خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است.
هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده
برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن
به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

~kiana_stay~

حامی انجمن رمان ۹۸
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
30/9/19
ارسال ها
233
امتیاز واکنش
1,403
امتیاز
228
محل سکونت
ایران
زمان حضور
6 روز 14 ساعت 39 دقیقه
نویسنده این موضوع
نقاشی ائوروپه سوار بر گاو نر
نقاشی ائوروپه سوار بر گاو نر در مورد شخصیت اساطیری (Europa) در یونان باستان است. پدر او آگنور (پادشاه صور؛ شهری در لبنان کنونی) و مادرش تلفاسا (Telephassa) نام داشت. مطابق منابع باستانی، یک روز زئوس (پادشاه تمام خدایان) ائوروپه را در حال بازی کردن با یک پری دریایی دید و عاشق او شد. زئوس به شکل گاوی درآمد و نزد ائوروپه رفت و وی را فریفت و با خود به جزیرۀ کرت (بزرگ‌ترین جزیرۀ یونان کهن) برد و در آنجا هویت واقعی خود را فاش کرد. این نقاشی نیز به همین داستان اسطوره‌ای اشاره دارد.

چگونگی کاربرد نقاشی در یونان
در شهر اسکندریه نقاشی روی شیشه را برای تزیین روی دیوار به کار می‌بردند؛ تمام شهرهای هلنیستی برای این منظور از تخته‌های چوبی قابل حرکت استفاده می‌کردند. شاهزادگان و اشراف ترجیح می‌دادند که عکس‌های بسیار بزرگ آنها روی قطعات جدای مرمر نقاشی شود. پاوسانیان از تعداد زیادی پردۀ نقاشی گفت‌وگو می‌کند که در سفرش به یونان دیده است؛ متأسفانه جز چند تکه نقاشی رنگ پریده روی سنگ سفال، از این هنر پُر رونق چیزی باقی نمانده است. کیفیت این نقاشی‌ها را فقط باید از روی نسخه‌های بدلی رنگ و رو رفته و متوسط آنها که در پومپئی، هرکولانیوم، و رم پیدا شده قضاوت کرد.

جایگاه و مقام نقاشان یونانی
یونان مقام نقاشانش را هم‌ردیف مجسمه‌سازان و معماران خود، بلکه بالاتر می‌دانست. نقاشان دست‌مزدهای گزاف می‌گرفتند و دربارۀ زندگی ایشان هزاران داستان جذاب گفته می‌شد. «کتسیکلسِ افسوسی» که نتوانسته بود صله‌ای را که انتظار داشت از ملکۀ ستراتونیکه بگیرد، تصویر او را کشید که با ماهیگیری، به بازی دنبال هم می‌دوند. وقتی تابلو به اتمام رسید، آن را به معرض نمایش گذارد و از ترس مجازات فرار نمود. ستراتونیکه از آنجایی که تصویر چهرۀ هر دو نفر را بسیار استادانه و شبیه به اصل رسم کرده بود، وی را بخشید و به میهن برگرداند.


نقاشی در یونان باستان

 

~kiana_stay~

حامی انجمن رمان ۹۸
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
30/9/19
ارسال ها
233
امتیاز واکنش
1,403
امتیاز
228
محل سکونت
ایران
زمان حضور
6 روز 14 ساعت 39 دقیقه
نویسنده این موضوع
نقاشی یاسون و پلیاس در سرزمین یولکوس
نقاشی یاسون و پلیاس به یکی از داستان‌های اساطیری یونان اشاره دارد که طبق آن، پلیاس پادشاهی را از برادر خود می‌گیرد و فرزند برادرش، یاسون، سال‌ها بعد دوباره به قلمرو از دست رفتۀ پدر بازمی‌گردد و از پلیاس می‌خواهد تا دوباره قدرت را به او بازگرداند. پیش‌گویانِ پلیاس در گذشته پیش‌گویی کرده بودند که روزی جوانی با یک صندل در پای به شهر او خواهد آمد و به وی زیان خواهد رساند. یاسون که در راه بازگشت به سرزمین خود یکی از صندل‌هایش را از دست داد و با یک صندل در پای به شهر وارد شد و این خبر خیلی زود به پلیاس رسید و او بدون درنگ خود را به محل ورود یاسون رسانید.

نقاشی طاووس روی دیوار در هرکولانیوم
نقاشی طاووس روی دیوار یکی از آثار زیبای برجای مانده از تمدن یونان باستان است که البته در گذر زمان دچار آسیب شده، اما هنوز هم زیبایی و جلوه‌گری آن پابرجاست. به راستی که خالق این اثر در کار خود استادی توانا بوده که اینچنین تصویر واقع‌گرایانه‌ای را آفریده است. با توجه به سال خلق این نقاشی (79 پیش از میلاد) باید اعتراف کرد که از یک نقاشی چند هزار ساله واقعاً انتظار نمی‌رود که تا این اندازه دقیق و ماهرانه کشیده شده باشد، اما واقعیت همین است که ما با اثری مواجه هستیم که قرن‌ها از زمان خود جلوتر بوده است. این طاووس روی یک حصار یا نرده قرار دارد که در حال نگرستین به پایین‌دست خود است. رنگ روی سـ*ـینه و گردن این پرنده، آبی و سیاه و رنگ پرها و تاج آن، سرخ است. در بالای نقاشی یک نیم‌دایره که روبان‌های قرمز رنگ از آن آویزان است وجود دارد. این قطعه شباهت زیادی به جزئیات بالای اتاقی در سیریکوس پمپئی دارد که این احتمال را تأیید می‌کند که این نقاشی نیز متعلق به یکی از شهرهایی است که در فوران کوه وزوویوس در سال 79 پیش از میلاد ویران شد. به همین دلیل محققان این نقاشی را به عنوان سبک چهارم طبقه‌بندی می‌کنند. پس می‌توان نتیجه گرفت که این اثر در آخرین سبک نقاشی دیواری رومی خلق شد که در آن فضاهای سبک دوم با معماری خارق‌العادۀ سبک سوم ترکیب شده است. این سبک تقریباً از سال 63 پیش از میلاد به بعد محبوبیت داشت و این محبوبیت تا سال 79 پیش از میلاد ادامه یافت، اما پس از حادثۀ فوران و نابودی پمپئی و هرکولانیوم، این سبک نیز از میان رفت.


نقاشی در یونان باستان

 

~kiana_stay~

حامی انجمن رمان ۹۸
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
30/9/19
ارسال ها
233
امتیاز واکنش
1,403
امتیاز
228
محل سکونت
ایران
زمان حضور
6 روز 14 ساعت 39 دقیقه
نویسنده این موضوع
مهارت هنرمندان یونانی در کشیدن نقاشی
استرابون می‌گوید که پروتوگنس تصویر یک ساتیر را کشید که کبکی کنارش بود. این تصویر چنان زنده بود که کبک‌ها آن را با کبک واقعی اشتباه می‌گرفتند. سرانجام نقش کبک را پاک کرد تا مردم ارزشمندی تصویر ساتیر را بهتر درک کنند. پلینی می‌گوید که همین نقاش بر روی تابلوی مشهور خود (یالوسوس: مؤسس فرضی شهری به همین نام در رودس) چهار لایه رنگ مالید که هرگاه لایه‌ای در اثر گذر زمان پاک شود، رنگ تازه و درخشان بماند. پروتوگنس که از عدم توانایی خود در نشان دادن کفی که از دهان سگ یالوسوس بیرون می‌ریخت خشمناک شده بود، اسفنجی به طرف تابلو پرتاب کرد تا آن را خراب کند، ولی اسفنج البته درست در جای لازم خورد و اثر رنگی برجای گذاشت که کاملاً مانند رنگ کف دهان سگ خشمگین بود. هنگامی که دمتریوس پولیورکتس، رودس را تصرف کرد، از آتش زدن شهر خودداری کرد تا مبادا این تابلو از بین رود.

نقاشی هارپوکراتس، خدای سکوت
نقاشی هارپوکراتس در حدود یک قرن پیش از میلاد در یونان خلق شده است. در این نقاشی، هارپوکراتس (خدای سکوت) به تصویر درآمده که کلاهی شاخ‌دار بر سر دارد و دست چپ خود را به نشانۀ سکوت در برابر دهان و بینی خود قرار داده است. هارپوکراتس در اصل یکی از خدایان مصری به نام هوروس است که بعد از شکست مصر و تسخیر آن به دست اسکندر مقدونی به فرهنگ یونان راه یافت و نام آن از هوروس به هارپوکراتس تغییر یافت.


نقاشی در یونان باستان

 
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا