خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است.
هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده
برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن
به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

~kiana_stay~

حامی انجمن رمان ۹۸
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
30/9/19
ارسال ها
233
امتیاز واکنش
1,403
امتیاز
228
محل سکونت
ایران
زمان حضور
6 روز 14 ساعت 39 دقیقه
نویسنده این موضوع
هنر هخامنشی برمبنای هنرهای اقوام تابعه و سنن هنری پیشین آغاز و به هنری ترکیبی تبدیل شد. به عنوان نمونه، هنر بکار رفته در تـ*ـخت جمشید از هنر بابل، آشور، مصر و شهرهای یونانی آسیای صغیر اقتباس شده، ساختن عمارات روی بلندی‌ها یا تپه‌های مصنوعی و دادن پله‌ها از دو طرف و صورت سازی‌ها در درگاه‌ها و پله‌ها تقلید از آشور است، استعمال خشت و آجر در ساخت دیوارها از بابل، پی عمارات و ستون‌ها و پله‌ها از سنگ است و به همین جهت به ستون‌ها و تعداد آن‌ها اهمیت زیاد دادند و این اقتباسی است از هی پوستیل معابد مصری که بعد از فتح مصر کردند همچنین نفوذ هنر مصری در تزیینات بالای شاه نشین‌ها و درگاه‌ها نیز مشاهده می‌شود و نیز در مقابری که داریوش و سایر شاهان هخامنشی در کوه کندند حجاری‌هایی یافته‌اند که به عقیده باستان شناسان شیوه آن از معابد زیر زمینی مصری است که سال‌ها قبل از تشکیل هخامنشیان ساخته شده‌است ولیکن به تناسب اختلاف مذهب در آن‌ها تغییرات اندکی وجود دارد. اما هنر هخامنشی با وجود اقتباسات فراوان خصایصی هم دارد اول اینکه تناسبی که بین شیوه‌های مختلف در موقع ترکیب آن‌ها ایجاد کردند. دوم عظمت و بزرگی بناها که در جهان کم‌نظیر است؛ و سوم کثرت تجمل و تزیینات عمارات است که دلیل آن این است که صنعت گران برای شاهان کار می‌کردند و صرفه جویی در هزینه‌ها نبوده‌است. از سوی دیگر در آثار هنری این دوره کتیبه‌هایی مانند کتیبه‌های درگاه‌های سنگی و شال ستون‌های کاخ داریوش آپادانا و کتیبه‌های ظروف سیمین و زرین این عصر نیز نمایشگر هنری منسجم هستند. همچنین یک بشقاب سیمین موجود در موزه رضا عباسی همراه دستوری که روی آن نوشته شده، بخوبی نحوه صدور فرمان تولید اشیاء هنری و مکان استفاده آن را در دربار هخامنشی دارد که نشان از هنری منسجم در این دوران دارد. هنر هخامنشی نماد همه هنرهای جهان باستان بود، و طرح و هدف‌ها و هویت آن خرجی بود، و اجزاء آن از هنرهای مردم باتجربه جهان کهن یعنی آشوریان، مصریان، اوراتوئیان، بابلیان، لودیان، ایونیان، هندوان، سکائیان و غیره گرفته شده بود.

منبع: ویکی پدیا


هنر هخامنشی

 
آخرین ویرایش:
  • تشکر
Reactions: Tabassoum

~kiana_stay~

حامی انجمن رمان ۹۸
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
30/9/19
ارسال ها
233
امتیاز واکنش
1,403
امتیاز
228
محل سکونت
ایران
زمان حضور
6 روز 14 ساعت 39 دقیقه
نویسنده این موضوع
معماری هخامنشی
آثار فلزكاری نیز در این دوره برجسته و چشمگیر است. اشیاء فلزی هخامنشیان بیشتر از طلا، نقره و برنز ساخته می‌شده و از مهم‌ترین آثار مكشوفه، ارابه زرینی است كه چهار اسب در جلوی آن قرار دارد و دو پیكره آدمی بر روی نیمكت ارابه نشسته‌اند. نكته مهم در آثار فلزی این عهد، استفاده زیاد از نقوش و پیكر حیوانی در ساخت ظروف و زیور آلات است. این نقوش را می‌توان بر روی بشقاب‌های نقره‌ای و طلایی به صورت جنگ شیر و گاو و یا دو بزكوهی مشاهده كرد.

دستبندهای فلزی
یكی از برجسته‌ترین زیور آلات این دوره دستبندهایی است كه انتهای آن‌ها به دو سر شیر ختم می‌شوند و با زیور آلات كوچك و قرص مانندی به شكل سر حیوانات و پرندگان و نقوش هندسی تزئین شده است. این آثار حاكی از آن است كه پارسیان در عهد هخامنشی به ابزارهای زرین و سیمین و مفروغی علاقه داشته و بخشی از هنر خود را در این راه به كار می‌برده‌اند.

فرش بافی
فرش بافی از دیگر جلوه‌های بارز هنر ایرانی در زمان هخامنشیان است. این هنر به سبب از بین رفتن فرش‌های عهد باستان چندان مورد مطالعه دانشمندان قرار نگرفته بود، ولی در اواخر دهه 1950 میلادی با كشف فرش پازیریک كه به همراه آثار نفیس دیگر در یخ‌های سیبری حفاری شد جلوه‌ای دیگر از هنر هخامنشی را در معرض دید بینندگان قرار داد. نوع بافت و ظرافت و نقش این قالی گویای مهارت و تبحر هنرمندان بافنده دوره هخامنشی و نشانگر سنت دیرپای بافت فرش ایران است كه قدمت آن را به بیش از دو هزار و پانصد سال باز می‌گرداند.


هنر هخامنشی

 
  • تشکر
Reactions: Tabassoum

~kiana_stay~

حامی انجمن رمان ۹۸
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
30/9/19
ارسال ها
233
امتیاز واکنش
1,403
امتیاز
228
محل سکونت
ایران
زمان حضور
6 روز 14 ساعت 39 دقیقه
نویسنده این موضوع
پیكرتراشی​
پیكرتراشی دیگر جلوه هنری دوره هخامنشی است. این شاخه از هنر ایران باستان كه به نوعی وارث رموز تزئینی آشور بوده، امروزه به صورت پیكره‌های زیبایی ازپادشاهان، جانورانی نظیر اسب، گاو، سگ و شیر برجای مانده است. سنگ تراشان افراد و جانوران را معمولا به صورت نیم رخ نقش می‌كردند و در نمایش صحنه‌ها و اتفاقات تاریخی و سـ*ـیاسی همواره بر بزرگ جلوه دادن شاهان خود تأكید زیادی داشته‌اند. در آثار باقیمانده از پیكرتراشی‌های هخامنشی قدرت تجسم بخشی، خلاقیت هنری و دقت در انتخاب موضوع به خوبی به چشم می‌خورد.

ظروف سفالی و ریتون ها
در دوره ساسانی، برای ساخت ظرف نقره زراندود تکنیک‌های پیشرفته‌ای استفاده می‌شد که خیلی دیرتر رومیان آن‌ها را یاد گرفتند. تکنیک دو پوسته، جوش دادن یک قطعه طلا بر سطح نقره، کشیدن پوسته نازک نقره بر قسمت‌های برجسته ظرف و استفاده از ریخته گری در ظروف ساسانی به چشم می‌خورد. نقوش ظرف‌ها معمولا درباری‌اند و صحنه شکار و بزم شاهی را نشان می‌دهند. این ظرف‌ها احتمالا هدایای شاهان به بلندپایگان و سفیر‌های خارجی بود و باستان شناسان آن‌ها را در مناطق مختلفی از شرق روسیه تا اروپای مرکزی یافته‌اند. تقریبا همه آن‌ها در غرب امپراتوری ساسانی یافت شده‌اند.
از آلیاژهای مختلف، مجسمه‌های کوچک و سایر قطعات تزیینی می‌ساختند. طلا نیز همچون همیشه در ساخت لوازم تزیینی و زیور آلات استفاده می‌شد.

منبع: iranatlas.info


هنر هخامنشی

 
  • تشکر
Reactions: Tabassoum
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا