خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است.
هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده
برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن
به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

Saghár✿

سرپرست بخش عمومی
عضو کادر مدیریت
سرپرست بخش
نگارشگر انجمن
کپیست انجمن
  
عضویت
28/2/20
ارسال ها
4,437
امتیاز واکنش
51,307
امتیاز
443
محل سکونت
☁️
زمان حضور
122 روز 21 ساعت 18 دقیقه
نویسنده این موضوع
روش علمی و ساده برای تثبیت رفتارهای خوب فرزندان
کودکان، دائما در حال تغییر و بزرگ تر شدن هستند. هر چه کودکان بزرگتر می شوند، رفتار های آنها بیشتر از روز های قبل در آنها تثبیت می شود. در نتیجه، والدین باید تلاش کنند که کودکان آنها، رفتار های شایسته و خوبی را در خودشان تثبیت کنند. اگر می خواهید بدانید که چگونه می توانید رفتار های خوب را در کودکان تثبیت کنید

تثبیت رفتارهای خوب در کودکان
والدین نقش مهمی در تثبیت رفتارهای خوب در کودکان دارند
کودکی، از اولین سال های زندگی انسان تشکیل می شود و شامل رویداد هایی است که برخی از آنها، بسیار مهم هستند و می توانند سرنوشت انسان را تعیین کنند. اخلاق و رفتار، از مهم ترین متغیر هایی است که انسان از دوران کودکی، شروع به توسعه دادن آن می کند و بر اساس شرایط محیطی، فردی، اجتماعی و... آن را می سازد.
کودکانی که رفتار های خوبی با دیگران دارند، دوست داشتی تر هستند و حتی در آینده، به عنوان یک شخصیت خوب شناخته می شوند. این در حالی است که ممکن است رفتار های برخی از کودکان، پس از گذشت مدتی دیگر تکرار نشوند و کودک، رفتار های خوب را کنار بگذارد. در این حالت، نیاز است که والدین، به کودک کمک کنند تا رفتار های شایسته اش را تثبیت کند.
برخی از والدین، تصور می کنند که تثبیت رفتار های خوب در کودکان، کار بسیار دشواری است، در حالی که با کمی دقت، می توان دریافت که کودکان، انعطاف پذیر هستند و می توانند به همان سرعتی که رفتار های خوب خودشان را کنار گذاشته اند، دوباره انجام دهند و در خودشان تثبیت کنند. والدین، نقش بسیار مهمی در تثبیت رفتار های خوب و شایسته کودکان دارند. به طور کلی، تثبیت رفتار های خوب در کودکان، به عنوان یکی از مهم ترین وظایف والدین شناخته می شود.
راه های گوناگونی برای تثبیت رفتار های درست در کودکان وجود دارد و والدین می توانند با استفاده از این راه ها، کودکان خود را با رفتار های درست و شایسته آشنا کنند. کودکان، ممکن است که دلیل خوب بودن برخی از رفتار ها را درک نکنند، در نتیجه، به تدریج آنها را فراموش می کنند و یا میلی به انجام دادن آن ندارند. والدین در این حالت، وظیفه دارند که کودکان خود را با رفتار های درست و نتایج آن آشنا کنند.
راه های تثبیت رفتارهای خوب در کودکان
همانطور که پیش تر به آن اشاره کردیم، تثبیت رفتار های خوب و شایسته در کودکان، می تواند از طریق راه های مختلفی صورت بگیرد. هر کدام از این راه ها، ویژگی های خود را دارند و می توانند اثر بخشی متفاوتی بر روی یک کودک داشته باشند.
نکته ای که والدین باید به آن توجه کنند، این است که در روش های تثبیت رفتار های خوب در کودکان، زیاده روی نکنند. در ادامه ی مطلب، به معرفی و بررسی برخی از راه های تثبیت رفتار های خوب در کودکان خواهیم پرداخت.

1. تشویق کردن کودکان
توضیح دادن نتیجه ی رفتار خوب در کودک باعث تثبیت رفتار خوب در کودکان می شود
شاید بتوان گفت که مهم ترین راه تثبیت رفتار های خوب و درست در کودکان، تشویق کردن کودکان به انجام آن کار است. والدین، به شیوه های مختلفی کودکان خود را تشویق می کنند. برخی از این شیوه ها، صحیح هستند و می توانند رفتار های درست را در کودکان تثبیت کنند، در حالی که برخی دیگر از این شیوه ها، نه تنها باعث تثبیت رفتار های خوب در کودکان نمی شوند، بلکه ممکن است باعث شوند که کودک رفتار های خوب را کنار بگذارد.
تشویق کردن کودکان برای انجام کار های درست و داشتن رفتار مناسب، باید علمی و اصولی صورت بگیرد. برای مثال، افراط در تشویق کردن کودکان، یکی از اشتباهاتی است که برخی از والدین مرتکب آن می شوند و به هیچ وجه اصولی نیست.

هنگامی که بدون اشاره به کار درست کودکتان، او را تشویق می کنید، ممکن است که کودک درک نکند برای چه تشویق می شود. برای اینکه کودک خود را به شیوه صحیح تشویق کنید، بهتر است که دقیقا به کاری که انجام داده است اشاره کنید و سپس به تشویق او بپردازید. در این حالت، کودک می تواند بفهمد که دلیل تشویق شدنش چه چیزی است، و رفتار درست را در دفعات بیشتر انجام می دهد، تا اینکه رفتار در او تثبیت می گردد.


راههای تشویق و تثبیت رفتارهای خوب کودکان

 
  • تشکر
Reactions: Morad

Saghár✿

سرپرست بخش عمومی
عضو کادر مدیریت
سرپرست بخش
نگارشگر انجمن
کپیست انجمن
  
عضویت
28/2/20
ارسال ها
4,437
امتیاز واکنش
51,307
امتیاز
443
محل سکونت
☁️
زمان حضور
122 روز 21 ساعت 18 دقیقه
نویسنده این موضوع
2. توضیح دادن نتیجه رفتار خوب به کودک
در بسیاری از موارد، کودکان نمی توانند درک کنند که برای چه باید یک رفتار خوب را انجام دهند. در چنین حالتی، والدین باید فلسفه ای که پشت یک رفتار خوب وجود دارد را به صورت بسیار ساده برای کودکان خود توضیح دهند.
هنگامی که کودکان بفهمند برای چه یک رفتار خوب را انجام می دهند، می توانند با این رفتار ارتباط بیشتری برقرار کنند و در نهایت، این رفتار در آنها تثبیت خواهد شد.
در مواردی مشاهده شده است که والدین، نتیجه رفتار خوب کودکان را به صورت نادرست به آنها توضیح می دهند. در چنین وضعیتی، ممکن است که کودک از انجام رفتار درست سر باز زند و حتی به انجام رفتار های بد روی بیاورد.

3. استفاده از الگوهای کودکان
بسیاری از کودکان، شخصیت هایی را به عنوان الگو انتخاب می کنند و تلاش می کنند که مانند آنها باشند. برای مثال، ممکن است که یک کودک، از شخصیتی کارتونی خوشش بیاید و مانند او رفتار کند. والدین، می توانند از الگو های کودکان خود، برای تثبیت رفتار های خوب در آنها استفاده کنند.
استفاده از الگوهای کودکان برای تثبیت رفتار های خوب و شایسته در آنها، از رایج ترین روش هایی است که والدین می توانند از آن استفاده کنند، زیرا تأثیر پذیری کودک از الگو ها، به اندازه ای زیاد است که والدین می توانند با استفاده از این الگو ها، تقریبا تمام ویژگی های رفتاری کودک خود را توسعه داده و بهبود بخشند.

4. توجه به کودکان در هنگام انجام رفتار خوب
کودکان، موجودات بسیار باهوشی هستند و می توانند محیط خودشان را به خوبی بشناسند و رفتار دیگران با خودشان را ارزیابی کنند. برای مثال، اگر والدین، بدون اینکه توجه خاصی به کودک خود داشته باشند، او را تشویق کنند، کودک می تواند متوجه شود که والدینش، به او توجه نمی کنند و تشویق آنها بیهوده است.
والدین، باید به کودکان خود عشق بورزند و هنگامی که کودکانشان را تشویق می کنند، محبت خود را به آنها نشان دهند، زیرا کودکان به محبت والدین خود نیاز دارند و بی توجهی والدین به کودکان، می تواند عواقبی را به دنبال داشته باشد که برخی از آنها جبران ناپذیر هستند.

5. تشویق والدین به روش های مختلف
در صورتی که والدین، تنها به یک یا چند روش محدود کودک خود را تشویق کنند، این تشویق ها، به تدریج برای کودک عادی می شوند و کودک دیگر میل به انجام رفتار های خوب نخواهد داشت. والدین، باید همیشه به دنبال راه های مختلف برای تشویق کودکان خود باشند. در این حالت، کودکان احساس می کنند که والدینشان به آن ها توجه می کنند.




راههای تشویق و تثبیت رفتارهای خوب کودکان

 
  • تشکر
Reactions: Morad

Saghár✿

سرپرست بخش عمومی
عضو کادر مدیریت
سرپرست بخش
نگارشگر انجمن
کپیست انجمن
  
عضویت
28/2/20
ارسال ها
4,437
امتیاز واکنش
51,307
امتیاز
443
محل سکونت
☁️
زمان حضور
122 روز 21 ساعت 18 دقیقه
نویسنده این موضوع
6. پاداش دادن به کودکان
پاداش دادن به کودک یکی از روش های مرسوم برای تثبیت رفتارهای خوب در کودکان است
از دیگر روش های رایج تثبیت رفتار های خوب در کودکان، پاداش دادن به آنها است. البته باید به این نکته توجه کرد که پاداش دادن به کودکان، تنها به صورت خریدن کادو، اسباب بازی و... نیست. برای مثال، می توانید به کودک خود بگویید که اگر رفتار های خوب را انجام دهد، می تواند بیشتر با دوستان خود بازی کند، یا اینکه بیشتر کارتون ببیند.
یکی از نکاتی که هنگام پاداش دادن به کودکان، باید به آن دقت کنید، این است که پاداش دادن به کودکان نباید به صورت افراطی باشد. برای مثال، نباید به خاطر انجام دادن یک رفتار خوب، کودکان را بیش از اندازه به کارتون نگاه کردن مشغول کنید، یا اینکه تا دیر وقت اجازه بیرون بودن به آنها را بدهید. تلاش کنید که پاداش های شما، به اندازه ای باشد که بر روی رشد اخلاقی کودک تأثیر منفی نگذارد.

نبایدهای که در تثبیت رفتارهای خوب در کودکان باید بدانید!
همانطور که پیش تر به آن اشاره کردیم، راه هایی وجود دارند که والدین می توانند با استفاده از این راه ها، رفتار های خوب و شایسته را در کودکان خود تثبیت کنند. در مقابل این راه ها، رفتار هایی وجود دارند که باعث می شوند رفتار های درست در کودکان تثبیت نشوند و به مرور زمان فراموش شوند. در ادامه ی این مطلب، برخی از این رفتار ها را معرفی خواهیم کرد.

استفاده از نیش و کنایه
برخی از والدین، به اشتباه، برای تشویق کودکان خود هنگام انجام رفتار خوب، به او کنایه می زنند و یا او را با دیگران مقایسه می کنند. این حالت، نه تنها باعث تثبیت رفتار های خوب در کودکان نمی شود، بلکه باعث می شود که کودکان دیگر میلی به انجام رفتار های درست نداشته باشند.

تشویق بیش از اندازه کودکان
برخی از افراد، تصور می کنند که هر چه کودکان بیشتر تشویق شوند، میل بیشتری به انجام رفتار های خوب پیدا خواهند کرد. اگر والدین، کودکان را بیش از اندازه تشویق کنند، کودکان به شرایط عادت می کنند و به عبارتی دیگر، تشویق والدین برای آنها عادی می شود و دیگر تأثیری ندارد. در نتیجه، رفتار های شایسته و خوب در کودکان تثبیت نخواهد شد.
والدینی که کودکان خود را بیش از اندازه تشویق می کنند، این حس را به کودکان القا می کنند که آنها در هر صورتی، لیاقت تشویق شدن را دارند. این امر، حتی می تواند در برخی از حالت ها، وابستگی کودکان به تشویق شدن را افزایش دهد. در نتیجه، تشویق افراطی کودکان، نه تنها باعث تثبیت رفتار های درست در آنها نمی شود، بلکه می تواند باعث به وجود آمدن مشکلاتی دیگر برای آنها شود.

اجبار کودکان به انجام رفتارهای خوب
تشویق بیش از اندازه ی کودکان در تثبیت رفتارهای خوب در کودکان اثر منفی می گذارد
هنگامی که والدین، کودکان خود را به انجام رفتاری درست اجبار می کنند، کودک بر خلاف میل خودش، این کار را انجام می دهد، اما نکته مهم این است که این رفتار خوب با ادامه اجبار والدین، هیچ گاه در کودک تثبیت نخواهد شد.
اگر کودکان رفتار های درست و شایسته را انجام نمی دهند، والدین باید تلاش کنند کودکان را قانع کنند که این رفتار را با میل خودشان انجام دهند. اما برخی از والدین، کودکان خود را با اجبار به سمت رفتار های خوب سوق می دهند. هنگامی که کودک درک کند که برای چه باید رفتار شایسته را انجام دهد، دیگر نیازی به اجبار والدین ندارد و با استفاده از راه هایی که پیش تر به آن ها اشاره شد، به تدریج رفتار شایسته در او تثبیت خواهد شد.

جمع بندی مطالب و سخن پایانی
کودکی، دورانی از زندگی است که پستی ها و بلندی های خود را دارد. انسان ها، هنگامی که در کودکی به سر می برند، از انعطاف پذیری بالایی برخوردار هستند و می توانند رفتار های خوب را به آسانی در خود تثبیت کنند. این در حالی است که هر چه سن افزایش پیدا می کند، انعطاف پذیری رفتاری انسان کاهش پیدا می کند و تثبیت شدن رفتار های شایسته و خوب، سخت تر خواهد شد. در نتیجه، والدین باید در دوران کودکی فرزندان خود، رفتار های شایسته را به آنها بیاموزند و آنها را در فرزند خود تثبیت کنند.

منبع:بیتوته


راههای تشویق و تثبیت رفتارهای خوب کودکان

 
  • تشکر
Reactions: Morad
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا