خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است.
هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده
برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن
به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

M O B I N A

سرپرست بخش فرهنگ و ادب
عضو کادر مدیریت
کاربر V.I.P انجمن
سرپرست بخش
ناظر کتاب
منتقد انجمن
  
  
عضویت
3/4/21
ارسال ها
25,247
امتیاز واکنش
64,014
امتیاز
508
سن
19
محل سکونت
BUSHEHR
زمان حضور
272 روز 9 ساعت 46 دقیقه
نویسنده این موضوع
مهرماه از ساعت 6 عصر در سالن اجتماعات این موسسه برگزار شد. در این نشست که با شرکت اساتید و دانشجویان همراه بود ، دکتر سنادین لاویچ ، استاد علوم سـ*ـیاسی دانشگاه سارایوو سخنرانی کرد.
مجری برنامه، نرمین هوجیچ در مقدمه ای با توجه به برداشتهای نادرست از مفاهیم سـ*ـیاسی گفت:

امروز دچار استفاده نادرست از مفاهیم و واژه های سـ*ـیاسی هستیم. مفهوم ملیت بـ*ـو*سنیایی معمولا به صورت منفی برخورد می شود. اینجا باید رابـ*ـطه مفهوم ملیت بـ*ـو*سنیایی با ساختار چند قومی مورد تاکید قرار بگیرد. عده ای به عمد مخالف طرح ملیت بـ*ـو*سنیایی هستند و در این باره به سوءاستفاده از مفاهیم سـ*ـیاسی دست می زنند.
در ادامه دکتر لاویچ گفت : فرهنگ سـ*ـیاسی ما در مخالفت با ملیت بـ*ـو*سنیایی طراحی شده و مفهوم قومیت برجسته و محوری شده است. اینجا باید تفکیکی بین مفاهیم کرد. ما از واژه ها و مفاهیم سـ*ـیاسی بدون توجه به معانی آن استفاده می کنیم . وقتی صحبت از زبان ،فرهنگ و تاریخ بـ*ـو*سنبایی می کنیم ، متهم به مرکز گرایی می شویم. بله ما طرفدار این هستیم که در کشور یک حکومت واحد باشد . ولی برخی می خواهند سه حکومت قومی باشد و این حکومتهای قومی را حکومتهای ملی و قانونی می نامند. در بـ*ـو*سنی و هرزگوین با هوشمندی مفهوم قومیت و ناسیونالیسم قومی را به جای ملیت و ناسیونالیسم ملی نشانده اند.
استاد دانشگاه سارایوو در ادامه افزود : ما در علوم سـ*ـیاسی مواجه با دو مفهوم گروههای مردمی یا قومی و ملت هستیم. ما در جهان ۶ تا ۷ هزار گروه قومی داریم. این مردم در طول تاریخ از طریق اتحاد و یا تجزیه خانواده های بزرگ و اقوام بوجود می آیند. مردم یعنی گروههای مردمی قدیمی تر از ملت هستند. این گروههای قومی بر اساس زبان ، دین و نژاد این گروهها با هم شناسایی می شوند. ما در بـ*ـو*سنی و هرزگوینی زندگی می کنیم که ۹۵ درصد مردم مثل هم صحبت می کنند و آن وقت مرزبندیهایی بوجود آورده ایم تا ملت بـ*ـو*سنیایی شکل نگیرد. صربها ، کرواتها و بوشنیاکها زبان مشترک دارند ، در یک سرزمین زندگی می کنند و عناصر مشترک زیادی داریم.
استاد علوم سـ*ـیاسی سارایوو افزود : شکل گیری ملت یک پروسه طولانی است و نیاز به زمان و عناصر مشترک دیگری دارد. ما در گذشته هیچگاه نتوانسته ایم خودمان باشیم ، همواره تحت حکومتهای دیگری زندگی می کردیم. در قرن نوزدهم به جای آن که به دنبال وحدت و یکپارچگی و تقویت عنصر ملی باشیم ، به سمت تقویت هویت قومی و ناسیونالیستی رفتیم. ما به جای کشورهای آلمان و فرانسه که مفهوم ملت را با زمین و جغرافیا و تفکر شکل دادند ، برای تعریف هویت به سراغ عناصر دینی و نژادی رفتند. از اینرو ناسیونالیسم در منطقه یوگسلاوی ، ناسیونالیسم قومی شد.
دکتر لاویچ در ادامه گفت : بایستی بین ناسیونالیسم مدنی با ناسیو نالیسم فرهنگی تمایزی نهاد. ناسیونالیسم فرهنگی نمایانگر ناسیونالیسم قومی می شود و مفهومی کاهنده است. ما باید از ملیت بـ*ـو*سنیایی صحبت کنیم. بسیاری از ناسیونالیسم به عنوان گروه قومی دینی صحبت می کنند. همین مشکل باعث شده تا نهاد های دینی به دنبال مسایل سـ*ـیاسی و نهادهای سـ*ـیاسی به دنبال مسایل دینی باشند و در این دادو ستد چیزی که به نام دین مطرح است ، دین تشریفاتی و ظاهری است و ناسیونالیستهای قومی که خود را مفتخر به مسجد و کلیسا رفتن می کنند ، اعتقادی به ارزشهای دینی و اخلاقی ندارند و از دین استفاده ابزاری می کنند. در جریان بی احترامی به بـ*ـو*سنی و هرزگوین دیدیم چگونه از دین برای نسل کشی مسلمانها استفاده شد.
وی با اشاره به نقش دولت در تقویت عنصر ملیت گفت : نهادهای آموزشی و سـ*ـیاسی باید از ملیت بـ*ـو*سنی دفاع کنند و ارزشهای ملی را در مدارس و دانشگاهها به کودکان و جوانان یاد بدهند. . حکومت باید بر مبنای منطق دفاع از منافع بـ*ـو*سنی و هرزگوین عمل کنند. مسایل قومی را باید در حد مسایل فرهنگی نگاه داشت و نگذاشت تا عنصر قومیت بر عنصر ملیت غلبه پیدا کند.

منبع: noor mags


رابـ*ـطه ملیت و هویت قومی

 
آخرین ویرایش:
  • تشکر
Reactions: *NiLOOFaR*
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا