خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است.
هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده
برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن
به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

M O B I N A

سرپرست بخش فرهنگ و ادب
عضو کادر مدیریت
کاربر V.I.P انجمن
سرپرست بخش
ناظر کتاب
منتقد انجمن
  
  
عضویت
3/4/21
ارسال ها
25,247
امتیاز واکنش
64,014
امتیاز
508
سن
19
محل سکونت
BUSHEHR
زمان حضور
272 روز 9 ساعت 46 دقیقه
نویسنده این موضوع
آداب مخصوص مردان بختیاری در پوشش:
سالهاست كه مردان بختیاری از چوقا كه گاهی هم چوخا نامیده می شود استفاده می كنند كه نوعی عبای دهقانی است و زنان بختیاری با سلیقه خاصی آنرا از پشم سفید طبیعی می بافند و در بافت آن از خطوط عمدی آبی تیره یا مشكی استفاده می كنند، یك قرن پیش یكی از خوانین بختیاری چوقا را به میان مردم بختیاری آورد كه پیرزنی از توابع لرستان به او هدیه داده بود و پس از آن پوشیدن چوقا در بین مردمان بختیاری متداول شد.
مادة اولیه چوقا پشم است كه زنان بختیاری آن را به گونه ای نازك و ظریف می ریسند و روی دستگاههای ساده بافت، نواری با عرض حدود 50 تا70 سانتیمتر و طول 2/5متر می بافند كه این نوار از دو قسمت مساوی و متفاوت تشكیل می شود. قسمت بالا را «تهده نشقه» و قسمت پایین آنرا «تهده ساده» می نامند. بلندی چوقا حدوداً تا سر زانو می رسد و جلوی آن كاملاً باز است در حال حاضر بهترین نوع چوقا توسط زنان طایفة «كیارسی» بافته می شود. بافت یك چوقا حدود 20 تا30 روز طول می كشد.
آداب ورسوم سوگواری درفرهنگ بختیاری

آداب سوگواری درفرهنگ بختیاری ها:
از آنجا كه مردم بختیاری ذاتاً مردمی مهربان و غمخوار هستند به محض از دست دادن عزیزی ار اقوام، برای دلداری و تسلی خاطر بازماندگان به خانه آنها می روند و با تمام وجود به همدردی و عزاداری می پردازند- بر طبق سنتی قدیمی پیرزنان بختیاری در غم از دست دادن جوانان نوایی غم انگیز و سوزناك را به زبان شیرین لری بختیاری زمزمه می كنند و بقیه زنان هم او را همراهی می نمایند این آواز غم انگیز به نام «گاگریو» معروف كه نوای حزن انگیز آن به همراه ساز چپ خبر از روزی غم انگیز دارد.
رسم است كه اقوام هم در پرداخت هزینه های مراسم سوم – هفته و چهلم به بازماندگان كمك مالی كرده و تا جائیكه در توان دارند به بازماندگان یاری می رسانند. و بر روی بعضی از مزار" شیرهای سنگی"دیده می شوند كه بازهم بر طبق آدابی قدیمی بر سر خاك مردان دلیر بختیاری به نشانه دلاوری آنها شیر سنگی را نصب می كنند كه به نام «بردسنگی» معروف می باشد
خطر تفرقه بین لر وبختیاری وپارس

عده ای خط کش به دست به دنبال تعیین مرز لر و بختیاری هستند و هر جا بگویی بختیاری می گویند چرا لر را نگفتی؟؟ ؟؟ «فرهنگ و زبان لری بختیاری شاخه ای تنومند و کهن از درخت فرهنگ و زبان پارسی است».
مساله فراتر از روییدن چند بوته خار است. کسانی سعی دارند با پیش کشیدن مسائل قومی و نژادی و علم کردن خطر «پان پارسی»، و سپس با وارونه نشان دادن قضایا، بذر جدایی بین لر و پارس را بیفشانند. آن ها سعی می کنند کارکرد استبدادی حکومت های مرکزی ایران در طول تاریخ را که بر همه ی اقوام ایرانی ستم یکسان روا داشته اند، فقط به حساب هم وطنان پارس ما بگذارند. در حالی که خودپارس ها نیز از کارکرد استبداد ایرانی همان آسیب را دیده اند که کرد و بلوچ و ترکمن و لر و بختیاری و... دیده اند.

اگر فردوسی بزرگ از خراسان برخاسته است، نظامی و خاقانی از آذربایجان سر برآورده اند. حافظ، سعدی، بابا طاهر، نیما و هزاران فرهیخته و مبارز از جا ن گذشته از جای جای این وطن که نامش ایران است، قد کشیده اند و در زمینه های گوناگون فرهنگی سـ*ـیاسی اجتماعی میراثی گران بها از خود به جا نهاده اند که تعلق به همه ی اقوام ایرانی دارد. این تلاش بی وقفه هیچ ربطی به حکومت های سرکوبگر و استبدادی که بر ما حکم می رانده اند، ندارد. به عنوان مثال، پس از اسلام بسیاری از دولت هایی که در ایران بر سر کار بودند، ترک زبان بوده اند. حال ما باید عمل کرد آن ها را به هم وطنان ترک خود نسبت بدهیم؟ هرگز چنین نیست بلکه واقعیت آن است که هم وطنان ترک ما نیز به همان اندازه که ما آسیب دیده ایم، آسیب دیده اند.


آداب مخصوص ایل بختیاری در پوشش

 
آخرین ویرایش:
  • تشکر
Reactions: علی.

M O B I N A

سرپرست بخش فرهنگ و ادب
عضو کادر مدیریت
کاربر V.I.P انجمن
سرپرست بخش
ناظر کتاب
منتقد انجمن
  
  
عضویت
3/4/21
ارسال ها
25,247
امتیاز واکنش
64,014
امتیاز
508
سن
19
محل سکونت
BUSHEHR
زمان حضور
272 روز 9 ساعت 46 دقیقه
نویسنده این موضوع
اما برگردیم به پارس ها. پارس ها چه کسانی هستند؟ هم وطنان خون گرم شیرازی، اصفهانی، یزدی،کرمانی و... که اصطلاحاً به انها پارس می گوییم، ایشان کدام ستم را بر ما روا داشته اند؟ این بزرگنمایی خطر «پان پارسی» و سپس وارونه کردن آن به منظور ایجاد جدایی بین لر و پارس، از کجا آب می خورد؟ اصولاً امروز پیش کشیدن مفاهیم نژادی چه دردی از ما دوا می کند؟ پارسی یا عیلامی بودن کورش چه دردی از بختیاری امروز در قرن ۲۱ دوا می کند؟ آیا ارزش کورش به خاطر پارسی بودن یا عیلامی بودن اوست یا اندیشه و عملکردش؟ آیا برای بختیاری در قرن ۲۱ تعیین تکلیف معمای نژاد کورش ضروری تر است یا صدها مساله دیگر؟ کورش را عیلامی بنامیم و مورد ستایش قرار دهیم و داریوش را به خاطر پارس بودنش ناسزا بگوییم و بگوییم دزد حکومت بوده است. این کارها چه سودی دارد؟ نکته جالبتر در این بازسازی روایت تاریخی، نگرشی دایی جان ناپلئونی به قوم بنی اسرائیل و همدست دانستن ایشان با داریوش پارسی در کودتا علیه کورش عیلامی است! این تحلیل ها چه حاصلی برای بختیاری قرن ۲۱ دارد؟ طرح این مسائل در سطحی غیر دانشگاهی چه مشکلی را از ما حل می کند؟ به جز این که حساسیت ها و تعصب های قرون وسطایی را دامن زده که کورش پارس بوده است یا عیلامی؟ هر انسانی، به دور از نژاد و مذهب و رنگ، تنها به خاطر انسان بودنش قابل احترام است و قضاوت ما درباره او باید بر اساس بررسی اندیشه، گفتار و کردار او باشد که این مهم تنها در بسـ*ـتر روابطی دمکراتیک بین انسانها برآورد می شود. واقعیت امر این است که امروز مشکل ما بختیاری ها این نیست که از کدام نژاد بوده ایم. مهمترین مساله بختیاری ها و بلکه کل مردم ایران مسائلی است که زاییده جهان در حال دگرگونی اطرافمان است؛ جهانی که در آن به سر می بریم و چه بخواهیم و چه نخواهیم برزندگی ما تاثیر می گذارد پس باید آن را بشناسیم و رفتار سنجیده ای در برابر اتخاذ کنیم.
هیچ بختیاری علاقه ای به برانگیختن حساسیت های قومی و نژادی ندارد. بختیاری هیچ گاه نژادپرست و قومگرا نبوده است. یک بختیاری به بختیاری بودنش می نازد و افتخار می کند ولی این تفاخر نژادی نیست بلکه به سوابق درخشان و نام و آوازه اجداد خود در دفاع از آب و خاک ایران افتخار می کند. بختیاری در تمام طول تاریخ اگر هم وارد معرکه ای شده و با کسی درگیر شده، برخلاف برخی اقوام، هرگز برای تجزیه طلبی نبوده بلکه برای سربلندی ایران بوده است. بختیاری ها خود را نگهبان راستین ایران می دانسته و می دانند. آن چه بختیاریها از دیرباز تا امروز می خواهند وحدت میان همه ی اقوامی است که در این وطن – که نامش ایران است - زندگی می کنند ،باشد....!


آداب مخصوص ایل بختیاری در پوشش

 
آخرین ویرایش:
  • تشکر
Reactions: علی.

M O B I N A

سرپرست بخش فرهنگ و ادب
عضو کادر مدیریت
کاربر V.I.P انجمن
سرپرست بخش
ناظر کتاب
منتقد انجمن
  
  
عضویت
3/4/21
ارسال ها
25,247
امتیاز واکنش
64,014
امتیاز
508
سن
19
محل سکونت
BUSHEHR
زمان حضور
272 روز 9 ساعت 46 دقیقه
نویسنده این موضوع
ضرب المثلهای ساده به لهجه ی لری بختیاری :

آهَی گُلَی آسونه، دینگِلی دینگوِس سخته.(ازدواج کردن آسان است ولی هزینه های آن سنگین است)

اَر اِخوی بینی زِنِ پَرچَلِه یا نه، بِه گوزَکِس سَیل کُن.(اگه میخواهی بدانی که یک زن،بی دست وپا است به قوزک پاش نگاه کن)

اَفتَو زَی هَمُچو کِه دِلِ دُز اِخواست.

اِخومِت که اِگُمِت ( دوستت دارم که به تو می گویم ).

اِدُنُم چَنتا مِل به لاشِسِه ( می دانم چندتا مو در بدنش هست یعنی او را کاملا می شناسم ).

اِمرو تا صُوَههَم خدا کریمه.(صووه:فردا)

ایما که سالِنِه پائیدیم ماهِنَم اِپائیم.(کنایه به چشم انتظاری)

باد اَوُرد، خدا داد به هوشه چین.

بِجور جاتِه بِنِه پاتِه.

بَختُم، بَختِه دامِه، کَوشا کُهنِه دام بِه پامِه.

بِداَر تَهلِه، سایِس شیرینه.

بُز که اَجَل اِگِرِس، نونا شونِ اخورِه.

بِزیس و بینیس.

بِنگِشتِه بُردِن باغ بهشت گُد وطن وطن، وِلِس کِردِن اِوَی نشست سَرِ خارپَرزین.

بووم همو کِه سَرِ گُرزِ تاشید.

به بِنگِشت گُدِن تُخمات کوچیرِن گُد بووم سُهد تا هَمینونِ نَهادُم.

به تشمال گُدِن ساز بزن گُه، تَنگِه پام اِخارِه.

به میش اِگو بِجِه، به گرگ اِگو بِگِرِس.

بیو به دینُم پات پَتیه.

تاپو گِلی.

تَش بِ دی.

تیلی که تخم ناد، هُمدا داسِه.

چی مَشکِ کُهنِه زِ دَر اِگِرِنِس زِ اَنگِلِه اِپُکِه.

دُزِ بُنِ هورِنِ نَتَری بِگِری.

دوست اِگُه بِت اِگُم، دِشمِن اِگُه خواستُم بِت بِگُم.

دو کَلا جَنگ اِکُنِن سَرِمالِ مَردُم.

دُهدَر که جَواوِ دا داد، جَواوِ شا داد.

زِ بیکاری مِل و مِرزِنگ اِکَنِه.

ز دوتا چی ناراحت نَبو بِدَونی و نَرَسی، بِخورِن و بِت نَدِن.

زمین سِفتِه گا زِ تِه گا اِبینِه.

زَهمِ مَچُهما.

سَی و گرگ تِفاق.

عروس بسکه خوبید، گیوِنِه هم دِراَوُرد.

علف سَرِ ریشه خُس سَوز ایبو.

فِلونی ماتی وابید.

کا چَشمِه رین.

کار دُهدَر نَکِردنس بهتر.

کال و وُرار.

کَه باقِلِه باد اِزَنی ( کنایه از کار بیهوده کردن است ).

گپِتِه وُرار ، کوچیرِت وُراوردِه خداییه.

گرگ که پیر اِبو سگ بِس اِخَندِه .

گرگ که زید به گله، بترسه هو که یکی داره.

گرگِ گِرِدِن پَندِس دادِن، گُد وِلُم کُنین گلِه رَهد.

گژدیم بی دا .

گله چِرا گِرِهد، بز شَلِه نِها گِرِهد. .

گِوِه کَش پا پَتی ( معادل کوزه گر از کوزه ی شکسته آب می خورد ).

گووَر وا گا اِبَرِه، دُهدَر وا دا.

مثل شَنگُل وَرکَنِه به گایَل.

مهمون دِر مِجال ، جاس بُنِه چالِه.

مهمون دِرمِجال، شُمِس با خُسِه.(مهمون سرشب شامش با خودش است)

نه زِ پُل اِرِه، نه زِ گُدار.

نونِ مُفت نَخَردِن که حرفِ مُفت بِزَنِن .

نونِ یَه مَن هیچی خَردِن و حرف زَیدِن.

هرچه آسِیَو اِدِرارِه، لُوینِه اِکَپنِه.

هر کِه نِه حَرف نَکُشت، تیر تُفَنگ هم نِکُشِس.

هور سُهر هور سُهر، مِنِت خُمِه کُشتِه بِرینت مَردُمِه.


آداب مخصوص ایل بختیاری در پوشش

 
آخرین ویرایش:
  • تشکر
Reactions: علی.

M O B I N A

سرپرست بخش فرهنگ و ادب
عضو کادر مدیریت
کاربر V.I.P انجمن
سرپرست بخش
ناظر کتاب
منتقد انجمن
  
  
عضویت
3/4/21
ارسال ها
25,247
امتیاز واکنش
64,014
امتیاز
508
سن
19
محل سکونت
BUSHEHR
زمان حضور
272 روز 9 ساعت 46 دقیقه
نویسنده این موضوع
ازدواج فامیلی :

بختیاری‌ها به ازدواج فامیلی به علت مزیتهایی که داشت، بیشتر از سایر ازدواجها اقبال نشان داده‌اند. جوانان بختیاری خود را ملزم به ازدواج با دختران فامیل می‌دانستند و کمتر کسی به فکر انتخاب زن از طوایف دیگر بود، زیرا این عمل توهین به فامیل و وابستگان به حساب می‌آمد. بختیاری‌ها از همان ابتدا ازدواج فامیلی را ترجیح می‌دادند و دربارهٔ ازدواج با غریبه این ضرب المثل را به کار می‌بردند: شی غَریوی سخته. یعنی ازدواج با غریبه سخت است.

ازدواج ناف برون :

در میان مردم بختیاری رسم بوده‌است که هر گاه دختر و پسری در زمانی نزدیک به هم متولد می‌شدند، اولیای این اطفال در همان زمان تولد، بندناف نوزاد دختر را به نام پسری که او نیز تازه به دنیا آمده و یا کمی از او بزرگتر بود می‌بریدند. پسر و دختر بعدها که بزرگ می‌شدند باید با هم ازدواج می‌کردند.

ازدواج خون بس :

همانند دیگر طوایف و اقوام در بین بختیاری‌ها نیز درگیریهایی رخ می‌داد که گاهی بسیار شدید بوده و منجر به کشته شدن افرادی نیز می‌گردید. این کشته شدن سبب کینهٔ بیشتر شده و خانوادهٔ مقتول برای انتقام گرفتن اقدام به قتل یکی از نزدیکان قاتل کرده و این قضیه برای مدت طولانی ادامه می‌یافت. برای جلوگیری از تداوم این کار، بزرگان طوایف دیگر جمع شده و سران دو طایفه‌ای را که اختلاف داشتند با هم آشتی می‌دادند. برای تحکیم حالت صلح، معمولاً دختر فرد قاتل و یا یکی از بستگان نزدیک او را به عقد پسر مقتول در می‌آوردند تا قایله فیصله یابد. به این جهت به این نوع ازدواج خون بس می‌گفتند. این دختر در زندگی خود همیشه مورد آزار خانوادهٔ شوهرش قرار داشت و از کمترین حقوق معمول نیز، بی بهره بود.پس از پذیرش خون بس از جانب طرفین، نامه‌ای هم نوشته می‌شد که دو طرف آن را تایید می‌کردند.

ازدواج گا به گا :

گاهی اوقات دو پسر از دو خانواده با خواهر یکدیگر ازدواج می‌کردند. به اینگونه ازدواجها، گا به گا می‌گفتند که مشکلات کمتری داشت و کمتر اتفاق می‌افتاد که بین چنین خانواده‌هایی بر خورد جدی روی دهد. این ازدواج درحقیقت نوعی دادوستد به حساب می‌آمد زیرا، از بار سنگین شیر بها و برخی از مخارج که عامل آن چیزی جز سختگیری خانوادهٔ عروس نبود کاسته می‌شد.

وجه تسمیه :

گا در زبان بختیاریبه معنی گاو است. برخی معتفدند چون پدر دختر به عنوان جهیزیه معولا یک ماده گاو به دخترش می‌داد، در ازدواج گا به گا در مقابل گاوی که به دخترش داده بود، یک راس گاو به عروسش داده می‌شد.

ازدواج هُم بهری :

گاهی شخصی از دوران کودکی و یا نو جوانی نزد خانواده‌ای مشغول کار می‌شد و صاحبخانه او را به عنوان شریک یا هم بهر قبول کرده و او را مانند فرزندانش در تمام اموال خود شریک می‌دانست. چنانچه شخص مورد نظر از دختر صاحبخانه خواستگاری می‌کرد، وی نیزبدون گرفتن شیربها و مهریه دختر خود را به عقد او در می‌آورد .در این نوع ازدواج فرد در اصل داماد سرخانه می‌شد.

ازدواج‌های مصلحتی :

هدف از این ازدواجها نزدیک شدن اقراد طبقات پایینتر قدرت ایل مانند کلانتران، به خوانین بوده‌است. در اینگونه موارد کلانترها دختری از خوانین را برای خود یا پسرشان خواستگاری می‌کردند. خوانین هم برای تحکیم پایه‌های قدرت خود به این نوع ازدواجها رضایت می‌دادند. گاهی هم خوانین برای تحکیم وضعیت خود، دختری از کلانترها یا بزرگان طوایف را به عقد خود یا پسرشان درمی آوردند.


آداب مخصوص ایل بختیاری در پوشش

 
آخرین ویرایش:
  • تشکر
Reactions: علی.

M O B I N A

سرپرست بخش فرهنگ و ادب
عضو کادر مدیریت
کاربر V.I.P انجمن
سرپرست بخش
ناظر کتاب
منتقد انجمن
  
  
عضویت
3/4/21
ارسال ها
25,247
امتیاز واکنش
64,014
امتیاز
508
سن
19
محل سکونت
BUSHEHR
زمان حضور
272 روز 9 ساعت 46 دقیقه
نویسنده این موضوع
جدول شماره3:پرجمعیت ترین شهرستانهای لرنشین



شهرستانجمعیت لرنشینشهرستانجمعیت لرنشین
1-خرم آباد52224611-نهاوند181049
2-بروجرد32382612-لردگان177277
3-ملایر29019713-مسجدسلیمان171778
4-اهواز26762514-ممسنی ورستم166308
5-شهرکرد22107915-اندیمشک161185
6-بویر احمد21774116-درود160686
7-کوهدشت21188617-ایلام139663
8-دزفول20077918-اصفهان139057
9-ایذه19501819-الیگودرز137808
10-کهکیلویه19182320-دلفان137633


آداب مخصوص ایل بختیاری در پوشش

 
آخرین ویرایش:
  • تشکر
Reactions: علی.

M O B I N A

سرپرست بخش فرهنگ و ادب
عضو کادر مدیریت
کاربر V.I.P انجمن
سرپرست بخش
ناظر کتاب
منتقد انجمن
  
  
عضویت
3/4/21
ارسال ها
25,247
امتیاز واکنش
64,014
امتیاز
508
سن
19
محل سکونت
BUSHEHR
زمان حضور
272 روز 9 ساعت 46 دقیقه
نویسنده این موضوع
يکي از ادياني که پيش از زرتشت در ميان ايرانيان رواج داشت کيش مهر بود که از ايران به به نقاط دوردست ديگري نيز راه پيدا کرد. کشف غاري در نزديکي مسجد سليمان که نشانه‌هاي حضور مهرپرستان را در آن مي‌توان ديد، گواه ديگري بر رواج اين تفکر، پيش از زرتشت در مسجد سليمان است. يکي از اتفاقات بسيار مهم در هفته گذشته، کشف و شناسايي نيايشگاهي در مسجد سليمان بود که اين اکتشاف بي‌ترديد مي‌تواند نقطه عطفي در باستان‌شناسي و مطالعه اديان ايراني باشد. مسجد سليمان يکي از شهرهاي باستاني ايران است که موقعيت جغرافيايي و تاريخي آن ايجاب مي‌کند چنين کشفياتي در آن صورت گيرد.
از آیین‌های موجود در فرهنگ عشایر لُربختیاری برپا داشتن شیر سنگی یا برد شیر بر مزار چهره های ماندگار، سرشناس و بزرگ ایل است.اهالی این قوم شیر سنگی را که نشانه شجاعت، دلاوری، ویژگی‌هایی چون هنرمندی در شکار و تیراندازی در جنگ و مهارت در سوارکاری است، بر آرامگاه این گروه قرار می‌دهند.در واقع شیرهای سنگی مجسمه‌هایی هستندکه در گذشته توسط سنگ تراش‌ها تراشیده می‌شدند و آنها را روی قبر افراد شجاع و دلیر ایل بختیاری قرار می‌دادند.
مدت زیادی نمی گذرد از آن زمان که یك روزنامه ی دولتی مردم بختیاری را آمیخته ای از نژاد های مغول و عرب معرفی كرد. اکنون هم سایت «نقشه‌های جهان»، نصف جغرافیای سکونت بختیاری‌ها را به عربها واگذار کرده یا بهتر بگوییم بخشیده است. بیان چنین مطالبی اولین بار نیست و آخرین بار هم نخواهد بود. .. حالا من لر بختیاری با شنیدن این حرف، چه تصوری از خود دارم؟....ما از لر بختیاری بودن خود، راضی هستیم و آن ها از همین خشمگین. می دانید چرا؟ شنیده اید كه می گویند آذربایجان قلب ایران است. خوب، بختیاری قلب سرزمین های لرنشین است. دوست ندارند كه خون در این پیكر جاری باشد.
سال 1253 خورشیدی، دختری ایرانی در یک خانواده اصیل لُر بختیاری دیده به گیتی گشود. دختری که در دوران جوانی از تاثیرگذارترین زنان روزگار خویش و پرچمدار آزادی و سرفرازی ایران و ایرانیان شد. دختری که او را « بی بی مریم » نامیدند، در سخت ترین شرایط و در حالی که در حدود 9 سالگی پدرش به دستور ناصرالدین شاه و با اشاره ظل السلطان حاکم مستبد اصفهان کشته شده بود، بزرگ شد و به بالندگی رسید. تاثیرات و آموزش هایی که بی بی مریم از پدرش حسینقلی خان ایلخانی بختیاری و برادرش علیقلی خان سردار اسعد بختیاری پذیرفت، راه او را به سوی آینده باز کرد و چنان شد که او با کوشش خستگی ناپذیر و پایداری کم مانندش به عنوان یکی از مبارزترین سرداران آزادی خواه ایرانی در شمار آید.

منبع: داوودی


آداب مخصوص ایل بختیاری در پوشش

 
آخرین ویرایش:
  • تشکر
Reactions: علی.
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا