خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است.
هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده
برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن
به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

Sotøødeh

دستیار تالار هنر
دستیار مدیر
گوینده انجمن
میکسر انجمن
هنرمند انجمن
  
عضویت
17/9/22
ارسال ها
342
امتیاز واکنش
985
امتیاز
203
زمان حضور
13 روز 12 ساعت 46 دقیقه
نویسنده این موضوع
بیماری های مربوط به پلاسما

دسته دیگری از بیماری های خون روی پلاسما تاثیر می‌گذارند. پلاسما بخش مایع خون بوده و از آب، نمک و پروتئین تشکیل شده است. این بیماری‌ها شامل موارد زیر می‌شوند.

۱. فون ویلبراند

بیماری فون ویلبراند نوعی اختلال ارثی است. در این بیماری لـ*ـخته شدن خون دچار مشکل می‌شود. فون ویلبراند نوعی پروتئین است که باعث لـ*ـخته شدن خون می‌شود. بدن افرادی که دچار این مشکل ژنتیکی هستند، پروتئین بسیار کمی تولید کرده یا پروتئینی تولید می‌کند که کارایی ندارد.

معمولا افراد مبتلا به بیماری فون ویلبراند هیچ علامتی ندارند و تا مدت‌ها متوجه این بیماری نمی‌شوند. در زمان جراحت یا جراحی خونریزی غیرطبیعی بوده و بیماری تشخیص داده می‌شود.

۲. هموفیلی

در این بیماری بدن دچار کمبود پروتئینی خاص می‌شود. این پروتئین به لـ*ـخته شدن خون کمک می‌کند. هموفیلی نوعی بیماری ژنتیکی است و عوامل محیطی روی آن تاثیری ندارند. هموفیلی انواع مختلفی دارد. برخی از انواع آن خفیف بوده و برخی دیگر شدید و تهدیدکننده زندگی هستند. این اختلال ارثی باعث می‌شود، به طور غیرعادی شخص خونریزی داشته باشد. در انواعی از آن ممکن است پس از جراحی یا جراحت شخص دچار خونریزی شدید شود. اما گاهی هم بدون علت مشخص به طور ناگهانی خونریزی شروع می‌شود.

معمولا در حالت متوسط تا شدید می‌توان هموفیلی را تا سن ۱۸ ماهگی کودک تشخیص داد. اما نوع خفیف آن ممکن است تا سال‌ها مخفی بماند. به‌عنوان‌مثال زمان انجام خدمات دندانپزشکی یا تصادف شخص متوجه بیماری خود می‌شود.

اگر خونریزی شما غیرطبیعی است، حتما برای تشخیص این بیماری یا سایر بیماری های خونی به متخصص داخلی یا دکتر هماتولوژی مراجعه کنید. برای ارتباط با بهترین پزشکان می‌توانید از طریق سایت دکترتو اقدام کنید.

هموفیلی نوعی بیماری ژنتیکی است و روی لـ*ـخته شدن خون تاثیر می‌گذارد.

۳. ترومبوز

افرادی که دچار بیماری ترومبوز هستند، در وریدهای عمقی بدن از جمله ساق پا دچار لـ*ـختگی خون می‌شوند. این لـ*ـخته می‌تواند همراه جریان خون حرکت کرده و از طریق قلب به ریه‌ها برسد. در این شرایط بیمار دچار آمبولی ریه می‌شود.

۴. میلوم سلول پلاسما

میلوم سلول پلاسما نوعی سرطان است. این سرطان از سلول‌های پلاسما در مغز استخوان شروع می‌شود. در نتیجه تکثیر سلول‌های پلاسما افزایش پیدا کرده و در استخوان‌ها تومورهایی تشکیل می‌شود. این سلول‌های سرطانی پادتن‌های غیرطبیعی ساخته که باعث ازبین‌رفتن پروتئین‌های سالم می‌شوند. در نتیجه شخص دچار غلظت خون شده و ممکن است کلیه‌ها آسیب ببینند.

منبع:دکتر تو


بیماری های مربوط به پلاسما

 
  • تشکر
Reactions: Morad و Tabassoum
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا