خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است.
هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده
برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن
به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

Saghár✿

سرپرست بخش عمومی+بخش کپی
عضو کادر مدیریت
سرپرست بخش
نگارشگر انجمن
کپیست انجمن
  
عضویت
28/2/20
ارسال ها
4,437
امتیاز واکنش
51,283
امتیاز
443
محل سکونت
☁️
زمان حضور
122 روز 21 ساعت 18 دقیقه
نویسنده این موضوع
گوسفند حیوانی اهلی است که از گذشته برای تولید گوشت، پشم، شیر و حتی پوست آن پرورش داده می شد و امروزه به عنوان یکی از مشاغل پر سود محسوب می شود که درصد بازگشت سرمایه آن زیاد است و با مراقبت و تغذیه مناسب می توانید سود خوبی از پرورش گوسفند به دست آورید.
گوسفند یک پستاندار سم دار است که جزو دسته نشخوارگان محسوب می شود و با پرورش و نگهداری گوسفندان از گوشت، پشم، شیر و حتی پوست آن استفاده می شود. اولین نسل از گوسفندان به نظام موفلون بر می گردد و در برخی از دین ها به عنوان یک حیوان مقدس شمرده می شود و بعنوان حیوانی باهوش است که حتی توانایی تشخیص 50 چهره از افراد و انسان ها را در طول سال دارد. گوسفند به دو نوع نر و ماده در دنیا وجود دارد که به جنسیت نر دام با شاخ های مورب و پیچ مانند راک، قوچ گفته می شود و به جنسیت ماده دام به طور کلی میش گفته می شود و با جفت گیری گوسفندان و حامله شدن آنهابه مدت پنج ماه بره متولد می شود که که با پرواربندی بره می توان آنها را چاق کرد و با رسیدن به سن بلوغ برای کشتارگاه بفرستید تا پول خوبی به دست آورید.

تاریخچه پیداش گوسفندان
اگر به تاریخ نگاه کنیم متوجه می شویم که اولین آثار پیدایش گوسفندان به نظام موفلون بر می گردد از این رو آنها را نژاد گوسفندان اویس می نامیدند که از لحاظ قدرت بدنی طوری بودند که توانایی راهپیمایی طولانی مدت را داشتند و دارای شاخ های بلندی بودند که برای دفاع از خود در برابر دشمنان استفاده می شد.

استفاده های مختلف از گوسفندان
از گذشته تا به الان از این دام های سبک برای تولید گوشت، شیر استفاده می شد و با توجه به اینکه از پشم گوسفندان برای صنعت قالی بافی و ریسندگی استفاده میشد پشم چینی در طول سال دو بار اتفاق می افتد با پیشرفت زمان حتی از فضولات گوسفندی که به آن پشکل گفته می شد به عنوان کود استفاده می شد که به خاطر مقدار زیاد گوگرد، کلسیم، پتاسیم، روی ، آهن در این کود عملا برای تقویت زمین های زراعی و کشاورزی از آن استفاده می شد. البته بغیر از گوشت، پشم، شیر و کود حتی از پوست گوسفندان برای ساخت انواع چرم، کیف دستی، روکش صندلی استفاده می شود.

شغل دامپروری و دامداری گوسفندان
به افرادی که به تنهایی به نگهداری از گوسفندان می پردازند دامدار و دامپرور می گویند که جزو مشاغل پر سود است که بازگشت سرمایه آن زیاد است. شغل دامداری جزو مشاغلی پر سودی است که حتی پیامبران آنرا انجام داده اند اما به دلیل اینکه در گذشته بیشتر از مراتع برای تغذیه دام استفاده می شد و آسیبی که به آنهاوارد شد عملا امروزه برای چاق کردن گوسفندان از روش های نوینی چون مواد خوراک علوفه ای یونجه،شبدر و کنسانتره که حاوی مواد مغذی است استفاده می شود.

پیشرفت علم پزشکی با استفاده از گوسفندان
گوسفند یکی از حیواناتی است که بعنوان کیس های آزمایشگاهی استفاده می شد و از خون گوسفند برای کشت انواع و اقسام باکتری و ساخت انواع دارو بکار برده می شد البته اگر نگاهی به علم پزشکی بیندازیم حتی با بهره وری ازفناوری نانو از مواردی چون عصاره بیضه گوسفند برای ترمیم زخم، با ساخت لانولین از پشم گوسفندان برای ساخت انواع کرم و پماد استفاده می شد و حتی امروزه از روده گوسفندی برای تولید انواع نخ بخیه قابل جذب از جمله مهمترین مواردی است که توانسته است به علم پزشکی کمک کند.



گوسفندها

 

Saghár✿

سرپرست بخش عمومی+بخش کپی
عضو کادر مدیریت
سرپرست بخش
نگارشگر انجمن
کپیست انجمن
  
عضویت
28/2/20
ارسال ها
4,437
امتیاز واکنش
51,283
امتیاز
443
محل سکونت
☁️
زمان حضور
122 روز 21 ساعت 18 دقیقه
نویسنده این موضوع

طول عمر گوسفندان و تشخیص سن آنها
عمر گوسفندان به مانند سگ ها به ده سال می رسد و به طور کلی از عمری کوتاهتر از گاوها دارند که نزدیک به بیست سال عمر می کنند البته امکان تشخیص سن گوسفند از روی دندان و شاخ وجوددارد. یعنی با نگاه کردن به دندان گوسفند و تعداد آنها امکان تشخیص سن آنها وجود دارد یا می توان از طریق شمارش شیارهای شاخ گوسفندان سن آنها را تخمین زد.

رنگ گوشت گوسفندان
به طور کلی با توجه به اینکه گوشت گوسفند سرشار از انواع ویتامین b12، آهن ، روی، فسفر و کلسیم و همچنین به عنوان ماده غذایی که برای تقویت سیستم ایمنی بدن، جلوگیری از پوکی استخوان و درمان کم خونی استفاده می شود از این جهت خرید گوشت گوسفند نسبت به دیگر گوشت ها خیلی رایج است که با توجه به رنگ گوشت می توانید کیفیت گوشت را تشخیص دهید به طور مثال چنانچه رنگ گوشت به سمت صورتی برود نشان از سن کم و رنگ قرمز تیره نشان از سن پیر گوسفندان است.

بهترین نژاد گوسفندان ایرانی و جهان
به طور کلی نزدیک به دویست نژاد گوسفند در جهان وجود دارد که به سه دسته گوشتی، پشمی، شیری تقسیم شده اند از این رو بستگی به نوع پرورش گوسفندان دارد که شما چه نژادی را انتخاب کنید. بعنوان مثال برای دوره پرواربندی بهتر است نژادهای گوشتی را انتخاب کنید و برای داشت گوسفندان شیری و چند قلوزا را انتخاب کنید. با این وجود به طور کلی بهترین و معروف ترین نژادهای گوسفندان ایرانی شامل مغانی، زل، افشاری، مهربان، ماکویی، سنگسری، تالشی، کرمانی، سنجابی، شال، فشندی و زندی و بهترین نژادهای گوسفندان جهان شامل رومانوف، سافولک، مرینوس، لینکلن، دورپر، دورست، همشایر و … هستند.

محصولات دامی گوسفندان
1-گوشت گوسفندی
از مهمترین محصولاتی است که از پرورش گوسفندان به دست می آید و به دلیل وجود انواع مواد مغذی و از انواع ویتامین b12، آهن ، روی، فسفر و کلسیم بعنوان یک ماده غذایی خوب برای تقویت سیستم بدنی، درمان کم خونی، جلوگیری از پوکی استخوان استفاده می شوند.

2-پشم گوسفندان
پس از پشم چینی از پشم این حیوان برای صنعت قالی بافی، نساجی، تولید آجرهای مقاوم، بافت فرش،و همچنین ساخت انواع روکش صندلی استفاده می شود.

3-پوست گوسفندان
شناخته ترین نژاد گوسفندان پوستی نژاد قره قل است که برای ساخت کلاه قره قل یاآسترخانی مورد استفاده قرار می گیرد و بعنوان یک صنعت پر سود در کشور افغانستان یاد می شود البته از پوست گوسفندان برای ساخت انواع چرم،کیف دستی، کفش و لباس های چرمی نیز استفاده می شود.

4-شیر گوسفندان
پروتیین ، کلسیم ، آهن ، منیزیم ، روی ، تیامین ، ریبوفلاوین ، ویتامین B6 و B12 ، ویتامین D ، اسیدهای آمینه با طول متوسط ، لینولئیک اسید و همچنین حاوی ۱۰ آمینواسید همگی در شیر گوسفندان وجود دارد از این رو جزو شیرهای خوب مصرف دنیا است که برای ساخت انواع فراورده های لبنی چون ماست، کشک، کره، دوغ ،بخصوص پنیر فتا از آن استفاده می شود.

5-دنبه گوسفندان
از دید اسلام خوردن دنبه گوسفندان حرام است اما از دید علمی ثابت شده است که دنبلان حاوی تستوسترون، آندروژن است و بعنوان یک ماده مقوی برای تقویت اسپرم، افزایش درصد باروری زنان و حتی رشد فولیکول مو محسوب می شود. اکثر نژادهای ایرانی به غیر از از نژاد زل دنبه دار هستند و حتی از دنبه گوسفند برای ساخت روغن استفاده می شود که در گذشته به دلیل سالم بودن روغن دنبه از قیمت بالاتری نسبت به گوشت گوسفند برخوردار بود و بعنوان یک ماده خوب برای درمان خشکی واژن مورد استفاده قرار می گرفت.


گوسفندها

 

Saghár✿

سرپرست بخش عمومی+بخش کپی
عضو کادر مدیریت
سرپرست بخش
نگارشگر انجمن
کپیست انجمن
  
عضویت
28/2/20
ارسال ها
4,437
امتیاز واکنش
51,283
امتیاز
443
محل سکونت
☁️
زمان حضور
122 روز 21 ساعت 18 دقیقه
نویسنده این موضوع
حواس پنج گانه گوسفندان

حس بینایی: این گونه حیوانات دارای حس بینایی خوبی هستند و به صورت مستقیم اجسام را می بینند اما قدرت آنها به مانند انسان ها نیست.
حس بویایی: خیلی از بوی غذا و شکارچیان را گوسفندان تشخیص می دهند و قوچ ها با تشخیص بوی ترشح فرومون اقدام به جفت گیری می کنند.
حس شنوایی
حس چشایی
حس لامسه
انواع بیماری های گوسفندان

به طور کلی پرورش گوسفندان نسبت به دام های دیگر چون گاوها خیلی کم هزینه بر است و برای ساخت دامداری هزینه کمتری نیاز دارند اما به دلیل حساسیت نسبت به بیماری بهتر است از آنها بیشتر مراقبت کنید چونکه در معرض انواع بیماری ها قرار دارند که در زیر به آن اشاره می کنیم.

بیماری های گوسفندان شامل: آرتریت، بیماری آبسه ی پا، بیماری سنوروس سربرالیس یا چرخش، زخم دهان در دام، بیماری اسهال، تب برفکی، التهاب رحم، تب دره ریفت، یبوست، نفخ، بیماری بابزیور یا پیروپلاسموز، بیماری هیداتیدوز، تب کیو، عوامل عفونی در سقط جنین، بیرون زدگی واژن میش از فرج در گوسفند یا پرولاپس، سرفه، اسکرپی، طاعون نشخوارکنندگان، کیست سیستی سرکوس در گوشت، انگل گوارشی نماتودیروس، بیماری اکتیما یا اورف، بیماری تب شیر، بیماری زبان آبی، بیماری لنگش، مسمومیت آبستنی یا کتوز، بیماری آنتروتوکسمی، بیماری مسمومیت مس، انواع انگل های گوسفند، آبله، شاربن یا سیاه زخم، بیماری بروسلوز، ذات الریه، بیماری آگالاکسی، بیماری جرب- کچلی، بیماری عضله سفید، بیماری غده پنیری، بیماری برنام یا مننگو، بیماری انسداد مری،بیماری گوسفند نایروبی، بیماری پیلونفریت( سنگ کلیه ) است.

منبع: دامداری


گوسفندها

 
آخرین ویرایش توسط مدیر:
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا