خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است.
هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده
برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن
به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

Saghár✿

سرپرست بخش عمومی
عضو کادر مدیریت
سرپرست بخش
نگارشگر انجمن
کپیست انجمن
  
عضویت
28/2/20
ارسال ها
4,437
امتیاز واکنش
51,307
امتیاز
443
محل سکونت
☁️
زمان حضور
122 روز 21 ساعت 18 دقیقه
نویسنده این موضوع
اهمیت تربیت کودک سخت کوش
یکی از مباحث پیچیده ی علوم روان شناسی، تربیت کودکان است. خانواده مرکز الگو پذیری کودک به شمار می رود که در تربیت کودک نقش اساسی ایفا می کند.
مغز کودکان همانند اسفنج انعطاف پذیری است که بی قید و شرط به پردازش رفتار های اطرافیان می پردازد. لذا سخت کوشی اطرافیان به خصوص والدین سبب می شود تا کودک نیز نسبت به فعالیت های روزانه با تفکر واکنش سریع تری داشته باشد.
عده ای گمان می کنند برخورداری از یک هوش به مراتب بالاتر آینده ی مناسب کودک را به ارمغان می آورد. این در حالی است که دو مؤلفه ی هوش و ذکاوت بالا به تنهایی در موفقیت یک فرد تأثیر گذار نیستند بلکه موفقیت به اراده و پشتکار نیز نیاز دارد.
قوانینی در جهان حاکم هستند که آموزش آن ها به کودکان وظیفه ی اصلی والدین محسوب می شود. یکی از این قوانین، آموزش مهارت سخت کوشی به کودک است.
یک کودک سخت کوش در موقعیت های گوناگون همواره در تلاش است تا به خواسته ی خود برسد. این قبیل کودکان محکم و استوار هستند و در برابر کاستی ها تسلیم نمی شوند.
در واقع تربیت کودک سخت کوش سبب می شود تا فرد حتی در بزرگسالی نیز در شرایط هایی که با چالش های گوناگون مواجه می شود، به صورت عاقلانه رفتار کند.
تربیت کودک سخت کوش سبب می شود کودک در رسیدن به خواسته های خود تلاش کند
روش های کاربردی در خصوص تربیت کودک سخت کوش
مهارت های ضروری یک زندگی ایده آل اراده، تلاش، پشتکار و سخت کوشی هستند. در ادامه ی مطلب راه کار هایی را برای تربیت کودک سخت کوش بیان می کنیم.

1. گفت و گو با کودک راجع به سخت کوشی و پشتکار
نخستین راه کار در راستای تربیت کودک سخت کوش، آشنایی کودک با مفهوم سخت کوشی است. برای دستیابی به این هدف روش های متعددی وجود دارد. به طور مثال داستان هایی را در مورد اراده و پشتکار افراد موفق برای آن ها بازگو کنید تا حس اشتیاق به آموزش مفاهیم سخت کوشی را در گوهر وجودی آن ها برانگیزید.
پس از این مرحله شما به عنوان والدین می توانید کودک را در راستای انجام امور مورد علاقه ی او تشویق کنید. همچنین محیط خانه را به فضای امنی تبدیل کنید تا کودک به صراحت قادر باشد که در فعالیت هایی نظیر آبیاری گیاهان خانگی، آشپزی، شست و شو مشارکت کند.
اگر قصد دارید کودکی سخت کوش را تربیت کنید، پس موظف هستید به موجب نحوه ی انجام فعالیت های کودک، سخت نگیرید و بر وجه تلاش و پشتکار او تمرکز کنید. شما می توانید از کودک در خصوص انجام فعالیت های مختلف تشکر و قدردانی کنید.
علاوه بر این پاداش هایی را برای تلاش های وقفه ی کودک در نظر بگیرید تا به او آموزش دهید در مقابل تمام سخت کوشی هایش قدردانی صورت می گیرد.
در واقع درگیر سازی ذهن و مغز کودک با فعالیت های روزانه زمینه ی تقویت مهارت حل مسئله را ایجاد می کند.
برای تربیت کودک سخت کوش والدین باید به کودک فرصت خطا بدهند

2. دادن فرصت خطا به کودکان
اشتباه کردن و شکست خوردن دو مؤلفه ی سازنده در خصوص یادگیری هستند. عده ای از والدین از روی نگرانی و دلسوزی همواره در تلاش هستند تا موانع بر سر راه کودک را برطرف کنند. این امر فرصت اشتباه کردن و کسب تجربه از کودک را سلب می کند و به مرور زمان با از بین رفتن اعتماد به نفس کودک، سخت کوشی او نیز رو به زوال می رود.
در واقع، والدین موظف هستند به کودک فرصت اشتباه کردن بدهند. برای این منظور شما می توانید از همان خردسالی به او اجازه دهید موقعیت های گوناگون را تجربه کند. به طور مثال در طول غذا خوردن، اجازه دهید کودک قاشق را در دست بگیرد و به مرور زمان نحوه ی صحیح غذا خوردن را یاد بگیرد.
زمانی که کودک با یک مشکل مواجه می گردد، کمی صبر کنید تا با تلاش خواستار رفع مشکل شود سپس به او اطمینان دهید که پدر و مادر در هر شرایطی تکیه گاه او هستند.
علاوه بر این، در راستای حل مشکلات مداوم ذهن کودک را با به چالش کشیدن به سمت راه حل هدایت کنید. به طور مثال از او بپرسید: به نظر تو چیکار کنیم تا لکه ی آبرنگ از روی فرش پاک شود؟

3. توجه جامع و کامل به کودک
اختصاص دهی توجه جامع و کامل به کودک به معنی گوش سپردن به صحبت های کودک، اختصاص دادن زمان های مناسب در خصوص بازی، نقاشی، قصه گویی و ابراز عشق و علاقه به کودک است.
والدین می توانند از تجربه سخت کوشی های خود با فرزندانشان صحبت کنند

4. جست و جوی علایق کودک
کودکان همواره در تلاش هستند تا فعالیت هایی را انجام دهند که انگیزه ی درونی آن ها را فعال کند. آن ها در اکثر موارد در جست و جوی بازی هایی هستند که احساس خستگی و دل زدگی را از آن ها دور کند.
در این گونه شرایط والدین موظف هستند تا زمینه ی فعالیت کودک در عرصه های مختلف را ایجاد کنند. توجه داشته باشید که کسب تجربه های مختلف توسط کودک، نقش چشمگیری در پیدایش اهداف مورد علاقه ی او دارد.
رعایت حد اعتدال در تمام زمینه های تربیت کودک حائز اهمیت است. در مواردی ضرورت دارد که فرصتی برای بیکاری کودک ایجاد کنید تا او با فکر کردن روش هایی را برای رفع خستگی خلق کند.
علاوه بر این، خیال پردازی سبب می شود تا کودک در جست و جوی علایق خود تلاش کند. شما می توانید از کودک سئوالاتی مربوط به آینده بپرسید.
به طور مثال از او بخواهید راجع به شغل آینده و رویاهای انتزاعی با شما گفت و گو کند. همچنین، شما می توانید وجه تمایزی میان رفتار های خوب و بد قائل شوید و به طور واضح او را از نتیجه ی عملکرد های کنونی متوجه سازید.
به طور مثال برای فرزندتان بیان کنید که مسواک زدن موجب پاکسازی لایه های بیرونی دندان می شود و تمام مواد آلوده ای را که از غذا خوردن میان دندان ها باقی مانده است را پاک سازی می کند.
دندان همانند سطح پوست پس از زخم های سطحی ترمیم نمی شود. بدین جهت مراقبت از سلامت دهان و دندان اهمیت دارد.

5. الگوی مناسب بودن
همان طور که بیان کردیم خانواده و والدین مرکز الگو پذیری کودک به شمار می روند. در واقع یک کودک از همان ابتدای نوزادی تا بزرگسالی بسیاری از عملکرد و رفتار های والدین را مشاهده می کند و بی قید و شرط به تکرار آن ها می پردازد.
بدین جهت اطرافیان کودک ملزم هستند تا نسبت به رفتار های روزانه هوشیارانه عمل کنند. شما می توانید زمانی که با تلاش و سخت کوشی به اهداف تان رسیده اید، عملکرد و روال رسیدن به موفقیت با سخت کوشی را برای کودک بیان کنید.

آگاه کردن کودک از سختی های زندگی از سری روش های تربیت کودک سخت کوش است
از سری روش های دیگر تربیت کودک سخت کوش می توان به موارد زیر اشاره کرد:
• آگاهی کودک از سختی های زندگی
• حفظ خونسردی در مقابل رفتار های کودک
• رعایت حد مهربانی نسبت به کودک
• پشتیبانی و تشویق کودک در خصوص تلاش و سخت کوشی
• فراهم آوری زمینه ی سخت کوشی
• بیان خواسته های واضح و غیر دستوری از کودک
• زنده نگه داشتن فرهنگ خانوادگی با بازگو کردن داستان سختی های زندگی پدربزرگ ها

• مقاومت در برابر برخی از خواسته های نابجای کودک
منبع:بیتوته


5 راه برای تربیت کودک سخت کوش و باپشتکار

 
  • تشویق
Reactions: Morad
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا