خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است.
هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده
برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن
به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

Saghár✿

سرپرست بخش عمومی+بخش کپی
عضو کادر مدیریت
سرپرست بخش
نگارشگر انجمن
کپیست انجمن
  
عضویت
28/2/20
ارسال ها
4,437
امتیاز واکنش
51,283
امتیاز
443
محل سکونت
☁️
زمان حضور
122 روز 21 ساعت 18 دقیقه
نویسنده این موضوع
بی توجهی به کودکان چگونه رفتاری است؟
شاید برای بعضی ها، بی توجهی به کودکان مسئله بسیار بزرگی نباشد، اما حقیقت چیز دیگری است. بی توجه بودن نسبت به کودکان، می تواند تأثیرات مخربی بر روی زندگی و روان آنها داشته باشد و ممکن است که حتی تا بزرگسالی نیز آنها را آزار دهد.
پدیده بی توجهی به کودکان، چنان بزرگ و با اهمیت است که به عنوان یک نوع کودک آزاری شناخته می شود. کودک آزاری انواع مختلفی دارد که یکی از مخرب ترین نوع آنها، بی توجهی به کودکان و نیاز های آنها است.
اغلب والدینی که به کودکان خود بی توجهی می کنند، انتظار دارند که با انجام این کار، کودکان خودشان راه خود را پیدا کنند؛ کودکان نیاز های عاطفی و روانی بسیاری دارند که بیشتر آنها باید از طریق والدین تأمین شود، اما والدین با بی توجهی به کودکان خود، آن نیاز ها را برطرف نکرده و حتی به این دسته از نیاز کودکان، فکر نیز نمی کنند.
در صورتی که این بی توجهی والدین به کودکان در مدت زمان طولانی ادامه پیدا کند، عوارض بسیار مخربی برای کودک دارد و بر خلاف تصور برخی والدین، کودک نه تنها چیزی را یاد نمی گیرد، بلکه از نظر روانی، آسیب های شدیدی می بیند.

چرا والدین به کودکان بی توجهی می کنند؟
بی توجهی به کودکان باعث می شود در آینده آنها نیز به کودکان خود بی توجه باشند
بی توجهی والدین به کودکان، می تواند دلایل مختلفی داشته باشد. این دلایل، ممکن است به دوران کودکی والدین و بی توجهی پدر و مادر به آنها نیز برگردد.
برخی از والدین، گمان می کنند که کودکان تنها نیاز دارند که از نظر مالی و وسایل مورد نیاز تأمین شوند، در صورتی که اینگونه نیست، نیاز های عاطفی کودکان بسیار مهم تر از چیزی است که این دست از والدین تصور می کنند.
کودکان، در صورتی که از نظر عاطفی به طور کامل تأمین شوند و مورد بی توجهی قرار نگیرند، از نظر عاطفی رشد خواهند کرد و می توانند شخصیت سالمی را برای خود بسازند. در غیر این صورت، ممکن است که کودکان به بیماری های روانی دچار شوند و در زندگی خود، به مشکلات بزرگی بر می خورند. در ادامه، به دلایل بی توجهی والدین به کودکان می پردازیم.

تجربه بی توجهی والدین به آنها
کودکان، الگو پذیر هستند. یعنی اینکه به طور طبیعی، از والدین و اطرافیان خود تقلید می کنند و فکر می کنند که دارند کار درست را انجام می دهند. والدینی که در دوران کودکی خود در معرض بی توجهی پدر و مادر خود بوده اند، از نظر روانی تخریب می شوند و ممکن است که با توجه به فرایند الگو پذیری، یاد بگیرند که باید به فرزندانشان بی توجهی کنند تا آنها موفق شوند.

مصرف مواد مخدر
از عوارض طولانی مدت بی توجهی به کودکان اعتیاد به مواد مخدر است
مواد مخدر و اعتیاد آور، می توانند باعث افزایش شدید بی توجهی به کودکان شوند. برخی از مواد مخدر، باعث می شوند که والدین، حوصله فرزندان خود را نداشته باشند و به آنها بی توجهی کنند.
مصرف برخی از مواد مخدر، نه تنها باعث می شود که والدین هیچگونه توجهی به کودک خود نداشته باشند، بلکه ممکن است والدین بر روی کودکان خود دست بلند کنند یا حتی آنها را تحقیر کنند که اثرات مخرب عاطفی در کودکان را، چندین برابر افزایش خواهد داد.

افسردگی
افسردگی، یکی از رایج ترین بیماری های روانی در این دوره است. هنگامی که افراد در مدت زمان طولانی غمگین باشند، از زندگی خسته شده باشند و نتوانند بر روی اتفاقاتی که در اطرافشان روی می دهد، تمرکز کنند، دچار افسردگی شده اند.
افسردگی در والدین، نه تنها بر روی خود والدین تأثیرات مخربی دارد، بلکه کودکان نیز دچار بی توجهی از سوی والدین خود خواهند شد. پدر و یا مادری که افسرده باشند، نه تنها نمی توانند احساسات خود را کنترل کرده و نیاز های عاطفی خود را تأمین کنند، بلکه نمی توانند به کودک خود نیز توجه کافی نشان دهند.

پرخاشگری و عصبانیت
والدینی که از نظر روانی، بسیار پرخاشگر محسوب می شوند، نمی توانند به طور صحیح، نیاز های عاطفی کودکان خود را برطرف کنند. در نتیجه به او بی توجهی نشان می دهند، و حتی در مواردی کودک خود را تحقیر می کنند.
والدین عصبانی و پرخاشگر، ممکن است که در خانه نیز رو در روی فرزند خود، دعوا کنند. این عامل نیز، نه تنها یکی از نشانه های بی توجهی به کودک است، بلکه می تواند آثار جبران ناپذیری را بر سلامت کودک بگذارد.

عدم وجود مهارت کافی در برخورد با کودکان
ممکن است که والدین، مهارت تربیت کودک خود را نداشته باشند، و در مواردی، این نبود مهارت، می تواند به صورت بی توجهی به کودک بروز کند. والدینی که نمی دانند کودکان آنها چه نیاز هایی دارند، نمی توانند آنها را به درستی تربیت کنند و شخصیت های مفید و سالمی را به جامعه تحویل دهند.
والدینی که نمی توانند درک کنند فرزندشان چه نیاز های عاطفی دارد، باید از دیگران مشورت بگیرند.

اثرات مخرب بی توجهی والدین به کودکان
بی توجهی به کودکان، می تواند به شکل های مختلفی باعث تخریب روان کودکان شود. این که کودکان، به چه صورت به این نبود توجه واکنش نشان می دهند، به شخصیت خود کودکان نیز بستگی دارد. برخی از اثرات مخرب بی توجهی والدین به کودکان را در ادامه، بررسی خواهیم کرد.

افسردگی از عواقب بی توجهی به کودکان
افسردگی در کودک آثار جبران ناپذیری روی خانواده دارد
در صورتی که کودکان، از سوی والدین خود با بی توجهی های طولانی مدت و مکرر روبرو شوند، احساس می کنند که شخصیت مثبتی نیستند و والدین آنها، علاقه ای به آنها ندارند و دوستشان ندارند.
این عوامل، باعث ایجاد افسردگی شدید در کودکان می شود. افسردگی در کودکان، بسیار مخرب است و می تواند آثار جبران ناپذیری را بر جا بگذارد. در صورتی که این افسردگی در کودکان درمان نشود، ممکن است که شرایط بسیار بدتر شود.

پرخاشگری از عواقب بی توجهی به کودکان
در برخی از کودکان، بی توجهی والدین به آنها ممکن است باعث پرخاشگری آنها شود. در این حالت، کودکان از اینکه توجهی به آنها نمی شود، تلاش می کنند با پرخاشگری نارضایتی خود را نشان دهند. پرخاشگری، یکی از راه های جلب توجه والدین است که در کودکان ممکن است دیده شود.
در صورتی که بی توجهی به کودک، ادامه پیدا کند، کودکان شخصیت پرخاشگری پیدا می کنند و در آینده، به مشکلات زیادی بر خواهند خورد.

بی توجهی کودکان به والدین از عواقب بی توجهی به کودکان
کودکان ممکن است، بر طبق پدیده الگو پذیری، یاد بگیرند که نباید به اعضای خانواده توجه کنند. در نتیجه آنها نیز شروع می کنند که به والدین خود و حتی سایر افرادی که می شناسند، بی توجهی کنند و خودشان را از دیگر افراد فاصله دهند.
این بی توجهی، می تواند تا بزرگسالی و پدر شدن این کودکان نیز، باقی بماند. در نتیجه آنها نیز به کودکان خود بی توجهی می کنند.

اضطراب از عواقب بی توجهی به کودکان
در اثر بی توجهی به کودکان کودک احساس بی ارزشی می کند
برخی از کودکان، هنگامی که والدینشان به آنها بی توجهی می کنند، ممکن است که احساس نگرانی و اضطراب داشته باشند. هنگامی که والدین به کودکان خود بی توجهی می کنند، کودکان احساس تنهایی می کنند و این احساس، می تواند باعث ایجاد اضطراب در آنها شود.

در صورت ادامه یافتن این احساس، کودک بسیار تحت تاثیر قرار خواهد گرفت و در آینده، دچار مشکلات روانی و شخصیتی خواهد شد.

کاهش عزت نفس از عواقب بی توجهی به کودکان
عزت نفس، یک بازتاب از خود فرد است که به او نشان می دهد که چقدر ارزش دارد. عزت نفس در کودکان، بسیار مهم است. اگر والدین در طولانی مدت به کودکان خود بی توجهی کنند، نتیجه می تواند این باشد که کودک، خود را بی ارزش تصور کند و احساس کند که هیچ فایده ای برای خود، خانواده و جامعه اش ندارد.

نبود عزت نفس، به تنهایی می تواند باعث ایجاد پرخاشگری، افسردگی و... شود.

فاصله گرفتن از دوستان از عواقب بی توجهی به کودکان
فاصله گرفتن کودکان از دوستان و آشنایان خود، و همچنین عدم حضور در اجتماعات، از دیگر پیامد های منفی بی توجهی والدین به کودکان است. کودکان در سنی قرار دارند که نیاز است به جامعه معرفی شوند و در آن به جستجو بپردازند. پیدا کردن دوست در کودکان، تأثیر بسیار مفیدی بر شخصیت اجتماعی کودکان دارد.
در صورتی که کودکان نتوانند با جامعه ارتباط برقرار کرده و دوستان جدید پیدا کنند، در بزرگسالی نیز دچار مشکلات جدی و بزرگی می شوند. اگر والدین به بی توجهی خود ادامه دهند، ممکن است که کودک از ورود به جامعه ترس پیدا کند و در مسیر زندگی، با موانع بزرگی روبرو شود.

سخن پایانی و جمع بندی مطالب
کودکان، برای اینکه بتوانند به طور سالم رشد کنند، نیاز دارند که هم از نظر جسمی و هم از نظر روحی و روانی تأمین شوند. هر عاملی که توسط والدین انجام می شود تا از رشد کودکان جلوگیری کند، به عنوان کودک آزاری شناخته می شود. بی توجهی به کودک، یک نوع کودک آزاری است که بر خلاف انواع دیگر، می تواند روان فرزند را تخریب کند و بسیار خطرناک است. تلاش کنید که در هر شرایطی، به کودکان توجه کنید و نگذارید که آنها به خاطر بی توجهی، مورد آزار قرار بگیرند.

منبع:بیتوته


اثرات مخرب بی توجهی به کودکان

 
  • تشکر
Reactions: Morad
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا