خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است.
هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده
برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن
به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

Morad

کاربر نیمه فعال
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
15/12/22
ارسال ها
271
امتیاز واکنش
1,481
امتیاز
133
محل سکونت
شیراز
زمان حضور
9 روز 18 ساعت 56 دقیقه
نویسنده این موضوع
چکیده:
در دنیای امروزی ساخت شهرها بدون فضای سبز غیرقابل تصور است و شهرها غیرقابل زندگی خواهد بود. اهمیت فضای سبز شهری در حیات و تاثیرات فیزیکی، طبیعی و اجتماعی آن بر سیستم شهری انکارناپذیر است در این مطالعه با استفاده از روش تحقیقی توصیفی و با گردآوری منابع کتابخانه ای به استراتژی مدیریت توسعه شهری با استفاده از نوآوری سبز پرداخته شد. طبق نتایج انجام شده و به عمل آمده، فضای سبز اگر به گونه ای صحیح مدیریت و مکان یابی و ساماندهی گردد موجب ارتقای توسعه پایدار شهری میگردد. روش های نوین مختلفی وجود دارد که در این پروژه به نقش فناوری اطلاعات و ارتباطات، روش های نوین آبیاری، مکان یابی نوین فضاهای سبز، روش های کمربند سبز، بام سبز، و... اشاره گردید که هر کدام اگر به شیوه صحیح انجام گردند موجب ارتقای توسعه پایدار و شاخص های آن میگردند.
کلید واژگان : فضای سبز شهری،توسعه پایدار، فناوری نوین، شهر

مقدمه:
همانطور که از نامش پیداست ،فناوری سبز به مجموعه تکنولوژی ها و ابزارهای کاربردی برای حفاظت محیط زیست و کره زمین گفته می شود.
پیشرفت تکنولوژی و افزایش جمعیت و در عین حال افزایش نیاز انسان به برق ، آب و منابع تجدیدناپذیر باعث به وجود آمدن صنایع و شرکت های بزرگ شده که می توانند برای محیط زیست مضر باشند به همین دلیل نیاز به تکنولوژی ها و ابزارآلاتی که دوستدار محیط زیست باشند و به حفظ این کره خاکی کمک کنند بیشتر درک می شود. رنگ سبز به رنگ حیات معروف است و تکنولوژی و فناوری سبز نیز به همین موضوع اشاره میکند.
تکنولوژی سبز در طول چند سال اخیر توجه بسیار زیادی را به خود جلب کرده است. دلیل اصلی توجه مردم به محصولات مختلف این حوزه سازگاری با محیط زیست است .امروزه موفقیت هر برندی در گرو تلاش برای حفاظت از محیط زیست است. به هر حال وقتی مشتریان به یک امر اهمیت می دهند، برندها نیز باید آن را مهم تلقی کنند. به نظر کارشناسان ما ، کسب و کارهای کوچک با استفاده از تکنولوژی سبز امکان رقابت مطلوب با برندهای بزرگ را خواهند داشت. اغلب برندهای بزرگ به دلیل سطح گسترده فعالیت شان امکان استفاده سریع و پردامنه از فناوری سبز و حفاظت از محیط زیست در مقیاس وسیع را ندارند. درست به همین خاطر نیز بیشترین مقاومت در برابر توسعه سریع فناوری سبز از سوی آنها صورت می گیرد.
نوآوری سبز فرایند خلق محصول و فناوری جدید با هدف کاهش ریسکهای زیستمحیطی و دستیابی به توسعه پایدار تعریف میشود. این شیوه از نوآوری به کاهش آلایندههای محیطی و پیامدهای منفی در مصرف منابع طبیعی منجر میشود.
مهمترین نگرانی جوامع در هزاره سوم مسائل مربوط به محیط زیست و استفاده صحیح از منابع است. در این راستاگرایش به تولید پاک )سبز( و مصرف پایدار در دستور کار شرکتها و افراد به عنوان مصرفکننده قرار دارد .شرکتها فعالیتهای زیادی در راستای پایداری انجام میدهند و میکوشند تا از قابلیتهای مختلفی در این زمینه استفاده نمایند. نوآوری سبز یکی از مهمترین ابزارهای استراتژیک است که شرکتها برای بهدست آوردن توسعه پایدار در پاسخ به فشارهای محیطی استفاده میکنند.
برای تولید محصول سبز و ارائه خدمات سبز نیازمند به نوآوریهای پایدار و سبز میباشد که از طریق مدیریت منابع انسانی سبز قابل حصول است. به نظر میرسد با توجه به تحولات اخیر، مفهوم نوآوری سازمانی نیازمند بازتعریفی در بسـ*ـتر پایداری و توسعه پایدار است. در این مقاله کوشش شده است تا نوآوری سبز و پایدار مورد واکاوی، پایش و مفهومسازی قرار گیرد.امروزه مسأله ی محیط زیست و حفاظت از زمینی که بر روی آن زندگی می کنیم در میان جوامع مختلف مورد بحث قرار می گیرد . اما این سؤال مطرح می شود که آیا می شود زمین را نجات داد؟


مقاله استراتژی مدیریت توسعه شهری با استفاده از نو آوری های سبز

 
آخرین ویرایش توسط مدیر:

Morad

کاربر نیمه فعال
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
15/12/22
ارسال ها
271
امتیاز واکنش
1,481
امتیاز
133
محل سکونت
شیراز
زمان حضور
9 روز 18 ساعت 56 دقیقه
نویسنده این موضوع
ادبیات نظری تحقیق:​
استراتژی مدیریت توسعه شهری​
از دیدگاه استراتژیک، برنامههای شهری، در واقع نوعی تصمیم تلقی میشود و فرایند تصمیم سازی در توسعه و عمران شهرها بر پایه تدوین اهداف، تحلیل و سـ*ـیاست استوار است. این استراتژیها با رهیافت خلاق و مشارکتی ،اولویتهای اساسی و راهبردهای توسعه آینده را مشخص میسازند برنامه ریزی راهبردی، فرایندی است که راههای اساسی برای رسیدن به اهداف را ترسیم نموده و ابزار لازم را برای این ماموریت فراهم میکند . برنامه ریزی راهبردی، فرآیندی مشارکتی است که همه بهره وران شهری از همه اجزای جامعه را در برمی گیرد. با توجه به اهمیت برنامه ریزی استراتژیک در سطح شهرها، مرکز سکونتگاههای سازمان ملل متحد، سازمان ائتلاف شهرها با هدف بهبود شرایط زندگی در کشورهای در حال توسعه در سال 1111م به وجود آوردند . از همان آغاز ،«ائتلاف شهرها» طرحهایی با عنوان استراتژی توسعه شهری در واکنش به ناکارآمدی طرحهای توسعه شهری و ارتقای کیفیت زندگی و بهبود مدیریت شهری به وجود آمد. فرض استراتژی توسعه شهری بر این مبناست که مداخلهاستراتژیک بخشهای خصوصی، عمومی و جامعه مدنی در صورتی که بجا و مناسب اجرا شود، به صورت معنا داری میتواند مسیر توسعه شهری را تحت تاثیر قرار دهد) CitiesAlliance, 2006, pp9(. برای دستیابی به توسعه پایدار از طریق فرایند استراتژی توسعه شهری ضمن استفاده گسترده از مشارکت بخشهای عمومی، خصوصی و دولتی شرط اول استقرار حکمروایی خوب شهری است، در حقیقت حکمروایی خوب شهری هسته اصلی استراتژی توسعه شهری را تشکیل میدهد)Cities Alliance, 2007, pp5( و از طریق حکمروایی خوب ماموریت و اثربخشی اقدامات مسئولان شهری دوچندان میشود) ppv ,7002 ,Andringa and Laughlin(. از نظر سازمان «ائتلاف شهرها» استراتژی توسعه شهری عمدتاً بر 5 موضوع بیشتر متمرکز است: 1- امرار معاش، مانند ایجاد فرصتهای شغلی، توسعه بازرگانی و افزایش منابع درآمدی ،7-پایداری زیست محیطی و نحوه کارایی و کیفیت جریان انرژی در شهر؛ 3- فرم فضایی و زیرساختهای مرتبط آن؛ 4-منابع مالی؛ 5- حکمروایی )CitiesAlliance, 2006, pp27(. به طورکلی هدف نهایی طرحهای شهری دستیابی به شهر پایدار است، فرم شهر پایدار فرمی است که در آن، منابع کمتری از جمله انرژی مصرف شود. شبکههای شهری، کارا و رقابتی بوده و قابلیت بالا برای زندگی انسان را دارا باشد ) عزیزی،72:1370 (. در تدوین استراتژی توسعه شهری عمدتاً از روشهای برنامه ریزی استراتژیک استفاده میگردد. برنامه ریزی استراتژیک با در نظر گرفتن توسعه بلندمدت ،رهنمودهای توسعه فضایی در یک ناحیه را ارائه میدهد)preuss, 2003, pp1(. عناصر و مراحل فرایند تهیه و اجرای سند راهبـرد توسـعه شهر برحسب ویژگیها و نیازهای هر شهری به میزان زیادی انعطافپذیر و سازگار هستند )حیدری چیانه،92:1371(. بیشتر استراتژیهای توسعه شهری به عنوان یک فرآیند مشارکتی، سه هدف اصلی: بهبود مدیریت شهری، رشد اقتصادی و کاهش فقر شهری را دنبال میکند)Evida, a 2005: 3(. رویکرد مورد بحث بر اساس نظر محققان کارکردها و ویژگی خاصی دارد که برای هر شهری تدوین میگردد و از طریق خروجیهای آن تعریف و بررسی و ارزیابی میشود) .Kostik, 2007, 8( با توجه به تنوع پیچیدگی مسایل شهری از قبیل )معیارهای اقتصادی، زیست محیطی، فرم فضایی، منابع مالی و حکمروایی خوب( تصمیم گیری درباره اولویت توسعه استراتژیک یک شهر بسیار مهم بوده و سوال اساسی این است که کدام استراتژیها باید در اولویت اول برنامه ریزی قرار گیرند .​


مقاله استراتژی مدیریت توسعه شهری با استفاده از نو آوری های سبز

 

Morad

کاربر نیمه فعال
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
15/12/22
ارسال ها
271
امتیاز واکنش
1,481
امتیاز
133
محل سکونت
شیراز
زمان حضور
9 روز 18 ساعت 56 دقیقه
نویسنده این موضوع
تعریف نوآوری سبز​
نوآوری سبز شیوهها، فرایندها، فنون، سیستمها و محصولات جدید یا پیشرفته برای کاهش یا پیشگیری از آسیبهای زیستمحیطی است. این شیوه بر اقدامات و سیاستهای صرفهجویی در مصرف انرژی و طراحی محصولات با پیکربندیهای سبز را که موجب تسهیل مدیریت زیستمحیطی شرکت و بازیافت پسماندها میشود را در بر میگیرد.​
نوآوری سبز شامل استفاده از محصولات، روشها و مواد جدید برای کاهش استفاده از منابع طبیعی و محدو دکردن تخلیه مواد مضر در محیط است. هدف اصلی نوآوری سبز توانمندسازی شرکتها ضمن حفاظت از محیطزیست برای برآوردهسازی نیازهای جدید مصرفکنندگان، ارزشآفرینی و افزایش عملکرد در زمینه نوآوری است. اینشیوه از نوآوری ابزار مهمی برای کسب مزیت رقابتی در عصر نگرانیهای زیستمحیطی است.​
نوآوری پایدار​
نوآوری پایدار نوعی تغییر شکل در چگونگی انجام کسبوکار با هدف حفظ منابع طبیعی، سلامت زیست محیطی ،سلامت اجتماعی و نشاط نسلهای آینده میباشد. ایجاد ارتباط میان طراحی پاک و حفاظت از منابع در چرخه عمر محصول و زنجیره تامین موجب اقتصادی کردن کسبوکار میشود. نوآوری پایدار یعنی توسعه اقتصادی ،ایجاد ثروت در سطوح فردی و اجتماعی توامان با از بین بردن اثرات مضر زیستمحیطی کسبوکار بر روی سلامت انسان.​
نوآوری پایدار فرایندی است که در آن ملاحظات پایداری )زیست محیطی، اجتماعی، مالی( در نظام های سازمانها و بنگاهها از تولید ایده تا تجاری سازی محصولات و در مدل کسبوکار و ارائه خدمات آنها مورد توجه قرار می گیرد.​


مقاله استراتژی مدیریت توسعه شهری با استفاده از نو آوری های سبز

 

Morad

کاربر نیمه فعال
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
15/12/22
ارسال ها
271
امتیاز واکنش
1,481
امتیاز
133
محل سکونت
شیراز
زمان حضور
9 روز 18 ساعت 56 دقیقه
نویسنده این موضوع
پایداری در نوآوری در چهار گام محقق میشود :​
در گام نخست بهبود تدریجی در محصولات موجود مطابق با نیاز کاربران رخ می دهد.​
گام دو باز طراحی محصولات موجود با هدف بهبود محصول و رعایت ملاحظات زیستمحیطی صورت میپذیرد.​
در گام سه، محصول جدید در راستای رفع نیازهای مصرفکنندگان جایگزین میشود.​
در گام چهار، طراحی محصول برای یک جامعه پایدار و شناخته شده انجام میگیرد.​
به عبارت دیگر با ایجاد فضای بازار جدید، محصولات و خدمات نو و طراحی فرآیندها تحت تاثیر مسائل اجتماعی، زیست محیطی و موضوعات مرتبط با توسعه، نوع آوری پایدار صورت می پذیرد.​
ابعاد نوآوری سبز​
نوآوری سبز میتواند در فرایند، محصول، فناوری و مدیریت تجلی پیدا کند.​
نـوآوری فرایند سبز یعنی بهبود فرایندهای موجود و توسعه فرایندهای جدید با هدف بازیافت، استفاده مجدد و تولید دوباره مواد اولیه با روش های کاهش مصرف انرژی و آلودگی های زیستی.​
نـوآوری محصول سبز، به بهبود کیفیت و تنوع محصول همزمان با توجه به ملاحظات زیست محیطی تاکید دارد.​
نوآوری فناورانه سبز ،شامل سرمایهگذاری در تهیه تجهیزات و ماشین آلات سبز و به کار گیری فناوری های پیشرفته سبز است. هم چنین توسعه راهکارهای نوین به منظور نگهداری از کالا ها، صرفه جویی در مصرف مواد و مدیریت مدارک و اسناد، نیز در مقوله نوآوری فناورانه سبز قرار میگیرد. به عبارت دیگر نوآوری فناورانه سبز، فرایند تولید دانش فنی با هدف کاهش پیامدهای منفی زیست محیطی است.​
نوآوری مدیریتی سبز، این نوع نوآوری به توانایی سازمان در توسعه و پیاده سازی پروژه های سبز همانند مدیریتزنجیره تامین سبز و سیستم های مدیریت زیست محیطی اشاره دارد. پیادهسازی موفق استانداردها و قوانین بینالمللی، صرفه جویی در مصرف منابع، جلوگیری از انتشار مواد مضر در محیطزیست، برگزاری همایشها و سمینارهای آموزشی مرتبط با اقتصاد، صنعت و نوآوری سبز برای آگاهی ذینفعان، از جمله اقداماتی است که در قالب نوآوری مدیریتی سبز توصیف میشود.​


مقاله استراتژی مدیریت توسعه شهری با استفاده از نو آوری های سبز

 

Morad

کاربر نیمه فعال
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
15/12/22
ارسال ها
271
امتیاز واکنش
1,481
امتیاز
133
محل سکونت
شیراز
زمان حضور
9 روز 18 ساعت 56 دقیقه
نویسنده این موضوع
عملکرد نوآوری سبز​
عملکرد نوآوری سبز به معرفی محصولات، خدمات و فرایندهای جدیدی که درجه خاصی از تغییرات سازمانی را به همراه دارد، اشاره میکند. این نوع عملکرد را میتوان به عنوان شیوهها، فرایندها، فنون، سیستمها و محصولاتی جدید یا پیشرفته برای پیشگیری یا کاهش آسیبهای زیستمحیطی تعریف کرد.​
سیاستها و خطمشی پیشگیری از آلودگی، صرفهجویی در مصرف انرژی و طراحی محصولات یا پیکربندیهای سبز را که موجب تسهیل مدیریت زیستمحیطی سازمانها و بازیافت پسماند آنها میشود. این عوامل همزمان با توانمندسازی شرکتها برای برآورده ساختن تقاضای جدید مصرفکنندگان ،همآفرینی ارزش و بهبود عملکرد سازمان رخ میدهد. اهداف عملکرد نوآوری سبز در کل زنجیره ارزش سازمان از تامینکننده تا مصرفکننده مطرح میشود. چنین عملکرد شامل چهار بعد اصلی است:​
•مدیریت سبز نوآورانه​
•محصول سبز نوآورانه​
•فرایند سبز نوآورانه​
•فناوری سبز نوآورانه​
نوآوری مدیریتی سبز بیانگر توانایی سازمان در توسعه و پیادهسازی پروژه سبز سازمان مانند مدیریت زنجیره تامینسبز و مدیریت زیستمحیطی است. از طریق مدیریت سبز نوآورانه میتوان فرایندها و فناوریهای سبز نوآورانه را با هدف تولید محصولات سبز و ارائه خدمات سبز بکار گرفت.​
موانع نوآوری سبز​
به رغم اهمیت و مزایای این نوع نوآوری، مشارکت سازمانها در این نوآوری کمتر از حد انتظار است. برخی سازمانها به دلیل عادت کردن به روالها و فرایندهای روتین از درگیر شدن واقعی با سختیهای نوآوری خودداری میکنند .برخی شرکتها به صورت جدی و واقعی تلاش میکنند تا در نوآوری سبز مشارکت و سرمایهگذاری داشته باشند. اما ممکن است به دلیل عدم توانایی برای غلبه بر موانع شکست بخورند و نتوانند محصول/ خدمت یا فرایند سبزی را ایجاد کنند .مهمترین موانع نوآوری سبز عبارتند از:​
•مدیریت​
•منابع انسانی​
•تامینکننده​
•عوامل اقتصادی​
آگاهی از موانع نوآوری سبز بینش عمیقی به مدیران برای برنامهریزی برای غلبه بر آنها و بهرهگیری از مزایای آن می دهد. شناسایی موانع نوآوری سبز برای خ طمشیگذاران نیز جهت طراحی خطمشیهای مناسب که عوامل شکست مشارکت در فعالیتهای نوآوری سبز و کنار گذاشته شدن از مسابقه نوآوری را برطرف میکند، ضروری است. موانع میتواند مربوط به محیط داخلی یا محیط بیرونی و خارجی باشد. ممکن است برخی موانع از نوآوریمحصول سبز جلوگیری کند، برخی از فرایند سبز و برخی مدیریتی یا سیستمی باشد.​


مقاله استراتژی مدیریت توسعه شهری با استفاده از نو آوری های سبز

 

Morad

کاربر نیمه فعال
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
15/12/22
ارسال ها
271
امتیاز واکنش
1,481
امتیاز
133
محل سکونت
شیراز
زمان حضور
9 روز 18 ساعت 56 دقیقه
نویسنده این موضوع
نتیجه گیری​
نوآوری سبز بهرهبرداری، تولید یا جذب یک فرایند، خدمت یا محصول یا روش سیستمی و مدیریتی جدید برایسازمان است. این شیوه از نوآوری با در نظرگرفتن ملاحظههای زیستمحیطی، به دنبال ارتقای کارایی سازمان است. آلودگیها، ریسکهای محیطی و دیگر اثرهای منفی استفاده از منابع در تمام چرخه عمر محصول/خدمت با نوآوری سبز کاهش پیدا می کند.​
نوآوری سبز، شرکتها را قادر میسازد که مزایای محیطی و اهداف اقتصادی را همزمان دنبال کنند. چنین روشی از نوآوری به کاهش اثرهای مخرب محیط زیستی و همچنین میتواند زمینهساز کارآفرینی سبز شود. موفقیت نوآوری سبز بستگی به توانایی شرکت برای غلبه بر موانع آن دارد. سازمانها آگاهی کمی از موانع این شیوه نوآوری که از دستیابی آنها به مزایای این نوآوری جلوگیری میکند، دارند. یک نوآوری سبز برای تصویب اغلب با موانع زیادی مواجه است. شاید بتوان یکی از دلایل کمتوجهی مدیران به نوآوریهای سبز یا محیط زیست دوستانه را عدم آگاهی از منافع، مزایا و موانع پیادهسازی آن در سازمان دانست.​
منابع​
1. استونر ، جیمزای ، اف و دیگران )1321( . مدیریت ، مترجمان علی پارسائیان و محمد اعرابی ، ج 1 و 7 چاپ اول دفتر پژوهش های فرهنگی.​
7. برک پور، ناصر. )1377(. دانشنامه مدیریت شهری، مبانی مدیریت شهری، 15، 75-37.​
3.تبریزی محسن ، علیرضا )1373( ، بیگانگی مانعی برای مشارکت و توسعه ی ملی ، نامه ی پژوهش ، فصلنامه تحقیقات فرهنگی ، 1، 75-39.​
4.رحمانیان، مجید ) 1372 (، بررسى وضعیت عوامل فرهنگى مؤثر بر مدیریت توسعه پایدار شهر تهران ،پایاننامه کارشناسى ارشد، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران.​
5.داداش پور، هاشم) 1377(. مدیریت شهری، اهداف و راهبرد ها، ماهنامه تدبیر ، 170، 79-35.​
9. عزیزی، مهدی، اردکان، محمد، نسرین، نوری. )1311(. بررسی نقش کنشگران و ابزارهای مدیریت شهری در یکپارچگی مدیریت کلانشهر تهران، هویت شهر ،10، 5-19.​
2. صرافی و دیگران . )1321(. مفهوم مبانی و چالشهای مدیریت شهری ، فصلنامه مدیریت شهری .​
تهران : سازمان شهرداریها و دهیاریهای کشور ، انتشارات سازمان شهرداریهای کشور ، 7، 75-31.​
7. کاظمیان، غلامرضا )1317(. مدیریت شهری، بررسی تطبیقی نظام مدیریت شهری در کشورهایی نمونه، انتشارات تیسا،چاپ اول.​
1. کماسی، حسین، علی، حسینی. )1313(. تبیین رابـ*ـطه بین عملکرد مدیریت شهری و سرمایه اجتماعی شهروندان )مطالعه موردی: محله ولیعصر شمالی(، برنامهریزی فضایی، 14، 135-159.​
10.کاظمیان، غلامرضا، سعیدى رضوانى، نوید) 1373(. امکان سنجى واگذارى وظایف جدید به شهردارى ها: پیشنهاد و امکان سنجى واگذارى وظایف جدید به شهردارى هاى ایران، جلد پنجم، انتشارات:​
سازمان شهرداریهاى کشور، تهران.​
11.مزده، محمد، مالکی، جواد) .1377(. ده جنبه کلیدی برنامه ریزی استراتژیک شهرها و شهرداری های ایران ) با تاکید بر شهر و شهرداری تهران(، چهارمین کنفرانس بین المللی مدیریت استراتژیک، تهران ،​


مقاله استراتژی مدیریت توسعه شهری با استفاده از نو آوری های سبز

 
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا