خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است.
هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده
برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن
به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

Parmida_viola

مدیر آزمایشی تالار خانواده و زندگی
مدیر آزمایشی
گرافیست انجمن
  
عضویت
3/10/21
ارسال ها
1,751
امتیاز واکنش
6,701
امتیاز
233
محل سکونت
Sicily, italy
زمان حضور
29 روز 15 ساعت 18 دقیقه
نویسنده این موضوع
کودکان بعد از ورود به سن 3 سالگی توانایی‌های بیشتری برای یادگیری به‌دست می‌آورند؛ والدین نیز با استفاده از راهکارهای مختلف سعی در کشف این توانایی‌ها دارند. یکی از فعالیت‌هایی که به یادگیری کودک کمک می‌کند، شعر خواندن است. به همین خاطر یکی از دغدغه‌های والدین شناخت و یادگیری روش‌های درست آموزش شعر به کودکان است. در این مقاله قصد داریم شیوه‌های نوین آموزش شعر به کودک را با هم بررسی کنیم. بعد از خواندن این مقاله با روش‌های مختلف آموزش شعر به کودکان آشنا خواهید شد.

1- موسیقی؛ یکی از بهترین راهکارهای آموزش شعر به کودک
یکی از راه‌های آموزش شعر به کودک از طریق موسیقی و فایل‌های صوتی است. طبق تحقیقات انجام شده، آموزش شعر همراه با موسیقی و آوا تاثیر فراوانی در یادگیری کودکان دارد. در این روش شعرهای کودکانه با موزیک‌های شاد ترکیب می‌شوند و اشتیاق کودک برای آموزش شعر بیشتر از قبل خواهد شد. اشعار کودکانه متن روان و آهنگی موزون دارند؛ بنابراین والدین می‌توانند، آموزش شعر به کودکان را با ساده‌ترین روش انجام دهند.

استفاده از فایل‌های صوتی یا خواندن شعر به‌صورت آهنگ نوعی آموزش شعر با موسیقی است. والدین حتی می‌توانند کتاب‌های داستان را با لحنی بخوانند که بهتر در ذهن کودکان قرار بگیرد. به‌عنوان مثال کتاب باشگاه مغز به‌صورت تمرین محور برای تقویت مهارت حافظه و یادگیری کودکان و نوجوانان منتشر شده است. والدین می‌توانند این کتاب را با موسیقی و ریتم خاص بخوانند. برای استفاده از موسیقی نیز پیشنهاد می‌کنیم از موزیک‌های بی‌کلام استفاده کنید.


آموزش شعر به فرزندان

 

Parmida_viola

مدیر آزمایشی تالار خانواده و زندگی
مدیر آزمایشی
گرافیست انجمن
  
عضویت
3/10/21
ارسال ها
1,751
امتیاز واکنش
6,701
امتیاز
233
محل سکونت
Sicily, italy
زمان حضور
29 روز 15 ساعت 18 دقیقه
نویسنده این موضوع
آموزش شعر به کودک؛ با استفاده از نمایش عروسکی
گاهی اوقات کودکان برای یادگیری شعر مقاومت می‌کنند و حفظ کردن شعرها برایشان جذاب نیست. در چنین شرایطی از روش شگفت‌انگیز آموزش شعر به کودک با استفاده از نمایش استفاده کنید. برای آموزش شعر با نمایش می‌توانید از عروسک‌های مختلف فرزندانتان کمک بگیرید. برای انجام این کار کافی است یک یا چند عروسک یا وسیله بازی را انتخاب کنید. یکی از نقش‌های اصلی را به کودک اختصاص دهید و سپس شروع به بازی کنید.
با استفاده از کتاب شعر کودک و خواندن اشعار آن با صدای بلند، از کودک بخواهید بعد از شما کلمات را تکرار کند. علاوه‌بر متن کتاب، از دیالوگ‌های خلاقانه دیگر برای یادگیری بهتر کودکان استفاده کنید. توجه داشته باشید با هر بار تکرار درست کلمات توسط کودکان برای انگیزه بیشتر، آن‌ها را حسابی تشویق کنید. پیشنهاد می‌کنیم از کتاب‌ها و موضوعاتی شعر انتخاب کنید که کودکان علاقه دارند. اگر کودک شما به داستان‌های علمی علاقه دارد، از شعرهایی در این زمینه استفاده کنید.

3- استفاده از حافظه دیداری یکی از راه‌های آموزش شعر به کودکان
یکی از بهترین روش‌های آموزش شعر به کودک، استفاده از آموزش تصویری است. طبق تحقیقات انجام شده حدود 80 درصد کودکان از حافظه تصویری بالایی برخوردار هستند. ذهن کودکان مانند رایانه‌ای قدرتمند عمل می‌کند و تصاویر را به‌خوبی در ذهن ذخیره می‌کنند. برای انجام این روش کافی است از کتاب کودک و نوجوان کمک بگیرید. از تصاویر کتاب‌های کودکان و نوجوانان برای آموزش شعر استفاده کنید.

در این روش شعرهای کودکان را با تصاویر مشخص شده کتاب برای آن‌ها بخوانید. بعد از خواندن شعر، از فرزندتان بخواهید تا با شما شعر را تکرار کند. سپس با نشان دادن تصاویر، از کودکان درخواست کنید تا شعر را بازخوانی کنند. در فرآیند آموزش شعر به کودک به‌هیچ‌وجه استرس و فشار به کودکان وارد نکنید و همواره برای یادگیری بهتر، زمان کافی برای آن‌ها اختصاص دهید.


آموزش شعر به فرزندان

 

Parmida_viola

مدیر آزمایشی تالار خانواده و زندگی
مدیر آزمایشی
گرافیست انجمن
  
عضویت
3/10/21
ارسال ها
1,751
امتیاز واکنش
6,701
امتیاز
233
محل سکونت
Sicily, italy
زمان حضور
29 روز 15 ساعت 18 دقیقه
نویسنده این موضوع
آموزش شعر به کودک با کارت؛ بازی با کلمات

در این روش والدین می‌توانند بخشی از شعر را روی تکه کاغذی بنویسند و با کارت‌های مختلف عملکرد ذهنی کودکان را افزایش دهند.
قبل از اجرای این ترفند باید شعر مدنظرتان را چند بار با کودک اجرا کنید. بعد از خواندن شعر برای کودک، هر قطعه از شعر را روی تکه کاغذی یادداشت کنید و روی میز قرار دهید. از کودک درخواست کنید تکه‌های کاغذ را باتوجه‌به محتوای شعر در کنار یکدیگر قرار دهد.
با استفاده از این روش شما کلمات کلیدی را در اختیار فرزندان قرار داده‌اید و فقط باید کلمات را کنار یکدیگر بگذارند. برای آموزش شعر به کودکان صبور باشید و از کلیه روش‌ها چندین بار استفاده کنید.
با این روش کودک کم کم با اشعار آشنا می‌شود و به آنها علاقه‌مند می‌شود، این از روش‌هایی است که معمولا جواب می‌دهد اما باید توجه داشت که در یادگیری شعر بر کودکان نباید خیلی سختگیری و تاکید وجود داشته باشد تا کودک از شعر زده نشود و همواره به آموختن اشعار علاقه‌مند باشد.
؛ آموزش شعر به کودک با استفاده از کتاب
در این مقاله ۴ روش کاربردی آموزش شعر به کودک را بررسی کردیم و اشاره‌ای به راهکارهای مختلف برای آموزش شعر به کودکان داشتیم.
به‌طورکلی برای آموزش شعر به کودکان باید زمان بسیاری صرف کنید و نباید توقع داشته باشید با چند بار تلاش، کودکان شعرهای مختلفی را یاد بگیرند. پیشنهاد می‌کنیم برای یادگیری بهتر کودکان از کتاب‌های آموزشی کودک و نوجوان کمک بگیرید.

منبع: نی‌نی سایت


آموزش شعر به فرزندان

 
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا