خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است.
هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده
برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن
به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

MaSuMeH_M

کاربر فوق حرفه‌ای
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
4/1/21
ارسال ها
3,057
امتیاز واکنش
9,024
امتیاز
308
زمان حضور
25 روز 10 ساعت 5 دقیقه
نویسنده این موضوع

اسپرسو دیگر یکی از نام آشناترین قهوه هایی است که تمامی مردم دنیا آن را به خوبی می شناسند و برخی هم اطلاعات خوبی از نحوه درست کردن و انواع آن دارند. اما اسپرسو واقعا چیست؟ شات اسپرسو که خیلی هم مشهور شده است به چه چیزی اشاره دارد؟ افسانه های زیادی پشت این قهوه محبوب وجود دارد. برخی از مردم می گویند یک نوع دانه قهوه مخصوص به نام اسپرسو داریم اما این باوری غلط است.
حتما در زمان ورود به کافی شاپ و سفارش اسپرسو، باریستا از شما پرسیده است که اسپرسوی خود را سینگل می خواهید یا دبل؟ شاید در اولین دفعه گیج شده باشید که تفاوتش مگر چیست که همیشه اولین سوال در این مواقع است؟
جالب است بدانید که یک شات قهوه معمولی دارای 63 میلی گرم کافئین است اما یک شات اسپرسو دارای 126 میلی گرم کافئین یعنی دوبرابر مقدار طبیعی کافئین دارد و این در صورتی است که فرآیند دم کردن این دو قهوه زیاد تفاوت نکرده است و حتی زمانی بیشتر نمی خواهد. قصد اصلی صحبت های ما در مطلب، بررسی تفاوت قهوه اسپرسو سینگل و دبل بوده و می خواهیم از مقدار و کافئین هر دو شما را آگاه کنیم تا به درستی بتوانید آن ها را انتخاب کنید.

اسپرسو چیست؟

علیرغم تمام باورهایی که پشت این نوشیدنی افسانه ای وجود دارد اما باید بگوییم که اسپرسو تنها نوعی دم کردن قهوه است و نه نوعی قهوه متفاوت! اسپرسو تنها یک نوع سبک خاص برای درست کردن قهوه است و نیاز به یک دستگاه پر قدرت و شیک مانند اسپرسوساز دارد که آن را به همان خوبی آماده کند. این دستگاه های اسپرسوساز معمولا دارای آسیاب های داخلی هستند تا بتوانند از یک دانه قهوه برشته، پودری ریز و مناسب برای اسپرسو آماده کنند.
البته اگر در روی دستگاه شما این امکان فراهم نبود، نگران نباشید چون به لطف آسیاب های دستی قهوه این کار به راحتی انجام می شود ودانه قهوه را می توانید به میزان لازم و برای قهوه های مختلف آسیاب نمایید. در آخرین تعریف از اسپرسو باید بگوییم که این نوشیدنی از لحاظ طعم، کاملا غنی است و غلظت زیادی دارد و تمامی کسانی که قهوه خور باشند ستایش گر عطر و مزه آن هستند.

شات اسپرسو چیست؟
از آنجایی که بالاترین فشار در انواع قهوه ها در اسپرسو دیده می شود در نهایت یک عصاره بسیار قوی از دانه های برشته به شما داده خواهد شد که همان شات اسپرسو می باشد. شات، یک فنجان کوچک است که اسپرسو درون آن ریخته می شود و البته انواعی هم دارد. شات ها به دو صورت تک شات یا سینگل و دبل یا دابل ارائه می شوند.
یک تک شات اسپرسو دارای 30 میلی لیتر اسپرسو است در حالی که در شات دبل این مقدار به دو برابر افزایش یافته و 60 میلی گرم در خود خواهد داشت. شات اسپرسو با شیربخار پز و خامه و شکلات نیز می تواند سرو شود و معمولا به عنوان پایه برای قهوه هایی همچون کاپوچینو یا لاته استفاده می شود و به دلیل قدرت بالایی که دارد و کافئین بالای خود در کافی شاپ ها بیشترین استفاده را دارد. در همان لحظه ورود به یک کافی شاپ احتمالا دستگاه های اسپرسو بزرگی چشمانتان را به خود خیره خواهد کرد.

آیا در اسپرسو کافئین بیشتری نسبت به قهوه وجود دارد؟
بسیاری از مردم فکر می کنند که اسپرسو کافئین بسیار بیشتری نسبت به دیگر انواع قهوه دارد. البته در جواب باید بگوییم که این فکر هم درست است و هم غلط. یک فنجان قهوه معمولی دارای 8 اونس قهوه و یک فنجان اسپرسو تنها 1 اونس قهوه دارد. در یک فنجان قهوه معمولی 130 میلی گرم کافئین وجود دارد به طوری که در یک اسپرسو حدود 50 میلی گرم کافئین است. می توان گفت که نسبت به مقدارش کافئین بالاتری دارد اما اگر به صورت دبل مصرف شود می تواند به حد بالا برسد و در غیر این صورت با همان مقدار یک شات، مقدار زیادی کافئین نخواهد داشت.
اما اگر در میزان قهوه درنظر بگیرید، یک فنجان قهوه نسبت به یک شات اسپرسو، مقدار قهوه بیشتری دارد و در واقع می توان گفت به طور ماهیتی قهوه اسپرسو به تبع دارای مقدار بیشتری کافئین است اما همه چیز به اندازه ای بستگی دارد که میل می کنید.


تفاوت قهوه اسپرسو سینگل و دبل چیست؟

 

MaSuMeH_M

کاربر فوق حرفه‌ای
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
4/1/21
ارسال ها
3,057
امتیاز واکنش
9,024
امتیاز
308
زمان حضور
25 روز 10 ساعت 5 دقیقه
نویسنده این موضوع


تفاوت میان شات سینگل و دبل اسپرسو
حال که به خوبی با مفهوم اسپرسو و شات سینگل و دبل در آشنا شده اید، وقت آن رسیده است که به طور مفصل در مورد تفاوت قهوه اسپرسو سینگل و دبل با هم صحبت کنیم. بیاید در مورد نکات اصلی و پایه ای این تفاوت بحث کنیم و ببینیم از کجا این تفاوت ها شدت گرفته است:
میزان استفاده از پودر قهوه یکی از تفاوت های مهم شات سینگل و دبل
میزان قهوه ای که آسیاب کرده و از آن در اسپرسو استفاده می کنید در طعم و قدرت نهایی قهوه تان تاثیرگذار است. اگر می خواهید یک قهوه قوی تر داشته باشید باید از میزان پودر قهوه بیشتر استفاده کنید و همچنین به طور بالعکس برای ضعیف شدن اسپرسو باید کمتر از قهوه در دستگاه استفاده کنید. همچنین یک تک شات یا شات سینگل اسپرسو دارای تنها 7 گرم پودر قهوه است در صورتی که یک شات دبل اسپرسو به میزان 14 گرم قهوه نیاز دارد و این به معنای دو برابر قهوه بیشتر خواهد بود.

تفاوت زمانی که برای دم کردن قهوه می گذارید
اگر دستگاه اسپرسویی که دارید تنها یک شات سینگل می تواند حاضر کند به ازای هر شات سینگل باید 25 ثانیه زمان بگذارید تا قهوه را تحویل بگیرید اما در این صورت برای درست کردن یک گروه اسپرسو یا یک شات دبل باید 50 ثانیه وقت صرف کرده تا قهوه تان دم کشیده و آماده تحویل شود.

خرید کپسول قهوه
تفاوت قهوه اسپرسو سینگل و دبل در لایه کرمی روی آن
یکی دیگر از تفاوت های قهوه اسپرسو سینگل و دبل در موضوع لایه کف آلود طلایی رنگ اسپرسو می باشد که از روغن قهوه و گازهای درون دانه های خوش طعم قهوه پدید آماده است که در زمان فراآوری و دم کردن قهوه به دست خواهد آمد. شات سینگل در برابر یگ شات دبل میزان لایه کرمی کمتری روی خود دارد و سطح کمتری کرم روی آن تشکیل می شود زیرا مقدار قهوه ای که عصاره گیری شده کمتر بوده و به همین تبع روغن و گاز کمتری از آن آزاد خواهد شد.

تفاوت قهوه اسپرسو سینگل و دبل در طعم
طعم یک شات اسپرسو سینگل به همین دلیل که از قهوه کمتری هم در آن استفاده شده است به عمق و تلخی و قدرت یک شات دبل اسپرسو نیست. یک بار در موقع سفارش این موضوع را بررسی کنید تا تفاوت طعمی این دو را متوجه شوید و همین لایه کرمی که در مورد قبلی هم ذکر شد دلیل اصلی تغییر طعم
در اسپرسو دبل و سینگل خواهد بود.
منبع: samkish


تفاوت قهوه اسپرسو سینگل و دبل چیست؟

 
آخرین ویرایش:

MaSuMeH_M

کاربر فوق حرفه‌ای
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
4/1/21
ارسال ها
3,057
امتیاز واکنش
9,024
امتیاز
308
زمان حضور
25 روز 10 ساعت 5 دقیقه
نویسنده این موضوع

نحوه تهیه اسپرسو سینگل
برای دانستن طریقه تهیه اسپرسو سینگل ابتدا باید بدانید که به چه وسایلی برای این کار نیاز دارید. در ادامه مواد لازم جهت آماده کردن اسپرسو سینگل را به شما خواهیم گفت:

  • آب حدود 30 میلی لیتر
  • پودر قهوه آسیاب شده به اندازه پرتافیلر یا محفظه دستگاه موکاپات (این میزان برای اسپرسو سینگل 7 میلی گرم است.)
  • یک عدد فنجان کوچک
  • با توجه به شرایط خودتان می توانید از موکاپات یا دستگاه اسپرسوساز برقی استفاده نمایید.

برای شروع تهیه اسپرسو سینگل در دستگاه اسپرسوساز می توانید مطابق مراحل زیر پیش بروید:
  • ابتدا مخزن آب دستگاه را پر می کنید.
  • پس از آن در قسمت پرتافیلر اسپرسوساز پودر قهوه را می ریزید.
  • پودر را به وسیله تمپر فشرده میکنید.
  • سپس در جایگاه خود قرار داده و دستگاه را روشن میکنید.
  • پس از گذشت مدت زمان کارکرد دستگاه شما شاهد خروج قهوه از دستگاه خواهید بود.
  • در نظر داشته باشید مدت زمان شات گیری برای اسپرسو سینگل 25 ثانیه می باشد
  • در دستگاه موکاپات نحوه حرکت آب به صورت عکس دستگاه اسپرسوساز برقی انجام می شود، یعنی مخزن آب در قسمت پایین قرار دارد و با داغ شدن به سمت بالا که محفظه پودر قهوه است، حرکت کرده و از آنجا خارج می شود.



تفاوت قهوه اسپرسو سینگل و دبل چیست؟

 
آخرین ویرایش:

MaSuMeH_M

کاربر فوق حرفه‌ای
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
4/1/21
ارسال ها
3,057
امتیاز واکنش
9,024
امتیاز
308
زمان حضور
25 روز 10 ساعت 5 دقیقه
نویسنده این موضوع


آموزش تهیه اسپرسو دبل
برای تهیه اسپرسو دبل یا دوپیو (دوپیو نام دیگر اسپرسو دبل است) شما می توانید مطابق با دستور زیر عمل کرده و مواد لازم را تهیه نمایید. توجه داشته باشید که برای آماده کردن اسپرسو دبل شما نیاز به میزان متفاوتی از آب و قهوه دارید که در ادامه این میزان را برای شما آورده ایم

  • برای اسپرسو دبل حجم آب مورد نیاز شما حدود 60 میلی لیتر می باشد.
  • میزان قهوه مورد نیاز برای تهیه دبل اسپرسو 14 میلی گرم است.
سایر مراحل تهیه اسپرسو دبل مانند اسپرسو سینگل است. تنها فرق اسپرسو دبل با سینگل بیشتر بودن میزان شات گیری دبل اسپرسو در برابر سینگل اسپرسو می باشد.
نتیجه گیری از فرق اسپرسو سینگل و اسپرسو دبل
اینکه شما چه نوع طعمی را برای نوشیدن یک فنجان قهوه می پسندید، موضوعی است کاملا سلیقه ای و شاید تا حدود زیادی نیز به اینکه شما در کدام کشور هستید و یا کیفیت کافه و تبحر کافی من یک کافی شاپ چقدر است نیز در میزان رضایتمندی شما از طعم قهوه ای که میل می کنید، تاثیرگذار است. در مقاله تفاوت اسپرسو سینگل و دبل در مورد انواع قهوه های اسپرسو صحبت کردیم. همچنین میزان قهوه و تاثیر روی طعم آنها را نیز مورد بررسی قرار دادیم که شما عزیزان بتوانید انتخاب درست تری برای نوشیدن یک فنجان قهوه داشته باشید.
منبع:ipemdad


تفاوت قهوه اسپرسو سینگل و دبل چیست؟

 
آخرین ویرایش:
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا