خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است.
هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده
برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن
به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

M O B I N A

سرپرست بخش فرهنگ و ادب
عضو کادر مدیریت
کاربر V.I.P انجمن
سرپرست بخش
ناظر کتاب
منتقد انجمن
  
  
عضویت
3/4/21
ارسال ها
25,241
امتیاز واکنش
64,115
امتیاز
508
سن
19
محل سکونت
BUSHEHR
زمان حضور
272 روز 9 ساعت 46 دقیقه
نویسنده این موضوع
انوشیروان در روزگار پادشاهی خویش اصلاحات بسیاری در کشور انجام داد. در شاهنامه فردوسی از روش کشورداری بسیاری از پادشاهان ساسانی به تفصیل گفتگو و به نیکی یاد شده‌است. در هنگام خشکسالی و قحطی پادشاه منتهای کوشش را برای بهبود وضع زندگی مردم بکار می‌برد تا از فشار سختی معیشت آنها بکاهد. در روزگار فیروز پادشاه ساسانی قحطی و خشکسالی برای مدت هفت‌سال ادامه داشت. پادشاه با بخشیدن مالیاتها و آوردن غله از کشورهای دوردست و تقسیم‌نمودن آن بین کشاورزان و سایر طبقات از شدت سختی و تنگدستی آنها کاست. نه‌تنها یک‌نفر انسان در این مدت از گرسنگی فنا نشد بلکه حتی یک حیوان نیز از بین نرفت. این مطلب به وسیله مورخین ایرانی عربی‌نویس و مورخین عرب یاد شده‌است.
در روزگار ساسانیان کسانی که در رأس مقام قضائی بودند اغلب آنهائی بودند که مقام مهم پیشوائی مذهبی را نیز به‌عهده داشتند. در برخی از محاکمات مهم ، رأی با شخص شاهنشاه بود که آشنائی کامل به حقوق امور قضائی داشت. در نوشته‌های پهلوی آمده‌است که یک قاضی بی‌طرف که از روی عدالت قضاوت کند نماینده اهورامزدا است و قاضی‌ای که از روی غرض [۵۲] قضاوت کند همانند اهریمن است. قاضی موظف است که در هنگام دادرسی بین فقیر و غنی را تفاوت نگذارد و به درستی قضاوت کند ، همانگونه که باران بر ثروتمند و فقیر یکسان می‌بارد. اگر قاضی در هنگام دادرسی از راستی دور شود و به ناحق قضاوت کند یا حتی اندیشه خیـ*ـانت به دل راه دهد: « باران از باریدن می‌ایستد ، شیرینی و برکت از شیر گوسفندان دور می‌شود ، و نوزادان در هنگام تولد از بین می‌روند ». هر قاضی در هنگام قضاوت می‌بایست به خویشتن متکی بوده و تحت‌تأثیر هیچ‌گونه عواملی قرار نگیرد. دو چیز در قضاوت مورد نظر قاضی بود دانش و آگاهی شخص قاضی و در برخی موارد شهادت شاهدها نیز مورد توجه واقع می‌شد. گواهی شاهد و تنظیم اظهارنامه فقط در موارد تقسیم ارث مورد اطمینان بود.
تنسر موبد موبدان روزگار شاه‌اردشیر بنیانگزار سلسله ساسانی گناهان را به سه درجه تقسیم‌بندی کرده‌است: گناهانی که بر ضد آفریدگار مرتکب می‌شدند ، گناهانی که بر علیه پادشاه مرتکب می‌شدند و گناهانی که بر ضد مردم صورت می‌گرفت. هم‌چون پادشاهان هخامنشی ، پادشاهان ساسانی نیز از ارتکاب گنـ*ـاه اخلاقی اکراه و تنفر داشتند. در روزگار ساسانی ، افراد بی‌گنـ*ـاه را با انواع سوگند گرم و سرد مورد آزمایش قرار می‌دادند ، از میان این سوگندها نام‌آورتر همان است که بر روی آدرباد مهراسپند ، موبد موبدان روزگار شاپور دوم انجام شده‌است.
آدرباد مهراسپند برای اثبات حقانیت دین زرتشت آماده شد که روی گداخته را بر روی سـ*ـینه او آزمایش کنند. پادشاهان نامور سلسله ساسانی مانند شاپور اول ، انوشیروان عادل و خسروپرویز با بنای کوشک‌ها و کاخ‌های عظیم و حجاری‌ها و سنگ‌نبشته‌ها از خود یادگارهای فراموش‌نشدنی بر جای نهاده‌اند. آثار باقیمانده روزگار ساسانی نمودار فعالیت و کوشش‌های پی‌گیر آن پادشاهان است. نفوذ و تأثیر سبک معماری ساسانی بر روی معماری بعد از اسلام ایران کاملاً آشکار است ، دروازه کاخ انوشیروان عادل در تیسفون به ارتفاع ۹۵ فوت و به عرض ۴۸ فوت بوده‌است.
کاخ خسروپرویز با پرارزش‌ترین جواهرات و پارچه‌ها و فرش‌ها تزیین شده‌بود. بیرونی می‌نویسد که فیروز پادشاه ساسانی مبلغ هنگفتی از ذخیره معابد و آتشکده‌ها به وسیله سرایدارهای آن آتشکده‌ها به وام گرفت و در هنگام قحطی و خشکسالی بین مردم کشور خویش توزیع کرد تا از شدت سختی و تنگدستی آنها که در مدت هفت‌سال خشکسالی روی داده بود بکاهد. تمدن و فرهنگ ایران باستان نه‌تنها در خارج از کشور نیز بر روی تمدن کشورهائی مانند مصر ، چین ، هند ، بابل ، روم و یونان و در مشرق اثر داشته است بلکه بر روی تمدن مغرب‌زمین نیز اثر گذاشته است. دکتر جمشید جی حیوانجی مدی دانشمند مشهور پارسی در کتاب معروف خود به نام « نفوذ تمدن ایران بر روی تمدن سایر کشورها » به‌خوبی این موضوع را شرح کرده‌است امید است که در این روزهای تاریک که مردم جهان و بخصوص مغرب‌زمین در لـ*ـب یک پرتگاه هولناکی ایستاده‌اند تمدن‌وفرهنگ ایران باستان و پیام پیغمبر ایران زرتشت اسپنتمان آنها را از این مصیبت و بلیَّه نجات بخشد.
#aclr


تمدن و فرهنگ ایران باستان

 
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا