- عضویت
- 30/9/19
- ارسال ها
- 231
- امتیاز واکنش
- 1,404
- امتیاز
- 228
- محل سکونت
- ایران
- زمان حضور
- 6 روز 14 ساعت 39 دقیقه
نویسنده این موضوع
هنر مجسمه سازی یونان با حضور چند مجسمه که بخش هایی از آن به جای مانده است ، قدرت خالقان آنها را در رعایت تناسبات و توجه به عناصر حقیقت انگاری، آشکار می سازد. یونانیان، خدایان متعدد خود را بصورت مجسمه در معابد خود قرار میدادند و آنها را پرستش می نمودند. مجسمه های سنگی و برنزی بیشماری نیز از قهرمانان خود در میدانها و معابر عمومی میگذاشتند.
مرمر و مفرغ مهمترین ماده تشکیل دهنده مجسمههای یونانی است و با توجه به مستندات گِل و چوب کمتر در مجسمهها مورد استفاده قرار میگرفت. یونانیان معمولاً قسمتهای خاصی از مجسمه را نقاشی و رنگ میکردند تا مجسمه به نوعی جاندار شود. همچنین در قسمتهایی از مجسمههای مفرغی از طلا و فلزهای گرانبها استفاده میکردند. در اوایل، مجسمههای مفرغی توپر بودند و با چکش کاری شکل میگرفتند اما بعد از کشف اسلوب ریختهگری مجسمههای مفرغی درونتهی و سبک شدند. مجسمههای این دوره کوچک و جنبه نمادین و مذهبی دارد. بیشتر مجسمهها در فرم جانوری مثل گاو و اسب یا فرمهای انسانی با ماهیت چکیدهنگاری مجسم شدهاند. رایجترین مصالح مورد استفاده مفرغ، گل و چوب است.
منبع: ویکی پدیا
مرمر و مفرغ مهمترین ماده تشکیل دهنده مجسمههای یونانی است و با توجه به مستندات گِل و چوب کمتر در مجسمهها مورد استفاده قرار میگرفت. یونانیان معمولاً قسمتهای خاصی از مجسمه را نقاشی و رنگ میکردند تا مجسمه به نوعی جاندار شود. همچنین در قسمتهایی از مجسمههای مفرغی از طلا و فلزهای گرانبها استفاده میکردند. در اوایل، مجسمههای مفرغی توپر بودند و با چکش کاری شکل میگرفتند اما بعد از کشف اسلوب ریختهگری مجسمههای مفرغی درونتهی و سبک شدند. مجسمههای این دوره کوچک و جنبه نمادین و مذهبی دارد. بیشتر مجسمهها در فرم جانوری مثل گاو و اسب یا فرمهای انسانی با ماهیت چکیدهنگاری مجسم شدهاند. رایجترین مصالح مورد استفاده مفرغ، گل و چوب است.
دوره کهن
نخستین مجسمههای شاخص یونانی در دوره کهن بارز است. هنرمند یونانی در این دوره با نگاهی به مجسمههای مصری تلاش بر افزایش تجربه و مهارت خود میکند به همین دلیل میتوان نام این دوره را، دوره آزمون و خطا نامید از مهمترین آثار این دوره میتوان به مجسمههای کوره و کوروس اشاره کرد که حالتی ایستاده و خشک در اندازه طبیعی داشتند و دارای لبخندی کهنوش و گونه برجسته بودند. هدف این مجسمهها برای پیشکش یا هدیه به معابد و قرار دادن بروی سنگ قبرها بود. در مجسمه مردان همانند مجسمههای مصری پای چپ اندکی به جلو آمده و پای زنان به هم چسبیدهاست. از مجسمههای حیوانی برای تزئین ساختمان و معماری استفاده میشد.دوره کلاسیک
هنرمندان یونانی در این دوره اسلوب واقعگرایی را بهطور کامل پایهریزی کردند. هدف هنرمند به گونهای تصرف کامل آرمانگرایی هم در صورت و هم در محتوا بود. همچنین حرکت و انتقال وزن بر روی یک پا در مجسمهها از ویژگیهای جدیدی بود که به آن دست یافتند. از هنرمندان شاخص این دوره میتوان به فیدیاس و پلوکلتوس اشاره کرد. از مهمترین موضوعات مجسمه داستانهای حماسی و اسطورهای و ملی بود. در اواخر دوره کلاسیک آرمانگرایی و خردگرایی از مجسمهها دور شد و مضامین ملی و اسطورهای کمرنگ تر شدند و اکثر هنرمندان به شیوه شخصی خود و بر اساس سفارشها مجسمه تولید میکردند. برای مثال مجسمههای اسکپاس چشمانی گود و لبهایی بازداشتند و از نظر عاطفی و احساسی بسیار قوی بودند و از طرفی پراکسی تلس مجسمههایی با ملایمت و لطافت همراه با یک آرمانگرایی شخصی و طبیعی میساخت.دوره هلنی
دوره هلنی همانند هنر سفالگری تلفیقی از هنر شرق و غرب بود و جزئیات پردازی و واقعگرایی شدت بیشتری پیدا کرد و جنبه آرمانگرایی مجسمهها کم شد. حالت مجسمهها در اکثر مواقع رنج و اندوه خاصی را نمایان میکند. سیر تحول دوره هلنی مشخص نیست و احتمال میرود که سبکهای گوناگون در یک زمان کار شده است.منبع: ویکی پدیا
مجسمه سازی یونان باستان
رمان ۹۸ | دانلود رمان
نودهشتیا,بزرگترین مرجع تایپ رمان, دانلود رمان جدید,دانلود رمان عاشقانه, رمان خارجی, رمان ایرانی, دانلود رمان بدون سانسور,دانلود رمان اربابی,
roman98.com