تحمل می‌کنند.

میله‌‌های برنجی و سیم‌‌های آلومینیوم نیز برای محکم کاری مناسب به‌نظر می‌رسند. مجسمه‌ های گلی نیز مانند ظروف سفالی، باید پس از آماده شدن درون کوره قرار بگیرند تا به‌خوبی محکم و مقاوم شوند.

مجسمه‌ گلی معمولا در دمای ۱۰۰۰ درجه سانتیگراد داخل کوره قرار گرفته و به‌خوبی پخته می‌شوند.


مجسمه سازی با گل

 
  • تشکر
Reactions: ~MOHADESE~ و Mobina.85

Tabassoum

دستیار تالار هنر
دستیار مدیر
گوینده انجمن
میکسر انجمن
  
عضویت
31/3/22
ارسال ها
1,149
امتیاز واکنش
5,520
امتیاز
283
محل سکونت
کنج اتاق:)
زمان حضور
25 روز 12 ساعت 1 دقیقه
نویسنده این موضوع
چطور می‌توانید از ترک خوردن مجسمه گلی جلوگیری کنید؟
یکی از مهم‌ترین مشکلاتی که ممکن است برای بسیاری از مجسمه‌‌ های گلی پس از ساخت پیش آید، وجود ترک‌های ریز و درشت بر روی سطح آن است. این ترک‌ها جلوه‌ای ناپسند به مجسمه می‌بخشند.

علت اصلی این امر قرار گرفتن مجسمه در معرض هوا است. زیرا هوا باعث خشک شدن قسمت خارجی مجسمه می‌گردد و چون درون آن هنوز خیس است، سطح آن دچار ترک می‌شود.

برای این که از بروز مشکلاتی از این قبیل جلوگیری کنیم می‌توانیم در فواصل مشخصی اقدام به اسپری کردن آب بر روی مجسمه گلی نماییم. این کار به خشک شدن همزمان قسمت‌های داخلی و خارجی مجسمه کمک فراوانی می‌نماید.

یکی دیگر از شیوه‌هایی که معمولا توسط سفالگران پیشنهاد می‌شود این است که مجسمه گلی را در روزهایی که در فرایند خشک شدن قرار دارد، درون یک کیسه نایلونی قرار دهید و بر روی سطح کیسه سوراخ‌های کوچکی به‌وجود آورید. این موضوع باعث ایجاد بخار درون کیسه نایلون می‌شود و فرایند خشک شدن مجسمه را طولانی می‌کند.

آنچه باید برای مجسمه سازی با گل بدانید
در نهایت باید بگوییم اگر به هنر مجسمه‌ سازی علاقه دارید، حتما در کارگاه‌‌ها و کلاس‌‌ های مجسمه سازی آن شرکت کنید و تا بتوانید در این زمینه تجربه و مهارت کسب کنید.

هیچ کدام از استادان ماهر و خلاق یک شب به توانایی ساخت مجسمه گلی دست پیدا نکرده‌اند. آن‌ها سال‌‌های سال آموخته‌‌اند، شکست خورده‌اند و تجارب زیادی به‌دست آورده‌اند و در نهایت تبدیل به مجسمه سازانی شده‌اند که با خلق زیباترین مجسمه‌ها، این هنر زیبا را زنده نگه داشته‌اند.


منبع: مدرسه سفال


مجسمه سازی با گل

 
  • تشکر
Reactions: ~MOHADESE~ و Mobina.85
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا