خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است.
هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده
برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن
به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

Tabassoum

دستیار تالار هنر
دستیار مدیر
گوینده انجمن
میکسر انجمن
  
عضویت
31/3/22
ارسال ها
1,106
امتیاز واکنش
5,459
امتیاز
283
محل سکونت
کنج اتاق:)
زمان حضور
25 روز 12 ساعت 12 دقیقه
نویسنده این موضوع
تاریخ هنر نقاشی در ایران به دوره غارنشینی برمی‌گردد. در غارهای استان لرستان تصاویر نقاشی شده‌ای از حیوانات و انسان‌ها کشف شده است که متعلق به بیش از ۱۲هزار سال پیش است. علاوه بر آن، نقاشی‌های کشف شده روی ظروف سفالی در تپه سیلک و شوش نیز ثابت می‌کند، هنرمندان ایرانی در این مناطق با هنر نقاشی آشنایی داشته‌اند. نقش‌های روی سفالینه‌ها عبارت‌اند از شکل حیوانات و طبیعت که بسیار ساده و هندسی ترسیم شده‌اند. با توجه به اینکه خط از نقاشی به وجود آمده است، به نظر می‌رسد این نقاشی‌ها مایه‌ای از خط نیز داشته‌اند. همچنین نقاشی‌های معدودی متعلق به دوره اشکانیان در کوه خواجه سیستان و دورا اروپوس در بین‌النهرین یافت شده است که می‌توان در آن‌ها سنت‌های دینی نقاشی پس از اسلام را به‌خوبی مشاهده کرد. گاهی سبک به‌کار رفته در آن‌ها یادوار مینیاتورهای ایرانی است.

از آغاز اسلام تا عهد سلجوقی حاکمان اموی و عباسی نقاشی را در انحصار خود گرفته بودند و از رشد آن در بین مردم تا حد زیادی جلوگیری می‌کردند. در قرن‌های نخستین اسلامی، نقاشی و نگارگری بیشتر در کتاب‌آرایی استفاده می‌شد. معمولا سرآغاز و حاشیه‌های کتاب رنگ‌آمیزی و تزیین شده بودند. هنر کتاب‌آرایی در زمان سلجوقیان، مغول و تیموریان پیشرفت زیادی کرد. از حدود قرن دهم هجری نقاشی به‌صورت مستقل مطرح شد.

سیر هنر نقاشی در ایران

نخستین نقاشی‌های دوران اسلامی شهرت خود را از مکتب بغداد یا مکتب عباسی دارند. نگاه این مکتب به‌خصوص به کشیدن حیوانات و شرح همراه با تصاویر داستان‌ها است. هنرمندان این مکتب به‌نوعی در نقاشی بدعت ایجاد کردند. آن‌ها علاقه زیادی داشتند تا پس از سال‌ها رکود در هنر نقاشی آیین تازه‌ای به وجود آوردند، اما در این راه چندان موفق نبودند. در آثار آن‌ها از رنگ‌های معدودی استفاده شده است. از آثار آن‌ها می‌توان به کتاب مصور کلیله و دمنه اشاره کرد. به‌طور کلی در نقاشی‌های این عهد نشانه‌هایی از مکتب مانی دیده می‌شود.


تاریخ نقاشی

 
آخرین ویرایش توسط مدیر:
  • تشکر
Reactions: MaRjAn

Tabassoum

دستیار تالار هنر
دستیار مدیر
گوینده انجمن
میکسر انجمن
  
عضویت
31/3/22
ارسال ها
1,106
امتیاز واکنش
5,459
امتیاز
283
محل سکونت
کنج اتاق:)
زمان حضور
25 روز 12 ساعت 12 دقیقه
نویسنده این موضوع
برخلاف دو مکتب بغداد و مغول که نمونه‌های کمی از انان باقی مانده، آثار زیادی از مکتب هرات در دست است. نیاکان تیمور از موسسان این مکتب بوده‌اند. متخصصان هنر نقاشی اعتقاد دارند که نقاشی ایران در دوران تیموری به اوج خود رسیده بود که توانستند خود را از تاثیرات هنر چینی رها کنند. تصاویری که از شاهنامه بایسنقری در دست است این نکته را ثابت می‌کند. رنگ‌آمیزی در این دوران قوی‌تر از مکتب‌های پیشین است. از این عهد به بعد امضای نقاشان در کنار آثارشان دیده می‌شود، زیرا آن‌ها توانسته بودند نام خود را از نفوذ نام نویسنده یا مکتب رها کنند که دلیلی بر رشد حرفه نقاشی در این دوران است.


از نقاشان معروف مکتب هرات باید از کمال‌الدین بهزاد نام برد. وی روش جدیدی در نقاشی ایران عرضه کرد و نقاشی را از شکل سنتی و درباری بیرون آورد و زندگی مردم عادی را موضوع نقاشی‌های خود قرار داد. حتی آثار او بر نقاشی هند و ترکیه نیز تاثیرگذار بوده است.

پس از هجوم مغولان مکتب جدید مغول در ایران به‌وجود آمد. این مکتب تحت‌تاثیر هنر چینی و سبک مغول و همانند آن‌ها دارای طرح‌های خشک و بی‌حرکت بود. مغولان پس از استقرار در ایران تحت‌تاثیر هنر ایرانی قرار گرفتند. آن‌ها نه‌تنها به فن، بلکه به موضوعات ایرانی نیز احترام می‌گذاشتند. در مقابل نقاشی‌های ایرانیان نیز از سبک مغول تاثیر پذیرفت. ایرانیان از طرح‌های چینی الهام می‌گرفتند و با مهارت خاصی آن‌ها را با رنگ‌های ایرانی رنگ‌آمیزی می‌کردند.

حمله ویرانگر مغولان در اوایل قرن هفتم هجری منجر به از بین رفتن بسیاری از آثار فرهنگی ایرانیان شد. وارثان چنگیزخان مغول با قبول دین اسلام دست به تاسیس دولت‌هایی در ایران زدند و هنرمندان را به پایتخت‌های خود در تبریز و مراغه بردند. از طرفی هم به‌علت مصالحه‌ای که میان حاکمان مغول و حاکمان شیراز صورت گرفت، عده‌ای از هنرمندان نیز جذب شیراز شدند. در همین زمان به همت خواجه رشید‌الدین فضل‌الله مرکزی علمی و هنری به نام ربع ‌رشیدی در تبریز ایجاد شد که باعث تشویق و ترغیب هنرمندان و دانشمندان شد. در همین مرکز کتاب به نام تاریخ رشیدی تهیه شد که نسخه‌هایی از آن با نقاشی‌های متعددی تزیین شده است. از نظر فنی نقاشی‌های این عهد از عهد سلجوقی قوی‌تر است. رنگ‌ها تنوع زیادی دارند و طرح‌ها از دقت بالایی برخوردارند. در بیشتر نقاشی‌ها شکل‌ها منشایی چینی دارند. مانند کوه‌ها، ابرها و پرندگانی که با دقت طراحی شده‌اند و گل‌ها و درختانی که پر از پیچ و تاپ هستند. مجموعه آثار این عهد را از آنجا که در تبریز پدید آمده‌اند به نام مکتب تبریز نیز می‌خوانند.


تاریخ نقاشی

 
  • تشکر
Reactions: MaRjAn

Tabassoum

دستیار تالار هنر
دستیار مدیر
گوینده انجمن
میکسر انجمن
  
عضویت
31/3/22
ارسال ها
1,106
امتیاز واکنش
5,459
امتیاز
283
محل سکونت
کنج اتاق:)
زمان حضور
25 روز 12 ساعت 12 دقیقه
نویسنده این موضوع
در دهه‌های نخست حکومت صفویان نقاشی همان راه مکتب هرات را ادامه داد. یکی از پرارزش‌ترین آثار این دوره نسخه‌های مصوری از خمسه نظامی است که تقریبا تمام نقاشان معروف آن زمان در آن نقاشی کشیده‌اند. این نقاشان برخی مانند میرک و میرسید علی از شاگردان بهزاد و برخی مانند سلطان محمد از او تاثیر پذیرفته‌اند.

سیر هنر نقاشی در ایران

در سال‌های بعد به‌علت رشد شهرنشینی و با ساختن کاخ‌ها در پایتخت جدید اصفهان، نقاشی شکل دیگری به خود گرفت و در مواردی جزیی از هنر معماری گشت و بر دیوارها به‌منظور تزیین به کار گرفته شد. از مهم‌ترین بناهای این عهد که از نقاشی در آرایش داخلی آن‌ها استفاده شده است، ساختمان عالی قاپو و چهلستون در اصفهان است.

زمانی که مکتب زند و قاجار در حال افول بود، نقاش برحسته‌ای به نام ابوالحسن غفاری معروف به صنیع‌الملک ظاهر شد و در نقاشی عهد قاجار تحولی به وجود آورد. نقش او به‌خصوص در پایه‌گذاری هنر گرافیک ایران مهم است، زیرا نخستین تصاویر چاپی در روزنامه‌های آن زمان را او و شاگردانش تهیه می‌کردند.

امیرکبیر در دوره صدارت خود برای تشویق هنرمندان مدرسه‌ای به نام مجمع‌ دارالصنایع تاسیس کرد. در این مدرسه بهترین استادان زمان در فنون مختلف گرد آمده بودند. ابوالحسن خان نقاش باشی هم در این مرکز مشغول تذهیب کتاب هزارویک شب بود. او یک نقاش ناتورالیست بود.

در اواخر عهد قاجار نقاشی معروف به نام کمال‌الملک (محمد غفاری) جذب دربار ناصرالدین شاه شد. علاقه او به نقاشی سبب شد راهی اروپا شود. وی نقاشی کلاسیک غربی را به‌خوبی آموخت و بیش از همه شیفته نقاش هلندی، رامبرانت، شد. گرایش او نیز به طبیعت‌پردازی بود، اما همواره به زندگی مردک و فرهنگ ایران زمین در آثارش توجه می‌کرد. او از اولین بانیان مدرسه هنری و موزه هنری ایران بود.

سیر هنر نقاشی در ایران

عده زیادی از هنرمندان پس از کمال‌الملک از روش او در نقاشی پیروی کردند و شیوه اکادمیک را بنیان نهادند. فعالیت جدی آنان از مدرسه صنایع مستظرفه آغاز شد. تمایل به مردم‌نگاری، سایه‌روشن کاری‌های لطیف، استفاده از فرهنگ مردمی و طراحی‌ قوی از مهم‌ترین ویژگی‌های این مکتب بود.

سبک دیگری که از دوره قاجار با حمایت مردم در نقاشی ایران رایج شد، نقاشی قهوه‌خانه‌ای بود. این شیوه در آغاز توسط نقاشانی آموزش‌ندیده بر اساس شبیه‌خوانی و پرده‌خوانی نقالان از داستان‌های حماسی و مذهبی در قهوه‌خانه‌ها کشیده شد. قهوه‌خانه‌دارها جهت جمع و جلب مشتری از اولین سفارش ‌دهندگان این پرده‌ها بودند. این شیوه به‌تدریج با ایجاد رسانه‌های همگانی به‌خصوص تلویزیون از رونق افتاد.


تاریخ نقاشی

 
  • تشکر
Reactions: MaRjAn

Tabassoum

دستیار تالار هنر
دستیار مدیر
گوینده انجمن
میکسر انجمن
  
عضویت
31/3/22
ارسال ها
1,106
امتیاز واکنش
5,459
امتیاز
283
محل سکونت
کنج اتاق:)
زمان حضور
25 روز 12 ساعت 12 دقیقه
نویسنده این موضوع
با شروع تحولات سـ*ـیاسی در ایران جنبش‌های غربی نیز در ایران آغاز شد و بر همه چیز از جمله نقاشی اثر گذاشت. بیشتر تقاشان علاقه داشتند از سبک‌های غربی بهره بگیرند و از سنت‌های قدیمی خارج شوند. این گروه به نقاشان نوگرا معروف شدند که تا حدی از سنت‌های اصیل و ایرانی دور ماندند و از طبیعتنیز کمتر تقلید می‌کردند. از طرفی عده‌ای از هنرمندان همان شیوه‌های سنتی را دنبال کردند. شیوه نگارگری جدید در نقاشی معاصر ایران حرکتی از جانب نقاشان در راه احیای هنرهای قدیمی و سنتی ایران بود. روش این دست هنرمندان در طبیعت‌پردازی و امور انسان‌ها بود و بسیار یادآور نگاره‌های پیشین ایرانیان است. از ویژگی‌های بارز نقاشی‌ها و مینیاتورهای این مکتب می‌توان به وجود صورت‌های زیبا و جذاب، فضاهای خیالی و رویایی، جامه‌های پرچین و چروک، شال‌های پر چین بلند، حاشیه‌های زیبا و همچین داستان‌های عاشقانه و حماسی گلستان و بـ*ـو*ستان و شاهنامه اشاره کرد.

سیر هنر نقاشی در ایران

یکی از شیوه‌هایی که در این دوره به‌وجود آمد شیوه سقاخانه بود. با تقلید مخالف بودند و سعی داشتند در آثارشان از عناصر سنتی استفاده کنند. نقاشی این سبک پیوند عمیقی با دوره‌های باشکوه هنر نقاشی اصیل ایرانی در دوره‌های گذشته دارد. ویژگی خاص هنری این مکتب استفاده از جنس و مواد دلخواه، آزادی در انتخاب نقش‌ها و طرح‌ها و رنگ‌ها و ارتباط مستقیم با فرهنگ و تمدن اصیل ایرانی است. پیشرفت کار هنرمندان سقاخانه سبب پیدایش شیوه‌های جدید در نقاشی و خوشنویسی شد که گاهی تشخیص خط یا نقاشی بودن تابلو را دشوار می‌کند و بیننده را در ابهام فرو می‌برد. در این نوع نقاشی علایم خاصی مانند پنجه، علم، صور هندسی با ترکیبی از رنگ‌های غلیظ، پیچ‌ها و قوس‌های جذاب و حروف درهم استفاده می‌شود.

سیر هنر نقاشی در ایران

به هر حال نقاشی با قدمت ایرانی هنوز هم به‌عنوان یکی از بزرگترین سبک‌های نقاشی در جهان مطرح است. آسمان‌های آبی روشن، زیبایی شگفت‌انگیز شکوفه‌ها و گل‌ها روی درختان، طبیعت بکر و در میان آن تصاویر انسان‌هایی گوناگون، زشت و زیبا، خوب و بد بر بوم نقاشی‌ هنرمندان ایرانی جلوه‌ای خاص یافته و برای ایران و ایرانی افتخار فراوان آفریده است.


تاریخ نقاشی

 
آخرین ویرایش توسط مدیر:
  • تشکر
Reactions: MaRjAn
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا