نویسنده این موضوع
میکلآنجلو دی لودوویکو بوئوناروتی سیمونی (به ایتالیایی: Michelangelo di Lodovico Buonarroti Simoni) شناختهشده به عنوان میکلآنژ (به فرانسوی: Michel-Ange) (زاده ۶ مارس ۱۴۷۵ - درگذشتهٔ ۱۸ فوریهٔ ۱۵۶۴)، نقاش، پیکرتراش، معمار و چکامهسرای ایتالیایی رنسانس والا∗ و زادهٔ جمهوری فلورانس بود که اثری شگرف بر گسترش هنر غربی داشت. استعدادهای چند جانبهٔ هنریاش چنان بود که از سوی خیلی از بزرگترین هنرمندان معاصر خودش و نیز برخی از بزرگترین هنرمندان تاریخ، وی را در کنار فلورانسیِ دیگری یعنی لئوناردو داوینچی غالباً به عنوان یکی از نامزدهای الگوی مثالی یک همهچیزدان∗ در نظر میگیرند.
شماری از آثار هنری میکل آنژ در زمینه نقاشی، پیکرتراشی و معماری در میان نامآورترین آثار هنری که وجود دارند، به ثبت رسیدهاند.آثار هنری وی در زمینههای نامبرده تعداد شگرفی دارند؛ با نگاه به فزونی تعداد نامههای بازمانده، شرح حالها و مستندات تاریخی، وی برترین هنرمند سده شانزدهمی است که در موردش مستنداتی تاریخی وجود دارند. دو عدد از شناخته شدهترین آثارش، پیئتا∗ و داوود∗، را پیش از سن سیسالگی خلق کردهبود. به رغم این که او احترام اندکی برای نقاشی قائل بود، دو تا از تأثیرگذارترین فرسکوها در تاریخ هنر غرب یعنی صحنههایی از آفرینش (بر سقف پرستشگاه سیستین در رم) و واپسین داوری∗ (بر روی دیوارهایش) را خود آفریده بود. طراحی کتابخانه لورنزی∗ توسط وی، کاری پیشرو در معماری تکلفگرا∗ بود. در سن ۷۴ سالگی، وی به عنوان معمار کلیسای سن پیترو، جانشین آنتونیو دا سانگالو∗ گردید تا پایانه غربی کلیسا و نیز گنبد آن با انجام برخی تغییرات، با معماری وی (البته پس از مرگش) به اتمام برسد.
میکل آنجلو (آنژ) نخستین هنرمند غربی بود که زندگینامهاش در دوران زندگیاش به رشته تحریر درآمد.در حقیقت، دو زندگینامه از وی در طول حیاتش نوشتهشدند. در یکی از آنان که نگارنده اش جورجو وازاری∗است، ادعا شده که آثار هنری میکل آنژ از آثار هر هنرمند زنده یا مُردهای فراتر رفتهاند و «نه تنها در یک هنر برجسته میباشند، بلکه در تمامی سه هنر نامبرده نیز.
میکل آنژ در طول زندگیاش اغلب «ایل دیوینو» (به ایتالیایی: Il Divino) به معنای خداوار یا خداگونه خوانده میشد. معاصران وی اغلب فره و شکوهش را میستودند. تلاشهایی که توسط هنرمندانِ پس از او برای تقلید[۵] فراوردههای هنریاش به عمل آمدند، به سبک بسیار شخصی تکلفگرایی منتج شدند که خود جنبش بزرگ بعدی در تاریخ هنرِ پس از رنسانس والا بود.
نام در زمان تولدزادهٔدرگذشتآرامگاهمحل زندگیملیتدیگر نامهاتحصیلاتاستادشناختهشده برایکارهای برجستهسبکجنبشهمسر(ها)شریک(های)
زندگیفرزندانوالدین
میکل آنجلو دی لودوویکو بوناروتی سیمونی |
۶ مارس ۱۴۷۵ کاپرزه در نزدیکی آرتزو، جمهوری فلورانس، ایتالیای کنونی |
۱۸ فوریهٔ ۱۵۶۴ (۸۸ سال) رم، ایالات پاپی، ایتالیای کنونی |
فلورانس |
جمهوری فلورانس ایتالیا |
ایتالیایی |
ایل دیوینو (خداگونه) |
دومنیکو گرلاندایو |
مارسیلیو فیچینو جووانی پیکو دلا میراندولا پولیتسیانو دومنیکو گرلاندایو |
هنر رنسانس |
پیه تا (پایان یافته در ۱۴۹۹) داوود (پایان یافته در ۱۵۰۴) نقاشی سقف پرستشگاه سیستین (پایان یافته در ۱۵۱۲) موسی (پایان یافته در ۱۵۱۶) واپسین داوری (پایان یافته در ۱۵۴۱) |
تکلف گرایی |
رنسانس والا، رنسانس |
ندارد |
توماسو دی کاوالیری (مرد) چکینو دی براچی (مرد) |
ندارد |
لودوویکو دی لئوناردو (پدر) فرانچسکا دی نری (مادر) |
زندگی
زندگانی اولیه، ۱۴۷۵–۱۴۸۸
میکل آنژ در ۶ مارس ۱۴۷۵ در کاپرزه که اکنون با عنوان کاپرزه میکلانجلو شناخته میشود، زاده شد؛ شهرستانی کوچک در والتیبرنیا، در نزدیکی آرتزو، توسکانی. برای چندین نسل، خانواده اش خُرده بانکدارانی در فلورانس بودند اما بانک ورشکسته شد و پدرش، لودُویکو دی لئوناردو بوناروتی سیمونی∗، برای مدتی کوتاه یک سِمت حکومتی در کاپرزه را دارا شد. زمانی که میکل آنژ زاده شد، پدرش دادرس کاپرزه و پودستا∗ی ناحیه کیوزی دلا ورنا∗ بود. مادر میکل آنژ نیز فرانچسکا دی نری دل مینیاتو دی سیه نا∗ نام داشت. بوناروتیها ادعا میکردند که شاخهای از خاندان ماتیلدای توسکانی∗ هستند—ادعایی که هنوز اثبات نگردیدهاست، اما میکل آنژ بدان معتقد بود.
بیوگرافی میکلآنژ | نقاش
رمان ۹۸ | دانلود رمان
نودهشتیا,بزرگترین مرجع تایپ رمان, دانلود رمان جدید,دانلود رمان عاشقانه, رمان خارجی, رمان ایرانی, دانلود رمان بدون سانسور,دانلود رمان اربابی,
roman98.com