خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است.
هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده
برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن
به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

MaSuMeH_M

کاربر فوق حرفه‌ای
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
4/1/21
ارسال ها
3,057
امتیاز واکنش
9,030
امتیاز
308
زمان حضور
25 روز 10 ساعت 5 دقیقه
نویسنده این موضوع

معرفی کتاب کلارا و خورشید

داستانی ظریف و گیرا، سرشار از اندوه و امید! کتاب کلارا و خورشید، یکی از پرفروش‌ترین‌های نیویورک تایمز محسوب می‌شود و به ماجرای رباتی می‌پردازد که تمایل دارد با انسان‌ها رابـ*ـطه‌ای دوستانه داشته باشد. این رمان خواندنی نخستین اثر کازوئو ایشی گورو پس از دریافت نوبل به شمار می‌آید و راوی آن رباتی است که تغییرات دنیای انسان‌ها را مشاهده می‌کند و به دنبال یافتن پاسخِ سوالی اساسی‌ست: دوست داشتن به چه معناست؟

درباره‌ی کتاب کلارا و خورشید:
این رمان نخستین اثر کازوئو ایشی‌گورو (Kazuo Ishiguro) بعد از دریافت جایزه نوبل ادبی به شمار می‌آید و شخصیت اصلی آن رباتی با هوش مصنوعی‌ست که از داخل یک فروشگاه، با دقت رفتار مردمی را که برای خرید وارد مغازه می‌شوند و آن‌هایی را که از خیابان می‌گذرند زیرنظر می‌گیرد و امیدوار است به‌زودی یک مشتری او را انتخاب کند.
رمان کلارا و خورشید (Klara and the sun) مانند سایر آثار ایشی گورو عمیقا شما را به فکر فرو می‌برد و پیرامون چیستی بشر و ارتباطش با هم‌نوعان و خالقش سخن می‌گوید. این اثر شرح دوستی یک ماشین و انسان با تمام ویژگی‎‌های عاطفی‌اش است و به شما امکان سفر در کالبد یک ربات بی‌جان را می‌دهد که ناگهان تمامی قواعد خشک و آهنین را کنار می‌گذارد و به ایجاد رابـ*ـطه‌ای دوستانه با انسان‌ها علاقمند می‌شود! او هفته‌ها در مغازه بود و روزهایش را در انتظار یک مشتری که خریدارش باشد می‌گذراند...
این داستان مهیج نگاهی به دنیای در حال تغییر ما از زبان یک راوی فراموش نشدنی دارد و در نهایت شما را با این پرسش اساسی که عشق به چه معناست رها می‌کند.

افتخارات کتاب کلارا و خورشید:
- پرفروش‌ترین کتاب نیویورک تایمز
- منتخب باشگاه کتاب‌خوانی a Good Morning America

نکوداشت‌های کتاب کلارا و خورشید:
- یکی از لـ*ـذت‌بخش‌ترین ویژگی‌های داستان‌های ایشی گورو سوال‌های بنیادین و فلسفی‌ای است که ما از خود می‌پرسیم؛ انسان بودن به چه معناست؟ داشتن خود یعنی چه؟ و چقدر از آن خود را باید به دیگران بدهیم؟ (NPR)
- شما پس از خواندن این اثر خیره کننده به درجه‌ای بسیار بالا از خشنودی و رضایت درونی خواهید شد. (ناشران هفتگی)
- افسانه‌ای دلهره‌آور از دنیای تنها و آشفتۀ بشر امروزی. (بررسی‌های کرکوس)
- ایشی‌گورو رمان‌نویسِ باظرافتی است و به اعتقاد من آثار او ترکیبی از ادبیات جین آستن و کافکا است. (سارا داینوس، دبیر آکادمی سلطنتی سوئد)
- یکی از تأثیرگذارترین و عمیق‌ترین رمان‌های ایشی‌گورو... تمایل دارم کلارا و خورشید را شاهکاری بنامم که شما را وامی‌دارد به زندگی، فناپذیری، و قدرت نجات‌بخش عشق فکر کنید، به طور خلاصه، به همه این‌ها. (مائورین کوریگان، رادیوی ملی آمریکا)
- اکنون قریب به چهار دهه است که ایشی‌گورو با فصاحت تمام در مورد مسئله بغرنج خاطرات می‌نویسد، بدون اینکه تسلیم گذشته‌ی تغییرناپذیر گردد. خاطره و توصیف خاطره، تلخی‌ها و خوشی‌هایش، موضوع آثار او هستند... کلارا و خورشید تخیل درخشان ایشی‌گورو را به کمال رسانده... برای روایت قصه دیگر نه نیاز به غریزه است، نه انسان. (نیویورک تایمز)
- عاطفی و زیبا... بازگشتی صریح به فرم، تعمقی در ظریف‌ترین ابهامات و تاریکنای این سوال که آیا نوع بشر قادر است با هرآنچه که خلق کرده زندگی کند... کتابی پر تب و تاب... معدود نویسندگانی در جهان قادر بوده‌اند، فناپذیری، فقدان و عدم ایمان به‌نفسِ وجودی را به سان ایشی‌گورو خلق کنند - نه هنری در وصف احساسات، که خود احساسات است. (لس آنجلس تایمز)

کتاب کلارا و خورشید مناسب چه کسانی است؟
اگر به دنبال داستانی متفاوت و با حال و هوایی امروزی هستید که احساسات‌تان را برانگیزد، این رمان شگفت‌انگیز را از دست ندهید.

با کازوئو ایشی گورو بیشتر آشنا شویم:
داستان‌نویس، ترانه‌سرا و فیلمنامه‌نویس موفق و محبوب ژاپنی تبار، کازوئو ایشی گورو، سال 1954 در ناگاساکی متولد شد. او 5 ساله بود که به همراه خانواده‌اش به انگلستان مهاجرت کردند. کازوئو خلاق و خوش‌استعداد، تحصیلاتش را در رشته زبان انگلیسی و فلسفه ادامه داد و توانست سال 1978 از دانشگاه کنت فارغ‌التحصیل شود. وی که در همان سال‌های جوانی علاقه و مهارتش در زمینه نویسندگی را کشف کرده بود، برای دوره کارشناسی ارشد، رشته نویسندگی خلاق را برگزید و در سال 1980 از دانشگاه از دانشگاه انگلیای شرقی فارغ‌التحصیل شد.
این نویسنده پرافتخار در سبک‌های گوناگون ادبی و در ژانرهای مختلف داستان همچون تخیلی، درام، تاریخی و... طبع‌آزمایی کرده است. از جمله آثار ماندگار و پرطرفدار کازوئو ایشی گورو می‌توان به هرگز رهایم نکن و بازماندۀ روز، هنرمندی در جهان شناور اشاره کرد. وی در سال 2017 افتخار دریافت جایزه نوبل ادبیات را از آن خود کرد. افتخاری بزرگ که هر نویسندۀ مطرحی آن را در سر می‌پروراند. از دیگر افتخارات او به صورت خلاصه می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:
- دریافت جایزه وایت‌برِد
- دریافت جایزه ادبی من بوکر
- دریافت نشان امپراتوری بریتانیا
- دریافت لقب شوالیه ادب و هنر فرانسه
- دریافت نشان خورشید فروزان

در بخشی از کتاب کلارا و خورشید می‌خوانیم:
امیدوار بودم صبح روز بعد عواقب سفر به آبشار مورگان از بین برود، اما ناامید شدم، و رفتار سرد جوزی تا مدت‌ها بعد از آن ادامه یافت.
و از آن گیج کننده‌تر تغییری بود که آبشار مورگان در رفتار مادر ایجاد کرده بود. معتقد بودم این سفر خوب پیش رفته و باید جَوی گرم‌تر بین ما ایجاد شود. اما مادر هم مانند جوزی سردتر شد، و اگر در سالن یا پاگرد با من روبرو می‌شد، دیگر مانند قبل سلام و احوال‌پرسی نمی‌کرد.
طبعاً روزهای بعد، اغلب به این فکر می‌کردم که چرا دورهمی چنین تأثیری نداشت، در حالی که علی‌رغم کوتاه آمدنم در برابر جوزی و خواسته‌های مادر، آبشار مورگان چنین عواقبی در بر داشت. دوباره این احتمال که محدودیت‌هایی که در مقایسه با بی‌ها داشتم برایشان مسلّم گشته و باعث شده هر دو، هم جوزی هم مادر از انتخابشان پشیمان شده باشند، ذهنم را مشغول کرد. می‌دانستم اگر درست باشد بهترین گزینه برای من این است که سخت‌تر کار کنم تا برای جوزی ای‌اف خوبی باشم تا این اندوه فرونشیند. در عین حال چیزی که برایم محرز شد میزان اشتیاق انسان‌ها به فرار از تنهائیست، که سبب انجام کارهایی می‌شود که درک شان بسیار پیچیده و سخت است، و متوجه شدم عواقب آبشار مورگان در هیچ مقطعی تحت کنترل من نیست.
گرچه بعد از این که در نهایت همه چیز معلوم شد، زمان کمی برای فکر کردن به آبشار و عواقبش داشتم، چرا که چند روز بعد از آن سفر، سلامتی جوزی فروپاشید.
ضعیف‌تر از آن بود که صبح‌ها بتواند هنگام صرف قهوه مادر پائین برود. بنابراین در عوض، مادر به طبقه بالا و به اتاق خواب او آمد و کنار جوزی که دراز کشیده بود ایستاد، با وجود اینکه قهوه می‌نوشید و به پائین و تـ*ـخت نگاه می‌کرد، کمرش خیلی صاف می‌نمود.

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب کلارا و خورشید
نویسندهکازوئو ایشی گورو
مترجمسمانه تیموریان
ناشر چاپینشر روزگار
سال انتشار۱۴۰۰
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات342
زبانفارسی
شابک978-622-233-154-2
موضوع کتابکتاب‌های داستان و رمان خارجی
قیمت نسخه الکترونیک
15000 ت - 3.49 یورو


بیوگرافی کازوئو ایشی گورو | نویسنده

 
  • تشکر
Reactions: YeGaNeH

MaSuMeH_M

کاربر فوق حرفه‌ای
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
4/1/21
ارسال ها
3,057
امتیاز واکنش
9,030
امتیاز
308
زمان حضور
25 روز 10 ساعت 5 دقیقه
نویسنده این موضوع

  • نویسنده: کازوئو ایشی گورو
  • مترجم: مهدی غبرایی
  • ناشر: انتشارات اژدهای طلایی

معرفی کتاب ترانه‌های شبانه
کتاب ترانه‌های شبانه نوشتۀ کازوئو ایشی گورو، مجموعه‌ پنج داستان کوتاه در باب موسیقی و شب است. داستان‌ها نمی‌خواهند لزوما درباره موسیقی، قصه‌سرایی کنند، بلکه می‌خواهند حس جادویی و اغواگر موسیقی را با زبانِ کلمات به خواننده منتقل نمایند.
در داستان‌های آوازهای شبانه (Nocturnes‎) که حول محور موسیقی می‌چرخد و مضمون اصلی آن عشق و سوء‌ تفاهم است، در کنار مایه‌های ازلی و ابدیِ بلند پروازی، سرگردانی، نفع‌ طلبی، آرمان‌گرایی و... لحن در عین آنکه خالی از اندوه نیست، شاد است و همراه با رگه‌های زیرجلدی طنزی ملایم. علاوه بر این، یکی دیگر از مضامین مکرر این داستان‌ها ستایش از جوانی یا شاید به نحوی همان جست‌وجوی زمان از دست‌ رفته یا حتی دم غنیمت شمردن باشد؛ زمان می‌گذرد و وصال طعم اندوه دارد، زمان می‌گذرد و فراق رد اندوه به جا می‌گذارد، زمان می‌گذرد و شکست و موفقیت در عیار آنچه گذشته و دیگر نیست با تراز اندوه سنجیده می‌شود. تنها چیزی که به جا می‌ماند موسیقی و ترانه‌ای است که فقط به قدر چند دقیقه، سیلاب‌های زمان و جوانی حرام‌شده را مهار می‌کند.
نویسنده در «ترانه‌های شبانه» به تضاد بین واقعیت‌های موجود و دنیای بر ساخته شده‌ی موسیقی می‌پردازد. او از دنیا و جبر زمانه‌ای می‌گوید که در آن زوج‌های عاشق تنها به علت ماندگاری در صحنه جدید موسیقی می‌بایست از هم جدا شوند.
کازوئو ایشی گورو (Kazuo Ishiguro) در 1954 به دنیا آمده و از پنج‌ سالگی مقیم انگلیس شده است. در 1982 با اولین رمانش، چشم‌انداز پریده‌ رنگ تپه‌ها، جایزه‌ی وینفرد هولتبی را دریافت داشت. سه سال بعد، رمان دومش، هنرمندی از جهان شناور، برنده‌ی جایزه کتاب سال ویتبرد و در 1989 سومین رمانش، بازمانده‌ی روز، برنده‌ی جایزه‌ی بوکر شد. در 1995 رمان بلند تسلی‌ناپذیر، در 2000 وقتی یتیم بودیم، در 2005 هرگز ترکم مکن و اکنون، در 2009، پنج داستان پیوسته را که خود می‌گوید می‌توان آن را چیزی بین داستان‌های کوتاه و رمان هم تلقی کرد، نوشته است.
ایشیگورو مانند همتای دیگرش، هاروکی موراکامی، جزو نسل پس از جنگ جهانی دوم است که خود را از نثر رسمی و موقر نسل قبل رهانده‌اند و با تأثیر گرفتن از ادبیات غرب به نثر ساده و جانداری رو آورده‌اند. این موضوع در مورد ایشیگورو بیشتر مصداق دارد که نشو و نمایش اصولا در غرب (لندن) بوده است.
در بخشی از کتاب ترانه‌های شبانه می‌خوانیم:
سرانجام، شاید شش هفته بعد از اینکه هلن آن پیشنهاد را کرد، تصادفا به برادلی گفتم که دارم موضوع را سبک سنگین می‌کنم. او همین را می‌خواست. فورا دست به کار شد و چندتا تلفن کرد و قرار مدار گذاشت، جیغ کشید و به هیجان آمد. اگر حقش را ادا کنم، به حرفش وفادار ماند: نقش واسطه را خوب بازی کرد، چنان که ناچار نبودم تن به گفت‌وگوی تحقیرآمیز با هلن بدهم، چه برسیم به پرندرگاست. حتی گاهی برادلی موضوع را طوری ترتیب داد که این توهم را به وجود می‌آورد که از جانب من معامله را جوش می‌دهد و این منم که چیزی عرضه می‌کنم. با این حال، روزی چند بار دل دل می‌کردم. اوضاع یک‌ دفعه جور شد. برادلی زنگ زد که بگوید دکتر بوریس یک قرار قبلی را در آخرین لحظه لغو کرده و من باید با همه‌ی وسایل شخصی سه و سی دقیقه‌ی همان روز عصر در فلان نشانی باشم. شاید لحظه‌ی آخر ترسیده باشم، چون یادم می‌آید برادلی پشت تلفن سرم داد کشید که خودم را جمع و جور کنم و خودش می‌آید که مرا ببرد و بعد مرا از خیابان‌های پیچاپیچ به خانه‌ی بزرگی در تپه‌های هالیوود برد و درست مثل شخصیتی در داستانی از ریموند چندلر بیهوشم کردند.
پس از دو روز، مرا از در عقب زیر ملافه‌ی تیره به اینجا، به این هتل بوِرلی هیلز، آوردند و با برانکارد به این راهرو رساندند و چنان ایمنی را رعایت کردند که با عده‌ای دیگر به کل از زندگی معمولی در هتل جدا باشیم.
هفته‌ی اول صورتم دردناک بود و بقایای داروی بیهوشی در تنم مایه‌ی حال تهوع می‌شد. مجبور بودم با تکیه به چند بالش بخوابم، یعنی که اصلا خوابم نمی‌برد و چون پرستارم اصرار داشت اتاق را مدام تاریک نگه دارد، حس زمان روز را از دست دادم. با این حال، احساس چندان بدی نداشتم. در واقع احساس نشاط و خوش‌بینی به من دست داده بود. به دکتر بوریس اعتماد کامل داشتم، آخر سرنوشت کاری بسیاری از ستارگان سینما در دست او بود.

فهرست مطالب کتاب
مقدمه
آوازخوان
گر تیغ بارَد...
تپه‌های مالوِرن
آواز شبانه
ویولنسِل‌نوازها
مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب ترانه‌های شبانه
نویسندهکازوئو ایشی گورو
مترجممهدی غبرایی
ناشر چاپیانتشارات اژدهای طلایی
سال انتشار۱۳۹۳
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات207
زبانفارسی
شابک978-964-8630-77-0
موضوع کتابکتاب‌های داستان و رمان خارجی
قیمت نسخه الکترونیک
27000 ت - 5.49 یورو
منبع: کتابراه


بیوگرافی کازوئو ایشی گورو | نویسنده

 
  • تشکر
Reactions: YeGaNeH

MaSuMeH_M

کاربر فوق حرفه‌ای
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
4/1/21
ارسال ها
3,057
امتیاز واکنش
9,030
امتیاز
308
زمان حضور
25 روز 10 ساعت 5 دقیقه
نویسنده این موضوع


بیوگرافی کازوئو ایشی گورو | نویسنده

 
  • تشکر
Reactions: YeGaNeH
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا