خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است.
هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده
برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن
به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

Saghár✿

سرپرست بخش عمومی+بخش کپی
عضو کادر مدیریت
سرپرست بخش
نگارشگر انجمن
کپیست انجمن
  
عضویت
28/2/20
ارسال ها
4,437
امتیاز واکنش
51,283
امتیاز
443
محل سکونت
☁️
زمان حضور
122 روز 21 ساعت 18 دقیقه
نویسنده این موضوع
جوجه تیغی
جوجه تیغی پستانداران کوچکی هستند که ۱۶ گونه از آنها در کشورهای اروپا، آسیا، آفریقا و نیوزلند شناخته شده اند. جوجه تیغی ها مانند بسیاری از پستانداران اولیه شب زی هستند. در انگلیسی به آنها hedgehog گفته می شود.

پشت این حیوانات توسط خارهایی پوشیده شده است، که به عنوان موی آنها عمل می کند و سمی نیست و بر خلاف خار پشت ها که خارهایش به سختی از بدن صدمه دیده خارج می شود. دفاع طبیعی جوجه تیغی ها پرتاب خارهای پشتش است اما از این نوع دفاع در آخرین مرحله استفاده می کند. ابتدا سعی می کند که فرار کند یا مهاجم را مجبور به فرار کند که البته میزان استفاده از خارها و یا روش های دیگر بستگی به گونه جوجه تیغی دارد.
لانه جوجه تیغی
این حیوانات ذاتا شب زی هستند البته با توجه به گونه های مختلف برخی از آنها چندین بار در روز بیدار می شوند. جوجه تیغی ها زمان زیادی از روز را زیر علف ها، صخره ها یا درون گودال به خواب می گذرانند. بیشتر گونه ها براساس عادت با کندن زمین برای خود پناهگاه درست می کنند، اغلب گونه های وحشی خواب زمستانی دارند که مدت خوابشان با توجه به دما، نژاد و فراوانی غذا متفاوت است.

خصوصیات رفتاری
جوجه تیغی ۵ انگشت با ناخن های کوچک در پنجه جلویی دارند و در پنجه عقبی ۴ انگشت با ناخن های بلند دارند. این حیوانات واقعا پر سر و صدا هستند آنها برای ارتباط برقرار کردن فقط خر خر یا خس خس نمی کنند بلکه گاهی با صدای بلند جیغ می زنند. ( که این موضوع هم بستگی به گونه و نژاد آنها دارد.)
این حیوانات بعضی اوقات کار عجیبی انجام می دهند که به اصطلاح به آن مسح کردن یا روغن مالی کردن می گویند. هنگامی که حیوان بوی خاصی را استنشاق می کند، شروع می کند به لیس زدن و گاز گرفتم منشا بو و سپس بزاق عطر گرفته خود را به خارهایش می مالد. هیچ دلیل علمی برای این کار وجود ندارد اما برخی می گویند که او این کار را برای استتار و هم بو شدن با محیط اطراف انجام می دهد.

غذای جوجه تیغی
برخلاف طبقه بندی های قدیمی، جوجه تیغی ها فقط حشره خوار نیستند بلکه بیشتر در تیره همه چیز خواران قرار می گیرند. غذاهای جوجه تیغی حشرات، حلزون، قورباغه، وزغ، مار، تخم پرندگان، قارچ، ریشه علف ها، لاشه حیوانات، خربزه و هندوانه می باشد. این حیوان بعد از باران دنبال کرم خاکی می گردند. همچنین غذای اصلی جوجه تیغی های جنگلی که به نوع اروپایی مشهور هستند حشرات می باشند. بعضی از این حیوانات پنیر، شیر و محصولات لبنی استفاده می کنند. نوع خانگی این حیوان به نام جوجه تیغی چهار انگشته می توان از پنیر دلمه به عنوان مکمل غذایی استفاده کرد. غذای سگ و گربه از محصولات لبنی بهتر است اما هر دوی آنها چربی بالا و پروتئین کم دارند.


همه چیز درباره جوجه تیغی

 

Saghár✿

سرپرست بخش عمومی+بخش کپی
عضو کادر مدیریت
سرپرست بخش
نگارشگر انجمن
کپیست انجمن
  
عضویت
28/2/20
ارسال ها
4,437
امتیاز واکنش
51,283
امتیاز
443
محل سکونت
☁️
زمان حضور
122 روز 21 ساعت 18 دقیقه
نویسنده این موضوع
بیماری های جوجه تیغی
انسان بیماری مشترک زیادی با این حیوان دارد شامل سرطان، بیماری های ناشی از چاقی و قلبی عروقی. سرطان در میان این حیوانات بسیار شایع است.

نگهداری جوجه تیغی در خانه
برخی از ایالات کانادا و آمریکا داشتن جوجه تیغی به عنوان حیوان خانگی غیر قانونی می دانند و نیاز به داشتن گواهی نامه خاصی دارد. چنین محدودیتی در کشورهای اروپایی به جز اسکاندیناوی وجود ندارد. خرید جوجه تیغی های اهلی به دلیل ظاهر مظلوم و سرزنده اش در سال های اخیر افزایش یافته است. نگهداری آنها به عنوان حیوان خانگی مشکل است چرا که آنها در مقابل تغییرات آب و هوایی مقاومت کمی دارند.
تولید مثل و طول عمر
با توجه به گونه به طور متوسط دوران حاملگی از ۳۵ تا ۵۸ روز طول می کشد. به طور متوسط گونه های بزرگ تر ۳ تا ۴ و گونه های کوچک تر ۵ تا ۶ نوزاد به دنیا می آوردند. مانند بسیاری از حیوانات این موضوع غیر طبیعی نیست که جوجه تیغی مذکر علاقه مند به کشتن نوزادهای مذکر است.

طول عمر
طول عمر این حیوانات ارتباط مستقیمی با اندازه آنها دارد، گونه های بزرگتر ۴ تا ۷ سال در دنیای وحشی زندگی می کنند. (رکورد ۱۶ سال هم دیده شده) گونه های کوچک تر ۲ تا ۴ سال در دنیای وحشی و ۴ تا ۷ سال در محیط حفاظت شده زندگی می کنند. این حیوانات کور مادرزاد هستند و برخی معتقدند که آنها بدون خار متولد می شوند اما تنها ساعتی بعد از تولد خارها به راحتی قابل دیدن هستند.

جوجه تیغی های اهلی
اغلب جوجه تیغی های اهلی دو رگه هستند و نژادی از شمال آفریقا و جوجه تیغی چهار انگشته هستند. برخی از این حیوانات گونه گوش دراز و هندی می باشند. این حیوان باید در دمای ۲۲ تا ۲۹ درجه سانتی گراد نگه داری شود و به طور طبیعی از دمای سرد دور نگه داشته شود. این حیوان یک نوع پادزهر طبیعی علیه سم مار در بدنش دارد که به خاطر پروتئین خاصی است که در عضلات این حیوان وجود دارد. این حیوان هم زیستی مسالمت آمیزی با سایر حیوانات مانند گربه ها و سگ ها دارد و در مقابل تهدیدهای اینگونه حیوانات درون خود می غلطد تا تهدید برطرف شود.
منبع:
هپی‌پت


همه چیز درباره جوجه تیغی

 
آخرین ویرایش توسط مدیر:
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا