نویسنده این موضوع
' یا زائوترسان' به لری آل موجودی خیالی-افسانهای در باور عامه که اگر زن زائو ( زنی که به تازگی زایمان کرده است ) را تنها بگذارند ، به سراغش میآید و به او آزار یا آسیب میرساند (او را می کشد یا بچه او را با خود می برد). آل یک گونه از موجودات اهریمنی و باور مستحکم مردم ارمنستان و بخشهایی از جنوب روسیه است. در باورهای سنتی، نقش آلها در تولید مثل انسانهاست به همین دلیل آنها را اهریمن وضع حمل یا زایمان میدانند.
آل ها در مناطق گوناگون دارای نامهای مختلفی هستند مثلاً در ارمنستان به «آلک»، در میان کردها به «ئالو شهوه»، در افغانستان و تاجیکستان به «آل» یا «آل سرخوشی»، در کشورهای ترکزبان آسیای میانه به «آلباستی» یا «آلماستی» و در میان مردم کشمیر و بدخشان به «هالماستی»، در میان مردم هزاره به « اَلخاتو یا اَل خاتو » و در میان مردم تالش به نام «آله ژنک » معروفند.
طبق باور های مردمان ترک قفقاز آل ها بیشتر به شکل زن و در گروه های متعدد در کوه ها و نواحی روستایی جمع شده و به سیر و تفرج در بین بشر مشغول میشوند و هر شب به خانه یکی از اهالی رفته و از شب تا طلوع خورشید به شادی و جشن و پایکوبی در خانه طعمه میشوند. آنان حتی لباس زنان و نوعروسان را نیز پوشیده و شروع به تقلید ادا و رفتار صاحب لباس میشوند، آل ها بیشتر مزاحم زن تازه فارغ شده از حامله میپردازند و حتی در مواردی کودک خود را جای کودک انسان میگذارند و بدین نحو عمليات جا به جایی کودک را انجام میدهند به همین خاطر در نواحی ترک نشين قفقاز (اعم از کل آذربایجان تا شمال قفقاز بین قمومق ها و قره چای ها و بالکار ها و نوقای ها) بعد از زایمان، زیر بالش زن زایمان کرده سیخ یا اشیائی از جنس آهن میگذارند تا بدين طریق از اذیت و آزار آل ها در امان بمانند.
در فرهنگ بختیاریها هم وجود آل ها با عبارات رایجی مانند «آل برده» و «الهی آل ببردت» به چشم میخورد. در روایات ارمنی، آل ها قلب و شش زن در حال زایمان، زن آبستن و زن زائو را میدزدند و سبب مرگ او میشوند. آنها همچنین با آسیب رساندن به جنین در زهدان مادر سبب سقط جنین میشوند.آل ها نوزادان زیر چهل روز را دزدیده و اقدام به تعویض آنها با بچه خود یا بچه جن میکنند. (مانند الفها در باورهای ژرمنی).آل ها نیز مانند انسانها داری دو جنس زن و مرد هستند.
ماهیت وجودی آلها
در بسیاری از منابع خبر از وجود قومیتهایی با ماهیت انسانی گزارش گردیده که دلالت بر وجود جماعتی از زنانی دارد که در دورانهایی زندگانی بر مبنای وحشی زیستی و غارتگری دارد که با نام آل شناخته میشدهاند. در این منابع، محل سکونت اصلی آلها، جلگههای بین رودخانه دون و دریای سیاه تا سرزمین قفقاز و آذربایجان قدیم درج شدهاست. در برخی منابع از زنانی جنگ جو و سرکش به نام آمازون یاد کردهاند که تقریباً در همان منطقه سکونت داشتند. در کتاب مشیرالدوله آمدهاست: «زنان آمازون در جلگهای موسوم به تمیس سیر در کنار ترمودون سکنی داشتند و ملکه این مردم تالس تریس نام، بر تمامی مردمانی که از کوههای قفقاز تا رود فازریون کنونی منتشر بودند، سلطنت میکرد.»
داستان زنان آمازون بسیار مفصل و خواندنی است. نویسندگان پیش از میلاد اغلب در آثار خود از آنها یاد کردهاند. نوشتههای آنها گویای آن است که آمازونها گروهی از آلها بودهاند و صرفاً به دلیل این که یک پستان داشتند (به شوند اینکه با دست راست تیراندازی کنند پستان راست را میسوزاندند) از سوی یونانیها موسوم به صفت آمازون شدند که طبعاً در بین آریاییها به همان نام اصلی، یعنی آل نامیده میشدند. این زنان جنگاور و مهیب، در تاخت و تاز، جنگها و آوارگیهای قوم خود یعنی آلان یا آل سهیم بودند؛ و بعید نیست که دستههای انبوهی از آنها به جنوب قفقاز سرازیر شده و بدواً و مدتها به صورت مهاجرانی آواره تا به کادوسیه و آتروپاتن رسیده و در آن جاها زندگی کردهاند و بعدها در نتیجه تصادماتی با بومیان، سرکوب و طرد شدهاند اما تهاجمات پنهانی و جنگ و گریزهایشان شاید به حکم قانون نزاع بقا ادامه یافته و تدریجاً چهرهای افسانهای یافتهاند. از این رو محتمل است که (آله ژن = زن آل) افسانهها، همان زنهای آل تاریخی باشند که یونانیها آنها را آمازون خواندهاند. در برخی منابع مطالبی آمده که نشان میدهد زنان آل را ساورومات نیز نامیدهاند. دیاکونوف مینویسد، «ساوروماتها قومی بودند که زنان بر آن حکومت میکردند و کاهنان و جنگاورانشان زنان بودند.» این زنان سلحشور یعنی ساورومات را هرودوت از بازماندگان آمازونها میدانسته.
افسانه آل
رمان ۹۸ | دانلود رمان
نودهشتیا,بزرگترین مرجع تایپ رمان, دانلود رمان جدید,دانلود رمان عاشقانه, رمان خارجی, رمان ایرانی, دانلود رمان بدون سانسور,دانلود رمان اربابی,
roman98.com