خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است.
هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده
برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن
به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

M O B I N A

سرپرست بخش فرهنگ و ادب
عضو کادر مدیریت
کاربر V.I.P انجمن
سرپرست بخش
ناظر کتاب
منتقد انجمن
  
  
عضویت
3/4/21
ارسال ها
25,243
امتیاز واکنش
64,123
امتیاز
508
سن
19
محل سکونت
BUSHEHR
زمان حضور
272 روز 9 ساعت 46 دقیقه
نویسنده این موضوع
مختصری در باب زندگی و آثار مولانا

جلال‌الدین محمد ابن محمد ابن حسین بلخی، معروف به مولانا، مولوی و رومی، شاعر مشهور ایرانی است که در در ۶ ربیع‌الاول سال ۶۰۴ هـ.ق در بلخ متولد شد. پدر مولانا محمد ابن حسین خطیبی، مشهور به بهاءالدین ولد و ملقب به سلطان‌العلماء از افاضل روزگار خویش بود که نسبت خرقه‌ی او به امام محمد غزالی می‌پیوست.
جلال‌الدین تحقیقات مقدماتی را نزد پدر آموخت و پس از درگذشت او، در حالی که تنها ۲۴ سال سن داشت، بر جای پدر نشست. او سپس برای تکمیل علوم متداول آن زمان به حلب و دمشق رفت و پس از اتمام تحصیل و مدتی سیر و سیاحت، به قونیه بازگشت و به کار تعلیم و تدریس و وعظ مشغول شد. در چنین ایامی بود که برق چشمان رند ژولیده‌ی ازگردراه‌رسیده‌ای در جان مولانا آتشی جان‌سوز به پا کرد. ملاقات با شمس تبریزی، مولانای واعظ را چنان دگرگون کرد که درس و بحث و مدرسه و محراب را وانهاد و در حلقه‌ی مریدان شمس درآمد. حاصل شور و شعف مولانا از این مصاحبت را در لابه‌لای ابیات مثنوی معنوی و بیش از آن غزلیات شورانگیز دیوان شمس تبریزی می‌توان دید.
ماجراهای گاه افسانه‌وار ارادت مولانا به شمس، حسادت مریدان او را برانگیخت و بی‌مهری اطرافیان موجب هجرت مکرر شمس از قونیه و واماندن مولانا در آتش فراق او شد. در فقدان شمس تبریزی دیگر مریدان و یاران مولانا از جمله صلاح‌الدین زرکوب و حسام‌الدین چلبی به خدمت او درآمده و در تحریص مولانا به سرودن شعر و تدوین آثار او جهد بسیار کردند.
سرانجام، مولانا، پس از ۶۸ ال زندگی عاشقانه و عارفانه، در تاریخ ۵ جمادی‌الاخر سال ۶۷۲ هـ.ق چشم از جهان فرو بست و در کنار مقبره‌ی پدرش در قونیه، به خاک سپرده شد.
آثار منظوم و منثور به‌جامانده از مولانا را می‌توان در پنج مجموعه شامل منظومه‌ی اخلاقی و عرفانی «مثنوی معنوی»، «دیوان غزلیات شمس تبریزی» معروف به دیوان کبیر یا کلیات شمس تبریزی، نامه‌های او در قالب «مکتوبات»، «فیه ما فیه» یا ولدنامه و «مجالس سبعه» برشمرد.
بخشی از فیه ما فیه را بشنوید.
#طاقچه


گوشه چشمی به اشعار عاشقانه مولانا

 
  • تشکر
Reactions: YeGaNeH
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا