- عضویت
- 31/3/22
- ارسال ها
- 1,106
- امتیاز واکنش
- 5,459
- امتیاز
- 283
- محل سکونت
- کنج اتاق:)
- زمان حضور
- 25 روز 12 ساعت 12 دقیقه
نویسنده این موضوع
این نوع نقاشی دارای میزان تاریخچه بلندی بوده که از چندین سال پیش در نقاشیهای درون غار اروپای پله لیتیک و همچنین نگارنوشتهای مصریان قدیم به وجود آمده است. نقاش آلمانی در حدود سالهای 1471 الی 1528 که فردی بنام آلبرشیت دورر بود، با توانایی و مهارتهای خاص خود توانست آبرنگهای زیبا و مجذوب کنندهای از گیاهان و طبیعت را نقاشی کند. او اولین فردی بود که آبرنگ استفاده کرده و به همین دلیل به عنوان یکی از نخستین افراد توسعه دهنده این نوع نقاشی به شمار میآمد.
استفاده از آبرنگ رفته رفته رایج شد و نقاشان از آن به صورت فراگیر استفاده میکردند و از آن در طراحیهای خود استفاده کرده و از این طریق نقاشیهای خود را به شکل خاصی طراحی میکردند. به این وسیله میتوان گفت که تصویرگری گیاهان و طبیعت یکی از سنتهای بسیار قدیمی در نقاشی با استفاده از آبرنگ است.
نقاشی از طبیعت و گیاهان در زمان رنسانس طرفداران بسیاری پیدا کرد و مورد علاقه قرار گرفت. نقاشان از این وسیله هم برای نقاشی روی کاغذ و هم روی تابلو استفاده میکردند و با به کار بردن آن شکل و طرحی خاص به نقاشیهای خود میدادند.
نقاشانی که به وسیله آبرنگ از طبیعت نقاشی میکردند، جزو بهترین و ستودهترین نقاشان قرار گرفته و به این دلیل به مشهوریت بسیاری رسیدند. امروزه با پیشرفت روز افزون جامعه نیز آبرنگ برای اینکه دارای قابلیتی بنام خاص بودن است در تصویرسازی علمی و انتشاراتی موزهها استفاده میشود.
برای کار با آبرنگ چه شرایطی وجود دارد؟
برای اینکه بتوانید به خوبی و زیبایی از آبرنگ استفاده کنید، باید از نظافت و سرعت بسیاری برخوردار باشید تا به این وسیله بتوانید طراحی تمیزی داشته و سریعا طراحی خود را به اتمام برسانید.
هنرمندان بسیاری همچون وان دایک، آلبرشت دورر، ویلیام ترنر و دیگران از آبرنگ برای خلق آثار خود یا برای تهیه پیش طرح بهره بردهاند. آبرنگ در انواع مختلف تیوپی و قرصی به بازار عرضه میشود.
آبرنگها بهطور کلی در دو دستهٔ اصلی قرار میگیرند:
آبرنگهای شفاف که در جعبههای گوناگون به صورت قرصهای یک اندازه یا بلوک و مانند آن به بازار عرضه میشوند.
گواش یا آبرنگ پوششی و مات که در حقیقت همان رنگهای جسمی در نقاشی سنتی و مینیاتور است.
ساختار کلی انواع آبرنگها
ویرایش
انواع آبرنگهای شفاف یا پوششی (گواش) ترکیبی از انواع رنگدانههای مولد رنگ موسوم به پیگمنت هستند که در یک مادهٔ نگهدارندهٔ صمغی یا ژلاتینی حل شدهاند و پس از حل شدن، دوباره به صورت قرص یا بلوک به بازار عرضه میشوند. بدین ترتیب در آبرنگهای شفاف، نسبت مواد رنگدانه کمتر و مواد نگه دارنده بیشتر است. به همین دلیل نوعی شفافیت شیشه مانند را روی آثار پدیدمیآورد و نمیتوانند رنگهای دیگر را پوشش دهند.
تکنیکها و شرایط کار با آبرنگ
ویرایش
از مهمترین شرایط اجرایی انجام کارهای هنری با آبرنگ یا گواش، رعایت نظافت رنگ گذاری و رنگ برداری و تمیزی آن هاست. به علاوه در این هنر، سرعت عمل نقاش و توانایی اجرایی و مهارت در استفاده از قلم مو و ابزارهای نقاشی، از اهمیتی فوقالعاده برخوردار است.
برای ایجاد بافتهای خاص بر روی اثر آبرنگ میتوان از تکنیکهای مختلفی استفاده کرد. به عنوان مثال:[۱]
خیس در خیس: تکنیک خیس در خیس فرایند بهکارگیری رنگ بر روی کاغذ خیس میباشد.
قلموی خیس در خشک : این تکنیک کاملاً برعکس تکنیک خیس در خیس میباشد. در اینجا یک قلم موی حاوی رنگ (و آب حداقل) بر روی یک کاغذ کاملاً خشک کشیده میشود.
برداشتن رنگ: اغلب رنگهای آبرنگ پس از خشک شدن قابل حل و برداشتن از روی کاغذ باقی میمانند.
استفاده از نمک: پاشیدن کمی نمک بر روی رنگ مرطوب نقاط گل مانند زیبا و ظریفی را به وجود میآورد زیرا هر یک از کریستالهای نمک رنگ را از خود دور کرده و فضای روشن تری را در زیرشان به وجود میآورند.
استفاده از مشما: برای ایجاد بافتهای خاص مانند کوه و صخره میتوان از مشما استفاده کرد.
استفاده از الکل: الکل در صورت ریختن و پاشیده شدن آب را دفع کرده، رنگ را پس میزند و شکلهای دایره ای و سفید به وجود میآورد.
پاشیدن آب: این تکنیک باعث افزودن بافت به نقاشی و موجب تشکیل طرحهای غیرقابل پیشبینی میشود که در مواردی برای پس زمینه نقاشی میتواند جذاب باشد.
پاشیدن رنگ: این روش برای پیش زمینهٔ کار، گیاهان، شاخ و برگ درختان و بافتهای انتزاعی مناسب میباشد.
استفاده از اسفنج: یک اسفنج بافت دار ابزاری سودمند برای کشیدن شاخ و برگ درختان، دیوارهای قدیمی و شن و ماسهٔ ساحل است.
خراشیدن رنگ: میتوان از دم قلم موی یا هر جسم سخت دیگر، رنگ را از سطح کاغذ تراشید و شیار ایجاد نمود.
استفاده از چسب: با استفاده از چسب کاغذی میتوان از رسیدن رنگ به نقاطی از نقاشی جلوگیری کرد.
استفاده از چسب میسکیت : به این گونه است که قبل از عملیات رنگ گذاری چسب را به ناحیه هایی که میخواهیم از رنگ در امان بماند میزنیم و سپس رنگ گذاری کرده و ناحیه ای که چسب استفاده شده را با دست برداشته
استفاده از آبرنگ رفته رفته رایج شد و نقاشان از آن به صورت فراگیر استفاده میکردند و از آن در طراحیهای خود استفاده کرده و از این طریق نقاشیهای خود را به شکل خاصی طراحی میکردند. به این وسیله میتوان گفت که تصویرگری گیاهان و طبیعت یکی از سنتهای بسیار قدیمی در نقاشی با استفاده از آبرنگ است.
نقاشی از طبیعت و گیاهان در زمان رنسانس طرفداران بسیاری پیدا کرد و مورد علاقه قرار گرفت. نقاشان از این وسیله هم برای نقاشی روی کاغذ و هم روی تابلو استفاده میکردند و با به کار بردن آن شکل و طرحی خاص به نقاشیهای خود میدادند.
نقاشانی که به وسیله آبرنگ از طبیعت نقاشی میکردند، جزو بهترین و ستودهترین نقاشان قرار گرفته و به این دلیل به مشهوریت بسیاری رسیدند. امروزه با پیشرفت روز افزون جامعه نیز آبرنگ برای اینکه دارای قابلیتی بنام خاص بودن است در تصویرسازی علمی و انتشاراتی موزهها استفاده میشود.
برای کار با آبرنگ چه شرایطی وجود دارد؟
برای اینکه بتوانید به خوبی و زیبایی از آبرنگ استفاده کنید، باید از نظافت و سرعت بسیاری برخوردار باشید تا به این وسیله بتوانید طراحی تمیزی داشته و سریعا طراحی خود را به اتمام برسانید.
هنرمندان بسیاری همچون وان دایک، آلبرشت دورر، ویلیام ترنر و دیگران از آبرنگ برای خلق آثار خود یا برای تهیه پیش طرح بهره بردهاند. آبرنگ در انواع مختلف تیوپی و قرصی به بازار عرضه میشود.
آبرنگها بهطور کلی در دو دستهٔ اصلی قرار میگیرند:
آبرنگهای شفاف که در جعبههای گوناگون به صورت قرصهای یک اندازه یا بلوک و مانند آن به بازار عرضه میشوند.
گواش یا آبرنگ پوششی و مات که در حقیقت همان رنگهای جسمی در نقاشی سنتی و مینیاتور است.
ساختار کلی انواع آبرنگها
ویرایش
انواع آبرنگهای شفاف یا پوششی (گواش) ترکیبی از انواع رنگدانههای مولد رنگ موسوم به پیگمنت هستند که در یک مادهٔ نگهدارندهٔ صمغی یا ژلاتینی حل شدهاند و پس از حل شدن، دوباره به صورت قرص یا بلوک به بازار عرضه میشوند. بدین ترتیب در آبرنگهای شفاف، نسبت مواد رنگدانه کمتر و مواد نگه دارنده بیشتر است. به همین دلیل نوعی شفافیت شیشه مانند را روی آثار پدیدمیآورد و نمیتوانند رنگهای دیگر را پوشش دهند.
تکنیکها و شرایط کار با آبرنگ
ویرایش
از مهمترین شرایط اجرایی انجام کارهای هنری با آبرنگ یا گواش، رعایت نظافت رنگ گذاری و رنگ برداری و تمیزی آن هاست. به علاوه در این هنر، سرعت عمل نقاش و توانایی اجرایی و مهارت در استفاده از قلم مو و ابزارهای نقاشی، از اهمیتی فوقالعاده برخوردار است.
برای ایجاد بافتهای خاص بر روی اثر آبرنگ میتوان از تکنیکهای مختلفی استفاده کرد. به عنوان مثال:[۱]
خیس در خیس: تکنیک خیس در خیس فرایند بهکارگیری رنگ بر روی کاغذ خیس میباشد.
قلموی خیس در خشک : این تکنیک کاملاً برعکس تکنیک خیس در خیس میباشد. در اینجا یک قلم موی حاوی رنگ (و آب حداقل) بر روی یک کاغذ کاملاً خشک کشیده میشود.
برداشتن رنگ: اغلب رنگهای آبرنگ پس از خشک شدن قابل حل و برداشتن از روی کاغذ باقی میمانند.
استفاده از نمک: پاشیدن کمی نمک بر روی رنگ مرطوب نقاط گل مانند زیبا و ظریفی را به وجود میآورد زیرا هر یک از کریستالهای نمک رنگ را از خود دور کرده و فضای روشن تری را در زیرشان به وجود میآورند.
استفاده از مشما: برای ایجاد بافتهای خاص مانند کوه و صخره میتوان از مشما استفاده کرد.
استفاده از الکل: الکل در صورت ریختن و پاشیده شدن آب را دفع کرده، رنگ را پس میزند و شکلهای دایره ای و سفید به وجود میآورد.
پاشیدن آب: این تکنیک باعث افزودن بافت به نقاشی و موجب تشکیل طرحهای غیرقابل پیشبینی میشود که در مواردی برای پس زمینه نقاشی میتواند جذاب باشد.
پاشیدن رنگ: این روش برای پیش زمینهٔ کار، گیاهان، شاخ و برگ درختان و بافتهای انتزاعی مناسب میباشد.
استفاده از اسفنج: یک اسفنج بافت دار ابزاری سودمند برای کشیدن شاخ و برگ درختان، دیوارهای قدیمی و شن و ماسهٔ ساحل است.
خراشیدن رنگ: میتوان از دم قلم موی یا هر جسم سخت دیگر، رنگ را از سطح کاغذ تراشید و شیار ایجاد نمود.
استفاده از چسب: با استفاده از چسب کاغذی میتوان از رسیدن رنگ به نقاطی از نقاشی جلوگیری کرد.
استفاده از چسب میسکیت : به این گونه است که قبل از عملیات رنگ گذاری چسب را به ناحیه هایی که میخواهیم از رنگ در امان بماند میزنیم و سپس رنگ گذاری کرده و ناحیه ای که چسب استفاده شده را با دست برداشته
نقاشی با آبرنگ
رمان ۹۸ | دانلود رمان
نودهشتیا,بزرگترین مرجع تایپ رمان, دانلود رمان جدید,دانلود رمان عاشقانه, رمان خارجی, رمان ایرانی, دانلود رمان بدون سانسور,دانلود رمان اربابی,
roman98.com