خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است.
هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده
برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن
به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

M O B I N A

سرپرست بخش فرهنگ و ادب
عضو کادر مدیریت
کاربر V.I.P انجمن
سرپرست بخش
ناظر کتاب
منتقد انجمن
  
  
عضویت
3/4/21
ارسال ها
25,242
امتیاز واکنش
64,121
امتیاز
508
سن
19
محل سکونت
BUSHEHR
زمان حضور
272 روز 9 ساعت 46 دقیقه
نویسنده این موضوع
در بحث جامعه شناسی فرهنگی، امروز تحقیق جامعه شناختی تلاش می کند تا خود را بیشتر با اشکال روزمره فرهنگ، همچون آداب میز غذا، اشکال مختلف سرگرمی همچون ورزش و بازی ها، سبک های گفتگو و غیره در گیر کند. همچنین امروزه در تحقیقات تجربی ابعاد غیرمادی فرهنگ برجسته تر شده است، یعنی فهم مفاهیم، موقعیت ها، هنجارها و ارزش هایی که کنش های افراد در گیر در این موقعیت ها را هدایت می کنند.



ریشه لغت فرهنگ

اولین کاربرد واژه فرهنگ در انگلیسی مربوط به "پرورش حیوانات و به عمل آوردن محصولات زراعی بود و هم چنین با مفهوم عبادات دینی (که کلمه cult به معنی "نیایش" نیز از آن مشتق می شود) ارتباط داشت.از قرن شانزدهم تا نوزدهم واژه ی فرهنگ به شکل گسترده ای برای تبیین تکامل ذهنی افراد بشر و رفتار شخصی از راه آموزش به کار گرفته شد. در طول این دوره، واژه ی فرهنگ کم کم به معنای بهبود و اصلاح جامع در کلیت آن نیز به کار رفت و به منزله نوعی معادل "ارزشی" برای "تمدن" استفاده شد. کروبر و کلوکهون مدرم شناسانی بودند که شش درک اصلی از فرهنگ را از یکدیگر تفکیک کردند.

یک تعریف کلاسیک از فرهنگ، متعلق به ادوارد تیلور مردم شناس است. تیلور فرهنگ و تمدن را به شکلی هم معنا به کار برده است. این معنا دلالت بر یک کل پیچیده از دانش، باورها، هنر، اخلاقیات، قانون، رسوم و هر توانایی های دیگر و عاداتی دارد که توسط بشر به عنوان عضوی از اجتماع، اتخاذ شده است.



فرهنگ پذیری

فرهنگ پذیری را می توان فرآیند تحول فرهنگی تعریف کرد که در جریان آن، تماس کم و بیش پیوسته ای میان دو یا چند گروه فرهنگی متمایز به این نتیجه می انجامد که یک گروه عناصری را از فرهنگ گروه یا گروه های دیگر می گیرد، یا ترکیب تازه ای از آن پدید می آورد و یا آن را به طور کی نفی میکند. فرهنگ پذیری هنگامی مطرح می شود که با نتایج تماس یا برهم کنش دست کم دو گروه فرهنگی متمایز روبرو باشیم. فرهنگ پذیری اساسا به یک بسـ*ـتر زمانی نیاز دارد که فرآیند تغییر با آن آغاز می شود.


جامعه شناسی فرهنگی

 
  • تشکر
Reactions: Mahla_Bagheri و Tabassoum

M O B I N A

سرپرست بخش فرهنگ و ادب
عضو کادر مدیریت
کاربر V.I.P انجمن
سرپرست بخش
ناظر کتاب
منتقد انجمن
  
  
عضویت
3/4/21
ارسال ها
25,242
امتیاز واکنش
64,121
امتیاز
508
سن
19
محل سکونت
BUSHEHR
زمان حضور
272 روز 9 ساعت 46 دقیقه
نویسنده این موضوع
بازتولید فرهنگی

انتقال فرهنگ از نسلی به نسل دیگر را بازتولید فرهنگی می نامند. بازتولید فرهنگی عامل اصلی بقا و حفظ هر جامعه ای است. بی شک بدون بازتولید فرهنگی بسیاری از باورها، ایستارها، الگوهای رفتاری و عقاید به دست فراموشی سپرده می شود. بازتولید فرهنگی از طریق درونی شدن باورهای فرهنگی در افراد در طول تاریخ صورت می پذیرد.



معرفی کتاب-جامعه شناسی فرهنگی-انتشارات ادیبان

هدف از نگاشتن این کتاب تهیه اثری در حوزه جامعه شناسی فرهنگی برای دانشجویان دوره کارشناسی به منظور آشنایی با برخی از مفاهیم مهم حوزه فرهنگ بوده است. در همین راستا مفاهیم اصلی حوزه جامعه شناسی فرهنگی مد نظر قرار گرفته و به مفاهیم جدیدی که در کتاب های درسی موجود در حوزه جامعه شناسی فرهنگی کمتر پرداخته شده است، توجه شده است.



فرهنگ مادی و معنوی

آنچه تحت مفهوم فرهنگ مادی تعریف می شود در تقابل و تفاوت با فرهنگ معنوی است. فرهنگ مادی، دست ساخته های بشری است که قابل لمس، قابل مشاهده و اندازه گیری است، ابزارآلات، تکنولوژی، بناها و ... را می توان تحت عنوان فرهنگ مادی طبقه بندی کرد. در مقابل، فرهنگ معنوی به طور مستقیم قابل مشاهده و اندازه گیری نیست، که خود را در قالب عقاید، باورها، اندیشه ها ایستارها، هنجارها، الگوهای رفتاری و ... نشان می دهد. باید متذکر شد که فرهنگ مادی و معنوی از یکدیگر جدایی ناپذیرند و هر فرهنگ مادی، برخاسته از فرهنگ معنوی است.



فرهنگ و تمدن

فرهنگ یکی از پیچیده ترین مفاهیم در نظریه اجتماعی است. آلفرد کروبر چند درصد تعریف از فرهنگ را که در گفتمان علمی به کار گرفته شده اند، فهرست کرده اند. در کاربرد فعلی متداول زبان، دو مفهوم از فرهنگ متمایز شده است:

تعریف نخست

یک مفهوم بسط یافته از فرهنگ است که تمام آفریده های دست بشر در شرایط زندگی انسانی را در برمیگیرد. مفهوم فرهنگ در اینجا در تضاد با مفهوم طبیعت و همه چیزهایی است که در آن یافت می شود. گستره اشکال فرهنگی از ساختن خانه تا به کارگیری ابزار آلات، لباس پوشیدن و نزاکت اجتماعی تا حکومت و نهادهای اجتماعی تا قلمروهای علم و هنر را در برمیگیرد.


جامعه شناسی فرهنگی

 
  • تشکر
Reactions: Mahla_Bagheri و Tabassoum

M O B I N A

سرپرست بخش فرهنگ و ادب
عضو کادر مدیریت
کاربر V.I.P انجمن
سرپرست بخش
ناظر کتاب
منتقد انجمن
  
  
عضویت
3/4/21
ارسال ها
25,242
امتیاز واکنش
64,121
امتیاز
508
سن
19
محل سکونت
BUSHEHR
زمان حضور
272 روز 9 ساعت 46 دقیقه
نویسنده این موضوع
تعریف دوم

مفهوم محدود از فرهنگ است که به جنبه های معنوی و هنری محدود می شود و اغلب یک اشاره ضمنی به امری ممتاز و عاری از غرض را به همراه دارد. فرهنگ در این بسـ*ـتر بیشتر همان ادبیات، هنرهای والا و فلسفه می باشد. در یک دوره زمانی طولانی مفهوم بسط یافته از فرهنگ عمدتا در مردم شناسی و قوم شناسی مورد استفاده قرار میگرفت. در حالیکه جامعه شناسی، اغلب با حوزه مفهومی محدود فرهنگ محدود فرهنگ دل مشغول بوده است.



فرهنگ، اخلاق و دوران مدرن

جامعه شناسی فرهنگی همواره درگیر پرسش از رابـ*ـطه میان اخلاقیات، مذهب، و شرایط مدرن بوده است. ابعادی از فرهنگ که میت وان تحت عنوان اخلاق به آن پرداخت. این سوالات محور اصلی نظریات امیل دورکیم و ماکس وبر را به عنوان نسل اول جامعه شناسان، شکل داده است.

جامعه شناسان معاصری همچون رابرت بلا، پیتر برگر، زیگموند باومن و رابرت پاتنام نیز به موضوع اخلاق در جامعه شناسی فرهنگی پرداخته اند. زیرا توجه به زوال اخلاق و بحران اخلاق بخش مهمی از نظریات جامعه شناسان کلاسیک و مدرن بوده است: توجه به آنچه از نظر چارلز تیلور داستان زوال نامیده شده است. در این معنا که به موازات مدرن شدن جوامع، عناصر سنتی همچون اعتقادات، اخلاقیات، و آیین ها، به شکلی اجتناب ناپذیر از تکثر و آمیختگی زندگی فرهنگی کاسته می شود.

اخلاق مدرن، برخلاف اخلاق سنتی، اخلاق مبتنی بر چند صدایی است. در این معنا که ارزش های اخلاقی دیگر از جانب یک موقعیت یا فرهنگ اخلاقی عمومی و متعارف صادر نمی شود بلکه از سوی گروها و اجتماعات مذهبی و اخلاقی متعددی بیان می شود که در تضاد یا هماهنگی اما با هم و در کنار هم حضور دارند.
فرهنگ مدرن

مفهوم مدرنیته معمولا متضمن مقابله با امور مرتبط با سنتی، و به ویژه، مقابله با دوره تاریخی است که زمانه آن گذشته است و دورانی دیگر جایگزین آن شده است. در هنرها و دیگر حوزه های فرهنگ، مدرنیسم تکوین اشکال هنری خود اندیش تر در اواخر سده نوزدهم اشاره دارد.

بخشی از آثار هنری که می توان نام هنر مدرنیستی را بر آن گذاشت، نشانگر تعهد سـ*ـیاسی بیشتر و تمایل بیشتر هنرمند برای ایجاد تغییرات اجتماعی است و یا نشان دهنده تعهد هنرمند به تقلید آثاری است که با زندگی اجتماعی مدرن تناسب داشته باشد. اساسا در هنر مدرنیستی قواعد و قراردادهای هنر رئالیستی زیرپا گذاشته می شود. در نتیجه توجه هنرمند از موضوع مورد مطالعه به خود فرآیند آن موضوع معطوف است. برای مثال از خود موضوع نقاشی به فرآیند نقاشی معطوف است.
منبع: ادبیان روز


جامعه شناسی فرهنگی

 
  • تشکر
Reactions: Mahla_Bagheri و Tabassoum
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا