خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است.
هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده
برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن
به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

MaSuMeH_M

کاربر فوق حرفه‌ای
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
4/1/21
ارسال ها
3,057
امتیاز واکنش
9,024
امتیاز
308
زمان حضور
25 روز 10 ساعت 5 دقیقه
نویسنده این موضوع
"تیمنیت گبرو"(Timnit Gebru): رهبر اخلاق هوش مصنوعی
این فرد پیشگام در حوزه هوش مصنوعی پس از آن که کار خود را در گوگل از دست داد، موسسه‌ای مستقل برای طرح سوالاتی در مورد اخلاق در فناوری تاسیس کرد.
"تیمنیت گبرو"، محققی که در زمینه اخلاق هوش مصنوعی تحقیق می‌کند می‌گوید که سال گذشته(۲۰۲۰) برای او در یک کلمه وحشتناک بوده است. در ماه دسامبر سال ۲۰۲۰، او شغلش را در شرکت گوگل از دست داد. هزاران محقق برای حمایت از او گردهم آمدند و نگرانی‌های او را در مورد تبعیض علیه سیاهپوستان در هوش مصنوعی و همچنین آسیب‌هایی که این فناوری به جوامع به حاشیه رانده شده وارد می‌کند، تشدید کردند.
اکنون "گبرو" راه خود را پیش گرفته است. او در روز دوم دسامبر سال ۲۰۲۱ درست ۱۲ ماه پس از جدایی‌اش از گوگل، یک موسسه تحقیقاتی راه‌اندازی کرد تا مستقل از شرکت‌های بزرگ فناوری به مطالعه هوش مصنوعی بپردازد.
او می‌گوید که وقایع سال گذشته نشانگر این درک رو به رشد است که ایرادات هوش مصنوعی نباید به عنوان مشکل فنی در نظر گرفته شود بلکه آن‌ها نشانگر محیط ناکاملی هستند که این فناوری در آن توسعه یافته است.
"گبرو" که در اتیوپی متولد شده است در دوران جنگ از منطقه گریخت و به عنوان پناهنده وارد ایالات متحده آمریکا شد. او در دوران دکترای خود در دانشگاه استنفورد کالیفرنیا، به همراه "ردیت آببه"(Rediet Abebe)، دانشمند رایانه گروه "Black in AI" را تاسیس کرد. او هنگامی که در شرکت مایکروسافت کار می‌کرد گزارش داد که نرم‌افزار تشخیص چهره در شناسایی افرادی که سفید پوست نیستند عملکرد ضعیف‌تری دارد. یافته‌ای که باعث جلب توجه بیشتری نسبت به سوگیری هوش مصنوعی شد.
او در سال ۲۰۱۸ به گوگل پیوست. گبرو در این شرکت همراه با "مارگارت میچل"(Margaret Mitchell) بخش اخلاق هوش مصنوعی را رهبری می‌کرد. این دو به ایجاد محیطی حمایتی برای محققان رنگین و سیاه‌پوست شهرت داشتند. تیم آنها به بررسی مضرات هوش مصنوعی پرداخت. اما اواخر سال ۲۰۲۰ مقاله‌ای که او و میچل نوشته بودند مورد نقد شدید قرار گرفت. این مقاله تاثیرات محیط‌ زیستی و سوگیری بالقوه مدل‌های بزرگ زبانی که یک نرم‌افزار هوش مصنوعی با قابلیت تولید نثر روان است و گوگل از آن در موتورهای جستجوگر خود استفاده می‌کند، را مورد انتقاد قرار می‌داد.
به او گفته شد که بازبینان داخلی شرکت از او می‌خواهند این مقاله را از کنفرانسی که فرستاده، پس بگیرد یا نام نویسندگان وابسته به گوگل را از آن حذف کند. گوگل می‌گوید که استعفای او را پذیرفته است اما "گبرو" می‌گوید که اخراج شده است.
۷۰۰۰ محقق از جمله ۲۶۰۰ کارمند گوگل به حمایت از "گبرو" طوماری امضا کردند. در ماه فوریه "میچل" نیز اخراج شد و دو کارمند دیگر نیز در نتیجه‌ی این ماجراها شرکت را ترک کردند. چندین گروه نیز که از محققان اقلیت در هوش مصنوعی حمایت می‌کردند به قرارداد مالی خود با گوگل پایان دادند.
"گبرو" می‌گوید که همیشه ایده‌ی ساخت موسسه خود را برای ایجاد یک مدل مثبت از نحوه انجام کار هوش مصنوعی در سر داشته است. رویاهای او پس از درخواستش برای دریافت کمک هزینه و دریافت ۳.۷ میلیون دلار بودجه از چندین سازمان بشردوستانه محقق شد. "موسسه تحقیقاتی هوش مصنوعی توزیع شده"(Distributed Artificial Intelligence Research Institute) به ایجاد مدل‌ها و کاربردهای هوش مصنوعی می‌پردازد که وابسته به قدرت محاسبات و مجموعه داده‌های بزرگی که شرکت‌های بزرگ فناوری در اختیار دارند، نیست.
منبع: خبر گزاری دانشجویان ایران ایسنا


بیوگرافی تیمنیت گبرو | رهبر اخلاق هوش مصنوعی

 

MaSuMeH_M

کاربر فوق حرفه‌ای
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
4/1/21
ارسال ها
3,057
امتیاز واکنش
9,024
امتیاز
308
زمان حضور
25 روز 10 ساعت 5 دقیقه
نویسنده این موضوع




بیوگرافی تیمنیت گبرو | رهبر اخلاق هوش مصنوعی

 
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا