خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است.
هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده
برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن
به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

MaSuMeH_M

کاربر فوق حرفه‌ای
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
4/1/21
ارسال ها
3,057
امتیاز واکنش
9,030
امتیاز
308
زمان حضور
25 روز 10 ساعت 5 دقیقه
نویسنده این موضوع


وضو با آب سرد چه حکمی دارد؟
از روایات اهل بیت عصمت علیهم السلام چنین مستفاد می گردد که اب گرم با همه مزایایی که در موارد مختلف دارد در وضو کراهت داشته و وضو با اب سرد افضل از ابگرم است. زیرا میکربهایی که بر اعضاء وضو قرار دارند و محتمل است نفوذ جلدی پیدا کرده و وارد بدن شوند، فرمان های ازتی آب سرد آنها را نابود می سازد و هر چه آب سرد تر باشد اکسیژن بیشتر و فعالیت میکرب کشی فرمانها زیادتر است.

وضو با آب سرد از نظر روایات و علت ثواب آن ها :
یکی از واجبات نماز، وضو گرفتن است که احکام خود را دارد. شاید شنیده باشید که وضو با آب سرد ثواب بیشتری دارد. در این مطلب می خواهیم با توجه به روایات و علت آن بپردازیم.
کسى که به دلیل سردى زیاد آب، از استفاده آن برای گرفتن وضو و غسل بیم ضرر دارد، در صورت امکان باید آن را گرم کند، در غیر اینصورت تیمم مى کند و نماز می خواند.


پرسش : آیا وضو با آب سرد مستحب است ؟
پاسخ آیت الله مکارم شیرازی : آب سرد در زمستان ترجیح دارد مشروط بر اینکه مایه ضرر نباشد.

پرسش : وضو گرفتن با آب سرد کن چه حکمی دارد ؟
پاسخ آیت الله مکارم شیرازی : اینکار جایز نیست.

پرسش : آیا وضو گرفتن با آبی که برای نوشیدن مهیا شده - مانند آب سرد کن - صحیح است ؟
پاسخ آیت الله خامنه ای : صحیح نیست، مگر آن که از رضایت صاحب آب، مطلع باشد و اگر وقف است وضو گرفتن با آن، خلاف جهت وقف نبوده و با اجازه متولی وقف باشد.
آیا وضو گرفتن با آب سرد مستحب است ؟
از برخی روایات چنین برداشت می شود که وضو با آب سرد بهتر از آب گرم است :
امام سجاد (ع) فرمود: «من فقط با آب سرد تطهیر می کنم (وضو می گیرم)»
در هوای سرد وضو گرفتن اجر و پاداش زيادی دارد. پیامبر خدا (ص) فرمودند: وضوی كامل گرفتن در سرمای زياد دو برابر اجر وضو در گرمای زياد را دارد. از اين حديث شريف استفاده می شود كه در هوای سرد با آب سرد وضو گرفتن به خاطر اين كه موجب زحمت زياد می شود ثواب زياد دارد.

وضو با آب سرد بر وضو با آب گرم برتری دارد
امام صادق علیه السلام فرمودند: کسى که وضو بگیرد و با حوله اعضاى وضو را خشک کند، یک حسنه براى او نوشته مى شود. (اما) کسى که وضو بگیرد و صبر کند تا دست و رویش خود خشک شوند، سى حسنه براى او نوشته مى شود. زیرا اگر وضو با آب سرد صورت پذیرد و پس از آن از خشک کردن آن اجتناب شود، بدن در برابر سرمائی که در اثر خشک نکردن آب وضو حس می کند، خود به خود درجه حرارتش بالا می رود تا آب وضو را خشک کند، که همین تحریکات حرارتی باعث باز شدن منافذ زیرپوست می شود و اکسیژن بیشتری به بافت های پوست و مقداری هم عضلات زیر پوست می رسد و باعث نیرو و نشاط می گردد.

شاید جالب باشد که بدانید اعضایی که در وضو شسته می شوند، حدود هشتاد درصد اعصاب حسی بدن هستند، به طوری که اگر به جای وضو انسان تمام بدنش را کامل بشوید، چیز زیادی نسبت به علاقه‌مند وضو، به دست نمی آید.
به همین خاطر در روایات به دائم الوضو بودن و تجدید وضو با آب سرد برای فرو نشاندن خشم و آرامش اعصاب و نشاط بدن، تاکید زیادی شده است.

علت برتر بودن و ثواب داشتن گرفتن وضو با آب سرد :
از روایات اهل بیت عصمت علیهم السلام چنین برداشت می شود که آب گرم در وضو کراهت داشته و وضو با آب سرد افضل و بهتر از آب گرم است.
• زیرا میکروب هایی که بر اعضاء وضو قرار دارند و ممکن است نفوذ جلدی پیدا کرده و وارد بدن شوند. اما فرمانهای آب سرد آنها را نابود می سازد و هر چه آب سردتر باشد اکسیژن آن بیشتر و فعالیت میکروب کشی آن زیادتر است.
• وقتی مقداری آب سرد بر اعضای وضو می ریزیم، آن عضو سرد شده و جریان خون برای گرم کردن آن قسمت با سرعت و شدت بیشتری به سوی آن قسمت حرکت می کند و باعث طراوت و شادابی پوست و بدن می شود. همانطوریکه امروز با ماساژ قلب احیاء انجام می شود و بیمار به زندگی برمی گردد شستن و دست کشیدن روی اعضای وضو هم باعث تسریع جریان خون در بدن می شود.

گردآوری: بخش مذهبی بیتوته


آیا وضو با آب سرد فضیلت دارد؟

 
  • تشکر
Reactions: MĀŘÝM
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا