خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است.
هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده
برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن
به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

SelmA

گوینده برتر رمان ۹۸
عضو کادر مدیریت
کاربر V.I.P انجمن
مدیر تالار انجمن
  
عضویت
11/2/22
ارسال ها
2,310
امتیاز واکنش
42,237
امتیاز
418
سن
17
محل سکونت
خب که چی
زمان حضور
111 روز 16 ساعت 23 دقیقه
نویسنده این موضوع
۲۱]المنار المنيف: ص ۱۴۳.

[۲۲]نهاية البداية و النهاية فى الفتن و الملاحم: ج ۱ ص ۳۷ - ۴۵.

[۲۳]مجمع الزوائد: ج ۷ ص ۶۱۰.

[۲۴]مطالب السؤول: ص ۱۵۱ - ۱۶۲.

[۲۵]فرائد السمطين: ج ۲ ص ۳۱۰ - ۳۴۲.

[۲۶]الفصول المهمة: ص ۱۹ - ۲۰.

[۲۷]الصواعق المحرقه: ص ۱۶۳ به بعد.

[۲۸]كنزالعمّال: ج ۱۴ ص ۲۶۱.

[۲۹]كفاية الطالب (البيان فى اخبار صاحب الزمان): ص ۴۷۴.

[۳۰]گفتنى است سه قرن پس از وى ، شيخ مرعى بن يوسف الكرمى المَقدسى ، شيخ حنبلى الأزهر ، كتاب فوائد فرائد الفكر فى الإمام المهدى المنتظر را نگاشت كه آن هم كتابى برجسته و كم نظير در جهان اهل سنّت است .

[۳۱]الحاوى فى الفتاوى، السيوطى: ج ۲ ص ۱۶۵.

[۳۲]تصريح اهل سنّت به تواتر احاديث امام مهدى عليه السلام » مجله مشكوة : ش ۶۷.

[۳۳]التذكرة فى أحوال الموتى و أمور الآخرة: ص ۷۰۱.

[۳۴]المنار المنيف: ص ۱۴۲.

[۳۵]فتح البارى: ج ۶ ص ۳۵۸.

[۳۶]تهذيب التهذيب: ج ۹ ص ۱۲۶.

[۳۷]فتح المغيث بشرح الفية الحديث للعراقى: ج ۳ ص ۴۲.

[۳۸]العرف الوردى فى اخبار المهدى : ص ۳ و ۵ .

[۳۹]الصواعق المحرقه: ص ۱۶۷.

[۴۰]نظم المتناثر من الحديث المتواتر: ص ۲۲۸.

[۴۱]اشعة اللمعات، الدهلوى: ج ۴ ص ۳۲۱.

[۴۲]لوامع الأنوار البهية و سواطع الأسرار الأثرية: ج ۲ ص ۷۰.

[۴۳]به نقل از «تصريح اهل سنّت به تواتر احاديث امام مهدى عليه السلام »، مجله مشكوة: ش ۶۷.

[۴۴]اين كتاب ، با عنوان مصلح جهانى به فارسى ترجمه و منتشر شده است .

[۴۵]عقيدة أهل السنة و الأثر فى المهدى المنتظر: ص ۲۹.

[۴۶]براى آگاهى از اسامى پنجاه تن از بزرگان اهل سنّت كه معتقد به تواتر يا صحت احاديث ظهور امام مهدى عليه السلام بوده اند، ر.ك: «دفاع از مهدويّت»، حديث انديشه: ش ۵ و ۶.

[۴۷]مقدمه ابن خلدون : ص ۲۴۵ .

[۴۸]المهدى و المهدوية، احمد امين: ص ۴۱ (به نقل از : المهدى المنتظر فى الفكر الاسلامى: ص ۱۰).

[۴۹]سنن ابى داوود: ج ۴ ص ۱۰۶ ح ۴۲۸۲.


مهدویت از نگاه اهل سنت

 
  • تشکر
Reactions: MĀŘÝM و Tabassoum

SelmA

گوینده برتر رمان ۹۸
عضو کادر مدیریت
کاربر V.I.P انجمن
مدیر تالار انجمن
  
عضویت
11/2/22
ارسال ها
2,310
امتیاز واکنش
42,237
امتیاز
418
سن
17
محل سکونت
خب که چی
زمان حضور
111 روز 16 ساعت 23 دقیقه
نویسنده این موضوع
[۵۰]مهم ترين مصدرى كه اين حديث را نقل كرده سنن أبى داوود (ج ۴ ص ۱۰۶) است «لو لم يبق من الدنيا إلا يوم ... لطول اللَّه ذلك اليوم ... حتّى يبعث فيه رجلا منى أو من أهل بيتى، يواطئ اسمه اسمى، و اسم أبيه اسم أبى». ر . ك : همين دانش نامه : ج ۲ ص ۳۵۸ ح ۴۵۱ و ص ۲۸۶ ( نقدى بر گزارشى در باره نام پدر امام مهدى عليه السلام) .

[۵۱]البته برخى از محدثان شيعه نيز همچون شيخ طوسى (الغيبة: ص ۱۸۱، الأمالى: ص ۳۵۲)، قاضى نعمان مغربى (شرح الاخبار: ج ۳ ص ۳۸۶)، ابن بطريق (العمدة: ص ۴۳۳ و ۴۳۶)، سيّد بن طاووس (الملاحم و الفتن: ص ۱۵۶ و ۱۵۷ و ۲۷۶ و ۲۹۷ و ۳۱۳ و ۳۱۷ و ۳۱۸ و ۳۲۲)، محمّد بن حسن قمى (العقد النضيد و الدر الفريد فى فضائل اميرالمؤمنين و أهل بيت النبى عليهم السلام : ص ۷۷)، على بن يونس عاملى (الصراط المستقيم: ج ۲ ص ۲۲۲) و علّامه مجلسى (بحار الأنوار: ج ۵۱ ص ۷۵ و ۸۲ و ۸۴ و ۸۶ و ۱۰۲) رواياتى را كه دربردارنده عبارت «اسم أبيه اسم أبى» است نقل كرده اند؛ امّا بايد توجّه داشت كه اين اقدام آنها صرفاً از روى امانت دارى در نقل احاديثى بوده كه از طريق اهل سنّت به دستشان مى رسيده است. در واقع همه آنها احاديث بيشترى را بر خلاف اين عبارت نقل كرده و بر اعتقادشان نسبت به اين كه امام مهدى عليه السلام فرزند امام حسن عسكرى عليه السلام است تصريح نموده اند.ر.ك:ج ۲ ص ۲۸۶(بخش دوم/فصل سوم/نقدى بر گزارشى در باره نام پدر امام مهدى عليه السلام).

[۵۲]ر . ك : ج ۲ ص ۱۱۷ (بخش دوم / فصل يكم : تبار امام مهدى عليه السلام ) .

[۵۳]ر . ك : ج ۲ ص ۱۶۶ (بخش دوم / فصل يكم : انتساب امام مهدى عليه السلام از نسل امام حسين بن على عليه السلام ) .

[۵۴]متن اين حديث كه از ابواسحاق نقل شده چنين است: «قال على رضى اللَّه عنه : و نظر الى ابنه الحسن فقال: ان ابنى هذا سيد كما سماه النبى صلى اللّه عليه و آله و سيخرج من صلبه رجل يسمى باسم نبيكم يشبهه فى الخلق و لايشبهه فى الخلق؛ ثم ذكر قصة يملأ الارض عدلا» (سنن ابى داوود: ج ۴ ص ۱۰۸ ح ۴۲۹۰).

[۵۵]ر. ك: منتخب الأثر: ص ۲۵۴.

[۵۶]شيخ طوسى و نعمانى هر يك در كتاب الغيبة خود با سند متصل چنين نقل مى كنند: «نظر أميرالمؤمنين عليه السلام الى ابنه الحسين عليه السلام فقال: ان هذا ابنى سيّد كما سماه رسول اللَّه سيدا و سيخرج اللَّه تعالى من صلبه رجلا باسم نبيكم فيشبهه فى الخلق و الخلق؛ يخرج على حين غفلة من الناس ...» (الغيبة، الطوسى : ص ۱۹۰ ح ۱۵۲ ، الغيبة، النعمانى: ص ۲۲۲ ح ۲ .


مهدویت از نگاه اهل سنت

 
  • تشکر
Reactions: MĀŘÝM و Tabassoum

SelmA

گوینده برتر رمان ۹۸
عضو کادر مدیریت
کاربر V.I.P انجمن
مدیر تالار انجمن
  
عضویت
11/2/22
ارسال ها
2,310
امتیاز واکنش
42,237
امتیاز
418
سن
17
محل سکونت
خب که چی
زمان حضور
111 روز 16 ساعت 23 دقیقه
نویسنده این موضوع
۵۷]ينابيع المودة: ج ۳ ص ۴۸۹.

[۵۸]حديثى كه بر طبق آن پيامبر اكرم صلى اللّه عليه و آله از دوازده جانشين براى خويش خبرداده، در مهم ترين مصادر حديثى اهل سنّت به صورت مكرر نقل شده است. براى مثال ، ر. ك: صحيح البخارى: ج ۶ ص ۲۶۴۰ ، صحيح مسلم: ج ۳ ص ۱۴۵۲ ح ۵ - ۱۰ ، سنن ابى داوود: ج ۴ ص ۱۰۶ ح ۴۲۷۹ و ۴۲۸۰ . و همين دانش نامه: ج ۱ ص ۳۳۳ (فصل سوم : احاديث شمار امامان عليهم السلام ) .

[۵۹]بنا بر مهم ترين منابع حديثى اهل سنّت، پيامبر اكرم صلى اللّه عليه و آله كتاب خدا و عترت خود را به منزله دو سند جاودانه براى هدايت امت اسلام معرّفى كرده است. براى نمونه ر.ك: سنن الترمذى: ج ۵ ص ۶۶۲ (مناقب اهل البيت النبى عليهم السلام )، صحيح مسلم: ج ۴، ص ۱۸۷۴ ح ۳۷، مسند ابن حنبل: ج ۴ ص ۳۶ ح ۱۱۱۳۱. و همين دانش نامه: ج ۱ ص ۲۶۳ (فصل دوم / حديث ثقلين به روايت اهل سنّت).

[۶۰]ر . ك : منتخب الأثر : ص ۳۹۷ و ۴۳۸. نيز ، ر . ك : همين دانش نامه : ج ۵ ص ۹ .

[۶۱].ك: ص ۳۴۲

[۶۲]ر.ك: كفاية الطالب (البيان فى اخبار صاحب الزمان): ص ۵۲۱ .

[۶۳]الصواعق المحرقة: ص ۲۰۸.

[۶۴]وفيات الأعيان: ج ۴ ص ۱۷۶.

[۶۵]مطالب السؤول: ص ۴۸۰.

[۶۶]تذكرة الخواص: ص ۳۶۳.

[۶۷]الفصول المهمة: ص ۲۸۱.

[۶۸]اليواقيت و الجواهر: ج ۲ ص ۵۶۲ .

[۶۹]همان جا.
[۷۰]اسعاف الراغبين (چاپ شده در حاشيه نور الأبصار): ص ۱۴۱.

[۷۱]مشارق الأنوار فى فوز أهل الإعتبار: ص ۱۱۲.

[۷۲]در الفتوحات المكية، ج ۳ ص ۳۲۷ باب ۳۶۶ آمده است: «اعلم أيدنا اللَّه أن للَّه خليفة يخرج و قد امتلأت الأرض جورا و ظلما فيملؤها قسطا و عدلا لو لم يبق من الدنيا إلا يوم واحد طول اللَّه ذلك اليوم حتّى يلى هذا الخليفة من عترة رسول اللَّه صلى اللّه عليه و آله من ولد فاطمة يواطئ اسمه اسم رسول اللَّه صلى اللّه عليه و آله جده الحسين بن على بن أبى طالب...» همچنين ر.ك: همين دانش نامه : ج ۱ ص ۶۶ .

[۷۳]«مهدى عليه السلام از نگاه اهل سنّت»، مجله رواق انديشه: ش ۱۸.

[۷۴]يكى از اين آثار، رساله اى است با نام «الوعاء المختوم على السّر المكتوم» كه وى آن را در شئون ختم ولايت مطلقه محمّديه مهدى موعود و نحوه ظهور آن حضرت تأليف كرده است (در اين باره ر.ك: تفسير فاتحة الكتاب، مقدمه جلال الدين آشتيانى) در كتاب ديگرش عنقاء مغرب و شقّ الجيب نيز به مهدى و مرتبه معنوى وى و مدايحى سروده شده در وصف وى و برخى اخبار ظهورش اختصاص دارند .

[۷۵]ر . ك : هزار و يك كلمه : ج ۱ ص ۸۸. نيز ر.ك: شرح فص حكمة عصمتية فى كلمة فاطمية : ص ۱۰۳ . ر . ك : همين دانش نامه : ج ۱ ص ۶۷ .

[۷۶]در الفتوحات المكية: ج ۱ ص ۱۸۵ باب ۲۴ آمده است: «و للولاية المحمدية المخصوصة بهذا الشرع المنزل على محمّد صلى اللّه عليه و آله ختم خاص هو فى الرتبة دون عيسى عليه السلام لكونه رسولا و قد ولد فى زماننا و رأيته أيضا و اجتمعت به و رأيت العلامة الختمية التى فيه فلا ولى بعده إلا و هو راجع إليه كما أنه لا نبى بعد محمّد صلى اللَّه عليه و سلم إلا و هو راجع إليه كعيسى إذا نزل».

منبع : حدیث نت


مهدویت از نگاه اهل سنت

 
  • تشکر
Reactions: MĀŘÝM و Tabassoum
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا